Bouw Vifa Pillar Center

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

dexter98

Bouw Vifa Pillar Center

Bericht door dexter98 »

Ik ben onlangs begonnen met bouwen van Vifa Pillar Center en zit nu te puzzelen met montage van filters.

1) mag een filter op front baffle gemonteerd worden?
Of juist absoluut niet? (Bv ivm trillingen/mircrofonie of juist dempen van trillingen

2) hoe monteer je filter zodat deze demontabel is?
Ik zit nu te denken aan M3 afstandsbusjes verlijmen in de kast. Alleen schroefjes is dan weer niet handig. Ik zit nu te denken aan inbus, maar k weet niet of dat handig is.

3) hoe kritisch is magnetische koppeling van filter spoelen in de praktijk? Vanaf hoeveel cm maakt het niet zoveel meer uit?

Ik wil filters liefst zodanig monteren dat ze demontabel zijn.

Deze center is breed en ondiep en niet hoog. Eea is dus beetje krap en filter is best fors. Filter is nu opgebouwd op 2 pcb-tjes.
Laatst gewijzigd door dexter98 op vr 19 jun 2020, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Re: Hoe filter monteren

Bericht door ray5150 »

Voor de opstelling van de spoelen circuleert hier een handige tekening, afkomstig van de site van Troels Gravesen.
(een Deense luidspreker ontwerper en bouwer.)
coils_9.gif
dexter98

Bericht door dexter98 »

Ooooh thanks! Ja exact die tekening had ik idd al gevonden.

Alleen vroeg ik mij af hoeveel die koppeling kwa geluid ook uitmaakt. 10cm - 20cm in kleine kast is NL best een uitdaging :)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

dexter98 schreef:
Ooooh thanks! Ja exact die tekening had ik idd al gevonden.

Alleen vroeg ik mij af hoeveel die koppeling kwa geluid ook uitmaakt. 10cm - 20cm in kleine kast is NL best een uitdaging :)
Bijlagen
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (12.48 KiB) 942 keer bekeken
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik heb nog nooit geprobeerd maar wordt misschien tijd
Een vel wit papier
Een vingerhoud ijzervijlsel Uitstrooien op het papier
:idea: Dat was natuurlijk de reden dat we een kubes moesten vijlen :evil: uren stond je te harken met die vijl
Was je klaar Sloeg hij er een deuk in met een bankhamer en mocht je die eruit vijlen Sadist :twisted:
Spoel er in plaatsen En gelijkspanning Erop of was Wisselstroom en je moet een afbeelding kunnen zien van het magnetisch veld rondom de spoel
Dat is op school eens gedaan ergens in 1966-1969 ongeveer bij de natuurkunde lessen
Die herinnering is niet helemaal duidelijk
dexter98

Bericht door dexter98 »

Ok bedankt voor de tips. Ik ga later deze week eens puzzelen.
richard

Bericht door richard »

dexter98 schreef:
Ik wil filters liefst zodanig monteren dat ze demontabel zijn.
Klittenband?
SARK

Bericht door SARK »

Waarom plaats je het filter nit op de bodem? Als je dan met klittenband in de weer gaat dan hoef je je ook geen zoren te maken dat het door trillingen (spoelen zijn best zwaar) toch loskomt en alsnog los op de bodem komt te liggen.

ps.
Waarom moet het filter demontabel zijn? Als het is om het filter makkelijk te kunnen aanpassen dan zou ik hem voorlopig buiten de kast houden en hem pas inbouwen als je klaar bent met "fine tunen".
dexter98

Bericht door dexter98 »

SARK schreef:
Waarom plaats je het filter nit op de bodem? Als je dan met klittenband in de weer gaat dan hoef je je ook geen zoren te maken dat het door trillingen (spoelen zijn best zwaar) toch loskomt en alsnog los op de bodem komt te liggen.

ps.
Waarom moet het filter demontabel zijn? Als het is om het filter makkelijk te kunnen aanpassen dan zou ik hem voorlopig buiten de kast houden en hem pas inbouwen als je klaar bent met "fine tunen".
Klittenband op de bodem...... Hmmmm. Helemaal geen gek idee.

Ik maak deze center nu netjes volgens spec. Voor nu even voldoende. Maar mocht ik ooit filter willen upgraden of mocht er iets stuk gaan dan wil ik kunnen filter kunnen demonteren en er niet dan achter komen dat na in elkaar lijmen het er niet meer uit kan. :)
dexter98

Bericht door dexter98 »

Iemand een idee overigens waarom de frontbaffle soort van heilig gebied is? Geen dempingsmateriaal maar ook geen filter erop.

Heeft dit te maken met dat frontbaffle stiekem als extra membraan fungeert en dus zeer sterke impact op klank heeft? Of sla ik de plank (eh MDF) dan volledig mis?
dexter98

Bericht door dexter98 »

Hmmm, mbt front baffle.... Ja dus.
http://audiojudgement.com/speaker-baffl ... ffraction/

Sorry ben echt enorme beginner hier, k weet nog niks af van hiervan...... Maar wel echt gaaf om te lezen dan het allemaal stuk subtieler ligt en vaak eea balanceren van meerdere factoren is. Mooie puzzel dus. :)

Klopt het dat je paneel resonanties zoveel mogelijk wil beperken? In dat geval zou het dus ok zijn om hele luidspreker met loodbitumen te bekleden incl de frontbaffle. Minder resonantie daar is immers beter. Of ligt dat weer niet zo simpel?

