stepped Attenuators

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: stepped Attenuators

Bericht door Barry2001 »

Zou je ook mooi met een Arduino kunnen doen. Reedrelais erachter met weerstanden, gescheiden in decade zodat je kleine stapjes kunt maken.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: stepped Attenuators

Bericht door PimDriessen »

Zou mooi zijn als het geheel een ladder regeling zou kunnen worden, met in het begin heel langzaam oplopende bereik, zodat de eerste 10 stappen heel weinig volume geeft.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: stepped Attenuators

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
Barry2001 schreef:
Word je niet gek van dat geklik, dat hoor je toch?
Vraag t Hans, die heeft een relaixed in de woonkamer
En die hoort of ik dan de AB wel goed gericht, in mijn hand heb.
Oftewel staat hij wel op het goede kanaal. :lol:
Ikzelf vind het absoluut niet irritant, maar ook wel bewust gekozen, en wist wat er ging gebeuren. :sure:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: stepped Attenuators

Bericht door pappaleo »

Aan de ene kant: Ja het maakt teveel lawaai (ik ben ervaringsdeskundige).
Aan de andere kant: Als je luistert en draait permanent aan die volumeknop, dan ben je ook niet echt Rela(i)xed :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: stepped Attenuators

Bericht door hannesie »

Ik heb zeker wat meer demping in de kast. :-" :-({|=
Maar ook heel relaiXed.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: stepped Attenuators

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Zou mooi zijn als het geheel een ladder regeling zou kunnen worden, met in het begin heel langzaam oplopende bereik, zodat de eerste 10 stappen heel weinig volume geeft.
Een ladder met stappen van een vast aantal dB verloopt vanzelf logarithmisch.
Vraagt wel een schakelaar met veel standen, van -1 tot -100dB is niet onredelijk maar 100 standen :-s .
Daarom is de oplossing met 1 2 4 8 ... wel zo makkelijk met 8 schakelaars.
(Vintage)Harry vraagt hoe je de weerstanden vindt voor een ladder met 1dB stappen.Nu wil ik dat best uit de doeken doen, maar zo'n heel rekenverhaal in een draadje op zoek naar een praktische oplossing lijkt me wat misplaatst. Wat denk je ?
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: stepped Attenuators

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,

Gewoon doen maakt niet uit.

Dit is misschien wel handig als er met relay`s geschakeld wordt.
http://www.omron-ap.com/service_support ... ntacts.%22

Wellicht ook handig, heb het programma geïnstalleerd er zit volgens Eset internet Security geen virus in.

Onderaan staat dit rekenprogramma.

http://tonnesoftware.com/miscellany.html
Groet,

Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: stepped Attenuators

Bericht door Ah!buis »

VintageHarry schreef:
Dat ga ik dan eens proberen, het idee is om tot tussenstappen van 1 dB te komen, dus niet zoals in dit voorbeeld 0 tot -15 maar 0 tot -5 dB. Zijn daar bepaalde formules voor? Jij schudt dit zo uit de mouw maar ik ben slechts een simpele boekhouder :(
Het rekenvoorbeeld bij de tekening was dus niet duidelijk genoeg.Met goedvinden van Pim :dank: dan een wat uitgebreider verhaal met wat tekeningen.
Verzwakken met 1dB betekend een vermindering van 0,893x de ingangsspanning.Om het simpel te houden zeg 0,9x.
stap1dB.png
Dat is dan plaatje A, 10k op de ingang en een tap op 9k geeft Vin/10 x 9= 0,9Vin.
Als je daar dan een tweede verzwakker tegenaan plakt, B, komt de 10k over de 9k en klopt de verzwakking niet meer.
Dan komen we bij C , door over de 10k van de volgende 90k te zetten zit er ook weer 10k//90k= 9k {reken je uit met 10x9/(10-9)} bij de ervoor aangeplakte.Hebben we twee 1dB verzwakkers achter elkaar.
Zo kun je er steeds weer een voor zetten, elke stap weer 1dB.
Dan nog de uitgangs weerstand. D is de laatste deler, die ziet van die ervoor 10k en dus zit er 10+1k parallel met de 9k bij de uitgang.De totale weerstand is dan 9x(10+1)/9+10+1= 99/20 = 4k95.
Dan aan het begin van de ladder ook 9k om ook daar 4k95 te krijgen.
Omdat de hele boel symetrisch is kun je ook de In en de Uit verwisselen.
Anne
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: stepped Attenuators

