Hoogspannings voeding
Moderator: Beheerdersteam
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Hoogspannings voeding
Als buizen een optie is heb ik nog een printontwerp voor je liggen. Hierbij gebruik ik twee EL36 als serieregelaar en en LM317(HV) om de buizen aan te sturen. Je kan er ook E130L in pluggen. Als experimenteervoeding heb je nog een extra 120V 50mA wikkeling nodig om de schermroosters te voeden.
Wil je toch een halfgeleidervoeding:
Voor dit soort toepassingen heb je eigenlijk lineaire fets nodig, fets die niet voor linear gebruik zijn gemaakt gaan gewoon kapot bij hoge spanning.
twee van deze zouden goed werken in jou voeding: https://www.tme.eu/nl/en/details/ixth15 ... tors/ixys/
14 euro voor twee fets is even slikken, maar dan heb je wel onderdelen die specifiek gemaakt zijn voor hoogspanningsvoedingen.
Ik heb de print voor de voeding van Bert getekend, misschien kan ik ook iets voor jou betekenen?
Stuur me even een PB voor verdere informatie.
Wil je toch een halfgeleidervoeding:
Voor dit soort toepassingen heb je eigenlijk lineaire fets nodig, fets die niet voor linear gebruik zijn gemaakt gaan gewoon kapot bij hoge spanning.
twee van deze zouden goed werken in jou voeding: https://www.tme.eu/nl/en/details/ixth15 ... tors/ixys/
14 euro voor twee fets is even slikken, maar dan heb je wel onderdelen die specifiek gemaakt zijn voor hoogspanningsvoedingen.
Ik heb de print voor de voeding van Bert getekend, misschien kan ik ook iets voor jou betekenen?
Stuur me even een PB voor verdere informatie.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Het mag best wat kosten als het dan ook niet stuk gaat.
Piet vond de FETs ook niet zo geschikt. Minimaal 3 stuks zei hij. De voeding voor Bert was dat deze?
Douwe
Piet vond de FETs ook niet zo geschikt. Minimaal 3 stuks zei hij. De voeding voor Bert was dat deze?
Douwe
- Bijlagen
-
- A9044629-77B6-4EC5-B99A-612367E779C0.png (26.35 KiB) 638 keer bekeken
Re: Hoogspannings voeding
Kleine kanttekening.V4lve Lover schreef:Voor dit soort toepassingen heb je eigenlijk lineaire fets nodig, fets die niet voor linear gebruik zijn gemaakt gaan gewoon kapot bij hoge spanning.
twee van deze zouden goed werken in jou voeding: ixth15n50l2/n-channel-transistors
14 euro voor twee fets is even slikken, maar dan heb je wel onderdelen die specifiek gemaakt zijn voor hoogspanningsvoedingen.
Deze fet mag, volgens soar grafiek, voor DC maar 400V hebben (wel bij 500mA 25°C).
Eigenlijk te weinig voor een startspanning tussen de 500...600V.Met een beetje geluk kan ie er wel tegen voor heel even
Er gaat bij het opstarten (hoogste spanning op de fet) heel weinig stroom en dat loopt op naar gelang de spanning over de fet vermindert.
OpaBert heeft een versterker met 4xEL12, goed voor ruim 200mA, die gevoed wordt via een IRFI 830 vanuit 400V naar 375V .En daarvan heb ik nog niet vernomen dat die gesneuvelt is.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 20 jun 2020, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Dag Anne, zit je daar weer me. De startspanning is inderdaad een dingetje. Zal ik dan toch maar een een ander type zoeken?
En dan nog even dit. Ik was op zoek naar een FET in een TO92 behuizing voor de stroombron schakeling. Deze zou toch minimaal 250V moeten verdragen.
Douwe
En dan nog even dit. Ik was op zoek naar een FET in een TO92 behuizing voor de stroombron schakeling. Deze zou toch minimaal 250V moeten verdragen.
Douwe
Re: Hoogspannings voeding
Kijk even terug vorig bericht, terwijl je dit hier zette had ik nog wat toegevoegd.douwebakker schreef:Dag Anne, zit je daar weer me. De startspanning is inderdaad een dingetje. Zal ik dan toch maar een een ander type zoeken?
En dan nog even dit. Ik was op zoek naar een FET in een TO92 behuizing voor de stroombron schakeling. Deze zou toch minimaal 250V moeten verdragen.
Douwe
Om maar te zeggen, de soep enz...
Het voordeel van twee (of drie) parallel is de betere warmte afvoer.De proef met de weerstand geeft een mooier beeld dan met één fet, hoe verder van de (warmte)bron hoe koeler de plaat wordt en hoe minder dat ie kwijt raakt aan de lucht.Met twee fets is er een groter opp dat op z'n heetst is, meer zoals met de weerstand.
