Rpi 3B - Dial Dac streamer

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

Vandaag weer even hier aan geprult. Nu merk ik alleen dat het rechter kanaal veel harder gaat dan links. Moet de balans op mn versterker bijna volledig linksom draaien om het gelijk te krijgen :think:
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door democles »

verrot draadje,voeding niet goed,dac chip of opamp kapot?
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door Peter 53 »

Je bent met equalizer instellingen bezig geweest, zit daar niets verkeerd ingesteld.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

Peter 53 schreef:
Je bent met equalizer instellingen bezig geweest, zit daar niets verkeerd ingesteld.
Dat was op de streamer van Bert. Heb op deze de EQ plugin niet geïnstalleerd.
democles schreef:
verrot draadje,voeding niet goed,dac chip of opamp kapot?
Hoe kan ik dit het beste uitzoeken? Waar te beginnen?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door democles »

Voedingen nameten.
Of probeer eerst een andere distro,PicorePlayer b.v.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door OpaBert »

Weetje zeker dat het aan je mediaspeler ligt en niet aan wat geopperd werd een kabeltje
Is maar 1 kanaal en dus simpel vast te stellen waar het misgaat
Waarschijnlijk heb je dat al gedaan Maar neem 1 ding aan van OpaBert
Sluit niets uit Negen op tien keer is dat wat kapot is O:)
Ik spreek uit ervaring
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hannesie »

Ik heb ook wat ervaring, lijkt mij wel te vinden, inderdaad een ander micro sd card er in, en dan weet je of het de software is.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door democles »

Schema er bij.
PCM dac.jpg
En de metingen.
spcm.jpg
Contoleer eerst de draadjes van links uit(stekkertjes).!!!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

democles schreef:
Schema er bij.

PCM dac.jpg

En de metingen.

spcm.jpg

Contoleer eerst de draadjes van links uit(stekkertjes).!!!
de voedings spanningen zijn +14,85V en -15,05V. Weerstand van de draden van de dac naar de RCA is allemaal 0,02ohm.
Voedings spanning voor de dac en rpi is 5,1V.
alle weerstanden kloppen qua waarden. de rest kan ik zelf niet meten denk ik :think:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door democles »

Op het bordje kun je zelf meten.

Zet je multi meter op 20v dc,

Druk de min pen op een via (doorvoer print massa,zie gele pijl ) en meet met de positieve pen op de punten die ik in de foto heb gezet. (3,3v/5v/+15en -15)

Zie foto.

Weerstandjes en condensatoren zijn meestal wel goed,voordat je daar 1 doorbrand heb je duidelijk een hogere spanning voor nodig dan 15v.

Je moet zeker weten dat het stekkertje van het linker kanaal goed contact maakt met het bordje,anders direct een draadje om de stekker pin draaien.

Maar probeer eerst een andere distro(software) om er zeker van te zijn dat die je niet verneukt!
Bijlagen
spcm.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

ik meet +6v op de plaats waar +5V moet staan en +14,7V waar +15v moet staan. de +3.3V en -15V zijn netjes die waarde.
ik zal nu een nieuwe distro proberen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door OpaBert »

Dat van die 6 volt waar 5 volt moet staan is niet goed Dat is of een meetfout of een voedings fout
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door democles »

6v is goed kijk maar naar de spanningsregelaar op het printje is een 6v regelaar.

Waarschijnlijk een mod van de ontwerper :lol:

De spanningen kloppen :goedzo:

Dus nu andere distro proberen! en de uitgang met twee draadjes aan de RCA proberen i.p.v. het stekkertje.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
6v is goed kijk maar naar de spanningsregelaar op het printje is een 6v regelaar.

Waarschijnlijk een mod van de ontwerper :lol:

De spanningen kloppen :goedzo:

Dus nu andere distro proberen! en de uitgang met twee draadjes aan de RCA proberen i.p.v. het stekkertje.
LF60 Demo :?: is die het :?:
Dan is die 5 volt een type vout in ontwerp / beschrijving en heeft Hardbats goed gemeten
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door democles »

Ja LF60 en goed gemeten :D
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

Jeej ik heb goed gemeten :lol:
Vanavond even de nieuwe bistro er in.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door OpaBert »

Bistro of de Distro
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door democles »

distro,gewoon ander woord voor software,of programma......
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

Probleem gevonden. De middelste aansluiting op de Rca van het linker kanaal opnieuw gesoldeerd en het werkt weer.
Raar dat dit ineens niet meer lekker zit :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Probleem gevonden. De middelste aansluiting op de Rca van het linker kanaal opnieuw gesoldeerd en het werkt weer.
Raar dat dit ineens niet meer lekker zit :think:
En ik ben er niet aangeweest :lol:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

Dat maakt het extra vreemd :lol:
Binnenkort maar is een behuizing gaan maken voor heel het zooitje.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Dat maakt het extra vreemd :lol:
Binnenkort maar is een behuizing gaan maken voor heel het zooitje.
Met van de inbraak proof boutjes met een sleutel
Voor het geval je het hier wegzet :lol:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door hardbats »

dit wordt het idee qua behuizing. 4 losse 3D geprinte delen. onderkant alu, bovenkant plexiglas.
Render 1.1.png
Render 2.1.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door OpaBert »

Heel mooi hoor
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer

Bericht door democles »

Mooi dat het weer werkt :goedzo:
Laatst gewijzigd door democles op do 16 jul 2020, 21:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”