Bericht door VintageHarry »

Het begint een beetje te dagen, bedankt voor de nadere uitleg Anne!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: stepped Attenuators

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
VintageHarry schreef:
Dat ga ik dan eens proberen, het idee is om tot tussenstappen van 1 dB te komen, dus niet zoals in dit voorbeeld 0 tot -15 maar 0 tot -5 dB. Zijn daar bepaalde formules voor? Jij schudt dit zo uit de mouw maar ik ben slechts een simpele boekhouder :(
Het rekenvoorbeeld bij de tekening was dus niet duidelijk genoeg.Met goedvinden van Pim :dank: dan een wat uitgebreider verhaal met wat tekeningen.
Verzwakken met 1dB betekend een vermindering van 0,893x de ingangsspanning.Om het simpel te houden zeg 0,9x. stap1dB.png Dat is dan plaatje A, 10k op de ingang en een tap op 9k geeft Vin/10 x 9= 0,9Vin.
Als je daar dan een tweede verzwakker tegenaan plakt, B, komt de 10k over de 9k en klopt de verzwakking niet meer.
Dan komen we bij C , door over de 10k van de volgende 90k te zetten zit er ook weer 10k//90k= 9k {reken je uit met 10x9/(10-9)} bij de ervoor aangeplakte.Hebben we twee 1dB verzwakkers achter elkaar.
Zo kun je er steeds weer een voor zetten, elke stap weer 1dB.
Dan nog de uitgangs weerstand. D is de laatste deler, die ziet van die ervoor 10k en dus zit er 10+1k parallel met de 9k bij de uitgang.De totale weerstand is dan 9x(10+1)/9+10+1= 99/20 = 4k95.
Dan aan het begin van de ladder ook 9k om ook daar 4k95 te krijgen.
Omdat de hele boel symetrisch is kun je ook de In en de Uit verwisselen.
Anne
Zou eigenlijk een sticky moeten zijn , ik bedoel in het topic meten of zo :-s
Hofmann
Berichten: 20
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 5:24

Re: stepped Attenuators

Bericht door Hofmann »

Wat denken jullie van een DACT potmeter?
Als ik het goed begrijp is het eigenlijk de SMD versie van een normale weerstanden stepped attenuator.
https://www.ebay.com/itm/Audio-Grade-21 ... 0844814249
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: stepped Attenuators

Bericht door Henkjan »

voor t geld kan je dat wel eens testen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: stepped Attenuators

Bericht door ray5150 »

Ziet er niet verkeerd uit, nee.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: stepped Attenuators

Bericht door PimDriessen »

Hofmann schreef:
Wat denken jullie van een DACT potmeter?
Als ik het goed begrijp is het eigenlijk de SMD versie van een normale weerstanden stepped attenuator.
https://www.ebay.com/itm/Audio-Grade-21 ... 0844814249
'

Hoi Hofmann,

Het is wel een mono uitvoering, stereo is wel een voorwaarde.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: stepped Attenuators

Bericht door Kappa7 »

http://danzup.go.ro/volume-controller.php
Deze heb je ook nog .
Is eigenlijk een rip off van de Jos van Eindhoven controller.
Ben ik in het verleden wel mee bezig geweest maar was uiteindelijk in het bezit gekomen van een tentlabs regelaar en ja ook dat is eigenlijk de Jos van Eindhoven controller. Werkt overigens prima en van het geklik heb je alleen last als je het volume versteld en dat is meestal even en blijft daarna gewoon staan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: stepped Attenuators

Bericht door hannesie »

PimDriessen schreef:
Hofmann schreef:
Wat denken jullie van een DACT potmeter?
Als ik het goed begrijp is het eigenlijk de SMD versie van een normale weerstanden stepped attenuator.
https://www.ebay.com/itm/Audio-Grade-21 ... 0844814249
'

