Audio passat '03

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Omdat ik de golf achterop een outlander parkeerde heb ik nu de passat. En omdat de audio daar in niks is moet dat anders.

Dit weekend moest ik een raammechanisme lv vervangen dus meteen beide voordeuren gedempt en alle gaten dicht gemaakt en de woofertjes en bedrading geplaatst (en een lekkende interieurfilterbakhuizing dicht gekit)

Woofertjes zijn van ground zero, tweeters de seas 27TFFNC/G H1396-04, ik heb een 8" audio system woofer van Shadow overgenomen. Icm een 4 kanaals versterker geeft dat zat lawaai.

Bas/ hardbats heeft de houders voor de tweeter geprint, dat moet uiteraard nog netjes gemaakt worden.

Ik wil passief gaan filteren, lukt dat niet (redelijkerwijs) een dayton dsp er tussen.

Voor achter heb ik een pioneer compo liggen, liever geen hoog achter maar met een dochter die altijd achterin zit en ook wel eens muziek wil horen zonder dat we voorin moeten schreeuwen ontkom ik er niet aan. Daar zit een 1e orde filtertje voor de tweeter bij, dat kan vast beter en zal tzt ook bekeken worden.

Het dak ga ik ook nog beplakken met matjes, de hemel gaat er uit voor een OEM look antenne met dab+ antenne er in.

T klinkt al veelbelovend, gaat al redelijk laag en klinkt vol. Deuren dempen heeft flink geholpen. Dicht gooien klinkt ook als een nieuwe Mercedes ipv oude vw ;)

Wat plaatjes
20200607_150513_HDR.jpg
20200606_111222_HDR.jpg
20200606_164148_HDR.jpg
Laatst gewijzigd door Douwe84 op di 07 jul 2020, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Vraagje aangaande crossoverfrequentie tussen mid en tweet.

Wat is wijsheid met crossover frequentie bepalen tussen mid en tweet?

1.Beide meten in de auto met alle nadelen van in de auto meten, fr in vituixcad duwen en zo xo punt bepalen
2.beide in de open lucht meten en dan een crossoverfrequentie bepalen.
3.zo laag mogelijk crossen? Of juist niet wat is de basis in een auto?
e46eclipse
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 20:24
Locatie: 035

Re: Audio passat '03

Bericht door e46eclipse »

mijn ervaring is, zo laag mogelijk crossen, hierdoor komt je geluidsbeeld makkelijker omhoog.

Ron
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Bertje »

Je mid woofer zit in de deur en je luistert nogal off-axis met verschil tussen links en rechts. Dus veel mid-hoog zal er niet uitkomen op de luisterpositie. Meestal meer van rechts dan van links. Dus wat Ron al zegt, laag crossen en kijk wat je tweeter zonder al teveel vervorming nog kan spelen (meten op luisterpositie) en hopelijk sluit dat redelijk aan bij de woofers.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Ok, thx. Dan ga ik voor die aanpak. Mocht de match kansloos zijn kunnen er ook andere woofers in hoor maar dat zien we dan wel, deze had ik liggen :)

Overigens een andere versterker gekocht, audison srx5. Kon t niet laten...
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Audio passat '03

Bericht door MarcoSQ »

Mooie tweeters zeg :). Fijn dat ze goed terecht komen zo.

Verder niet zo veel toe te voegen, aan wat al gezegd werd.
Uit ervaring moet ik je (helaas) meedelen, dat je deze tweeters niet te ver naar beneden moet doortrekken. Zeg 2500Hz gaat nog best. Bij 2000Hz moet je echt heel heel steil gaan filteren, en eigenlijk is dat al 'stretching it'.

Van dat heel steile filteren ben ik in de auto altijd voorstander geweest. Vooral om kamfiltering door de enorme afstanden wat te minimaliseren. (Heel anders dan ik thuis zou doen).

