CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ray5150 »

Ik heb thuis geen mechanische ventilatie, dus is er ook geen onderhoud aan benodigd. :yeah:
(er zitten wel op enkele plaatsen luchtafvoeren in het dak.)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Pjotr »

Bij een matig geïsoleerd huis kan dat wel. Bij een goed geïsoleerd huis heb je het wel nodig anders blijft er te veel woonvocht hangen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Shadow »

Zodra het lucht en warmte dicht wordt moet het wel ja...
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door AntonZ »

Mechanische ventilatie unit heb ik deze winter vervangen na tip van Hans, er zat een oude Stork unit in. Nu ook een Itho met afstandbediening. Stil, en heerlijk dat hij nu vanzelf naar standje hoog springt tijdens en na het douchen, automatisch weer terug omlaag als de luchtvochtigheid van de afgezogen lucht voldoende gedaald is. Fijn ding.

Toen we hier kwamen wonen, was de CV ketel een oude AWB, onderhoud door Feenstra. Veel gedonder gehad met dat ding, het maakte nogal geluid en er mankeerde steeds wel wat aan. Kapotte drieweg klep was vooral een regelmatig terugkerend euvel. Een jaar of tien terug hebben we de ketel laten vervangen door een Intergas HR36/30, gedaan door een lokale zelfstandige installateur. Hij komt eens per jaar even een uurtje langs voor onderhoud. We hebben geen enkele cv storing meer gehad, top apparaat. Ik meen dat eenmaal een onderdeeltje preventief vervangen is omdat een mogelijk defect er aan zat te komen. Dat model zal al wel niet meer gemaakt worden, het is wel met afstand de beste ketel die we tot nu toe gehad hebben.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Shadow »

En dat terwijl Intergas toch echt geen beste naam had hoor, wel verbeterd dus gelukkig.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door SSassen »

Ik heb ook een Intergas HR36, moet ik me nu zorgen maken? :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Shadow »

Als ie 10 jaar oud is wel, nieuwere spul hoor ik betere geluiden over. Het probleem is gewoon dat mensen zo'n ding kopen op basis van een efficiëntie test en de tekst in de consumentengids. Daar testen ze het ding niet 10 jaar dag in dag uit. Dat een snel reagerende warmtewisselaar automatisch van dunner materiaal gemaakt is staat er ook niet bij, of dat een brander na 2 jaar lek gaat en je kot in de fik steekt (Atag blauwe engel) staat er ook niet bij.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door AntonZ »

Zou ik niet doen Sander. DIe van mij hangt hier vanaf 2008 en gaat nog prima. Niet gekocht op basis van teksten of cijfers maar op aanraden van installateur die er al veel had geplaatst en weinig problemen tegenkwam. De opvolger HRE was net uit. Die wilde hij ook wel plaatsen maar was nog kersvers dus had hij nog weinig ervaring mee. Gekozen om de HR versie te doen. Misschien iets ouder echter de kinderziektes zijn er dan wel uit. Ik heb er nog steeds geen spijt van.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Shadow »

Mooi toch :goedzo:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door wouter »

lees dit nu, mijn intergas ketel maar vervangen binnenkort... is al 23 jaar oud meen ik. Probleemloos :-)
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door beijert »

Van mijn werk hebben ze allemaal intergas. Hier worden de branders (ook waterstof) ontwikkeld. Dus vertrouwen doe ik het zélf wel.

Onderhoud wat betreft onderdelen vervangen en stofzuigen doen ze niets aan, gewoon stoken en hooguit afstellen.



Zelf heb ik een warmtepomp in het klushuis dus geen ervaring
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door toetertje »

Even een klein dwaalspoortje, zijn er al mensen hier die ervaring hebben met een elektrische cv ketel?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ds23man »

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door toetertje »

Bedankt. Ondanks dat het artikel een jaar oud is, maakt het wel een hoop duidelijk.
Ik wil op korte termijn mijn cv ketel vervangen, maar ik denk dat het er dan toch eerst
weer 1 op gas wordt. Misschien anders tijdelijk een ketel huren, maar ik weet niet hoe
lang het gaat duren, tot elektrisch aantrekkelijk wordt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ds23man »

Die gaat nooit aantrekkelijk worden omdat de salderingsregeling wordt afgebouwd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Henkjan »

elektrisch verwarmen is alleen zinvol als je ergens woont met veel hydro energie. en dan nog kan je beter een warmtepomp gaan doen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door markbakk »

Een elektrische CV-ketel die water verwarmt lijkt mij ook weinig nuttig, tenzij je al het CV-systeem hebt hangen en rustig naar 90 graden invoertemperatuur kunt stoken. Op plekken waar je weinig stookt (vakantiehuisje oid) is elektrisch vanwege de lage investering wel interessant. En met een COP van 1 nog best HR ;)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ds23man »

Volgens mij heeft een straalkachel ook een cop van 1.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Henkjan »

ja, het is echt een plan voor mensen die denken dat "van t gas af" altijd een goed idee is. met de huidige E mix stoot je met elektrische verwarming t dubbele aan CO2 uit dan met een goede CV ketel. (rendement van de centrales is ongeveer 40%).

als backup/aanvulling op een warmtepomp kan t zinnig zijn
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
ja, het is echt een plan voor mensen die denken dat "van t gas af" altijd een goed idee is. met de huidige E mix stoot je met elektrische verwarming t dubbele aan CO2 uit dan met een goede CV ketel.
Behalve als die energie opgewekt wordt door een kerncentrale O:)

Maar dan moet de kwh prijs ongeveer 3ct/kwh zijn voor particulieren...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ds23man »

En vergeet niet wat het voor gevolgen heeft voor het stroomnet, de nutsbedrijven schijten nu al bagger over massale invoering van de warmtepomp.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ray5150 »

En dan komen daar de laders voor miljoenen elektrische auto's nog bij...
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door MarcelvdG »

Als je die wat langzamer kunt laten laden (of desnoods zelfs een tijdje kunt laten ontladen) wanneer er weinig wind of zon is, kun je de accu's van elektrische auto's gebruiken om de pieken in de vraag naar elektriciteit en het aanbod van duurzame elektriciteit wat beter op elkaar af te stemmen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door hannesie »

Die ideeën zijn al gelanceerd, en dan dat de autobezitter op andere tijden dan gratis of geld betaald krijgt voor deze buffer functie.
Dat is helemaal geen verkeerde gedachte voor het milieu en wijk laad verdeling, maar als het in de winter is, en de capaciteit dan toch al wat minder, en je moet in de ochtend naar Groningen op tijd naar je werk. :shock: :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CV/Ventilatie hok geluiddicht maken

Bericht door ray5150 »

MarcelvdG schreef:
Als je die wat langzamer kunt laten laden (of desnoods zelfs een tijdje kunt laten ontladen) wanneer er weinig wind of zon is, kun je de accu's van elektrische auto's gebruiken om de pieken in de vraag naar elektriciteit en het aanbod van duurzame elektriciteit wat beter op elkaar af te stemmen.
ik vrees dat de praktijk wat anders is. er word juist aan alle kanten aan gewerkt om die dingen (nog) sneller opgeladen te krijgen.
Plaats reactie