Draadloos SPDIF?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Draadloos SPDIF?

Bericht door satefan »

Heb dit topic geopend in de categorie Kabels, maar het gaat er juist om geen kabel te hebben.

Een vriend van me in Amsterdam heeft een monumentaal en gemeubileerd huis betrokken, en ik help hem even met z'n audio-setup. Nu wil hij luidsprekers aan de ene kant van de kamer, maar de stereo-apparatuur moet aan de andere kant. Het gaat om een set actieve luidsprekers die het signaal via SPDIF/Coax ontvangen. Er is geen echte mogelijkheid om een kabel van de ene kant van de kamer naar de andere kant te trekken, zonder van alles te moeten slopen, terwijl er net voor een aardig bedrag verbouwd is. Dus dat is niet echt een optie.

Wellicht is het vloeken in de kerk, maar is dit draadloos te maken?

groet,

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 12 jun 2020, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door ray5150 »

Iets dergelijks als dit misschien ?
https://www.marmitek.com/nl/audio/trans ... ansmitter/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door Pjotr »

Toslink en wat parabolische spiegels i.p.v. een fibertje? :hide:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door satefan »

Pjotr schreef:
Toslink en wat parabolische spiegels i.p.v. een fibertje? :hide:
:rofl:

Ik las ergens op een US forum van iemand die een laser-transmitter heeft gemaakt. Maar ook dat is niet handig :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door satefan »

ray5150 schreef:
Iets dergelijks als dit misschien ?
https://www.marmitek.com/nl/audio/trans ... ansmitter/
Thanks Ray; Die had ik inderdaad gezien, maar t kan helaas geen Toslink zijn.

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door Pjotr »

satefan schreef:
Pjotr schreef:
Toslink en wat parabolische spiegels i.p.v. een fibertje? :hide:
:rofl:

Ik las ergens op een US forum van iemand die een laser-transmitter heeft gemaakt. Maar ook dat is niet handig :mrgreen:
Misschien wat antieke spiegels van Huygens? Moet toch passen in een klassiek interieur? :lol: Volgens mij zijn er wel draadloze netwerk (WiFi) AV oplossingen. Anders wordt het toch een Sonos....
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door hardbats »

Ik dacht meteen aan bijv. Een sonos connect aan beide kanten van de kamer. Die heeft alleen rca in maar wel spdif uit.
Misschien is er een andere fabrikant die een soort gelijk product maakt met spdif in en spdif uit?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door satefan »

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door hannesie »

Geen opties voor bluetooth/spdif?
https://www.amazon.nl/ELEGIANT-Transmit ... 2626&psc=1

Al die dingen gaan, lijkt het, via Toslink en zou er nu een USB uit op zitten, dan kan je er nog een USB> S/PDIF omzetter voor gebruiken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door hannesie »

Er zijn wel omzetters naar RCA SPDIF en dan zou de HDMI mogelijk een optie uit zijn of Toslink van de zender.
https://www.amazon.nl/Extractor-Ozvavzk ... ics&sr=1-8

https://www.amazon.nl/VBESTLIFE-HDMI-au ... RHP7TSASP2
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door satefan »

Hmmm. Er komt RCA-SPDIF uit het ene apparaat, en dat moet naar een RCA-SPDIF ingang aan de andere kant.

That's it :-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door Pjotr »

satefan schreef:
Hmmm. Er komt RCA-SPDIF uit het ene apparaat, en dat moet naar een RCA-SPDIF ingang aan de andere kant.

That's it :-)
Ohw, en dan moet het zeker weer zonder kabel? :think: Misschien heb je dan hier wat an: https://www.google.nl/search?sxsrf=ALeK ... CAY&uact=5 :-"
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door ray5150 »

En gewoon een kabeltje uitrollen en in de hoek leggen eventueel met een plakgootje is geen optie ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door Pjotr »

Jah maar dan moet ie alles slopen en alles is net verbouwd. Had nou maar plinten met een kabelgootje er in genomen #-o :relax:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door satefan »

Pjotr schreef:
Jah maar dan moet ie alles slopen en alles is net verbouwd. Had nou maar plinten met een kabelgootje er in genomen #-o :relax:
Uiteraard. Maar het huis is volledig gemeubileerd (de bedoeling was blijkbaar om het te verhuren voor een goede prijs aan een expat of zo. Maar daar is wat minder vraag naar nu in A'dam blijkbaar. Mn maat heeft het kunnen kopen, maar de verbouwing was al gedaan.

