(er zitten wel op enkele plaatsen luchtafvoeren in het dak.)
CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Moderator: Beheerdersteam
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Ik heb thuis geen mechanische ventilatie, dus is er ook geen onderhoud aan benodigd.
(er zitten wel op enkele plaatsen luchtafvoeren in het dak.)
(er zitten wel op enkele plaatsen luchtafvoeren in het dak.)
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Bij een matig geïsoleerd huis kan dat wel. Bij een goed geïsoleerd huis heb je het wel nodig anders blijft er te veel woonvocht hangen.
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Zodra het lucht en warmte dicht wordt moet het wel ja...
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Mechanische ventilatie unit heb ik deze winter vervangen na tip van Hans, er zat een oude Stork unit in. Nu ook een Itho met afstandbediening. Stil, en heerlijk dat hij nu vanzelf naar standje hoog springt tijdens en na het douchen, automatisch weer terug omlaag als de luchtvochtigheid van de afgezogen lucht voldoende gedaald is. Fijn ding.
Toen we hier kwamen wonen, was de CV ketel een oude AWB, onderhoud door Feenstra. Veel gedonder gehad met dat ding, het maakte nogal geluid en er mankeerde steeds wel wat aan. Kapotte drieweg klep was vooral een regelmatig terugkerend euvel. Een jaar of tien terug hebben we de ketel laten vervangen door een Intergas HR36/30, gedaan door een lokale zelfstandige installateur. Hij komt eens per jaar even een uurtje langs voor onderhoud. We hebben geen enkele cv storing meer gehad, top apparaat. Ik meen dat eenmaal een onderdeeltje preventief vervangen is omdat een mogelijk defect er aan zat te komen. Dat model zal al wel niet meer gemaakt worden, het is wel met afstand de beste ketel die we tot nu toe gehad hebben.
Toen we hier kwamen wonen, was de CV ketel een oude AWB, onderhoud door Feenstra. Veel gedonder gehad met dat ding, het maakte nogal geluid en er mankeerde steeds wel wat aan. Kapotte drieweg klep was vooral een regelmatig terugkerend euvel. Een jaar of tien terug hebben we de ketel laten vervangen door een Intergas HR36/30, gedaan door een lokale zelfstandige installateur. Hij komt eens per jaar even een uurtje langs voor onderhoud. We hebben geen enkele cv storing meer gehad, top apparaat. Ik meen dat eenmaal een onderdeeltje preventief vervangen is omdat een mogelijk defect er aan zat te komen. Dat model zal al wel niet meer gemaakt worden, het is wel met afstand de beste ketel die we tot nu toe gehad hebben.
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
En dat terwijl Intergas toch echt geen beste naam had hoor, wel verbeterd dus gelukkig.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Ik heb ook een Intergas HR36, moet ik me nu zorgen maken? 
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Als ie 10 jaar oud is wel, nieuwere spul hoor ik betere geluiden over. Het probleem is gewoon dat mensen zo'n ding kopen op basis van een efficiëntie test en de tekst in de consumentengids. Daar testen ze het ding niet 10 jaar dag in dag uit. Dat een snel reagerende warmtewisselaar automatisch van dunner materiaal gemaakt is staat er ook niet bij, of dat een brander na 2 jaar lek gaat en je kot in de fik steekt (Atag blauwe engel) staat er ook niet bij.
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Zou ik niet doen Sander. DIe van mij hangt hier vanaf 2008 en gaat nog prima. Niet gekocht op basis van teksten of cijfers maar op aanraden van installateur die er al veel had geplaatst en weinig problemen tegenkwam. De opvolger HRE was net uit. Die wilde hij ook wel plaatsen maar was nog kersvers dus had hij nog weinig ervaring mee. Gekozen om de HR versie te doen. Misschien iets ouder echter de kinderziektes zijn er dan wel uit. Ik heb er nog steeds geen spijt van.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
lees dit nu, mijn intergas ketel maar vervangen binnenkort... is al 23 jaar oud meen ik. Probleemloos 
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Van mijn werk hebben ze allemaal intergas. Hier worden de branders (ook waterstof) ontwikkeld. Dus vertrouwen doe ik het zélf wel.
