douwebakker schreef: Nu vraag ik me af of de LND150 hiervoor geschikt is. De Drain-to-source spanning is maximaal 500 V, maar in bedrijf staat er toch maar 150V over.
Bij het inschakelen is (zijn) de elco(s) die via de stroombron opgeladen worden leeg = 0 volt.
De voedings elcos gaan snel naar 600V en zou kunnen dat de condensator via de stroombron ook al meer dan 100V bereikt tegelijk met die 600V, komt er even max 500V over de LND150.
Is wel het noodlot tarten.
Bij de schemas van 21 juni is er een met de LND150 maar daar is er een diode bij om de spanning bij inschakelen laag genoeg te houden, dan kan het.
Wat betreft de lineaire mosfet, die mag nog heel wat stroom voeren bij ook veel spanning.
Die voor schakelen bedoeld mogen heel veel stroom bij bijna geen spanning en veel spanning bij bijna geen stroom waarbij de overgang tussen die twee toestanden snel moet gebeuren (orde van ms-µsec)
Anne