Verder : meten (en simuleren kun je vergeten) in de auto, het is maar heel beperkt zinvol. Zeker op het niveau van losse drivers. In de praktijk vond ik het het fijnst, om in de buurt te komen van een fijne afstemming, met een tijdelijk actief crossover/DSP. Voornamelijk met luisteren, en af en toe een ruwe controlemeting.
En die doelcurve daarna proberen te benaderen, met een passief filter. Wat controle metingen om te zien of je niks geks doet (maar niet om om basis daarvan beslissingen te nemen).

Auto-acoustiek= tricky business, zeker voor "wij" die huiskamers of zalen gewend zijn.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Bertje »

Vanwege de flexibiliteit heb ik sterk de voorkeur aan vol actief met dsp, dan kan je redelijk eenvoudig steil filteren, eq en time alignment gebruiken. Met een passief filter houdt 't al snel op, al kan dat soms (toevallig...) best goed klinken uiteindelijk.
Maar het is maar net hoe ver je er mee gaan wil natuurlijk.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Thx voor de input mannen. Dsp is evt nog een optie maar kost nog eens 160 eneenbeetje euro dus wil t eerst zo proberen.

Nog iets, ik dacht altijd (en nog steeds) dat een condensator bergens voor nodig is. Klopt die stelling, iig in mijn toepassing?
e46eclipse
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 20:24
Locatie: 035

Re: Audio passat '03

Bericht door e46eclipse »

Nooby schreef:
Thx voor de input mannen. Dsp is evt nog een optie maar kost nog eens 160 eneenbeetje euro dus wil t eerst zo proberen.

Nog iets, ik dacht altijd (en nog steeds) dat een condensator bergens voor nodig is. Klopt die stelling, iig in mijn toepassing?
Je bedoelt in de stroomvoorziening?

Ron
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Ja
e46eclipse
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 20:24
Locatie: 035

Re: Audio passat '03

Bericht door e46eclipse »

Gewoon goeie pluskabel leggen van accu naar versterker.
Zo'n ding lekker vergeten.
Min kan via massa, persoonlijk leg ik de minkabel ook door naar de accu maar dat is meer een trekje van me dan noodzaak.

Waarschijnlijk overbodig om te melden maar doe wel de plus ff afzekeren vlak na de accu.

Ron
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Audio passat '03

Bericht door hardbats »

Een grote condensator kan de levensduur van de accu, dynamo en gelijkrichter vergrote. Die krijg wel wat te voortduren als er grote stromen getrokken worden.
Ik heb altijd een 3F condensator in de kofferbak gehad. Het kan sws geen kwaad om er een te hebben.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Audio passat '03

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Een grote condensator kan de levensduur van de accu, dynamo en gelijkrichter vergrote. Die krijg wel wat te voortduren als er grote stromen getrokken worden.
Ik heb altijd een 3F condensator in de kofferbak gehad. Het kan sws geen kwaad om er een te hebben.
Die we hier geprobeerd hebben Bas :lol:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Audio passat '03

Bericht door hardbats »

OpaBert schreef:
hardbats schreef:
Een grote condensator kan de levensduur van de accu, dynamo en gelijkrichter vergrote. Die krijg wel wat te voortduren als er grote stromen getrokken worden.
Ik heb altijd een 3F condensator in de kofferbak gehad. Het kan sws geen kwaad om er een te hebben.
Die we hier geprobeerd hebben Bas :lol:
Die ja, maar toen in de tijd dat die nog wel wat capaciteit had :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Audio passat '03

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
OpaBert schreef:
hardbats schreef:
Een grote condensator kan de levensduur van de accu, dynamo en gelijkrichter vergrote. Die krijg wel wat te voortduren als er grote stromen getrokken worden.
Ik heb altijd een 3F condensator in de kofferbak gehad. Het kan sws geen kwaad om er een te hebben.
Die we hier geprobeerd hebben Bas :lol:
Die ja, maar toen in de tijd dat die nog wel wat capaciteit had :lol:
Was wel lachen :lol: net als met die echo :mrgreen:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Ik heb 16mm2 liggen, zou evt plus en min kunnen trekken. Uiteraard goed afzekeren bij de accu.

