TMWW-1

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TMWW-1

Bericht door ds23man »

Dat midje is echt goed! Maar al met al is de vorm van de buitenkant van de kast belangrijker dan de binnenkant.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: TMWW-1

Bericht door AatV »

Je kan nog eens hetzelfde proberen met een de achterkant verwijderd en dan afgesloten met een akoustisch doorlatend materiaal.
Verder de ruimte binnen in flink dempen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: TMWW-1

Bericht door satefan »

AatV schreef:
Je kan nog eens hetzelfde proberen met een de achterkant verwijderd en dan afgesloten met een akoustisch doorlatend materiaal.
Verder de ruimte binnen in flink dempen.

groet,
Aat
Overigens is hier de beste manier om te meten. Ik heb laatst een hele serie tests gedaan, oa ook met Baileys. Als je teveel dempt dan zie je de FRES en de RRES uiteindelijk weer op gaan lopen. Het materiaal lijkt zich dan als een golfgeleider te gaan gedragen.

Satefan

edit: impedantie-metingen bedoel ik dan.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: TMWW-1

Bericht door Jamesblond »

pappaleo schreef:
De laatste loodjes van versie 1:
Tmww_065.jpg
Tmww_066.jpg
Tmww_067.jpg
Tmww_068.jpg

Nu moeten eerst de kasten afgestemd worden op 33Hz.
Eerst frommel ik een textbook filtertje in elkaar en laat ze een paar dagen spelen om de units wat soepeler te maken en dan ga ik de pijplengte(s) aanpassen. Daarna ga ik met close range metingen en burst decay's de demping optimaliseren. Ook moet ik de akoestische offset van de units bepalen.

Dan pas kan ik serieuze metingen gaan doen om een echt filter te ontwerpen.

Ik ben achteraf ook niet helemaal tevreden over de unit opstelling. De afstand tussen tweeter en mid vind ik wat te groot uitgevallen.


Misschien ga ik ook wel de SB Acoustics SATORI TW29B-B tweeter proberen. Dan moet ik toch een andere baffle frezen en zal ik de onderlinge afstanden wat aanpassen.

Ergo, ze zijn morgen nog niet speelklaar. :mrgreen: :mrgreen:
Heilige faeces! "Slechts" prototypes?? Damnz! :goedzo:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

De basreflexkasten moeten afgestemd worden. Daar hebben we even mee gewacht omdat er wat perikelen waren met de meetapparatuur, maar dat is nu opgelost. Volgens zowel VituixCad als WinISD wordt een optimale afstemming bereikt op 33 Hz.

Kast A bestaat uit 2 gescheiden compartimenten van 22 liter, kast B heeft een groot compartiment van 44 liter. Die kast met gescheiden compartimenten heb ik gemaakt om makkelijk één woofer te kunnen meten zonder dat deze beïnvloed wordt door de andere woofer.
Ik heb eerst impedantiemetingen van de woofers gedaan. Van kast A beide woofers apart en van kast B beide woofers parallel geschakeld (los is zinloos).
Kast A boven 8 ohm
Kast A boven 8 ohm
Kast A onder 8 ohm
Kast A onder 8 ohm
Kast A. Het bovenste compartiment is perfect. Doen we niks meer aan. De onderste scheelt 1,3Hz. Ik zou even de bandschuurmachine over het uiteinde van het pijpje kunnen halen.Ik zie een onregelmatigheidje bij 600Hz. Dat zou de diepte van de kast kunnen zijn (25cm). Ook net boven 200Hz zit wat, maar de golflengte die daarbij hoort kan ik niet relateren aan de afmetingen van de kast. Ik ga er vanuit dat dat iets van een reflectie buiten de kast is. De impedantiemeting is sowieso vrij gevoelig voor omgevingsgeluiden.
Kast B parallel 4 ohm
Kast B parallel 4 ohm
Kast B. Is iets te laag afgestemd,ik kan het pijpje een stukje inkorten. Het scheelt maar 2,6 Hz

Ik heb ook close range metingen gemaakt (microfoonkapsel gelijk aan het vlak van de baffle). Ik heb in beide gevallen beide woofers aangesloten om zowel het toegevoerde vermogen als het omgevingsgeluid gelijk te houden.
Alle 4
Alle 4
Wonderlijk dat de karakteristieken van 4 woofers uit twee verschillende kasten zoveel overeenkomen.

Als ik het vergelijk met de vorige meting (met mijn oude meetset) is het verloop in het laag nu veel aannemelijker.
Afbeelding
Dat kan natuurlijk zijn omdat die meetset gaar was of omdat de woofers nu een beetje ingespeeld zijn.
De schaal in dB is overigens niet absoluut.