Hoi Hofmann,

Het is wel een mono uitvoering, stereo is wel een voorwaarde.
Groet,
Pim
Is dat zo?
Screenshot_20200612-200811_Chrome.jpg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: stepped Attenuators

Bericht door PimDriessen »

hannesie schreef:
PimDriessen schreef:
Hofmann schreef:
Wat denken jullie van een DACT potmeter?
Als ik het goed begrijp is het eigenlijk de SMD versie van een normale weerstanden stepped attenuator.
https://www.ebay.com/itm/Audio-Grade-21 ... 0844814249
'

Hoi Hofmann,

Het is wel een mono uitvoering, stereo is wel een voorwaarde.
Groet,
Pim
Is dat zo?Screenshot_20200612-200811_Chrome.jpg
Hoi Hannesie,
Ze zijn ook zo klein, had het niet gezien.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: stepped Attenuators

Bericht door hannesie »

Ach, als je net bent geopereerd bent aan je ogen, wil je ze ook wel gebruiken. :lol: :lol: :kwijl: :bakkie:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: stepped Attenuators

Bericht door VintageHarry »

Maar is dit is nu eigenlijk een simpele serie-regelaar zoals in fig.1 van de eerste post in dit topic? Dan verandert de uitgangsimpedantie net als bij een gewone potmeter.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: stepped Attenuators

Bericht door PimDriessen »

Hoi VintageHarry,

Dat is inderdaad een serieregelaar, en maar 21 stappen kan zo maar zijn dat hij in het begin snel oploopt en dat is niet prettig.

Heb zelf een ladder regelaar met 41 standen die in het begin heel langzaam oploopt.
ScreenShot060.jpg
Waarom ben ik dan aan het zoeken naar een ander, dat is omdat deze begon te kraken maar dat is een paar dagen geleden opgelost dus hij werkt weer zoals hij 5 jaar geleden binnen kwam.
Het schijnt dat al deze regelaars allemaal wel een zacht geluid geven bij het op en af regelen.
Die van mij doet dat ook, maar nu weer op een heel zacht niveau.
https://www.hificollective.co.uk/compon ... ators.html
Hier staan er ook die zij zelf maken, maar dan moet je vooraf gaan vragen met welke weerstand waarden er geregeld wordt en of het een 41 standen regelaar kan worden, wel heel prijzig.
Als mijn regelaar weer gaat kraken stap ik over op een gewone potmeter ladder type, dat is deze.
https://www.stereo.net.au/forums/topic/ ... tenuators/

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: stepped Attenuators

Bericht door VintageHarry »

Dat lijkt me inderdaad wel een mooi ding, en de prijs is ook nog relatief laag.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: stepped Attenuators

Bericht door PimDriessen »

Hoi VintageHarry,

Is waarschijnlijk de goedkoopste t.o.v de kwaliteit en vooral goede sound.

Hier de site waar alles wat ze maken te zien is.
http://www.tkd-corp.com/product.html
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: stepped Attenuators

Bericht door VintageHarry »

Bedankt voor de link!
Hofmann
Berichten: 20
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 5:24

Re: stepped Attenuators

Bericht door Hofmann »

Hofmann schreef:
Wat denken jullie van een DACT potmeter?
Als ik het goed begrijp is het eigenlijk de SMD versie van een normale weerstanden stepped attenuator.
https://www.ebay.com/itm/Audio-Grade-21 ... 0844814249
Ik heb deze 2 weken geleden besteld, dus ik zal wat foto's plaatsen zodra ik het binnen heb.
Zo'n relay board lijkt me ook leuk om in de toekomst eens te gaan maken. Ik ben de laatste tijd veel bezig met het ontwerpen van PCB's in KiCad en dit is een leuk oefenprojectje.
Roborg
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 11:11

Re: stepped Attenuators

Bericht door Roborg »

Ben hier jaren geleden mee bezig geweest. Heb een half uur geleden net op Marktplaats een advertentie gezet voor een 6 deks DACT (50k). Maar ik vermoed dat dit een betere plek is. Dit is de eerste keer dat ik een bericht post dus hoop dat het lukt op deze manier.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”