Om de stroom gelijkmatig te verdelen zouden er dan nog serieweerstanden bij moeten.
Als je 't niet vertrouwt, zet er een tweede BUZ80 bij (als voor stereo, elke kant één) vanuit dezelfde sturing met elk hun stroombeperking (serieweerstand).
Een fet voor de stroombron, lastig wegens meer dan 500V voor traag opstarten.Er is er wel een, de BSP135, maar voor opp montage.Niet zo'n heel kleine, wel te doen.
Zal 's nadenken of 't met een lagere spanning kan.
Anne
- Bijlagen
-
- HSfet.png (32.37 KiB) 619 keer bekeken
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Nou Anne, met een afstand van 1,1mm tussen de pads heb ik niet veel vertrouwen bij 600V . In de praktijk zal de spanning hooguit 150V zijn. Maar toch.
Douwe
Douwe
Re: Hoogspannings voeding
Hoi Anne Douwe Dat fetje is nog heel hoorAh!buis schreef:Deze fet mag, volgens soar grafiek, voor DC maar 400V hebben (wel bij 500mA 25°C).
Eigenlijk te weinig voor een startspanning tussen de 500...600V.Met een beetje geluk kan ie er wel tegen voor heel even![]()
Er gaat bij het opstarten (hoogste spanning op de fet) heel weinig stroom en dat loopt op naar gelang de spanning over de fet vermindert.
OpaBert heeft een versterker met 4xEL12, goed voor ruim 200mA, die gevoed wordt via een IRFI 830 vanuit 400V naar 375V .En daarvan heb ik nog niet vernomen dat die gesneuvelt is.
Anne
Re: Hoogspannings voeding
Je kunt pootje 2 ook afbreken,is de afstand gelijk een stuk groter.douwebakker schreef:Nou Anne, met een afstand van 1,1mm tussen de pads heb ik niet veel vertrouwen bij 600V . In de praktijk zal de spanning hooguit 150V zijn. Maar toch.
Douwe
Anne
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Hoogspannings voeding
Dat schema wat je postte was inderdaad de Bert voeding.
Met betrekking tot de Lineaire transistoren, er zijn ook 600V types beschikbaar uit de L2 serie. Die FET waarvan ik een linkje stuurde was een van de goedkopere.
De IXTH30N60L2 zou een optie zijn voor jou voeding, maar dan zit je wel aan 25 euro inclusief BTW voor twee fet's. Ik kan deze alleen vinden bij mouser. Farnell en TME hebben ze niet in stock. En dan blijf je problemen houden met de isolatie naar het koelblok.
Ik bestel binnenkort 20 boards voor deze schakeling, die boards zijn €5 per stuk als je interesse hebt. Je kan er E130L inzetten. Dan kan je pakweg 50W wegstoken.
En hier het board:
Met betrekking tot de Lineaire transistoren, er zijn ook 600V types beschikbaar uit de L2 serie. Die FET waarvan ik een linkje stuurde was een van de goedkopere.
De IXTH30N60L2 zou een optie zijn voor jou voeding, maar dan zit je wel aan 25 euro inclusief BTW voor twee fet's. Ik kan deze alleen vinden bij mouser. Farnell en TME hebben ze niet in stock. En dan blijf je problemen houden met de isolatie naar het koelblok.
Ik bestel binnenkort 20 boards voor deze schakeling, die boards zijn €5 per stuk als je interesse hebt. Je kan er E130L inzetten. Dan kan je pakweg 50W wegstoken.
En hier het board:
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
@V4lve lover, bedankt voor je bericht. Ik begrijp echter de schakeling niet. Waar komt de sturing van de buizen vandaan? En klopt het dat het regelbereik ongeveer 30V (LM317) is?
Re: Hoogspannings voeding
Nadeel van zo'n buizen stab is dat je meer spanning verlies en twee hulpspanningen nodig hebt (voor de gloei en voor 't schermrooster).Voordeel is dan wel een buis gaat minder vlug stuk, kan beter tegen mishandeling.
Hier enige ideeën, enkele en dubbele fet, hoge en minder hoge spanning (met TO-92) voor de stroombron, elco of gewone condensator voor vertraging/brom onderdrukking.
Kun je ook wat knippen en plakken, stuk van de een aan de ander enz.
Anne
Hier enige ideeën, enkele en dubbele fet, hoge en minder hoge spanning (met TO-92) voor de stroombron, elco of gewone condensator voor vertraging/brom onderdrukking.