Tot slot een luisterproef. Diverse stukjes muziek in mono beluisterd op afwisselend kast A en kast B.
A/B vergelijking
A/B vergelijking
Ik hoor geen verschil in laagweergave. Het 25cm opschuiven van het geluidsbeeld van links naar rechts overstemt echt een mogelijk verschil in klankkleur. De conclusie is dat die 2 Hz niet zoveel uitmaakt. De meeste muziek heeft grondtonen die hoger liggen dan 33 Hz en kamerinvloeden zijn op deze frequenties dominant.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TMWW-1

Bericht door Shadow »

Mooi Leo =D>
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Ik krijg net te horen dat muziek op piccolo, triangel en harpsichord toch minder geschikt zijn voor bovenstaande luisterproef. :rock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Toch maar twee van de drie basreflexpijpjes een beetje ingekort:
Kast A boven: ongewijzigd
Kast A boven: ongewijzigd
Kast A onder: 1cm ingekort
Kast A onder: 1cm ingekort
Kast B parallel: 2 cm ingekort
Kast B parallel: 2 cm ingekort
Nou hoera. Ik was al bang dat ik ineens op 40Hz of zo uit zou komen, maar het resultaat is de rotmoeite.
Ik geloof het zo wel. Voor de filterontwikkeling maakt dit toch niks uit.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
.... Voor de filterontwikkeling maakt dit toch niks uit.
op de eventueel benodigde impedantie correctie na dan
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Dempen van de laagkasten.

De metingen zijn gisteren al gemaakt, nog voor het inkorten van de baspijpjes.

Burst decay van de bovenste baskast.
boven ongefilterd
boven ongefilterd
boven gefilterd
boven gefilterd
Het onderste plaatje is met het huidige filter. Daar is de onderste woofer ook aangesloten, anders doet het filter iets heel anders.

Burst decay van de onderste baskast:
onder ongefilterd
onder ongefilterd
onder gefilterd
onder gefilterd
So far so good.
De eerste echte narigheid valt buiten het inzetbereik van de woofers.
Er is wel een kleine resonantie rond 220Hz, maar dat kan ik niet relateren aan de afmetingen van de kast.

Burst decay van de woofers van kast B:
boven ongefilterd
boven ongefilterd
onder ongefilterd
onder ongefilterd
en gefilterd:
boven gefilterd
boven gefilterd
onder gefilterd
onder gefilterd
Ongefilterd zien we die 220 Hz overal terug. Gefilterd blijft er niets van over.

De huidige demping bestaat uit en laag BAF op alle wanden, niet vastgeplakt, maar op maat geknipt waardoor het zichzelf op zijn plaats houdt.
Achter de bovenste woofer van kast B is de ruimte geheel (luchtig) opgevuld met BAF. Bij een eventuele staande golf in de hoogte van de kast (97cm intern) is daar de luchtbeweging het groots en de demping het meest effectief. De baspijp zit aan de achterzijde iets onder de onderste woofer en kan vrij ademen.

Ik ga een paar platen flamex bestellen en kijken of ik de demping nog wat kan verfijnen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
pappaleo schreef:
.... Voor de filterontwikkeling maakt dit toch niks uit.
op de eventueel benodigde impedantie correctie na dan
Doe ik nu ook niet en ik mis het(nog) niet.
De huidige systeemimpedantie van kast B:
Tmww_100.jpg
Redelijk netjes toch ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Je zou bijna mijn grote vrienden vergeten.

Die staan dagelijks zo lekker muziek weer te geven dat je bijna zou vergeten dat er nog werk aan de winkel is.

Vandaag maar een buikoperatie gedaan.Alle ingewanden er uit en flamex er in.
op de operatietafel
op de operatietafel
toegang tot het inwendige
toegang tot het inwendige
deze hoeveelheid BAF zat er in
deze hoeveelheid BAF zat er in
midden gedempt met Bailey's longhair
midden gedempt met Bailey's longhair
flamex platen
flamex platen
Uiteindelijk is dit er niet helemaal in gegaan. De 40mm is terug in de doos en in elke kast is één plaat 25mm flamex terechtgekomen.
inkijk
inkijk
piramide
piramide
Omdat beide kasten verschillend zijn kwam ik bij deze niet helemaal uit. Daarom zien die stukjes op de lange kant van de piramide er een beetje zielig uit. :-& Dat heb ik overigens wel opgevuld met reststukken. Het gaat in dit geval om de punt die met 4 lagen (10cm) gevuld is met flamex.

