de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Henk Jan,

De vleugels zijn in de maak :)
Gaat 4 tot 5 dB meer rendement opleveren en een lager akoustisch XO punt.
Dus geluidsmatig wordt , met vleugels , beter maar de WAF verdwijnt dan weer voor en groot deel.

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Leon ,nu moet ik zeker dringend luistersessie plannen .
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Doen Patrick :)

Ed meenemen en eigen cd's of nummers op usb stick.

Ik hoor het wel !

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

leonidas schreef:
...Ik hoop dat dit soort van combi het beste van beide werelden oplevert.
En eventuele gebreken worden gehalveerd.
Om die reden wordt in zo'n geval ook wel één van de twee woofers achterstevoren gemonteerd. Dan heffen de tweede-harmonischen elkaar grotendeels op.

Naar mijn mening helemaal geen gek idee om woofers met verschillende eigenschappen zo te combineren.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Leon , is er een bepaalde reden voor waarom de baffle deze breedte heeft ?
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Patrick,

Ja en nee.
Als je achter kijkt :
2 omzetstukjes mdf 18 mm = 36mm
2x stalen beugel= 60mm
Achter gat bas unit 300mm
beetje vlees naast de beugels 24

totaal 420mm breed.

Als je een beetje gaat wringen kan 40cm ook wel.
(moet ik de XO onderdelen beetje aanpassen)

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Leon ,
Dit word mijn ontwerp en de kabels worden weggewerkt tussen het frontpaneel en het achterpaneel .Dit alles word met de cnc gedaan .
Ik kan het wel aanpassen indien nodig als je andere woofers gebruikt ofzo .
Bijlagen
front baffle met zijvleugels.gif
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Ziet er goed uit !

Kun je iets van afmetingen geven ?

gr. Leon
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

1,052m x 40cm
Center van de F8 zit op 90cm hoogte
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

en de vleugels ?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Vleugels zelf 10cm + achterpaneel , zo zitten we op iets meer dan12cm .
Allemaal aanpasbaar wel te verstaan . Hoogte 80 cm
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Met de SB woofers , die je al hebt , kun je dit ook op mijn manier afregelen.
gewoon : een spoel , een condensator en 2 weerstanden.
Dus volledig passief.

Je kunt dan altijd nog overstappen op dsp , mocht het niet bevallen.

Ik geef volgende week zondag wel wat meer uitleg.

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

DSP is ook beschikbaar en genoeg versterkers .
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Zweitse »

Ontwerp heeft wel iets weg van de Daudio C1
Bijlagen
IMG_20190413_170821.jpg
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Wist niet dat deze zij vleugels had ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

De originele C1 had geen vleugels, dit is een optie. Net zoals de AT mid. Vanuit de DIY zelfbouw C1 groupbuy hebben de meeste leden wel voor de vleugels gekozen.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Natuurlijk wist ik dit , ik verwarde de C1 met de S1
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Voor elk wat wils dus.

Laatst hier en luisteraar gehad . die zowel bij Jeroen als bij mij was gaan luisteren.
Hij omschreef mij haarfijn wat voor hem het verschil was in muziekbeleving.
Hij vergeleek de S1 met de Liionidas.

Just try before you buy.
Want smaken verschillen voor ons allemaal.

Ik zal een keer uitzoeken of Jeroen ook zijn XO verandert voor de verschillen met en zonder wings.
(zou eigenlijk wel moeten)

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Ja natuurlijk.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

leonidas schreef:
Voor elk wat wils dus.

Laatst hier en luisteraar gehad . die zowel bij Jeroen als bij mij was gaan luisteren.
Hij omschreef mij haarfijn wat voor hem het verschil was in muziekbeleving.
Hij vergeleek de S1 met de Liionidas.

Just try before you buy.
Want smaken verschillen voor ons allemaal.

Ik zal een keer uitzoeken of Jeroen ook zijn XO verandert voor de verschillen met en zonder wings.
(zou eigenlijk wel moeten)

mvgr. Leon.
Dat is nogal apart, ik kan me niet voorstellen dat iemand die in de markt is voor een paartje Daudio S1 (S!!) ook een zelfbouw Open Baffle overweegt. Even los van dat je een OB luidspreker zoekt lijkt me dat 2 compleet verschillende dingen, qua budget en qua niche markt. High end audiofielen en zelfbouw zit verder uit elkaar dan dat ik vroeger dacht. Dus dat verbaasde me toen ik het las.

En ja, toen de C1 met wings ontwikkeld werd ging daar een tijd van ontwerp aanpassing overheen. Uiteraard vanwege de filtering. Maar bij jouw 1e orde seriefilter zal dat veel minder noodzakelijk zijn dan bij een ontwerp zoals de C1. Maar sowieso goed om het wel te doen, want als de afstemming klopt zonder vleugels of kort U-frame (hè, weer Engels) zal het niet meer kloppen mèt.
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shutdown98 »

Leon heeft het over mij...
Ik heb zijn set geluisterd omdat ik geintereseerd was in de breedbanders. De bas was echter de grootste verassing. Verder ook het homogene geluid van de breedbanders die de rest doen. Erg mooi.
Ik heb bij Hans in Zwolle de W1 geluisterd.
Compleet verschillende sets inderdaad. Maar daarom niet minder leuk of interesant. De Mundorf dipole tweeter geeft een mooie ruimtelijkheid mee in het hoog wat ik niet eerder heb gehoord.

Door juist verschillende systemen te beluisteren probeer ik te vinden wat ik mooi vind.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Remco,

Je was niet de enige , die op meerdere plaatsen is gaan luisteren.
Uiteraard "vraag ik mensen dan uit",
Want ik vind het leuk om feedback te krijgen.

