Voor home audio ben ik niet op zoek naar luidsprekers, voor mijn Acoustic Alignment activiteiten wel. Ik heb nu een 1x10 bascabs icm met Morel dat zo goed bevalt dat ik verwacht dat dit model de naam gaat vestigen als goed Nederlands merk. Maar uiteraard zijn er altijd grotere en kleinere modellen, en ik blijf wel zoeken. Onlangs kwam ik de 18sound 15MB606 tegen, die is heel gevoelig en komt tot ca 55 hz. Voor fullrange open baffle niets, maar voor een krachtige 2-weg zonder grote vermogens een pareltje.
Onlangs eindelijk de Faital Pro 8PR200 getest, denk dat dit de nieuwe maatstaf is voor midlaag uit een kleine woofer. Maar een grotere Faital 18HP1060 legt het klankmatig af tegen een Oberton 18NXB1600. Schiet mij maar lek waarom... Beide zeer nette woofers, maar op basgitaar lijkt bij de Oberton de ruimte in het voordeel te werken - veel meer autoriteit en warmte en oempf.
Onze OTL-18 gaat 120dB vanaf 16hz, met +/-3 dB tussen 16 en 80 hz in de simulatie. Ik verwacht dat een boost nooit nodig is, dus kun je met normale vermogens toe.
Voor thuis staat helaas al 1,5 jaar een set C1 bijna af in de garage, maar ik klus zo veel in de nieuwe woning dat ik mijn apparatuur er toch nog niet in zet.
Vroeger richtte ik eerst de audio in, daarna de rest. inmiddels is dat al lang geleden.
Naast de C1 staat een paartje fullrange luidspreker met de Visaton B200. Volgens Lampizator nu far zijn favoriete 8" FR. moet ook wel wat kunnen.
Ik heb al lang gewerkt dat de ruimte altijd mee doet en je nooit stopt met kritisch zijn, een kennis van me heeft een peperdure set OB (€1,5 ton nieuw) en dito luisterkamer en Krell ( geen Krill

) buizen, ca 250W p ch. Audio Research pre, MSB dac, Dirac software erop en hoop, weer een klankvooruitgang. Je blijft bezig. En dan wordt een goede opname alleen maar beter, en een slechte slechter.
Laat ik nou vooral houden van dat laatste

Dus, luidsprekers bouwen die ik voor de lol en uitdaging.
Maar veel geld ga ik er niet meer insteken. Een setje Overture1 van Infinity bevalt me prima, de Prelude hoop ik op MP nog eens tegen te komen als de C1 hier niet op te stellen valt icm WAF.
Met breedbanders heb ik een haat liefde verhouding, met AMT en AT nog niet, maar als ik er weer mee aan de slag ga overweeg ik zeker eens bij je langs te komen.
Volgens mij heb ik je vroeger wel eens iets van 100 midwoofers verkocht. Tof dat je dat op kreeg, dat zijn een hoop trotse bouwers die een levenslange ervaring rijker zijn... zo ben ik zelf ooit ook begonnen.