Kun je ook wat knippen en plakken, stuk van de een aan de ander enz.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Dag Anne, Q2 is de stroombron en die stroom stel je in met R4. Deze stroom bepaald de spanning op de gate van de BUZ80 als ik het goed begrijp. Dan hoef ik ook geen zeners te gebruiken. Bedankt voor input. Ik ga er wel even mee aan de slag. Uit jouw tweede tekening heb je de FET 's gescheiden van elkaar. Wellicht ga je er van uit dat ik het in een versterker wil toepassen, maar mijn bedoeling was om een regelbare hoogspanning voeding te maken die ik in een meetopstelling kan gebruiken.
Douwe
Douwe
Re: Hoogspannings voeding
Dacht ik wel ja want,douwebakker schreef:Wellicht ga je er van uit dat ik het in een versterker wil toepassen, maar mijn bedoeling was om een regelbare hoogspanning voeding te maken die ik in een meetopstelling kan gebruiken.
Maar och, als we maar leut hebbenLet wel, de feitelijke regelingen voor anode en schermroosterspanning (ook met een FET ) komt er achter aan.
Douwe
Ook even dat EL36 schema wat vereenvoudigt, is misschien beter te volgen.
Anne
Re: Hoogspannings voeding
Anne Wat is het regelbereikAh!buis schreef:Dacht ik wel ja want,douwebakker schreef:Wellicht ga je er van uit dat ik het in een versterker wil toepassen, maar mijn bedoeling was om een regelbare hoogspanning voeding te maken die ik in een meetopstelling kan gebruiken.Maar och, als we maar leut hebbenLet wel, de feitelijke regelingen voor anode en schermroosterspanning (ook met een FET ) komt er achter aan.
Douwe![]()
Ook even dat EL36 schema wat vereenvoudigt, is misschien beter te volgen.
Anne
mag het spannings verschil Tussen in / uit meer zijn als de LM317 kan verdragen ?
Zoniet mag / kan er dan bv een TL783 in
Re: Hoogspannings voeding
Iets van 240...300VOpaBert schreef:Anne Wat is het regelbereik![]()
Het is een HV uitvoering mag tot 60V tussen in- en -uit.Komt op zo'n max -55V op het rooster PL36.Is genoeg om de buis af te knijpen als er geen belasting aanhangt.Een zener erover om te voorkomen dat het toch teveel wordt zou nog kunnen.mag het spannings verschil Tussen in / uit meer zijn als de LM317 kan verdragen ?
Kan ook, is niet nodig.Zoniet mag / kan er dan bv een TL783 in
Anne
Re: Hoogspannings voeding
Bedankt Anne weer een leuke schakelingAh!buis schreef:Iets van 240...300VOpaBert schreef:Anne Wat is het regelbereik
Het is een HV uitvoering mag tot 60V tussen in- en -uit.Komt op zo'n max -55V op het rooster PL36.Is genoeg om de buis af te knijpen als er geen belasting aanhangt.Een zener erover om te voorkomen dat het toch teveel wordt zou nog kunnen.mag het spannings verschil Tussen in / uit meer zijn als de LM317 kan verdragen ?Kan ook, is niet nodig.Zoniet mag / kan er dan bv een TL783 in
Anne
Stroom regeling misschien ook mogelijk hier Indien gewenst
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Anne, en ik dacht dat de zener er voor zou zorgen dat het spanningsverschil over de LM317 niet te klein zou worden. Verkeert gezien dus.
Douwe
Douwe
Re: Hoogspannings voeding
Is omgekeerd.Zo'n LM317 heeft ong 3V tussen in- en -uit nodig om te werken, komt niet lager.Die zener schuift de spanning op zodat je de PL36 tot 0 volt roosterspanning krijgt voor max stroom.douwebakker schreef:Anne, en ik dacht dat de zener er voor zou zorgen dat het spanningsverschil over de LM317 niet te klein zou worden. Verkeert gezien dus.
Douwe
Anne
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Hoogspannings voeding
Klopt allemaal als een bus. Een TL783 kan er zo in zonder aanpassingen, echter heeft de LM317 een minimum uitgangstroom van circa 3mA die van de 783 kan oplopen tot 15mA voordat deze goed reguleert.
MBT het regelbereik als je tussen POT+ en POT- een 100K 10 slags potmeter aansluit en de weerstand tussen output en adjust aanpast zodat daar pakweg 3.3mA door loopt is het regelbereik grofweg 1.25-330V.