In mijn ogen is het heel verstandig om verschillende concepten zelf te beluisteren , voordat je een keuze maakt.
Mensen zijn bij mij welkom , om zelf een indruk te krijgen , van waar ik voor sta.

Als je mijn concept niet fijn vindt , ben je ook heel wat wijzer geworden !

mvgr. Leon
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Hoi Leon, ik heb even terug gescrolld om te kijken om welke woofer het nou ging. Ik weet dat je op een gegeven moment erg te spreken was over 15" eminence woofers. Inmiddels gaat het waarschijnlijk over de veel duurdere Lii W15 woofer. Geen wonder dat een Qtc van boven de 0,7 meer laag weergeeft dan een Faital Pro met bijv. 0,3.

Zelf begrijp ik helaas nog steeds niet waarom in mijn bascabs een Oberton 18" beter klinkt dan een Faital 18, terwijl de specs en simulaties maar weinig verschillen.

Ik heb ook een goede OEM eminence gehad die free air lekker klonk met basgitaar. Soms is de frequentiekarakteristiek zelfs vrijwel gelijk en klinkt een Faital weer zo veel beter dan een B&C, heel lastig en veel proberen dus aan deze kant. Terwijl ik meer van simuleren en meten ben, maar bij basgitaar maakt alleen de beleving uit - metingen etc totaal niet.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Wouter,

Dan hebben we een vergelijkbaar "probleem".
Ik weet pas of een unit "goed" is als ik hem in handen heb.
Simulaties en specs zeggen mij onderhand niets meer.

Hier bij mij als vergelijking.
AE 15 dipole en Lii W15.

Op papier is de AE "beter"
Echter wat betreft muziekbeleving is de W15 een straatlengte beter in de praktijk.
De AE klinkt als "blubber" in mijn oren maar simt bijna identiek !

Verder ben ik over de Eminence alpha woofers niet echt te spreken.
De PAP 15 neo woofers waren (4 jaren terug) het summum !
Nu zou ik een W15 nooit of te nimmer ruilen tegen 2 PAP neo's.

Eigenlijk staat mijn custom PAP trio15 set stof te happen.
In het begin liet ik beide sets nog wel eens aan mensen horen en vroeg dan welke set ze liever hoorden.
Voor wat het waard is : PAP trio 15 vs Liionidas ob : 13 tegen 0.

Nee , specs zeggen mij niets meer en simulaties nog minder.

Het enige wat er voor mij opzit is veel bouwen en testen.
Ik weet tot nu toe geen andere manier om er achter te komen.

Maakt mijn hobby wel kostbaar dus als je slim bent : kom bij mij eerst een keer luisteren , kan je een hoop geld besparen.

mvgr. Leon
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Voor home audio ben ik niet op zoek naar luidsprekers, voor mijn Acoustic Alignment activiteiten wel. Ik heb nu een 1x10 bascabs icm met Morel dat zo goed bevalt dat ik verwacht dat dit model de naam gaat vestigen als goed Nederlands merk. Maar uiteraard zijn er altijd grotere en kleinere modellen, en ik blijf wel zoeken. Onlangs kwam ik de 18sound 15MB606 tegen, die is heel gevoelig en komt tot ca 55 hz. Voor fullrange open baffle niets, maar voor een krachtige 2-weg zonder grote vermogens een pareltje.

Onlangs eindelijk de Faital Pro 8PR200 getest, denk dat dit de nieuwe maatstaf is voor midlaag uit een kleine woofer. Maar een grotere Faital 18HP1060 legt het klankmatig af tegen een Oberton 18NXB1600. Schiet mij maar lek waarom... Beide zeer nette woofers, maar op basgitaar lijkt bij de Oberton de ruimte in het voordeel te werken - veel meer autoriteit en warmte en oempf.

Onze OTL-18 gaat 120dB vanaf 16hz, met +/-3 dB tussen 16 en 80 hz in de simulatie. Ik verwacht dat een boost nooit nodig is, dus kun je met normale vermogens toe.

Voor thuis staat helaas al 1,5 jaar een set C1 bijna af in de garage, maar ik klus zo veel in de nieuwe woning dat ik mijn apparatuur er toch nog niet in zet.

Vroeger richtte ik eerst de audio in, daarna de rest. inmiddels is dat al lang geleden.

Naast de C1 staat een paartje fullrange luidspreker met de Visaton B200. Volgens Lampizator nu far zijn favoriete 8" FR. moet ook wel wat kunnen.

Ik heb al lang gewerkt dat de ruimte altijd mee doet en je nooit stopt met kritisch zijn, een kennis van me heeft een peperdure set OB (€1,5 ton nieuw) en dito luisterkamer en Krell ( geen Krill :-) ) buizen, ca 250W p ch. Audio Research pre, MSB dac, Dirac software erop en hoop, weer een klankvooruitgang. Je blijft bezig. En dan wordt een goede opname alleen maar beter, en een slechte slechter.

Laat ik nou vooral houden van dat laatste ;-)
Dus, luidsprekers bouwen die ik voor de lol en uitdaging.
Maar veel geld ga ik er niet meer insteken. Een setje Overture1 van Infinity bevalt me prima, de Prelude hoop ik op MP nog eens tegen te komen als de C1 hier niet op te stellen valt icm WAF.

Met breedbanders heb ik een haat liefde verhouding, met AMT en AT nog niet, maar als ik er weer mee aan de slag ga overweeg ik zeker eens bij je langs te komen.

Volgens mij heb ik je vroeger wel eens iets van 100 midwoofers verkocht. Tof dat je dat op kreeg, dat zijn een hoop trotse bouwers die een levenslange ervaring rijker zijn... zo ben ik zelf ooit ook begonnen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”