Maar...het zal wel een kabeltje met een plakstripje worden uiteindelijk.

Ik zal wel te denken dat een nette, low-footprint oplossing voor zoiets ook leuk zou zijn voor mijn Hypex-slave. Maar je wil natuurlijk 0 vertraging hebben.

Stefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door hannesie »

Optische kabeltjes kun je heel dun krijgen, en past het in een gootje van 3 mm.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door ds23man »

Ja, maar kunnen niet haaks de bocht om.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door ray5150 »

En dan moeten er weer opto-coax convertors tussen...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door hannesie »

:lol: :think: Onder een kleedje en achter het behang. :bakkie: :lol:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door John P »

Kan het niet gewoon analoog-> draadloos -> analoog? ik neem aan dat de radiotechniek nog niet geheel van de wereld is.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door Marp »

Een jaar of 15 geleden gebruikte ik daar zo'n oplossing voor die voor video verkrijgbaar was. Dus gewoon zo'n standaard video-zender/ontvanger met klein opklapschoteltje, zoals zelfs Kijkshop ze verkocht. Ondermeer van Elro. Het S/PDIF-signaal kan je overbrengen via de composietaansluiting. Ik meen dat ik hierop uitkwam na een tip op epanorama.net.

Of het werkt, hangt heel erg af van de condities ter plaatse. Is de ether aardig vervuild, dan heb je kans dat je niet veel verder komt dan enkele meters. In mijn geval lukte het om een S/PDIF-signaal van de zolder naar de woonkamer sturen, waar ik toch wel een paar jaar gebruik van heb gemaakt. Kom je nog eens zo'n setje voor weinig tegen*, dan is het zeker de moeite om eens te proberen.

Ps: die van mij zou je zo kunnen krijgen als ik hem nog had, maar er staat me bij dat ik ze (ik had 2 sets) al eens heb weggegeven. Ik zal eens kijken.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door jvenema »

John P schreef:
Kan het niet gewoon analoog-> draadloos -> analoog? ik neem aan dat de radiotechniek nog niet geheel van de wereld is.
Ja met 5G en dan steken ze je huis in de fik :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door ds23man »

jvenema schreef:
John P schreef:
Kan het niet gewoon analoog-> draadloos -> analoog? ik neem aan dat de radiotechniek nog niet geheel van de wereld is.
Ja met 5G en dan steken ze je huis in de fik :rofl: :rofl:
Verbazingwekkend hebben we hier in Groningen niet of nauwelijks Corona dankzij het feit dat wij hier een 5G proefgebied zijn. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door Marp »

Roep maar niet te hard. In Engeland, Amerika, Brazilië en Zweden hadden ze er eerst ook minder last van.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Draadloos SPDIF?

Bericht door satefan »

Marp schreef:
Een jaar of 15 geleden gebruikte ik daar zo'n oplossing voor die voor video verkrijgbaar was. Dus gewoon zo'n standaard video-zender/ontvanger met klein opklapschoteltje, zoals zelfs Kijkshop ze verkocht. Ondermeer van Elro. Het S/PDIF-signaal kan je overbrengen via de composietaansluiting. Ik meen dat ik hierop uitkwam na een tip op epanorama.net.

Of het werkt, hangt heel erg af van de condities ter plaatse. Is de ether aardig vervuild, dan heb je kans dat je niet veel verder komt dan enkele meters. In mijn geval lukte het om een S/PDIF-signaal van de zolder naar de woonkamer sturen, waar ik toch wel een paar jaar gebruik van heb gemaakt. Kom je nog eens zo'n setje voor weinig tegen*, dan is het zeker de moeite om eens te proberen.

Ps: die van mij zou je zo kunnen krijgen als ik hem nog had, maar er staat me bij dat ik ze (ik had 2 sets) al eens heb weggegeven. Ik zal eens kijken.
Thanks Marp; ik kwam een ander draadje ergens tegen waar iemand aangaf hetzelfde gedaan te hebben. Het gaat om een overbrugging van een paar meter, binnen dezelfde ruimte dus op zich zou dat te doen moeten zijn. Ik zal eens op MP kijken of ik zo'n setje kan bemachtigen voah weineg. Ik kan er dan even mee experimenteren (en de ervaringen delen uiteraard).

groet,

Satefan
Plaats reactie