Waar zou dit aan kunnen liggen?
Rpi 3B - Dial Dac streamer
Moderator: Beheerdersteam
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Vandaag weer even hier aan geprult. Nu merk ik alleen dat het rechter kanaal veel harder gaat dan links. Moet de balans op mn versterker bijna volledig linksom draaien om het gelijk te krijgen
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Je bent met equalizer instellingen bezig geweest, zit daar niets verkeerd ingesteld.
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Dat was op de streamer van Bert. Heb op deze de EQ plugin niet geïnstalleerd.Peter 53 schreef:Je bent met equalizer instellingen bezig geweest, zit daar niets verkeerd ingesteld.
Hoe kan ik dit het beste uitzoeken? Waar te beginnen?democles schreef:verrot draadje,voeding niet goed,dac chip of opamp kapot?
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Voedingen nameten.
Of probeer eerst een andere distro,PicorePlayer b.v.
Of probeer eerst een andere distro,PicorePlayer b.v.
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Weetje zeker dat het aan je mediaspeler ligt en niet aan wat geopperd werd een kabeltje
Is maar 1 kanaal en dus simpel vast te stellen waar het misgaat
Waarschijnlijk heb je dat al gedaan Maar neem 1 ding aan van OpaBert
Sluit niets uit Negen op tien keer is dat wat kapot is
Ik spreek uit ervaring
Is maar 1 kanaal en dus simpel vast te stellen waar het misgaat
Waarschijnlijk heb je dat al gedaan Maar neem 1 ding aan van OpaBert
Sluit niets uit Negen op tien keer is dat wat kapot is
Ik spreek uit ervaring
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Ik heb ook wat ervaring, lijkt mij wel te vinden, inderdaad een ander micro sd card er in, en dan weet je of het de software is.
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Schema er bij.
En de metingen.
Contoleer eerst de draadjes van links uit(stekkertjes).!!!
En de metingen.
Contoleer eerst de draadjes van links uit(stekkertjes).!!!
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
de voedings spanningen zijn +14,85V en -15,05V. Weerstand van de draden van de dac naar de RCA is allemaal 0,02ohm.democles schreef:Schema er bij.
PCM dac.jpg
En de metingen.
spcm.jpg
Contoleer eerst de draadjes van links uit(stekkertjes).!!!
Voedings spanning voor de dac en rpi is 5,1V.
alle weerstanden kloppen qua waarden. de rest kan ik zelf niet meten denk ik
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Op het bordje kun je zelf meten.
Zet je multi meter op 20v dc,
Druk de min pen op een via (doorvoer print massa,zie gele pijl ) en meet met de positieve pen op de punten die ik in de foto heb gezet. (3,3v/5v/+15en -15)
Zie foto.
Weerstandjes en condensatoren zijn meestal wel goed,voordat je daar 1 doorbrand heb je duidelijk een hogere spanning voor nodig dan 15v.
Je moet zeker weten dat het stekkertje van het linker kanaal goed contact maakt met het bordje,anders direct een draadje om de stekker pin draaien.
Maar probeer eerst een andere distro(software) om er zeker van te zijn dat die je niet verneukt!
Zet je multi meter op 20v dc,
Druk de min pen op een via (doorvoer print massa,zie gele pijl ) en meet met de positieve pen op de punten die ik in de foto heb gezet. (3,3v/5v/+15en -15)
Zie foto.
Weerstandjes en condensatoren zijn meestal wel goed,voordat je daar 1 doorbrand heb je duidelijk een hogere spanning voor nodig dan 15v.
Je moet zeker weten dat het stekkertje van het linker kanaal goed contact maakt met het bordje,anders direct een draadje om de stekker pin draaien.
Maar probeer eerst een andere distro(software) om er zeker van te zijn dat die je niet verneukt!
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
ik meet +6v op de plaats waar +5V moet staan en +14,7V waar +15v moet staan. de +3.3V en -15V zijn netjes die waarde.
ik zal nu een nieuwe distro proberen.
ik zal nu een nieuwe distro proberen.
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Dat van die 6 volt waar 5 volt moet staan is niet goed Dat is of een meetfout of een voedings fout
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
6v is goed kijk maar naar de spanningsregelaar op het printje is een 6v regelaar.
Waarschijnlijk een mod van de ontwerper
De spanningen kloppen
Dus nu andere distro proberen! en de uitgang met twee draadjes aan de RCA proberen i.p.v. het stekkertje.
Waarschijnlijk een mod van de ontwerper
De spanningen kloppen
Dus nu andere distro proberen! en de uitgang met twee draadjes aan de RCA proberen i.p.v. het stekkertje.
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
LF60 Demodemocles schreef:6v is goed kijk maar naar de spanningsregelaar op het printje is een 6v regelaar.
Waarschijnlijk een mod van de ontwerper
De spanningen kloppen![]()
Dus nu andere distro proberen! en de uitgang met twee draadjes aan de RCA proberen i.p.v. het stekkertje.
Dan is die 5 volt een type vout in ontwerp / beschrijving en heeft Hardbats goed gemeten
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Jeej ik heb goed gemeten
Vanavond even de nieuwe bistro er in.
Vanavond even de nieuwe bistro er in.
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Probleem gevonden. De middelste aansluiting op de Rca van het linker kanaal opnieuw gesoldeerd en het werkt weer.
Raar dat dit ineens niet meer lekker zit
Raar dat dit ineens niet meer lekker zit
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
En ik ben er niet aangeweesthardbats schreef:Probleem gevonden. De middelste aansluiting op de Rca van het linker kanaal opnieuw gesoldeerd en het werkt weer.
Raar dat dit ineens niet meer lekker zit
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Dat maakt het extra vreemd
Binnenkort maar is een behuizing gaan maken voor heel het zooitje.
Binnenkort maar is een behuizing gaan maken voor heel het zooitje.
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
Met van de inbraak proof boutjes met een sleutelhardbats schreef:Dat maakt het extra vreemd![]()
Binnenkort maar is een behuizing gaan maken voor heel het zooitje.
Voor het geval je het hier wegzet
Re: Rpi 3B - Dial Dac streamer
dit wordt het idee qua behuizing. 4 losse 3D geprinte delen. onderkant alu, bovenkant plexiglas.