Tsja je hebt een extra spanning nodig. En ja je verliest minestens 50-70V over de EL36/E130L daarentegen heb je geen problemen met de isolatie van torren. En de PL36 is een goedkope buis daar word je mee doodgegooid en ze kunnen zonder problemen rond de 15W wegstoken. Wil je zwaarder dan is de E130L ook niet superduur.
Ik geloof dat de afgebeelde boards op €4 per stuk zitten in de group buy, ik heb een groepschat lopen op telegram (Is een soort whatsapp) waar mensen boards kunnen reserveren. Iedereen die geïnteresseerd is kan mij een PB sturen dan krijg je de uitnodigingslink.
MBT het regelbereik als je tussen POT+ en POT- een 100K 10 slags potmeter aansluit en de weerstand tussen output en adjust aanpast zodat daar pakweg 3.3mA door loopt is het regelbereik grofweg 1.25-330V.
Tsja je hebt een extra spanning nodig. En ja je verliest minestens 50-70V over de EL36/E130L daarentegen heb je geen problemen met de isolatie van torren. En de PL36 is een goedkope buis daar word je mee doodgegooid en ze kunnen zonder problemen rond de 15W wegstoken. Wil je zwaarder dan is de E130L ook niet superduur.
Ik geloof dat de afgebeelde boards op €4 per stuk zitten in de group buy, ik heb een groepschat lopen op telegram (Is een soort whatsapp) waar mensen boards kunnen reserveren. Iedereen die geïnteresseerd is kan mij een PB sturen dan krijg je de uitnodigingslink.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
@V4lve Lover,
Ik kan zeker i.p.v. EL36 ook wel de 807 gebruiken? Daar heb ok nog veel van liggen snap je.
Douwe
Ik kan zeker i.p.v. EL36 ook wel de 807 gebruiken? Daar heb ok nog veel van liggen snap je.
Douwe
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Maar is eigenlijk een extra voedingstrafo wel nodig. Voor de schermroosterspanning hoeft het volgens mij niet. En voor de gloeispanning gebruik je toch een aparte wikkeling. Ik heb trouwens nog een moor trafo'tje liggen van 2x30V 0.3A. Deze lijkt me precies goed om de PL36 tot leven te wekken.
Douwe
Douwe
Re: Hoogspannings voeding
Ik dacht dat Florick de extra spanning bedoelde die je nodig hebt om te stabiliseren tussen onbelast en belaste spanning,maar kan ut vout hebben Douwedouwebakker schreef:gloeitrafo PL36.jpgMaar is eigenlijk een extra voedingstrafo wel nodig. Voor de schermroosterspanning hoeft het volgens mij niet. En voor de gloeispanning gebruik je toch een aparte wikkeling. Ik heb trouwens nog een moor trafo'tje liggen van 2x30V 0.3A. Deze lijkt me precies goed om de PL36 tot leven te wekken.
Douwe
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Ha Bert, nou wat ik heb begrepen gat er een ongeregelde spanning HV in van zo'n 5- a 600V in gaat en het komt er als een gestabiliseerde spanning uit.
Re: Hoogspannings voeding
Nou dat denk ik toch echt nietdouwebakker schreef:Ha Bert, nou wat ik heb begrepen gat er een ongeregelde spanning HV in van zo'n 5- a 600V in gaat en het komt er als een gestabiliseerde spanning uit.
Als je onbelast gelijkgericht 600 volt na je gelijkrichter Meet is het normaal dat onder vollast 10% lager wordt ca 540 Volt DC
Je regelaar heeft ook nog een paar volt nodig zeg 5 Natte vinger werk , en hier en daar nog wat verliezen 530 Volt uit gestabiliseerd
Zo dacht ik dat het werd voor gesteld , Maar beter op een deskundige wachten
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Natuurlijk komt er een lagere spanning uit. Dat is helemaal het punt niet. Het enige wat ik raar vindt is dat je een extra trafo nodig zou hebben voor de schermroosterspanning. En ja, laten we de reactie van Anne en/of V4lve lover maar even afwachten.OpaBert schreef:Nou dat denk ik toch echt nietdouwebakker schreef:Ha Bert, nou wat ik heb begrepen gat er een ongeregelde spanning HV in van zo'n 5- a 600V in gaat en het komt er als een gestabiliseerde spanning uit.Douwe
Als je onbelast gelijkgericht 600 volt na je gelijkrichter Meet is het normaal dat onder vollast 10% lager wordt ca 540 Volt DC
Je regelaar heeft ook nog een paar volt nodig zeg 5 Natte vinger werk , en hier en daar nog wat verliezen 530 Volt uit gestabiliseerd
Zo dacht ik dat het werd voor gesteld , Maar beter op een deskundige wachtenAnne weet het precies