Nog nooit een condensator gebruikt ook in heftiger installaties en nooit problemen gehad maar wellicht interessant onder het motto, nu we toch bezig zijn doen we het goed.

Nog even over de Dayton dsp

Die komt tussen radio en versterker, 8 kanalen uit, daar zou ik dus de 2 woofers en 2 tweeters front mee aan kunnen sturen met alle 8 kanalen, toch?of gebruik ik 4 kanalen en laat ik de filters dan zitten... Dat lijkt mij niet logisch.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Henkjan »

2*tweet + 2*woof = 4 kanalen??
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Ja maar mn hoofd snapt het niet.

ff uitgaande van de 5 kanaals versterker die nu thuis op de mat ligt. daarmee ga ik dus niet de front rear en sub aansturen. enkel front en sub. en dan achter op de radio.

4x dsp -> amp voor de woofers en tweeters
2x dsp-> amp voor de sub
2x dsp -> extra versterker voor de achterspeakers of gewoon lekker op de radio.

Extra amp ben ik overigens niet van plan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audio passat '03

Bericht door Henkjan »

lijkt me kloppen zo.

achter zou ik ook achter de dsp zetten, dan kan je makkelijk met een preset omschakelen van voor luisteren naar achterin luisteren.
klein 2 kanaals ampje kan je vast nog wel ergens kwijt
e46eclipse
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 20:24
Locatie: 035

Re: Audio passat '03

Bericht door e46eclipse »

Nooby schreef:
Ik heb 16mm2 liggen, zou evt plus en min kunnen trekken. Uiteraard goed afzekeren bij de accu.

Nog nooit een condensator gebruikt ook in heftiger installaties en nooit problemen gehad maar wellicht interessant onder het motto, nu we toch bezig zijn doen we het goed.

Nog even over de Dayton dsp

Die komt tussen radio en versterker, 8 kanalen uit, daar zou ik dus de 2 woofers en 2 tweeters front mee aan kunnen sturen met alle 8 kanalen, toch?of gebruik ik 4 kanalen en laat ik de filters dan zitten... Dat lijkt mij niet logisch.

16mm2 is genoeg.
Min trekken is keuze, Ik heb altijd begrepen dat je de carrosserie kan vergelijken met 35mm2 koper, dus electrisch gezien geen noodzaak.

Ik ben geen voorstander van een condensator, maar goed zoveel mensen zoveel meningen.


Wat betreft de dsp, je gebruikt 1 kanaal per speaker dus 2x tweet, 2x mid en 1x sub.
Hou je er dus 3 over, waarvan je er dus eventueel 2 voor rear kan gebruiken.

Ron
e46eclipse
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 20:24
Locatie: 035

Re: Audio passat '03

Bericht door e46eclipse »

Ik kan in de Manuel ff niet zo snel vinden of alle kanalen fullrange zijn.

Bij mijn vorige dsp waren de kanalen in groepjes van 2 beperkt tot een bepaalde bandbreedte.
Dan moest je altijd ff opletten dat de tweets op 1 en 2 moesten en de midjes op 3 en 4 enz.

Ron

edit:typo
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Ik heb zelfs nog een 2 kanaals liggen bedenk ik me net... die hoef ik dus niet te kopen, condensator ook laten, dat geeft weer budget voor dsp :hide:
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: Audio passat '03

Bericht door RobbinM »

.
Laatst gewijzigd door RobbinM op di 23 jun 2020, 4:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

Verschil is enorm, mooi de rest van de auto ook plakken nog :)

Ik kreeg een Aanbod dat ik niet kon weerstaan.... er komt een MiniDSP C-DSP-6x8 deze kant op \
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audio passat '03

Bericht door Douwe84 »

En binnen. Over 2 weken trek ik samen met een vriend de auto los en gaan we kabels leggen/ spul monteren.
20200617_161120~2.jpg
Plaats reactie