Voor de rest is er 15 gram twaron ingegaan.
twaron
twaron
In eerste instantie leek het laag wat bonkiger. Ik heb toen iets opgezet wat ik recent ook nog gehoord had: het Adagio van Albinoni (mocht ie willen) door het Orpheus Chamber Orchestra met Edward Brewer op orgel. De lang aangehouden orgeltonen zijn duidelijk hoorbaar los van het orkest. Daardoorheen wordt het ritme aangegeven door gestreken noten op een bas waarbij je de snaren ook nog hoort grommen. Dat is dus wel in orde.

Ook het (op dezelfde CD aanwezige, obligate) Toccata en Fuga in D minor van Bach passeerde nog even de revue. Alle lage orgelpijpen zijn van elkaar te onderscheiden, het wordt geen brij. Daar is dus niks mis.

Met Sting zijn stemgeluid krijg ik de indruk dat het allemaal iets minder present is. Zou het kunnen zijn dat de output van de mid wat minder geworden is door de demping met twaron? Het is niet verkeerd of geknepen, maar het staat allemaal iets verder naar achteren.

Morgen is het weer boodschappendag. Misschien dat er wat tijd over blijft voor wat metingen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TMWW-1

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
Ook het (op dezelfde CD aanwezige, obligate) Toccata en Fuga in D minor van Bach passeerde nog even de revue. Alle lage orgelpijpen zijn van elkaar te onderscheiden, het wordt geen brij. Daar is dus niks mis.
Is dat dat stuk dat je me laatst liet horen ? ik weet dat het beroemd is, maar ik ken de titel niet. :oops:
Overigens kan ik de uitstekende definitie onderschrijven. O:) :kwijl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Vanmiddag nog even een baffle gefreesd:
2 baffles in een
2 baffles in een
Morgen zaag ik daar 2 gelijke stukken van 35cm van af.
Van de huidige baffles zaag ik de bovenste 35cm af:
Afbeelding
Die wordt vervangen door de nieuwe stukken.

Dan kan de beryllium tweeter er in en mag hij eens serieus auditie doen voor de meetmicrofoon.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: TMWW-1

Bericht door Ouwebok »

Ziet er wel uit als veel demping. Ik zit nu op 2.2 gram per liter in een onregelmatige kast, zonder de flamex. Ik zou minder demping proberen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

Ouwebok schreef:
Ziet er wel uit als veel demping. Ik zit nu op 2.2 gram per liter in een onregelmatige kast, zonder de flamex. Ik zou minder demping proberen?
Het is sowieso merkwaardig spul dat Engelenhaar :lol: Ik zit meestal ook tussen de 2 en 3 gr/l. Daarboven gaat de levendigheid er uit en wordt het steriel. Het hangt ook erg van de grootte af. Met een klein volume gaat er wat meer per liter in, zo rond de 3 gr/l.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Ik ga er toch een ander stuk baffle op frommelen. Ik zal dan gelijk die demping van de mid even herzien.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: TMWW-1

Bericht door John P »

Ik doe altijd een stukje BAF tussen engelenhaar en het chassis. Dat komt voort uit een irrationele angst dat haartjes in de luchtspleet van het chassis gaan zitten. Bij glas- en steenwol zei men ook dat dit geen kwaad kon.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

Dat engelenhaar is ook zo statisch als wat. Al acht ik de kans dat het in de luchtspleet komt erg klein, is dat geen gek idee John.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door OWC »

Ik heb het inmiddels al meerdere malen uit menig spreekspoel moeten uitpluizen.
Dan heb ik het over ontwerpen van anderen die weleens langs zijn gekomen ter controle/ontwerp van filter.
Voornamelijk bij de grotere luchtspleten (speakers) die helemaal open zijn.

Zo irrationeel is die angst dus helemaal niet.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Opschieten leo!
Henkjan en ik zijn er klaar voor! O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

One World Concepts schreef:
Ik heb het inmiddels al meerdere malen uit menig spreekspoel moeten uitpluizen.
Dan heb ik het over ontwerpen van anderen die weleens langs zijn gekomen ter controle/ontwerp van filter.
Voornamelijk bij de grotere luchtspleten (speakers) die helemaal open zijn.

Zo irrationeel is die angst dus helemaal niet.
Dan moet je het toch wel ook tussen de spider en de magneet hebben weten te proppen. Dat kan natuurlijk. Zo'n stukkie BAF over de speaker is dan geen gek idee of een stuk nylon horrengaas over de speaker nieten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Opschieten leo!
Henkjan en ik zijn er klaar voor! O:)
gedult-sy-ene-schoone-saeck.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Hebben we al gehad. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Verkeerde timing. Ik kom deze vakantie in actie. Alle units zitten netjes in de doos en er gaat gezaagd, geschroefd, gewogen en gemeten worden.

Dus zorg maar voor goed weer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”