Onderhoud wat betreft onderdelen vervangen en stofzuigen doen ze niets aan, gewoon stoken en hooguit afstellen.
Zelf heb ik een warmtepomp in het klushuis dus geen ervaring
Onderhoud wat betreft onderdelen vervangen en stofzuigen doen ze niets aan, gewoon stoken en hooguit afstellen.
Zelf heb ik een warmtepomp in het klushuis dus geen ervaring
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Even een klein dwaalspoortje, zijn er al mensen hier die ervaring hebben met een elektrische cv ketel?
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Bedankt. Ondanks dat het artikel een jaar oud is, maakt het wel een hoop duidelijk.ds23man schreef:
Ik wil op korte termijn mijn cv ketel vervangen, maar ik denk dat het er dan toch eerst
weer 1 op gas wordt. Misschien anders tijdelijk een ketel huren, maar ik weet niet hoe
lang het gaat duren, tot elektrisch aantrekkelijk wordt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Die gaat nooit aantrekkelijk worden omdat de salderingsregeling wordt afgebouwd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
elektrisch verwarmen is alleen zinvol als je ergens woont met veel hydro energie. en dan nog kan je beter een warmtepomp gaan doen.
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Een elektrische CV-ketel die water verwarmt lijkt mij ook weinig nuttig, tenzij je al het CV-systeem hebt hangen en rustig naar 90 graden invoertemperatuur kunt stoken. Op plekken waar je weinig stookt (vakantiehuisje oid) is elektrisch vanwege de lage investering wel interessant. En met een COP van 1 nog best HR 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Volgens mij heeft een straalkachel ook een cop van 1.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
ja, het is echt een plan voor mensen die denken dat "van t gas af" altijd een goed idee is. met de huidige E mix stoot je met elektrische verwarming t dubbele aan CO2 uit dan met een goede CV ketel. (rendement van de centrales is ongeveer 40%).
als backup/aanvulling op een warmtepomp kan t zinnig zijn
als backup/aanvulling op een warmtepomp kan t zinnig zijn
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Behalve als die energie opgewekt wordt door een kerncentraleHenkjan schreef:ja, het is echt een plan voor mensen die denken dat "van t gas af" altijd een goed idee is. met de huidige E mix stoot je met elektrische verwarming t dubbele aan CO2 uit dan met een goede CV ketel.
Maar dan moet de kwh prijs ongeveer 3ct/kwh zijn voor particulieren...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
En vergeet niet wat het voor gevolgen heeft voor het stroomnet, de nutsbedrijven schijten nu al bagger over massale invoering van de warmtepomp.
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
En dan komen daar de laders voor miljoenen elektrische auto's nog bij...
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Als je die wat langzamer kunt laten laden (of desnoods zelfs een tijdje kunt laten ontladen) wanneer er weinig wind of zon is, kun je de accu's van elektrische auto's gebruiken om de pieken in de vraag naar elektriciteit en het aanbod van duurzame elektriciteit wat beter op elkaar af te stemmen.
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
Die ideeën zijn al gelanceerd, en dan dat de autobezitter op andere tijden dan gratis of geld betaald krijgt voor deze buffer functie.
Dat is helemaal geen verkeerde gedachte voor het milieu en wijk laad verdeling, maar als het in de winter is, en de capaciteit dan toch al wat minder, en je moet in de ochtend naar Groningen op tijd naar je werk.

Dat is helemaal geen verkeerde gedachte voor het milieu en wijk laad verdeling, maar als het in de winter is, en de capaciteit dan toch al wat minder, en je moet in de ochtend naar Groningen op tijd naar je werk.
Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken
ik vrees dat de praktijk wat anders is. er word juist aan alle kanten aan gewerkt om die dingen (nog) sneller opgeladen te krijgen.MarcelvdG schreef:Als je die wat langzamer kunt laten laden (of desnoods zelfs een tijdje kunt laten ontladen) wanneer er weinig wind of zon is, kun je de accu's van elektrische auto's gebruiken om de pieken in de vraag naar elektriciteit en het aanbod van duurzame elektriciteit wat beter op elkaar af te stemmen.