Andere hele stomme vraag:
Kan ik aan een bestaand design bracing toevoegen?
(Ervan uitgaande dat dit niet teveel impact op het kast volume heeft)
dre

Bericht door dre »

Je wil zo min mogelijk resonanties inderdaad.
Maar de resonanties van een woofer liggen anders als van een middentoner.
Ik zou een wooferkast niet te zwaar en traag maken i.v.m. een lagere resonatiefrequentie.
Die zou ik liever stijf maken,bij een middentoner of een tweeter juist wel weer.

Extra bracing kan geen kwaad inderdaad,maar wel de kastinhoud aanpassen.
SARK

Bericht door SARK »

dexter98 schreef:
Andere hele stomme vraag:
Kan ik aan een bestaand design bracing toevoegen?
(Ervan uitgaande dat dit niet teveel impact op het kast volume heeft)
Zeker!
Ik ben zelf groot fan van de "stokjes-methode", door met een bezemsteel (of dunner materiaal) steeds de tegenoverliggende wanden met elkaar te verbinden zorg je de het balloneffect wordt verminderd.
Wat volume betreft heeft dit een minimale impact en het is ook handig om je dempingsmateriaal in/aan te hangen.
Bijlagen
unnamed.jpg
richard

Bericht door richard »

SARK schreef:
Ik ben zelf groot fan van de "stokjes-methode", door met een bezemsteel (of dunner materiaal) steeds de tegenoverliggende wanden met elkaar te verbinden zorg je de het balloneffect wordt verminderd.
Niet alleen dat. De resonantiefrequentie waarop het paneel kan resoneren wordt ook verhoogd. De amplitude juist verkleind. Bovendien maak je zo de constructie met weinig materiaal heel veel stijver, dit is heel effectief.
dexter98

Bericht door dexter98 »

richard schreef:
SARK schreef:
Niet alleen dat. De resonantiefrequentie waarop het paneel kan resoneren wordt ook verhoogd. De amplitude juist verkleind. Bovendien maak je zo de constructie met weinig materiaal heel veel stijver, dit is heel effectief.
Nice. Goede tips hoor! Thanks! :goeie:

Ik neem aan dat stokjes onderling verlijmen ook helpt om verder de stijfheid te verhogen? Of dat juist weer niet?

Als ik 't zo dus lees:
Loodbitumen nee (tenzij gesandwitched maar dat gaat m voor dit ontwerp niet worden)
Bracing ja.

Is de plek waar bracing aangrijpt nog kritiek? Zitten hier nog symmetrie overwegingen in?
dexter98

Bericht door dexter98 »

Als ik je tekening zo zie zet je de bracing juist weer wel op de front baffle vast.

Loodbitumen evt ook, al heeft dat alleen dempend effect bij hoge frequenties, resonantie trek je echter omlaag wat je juist eigenlijk weer niet wilt.

Alleen mis ik nog steeds waarom je op frontbaffle geen dempingsmateriaal zou willen hebben. Is het wellicht dat alle energie die binnen de kast afgestraald wordt iig dus aan je frontbaffle onttrokken wordt en dat die energie dan uiteindelijk wel geabsorbeerd op 1 van de andere wel beklede wanden? Je onttrekt op die manier dan dus energie uit je frontbaffle wat je juist wel wilt. Of praat ik nu onzin?

Combinatie van loodbitumen (minder uitslag bij hogere frequenties) en bracing (resonantie verhogen) lijkt gunstig te zijn.

Samengevat:

Ok, als ik het goed begrijp wil je dat je frontbaffle zo min mogelijk beweegt. Dat kan dus door:
1) Constructie stijver te maken (verhoogt resonantie?)
2) Constructie zwaarder te maken (verlaagt resonantie)
3) energie te onttrekken (verminderd de resonantie)

Bracing is 1) en wil je je bracing dus ook op je baffle vast zetten. Je hakt evt resonatie domeinen in kleinere stukjes op zodat resonantie frequentie factoren hoger uit komt. Vanuit die laatste optiek bracing op korte afstanden dan gunstig. Maar wel aperiodiek anders krijg je juist weer een soort van scherp piek filter wat je juist weer niet wilt.

Loodbitumen is 2). Eigenlijk niet zo gunstig op je frontbaffle maar kan wel helpen op je rear panel om energie aan je frontbaffle te onttrekken.

Kale frontbaffle en rest met demping bekleden is 3).
dexter98

Bericht door dexter98 »

@sark: Tron blijft epic ja :)
SARK

Bericht door SARK »

dexter98 schreef:
Ik neem aan dat stokjes onderling verlijmen ook helpt om verder de stijfheid te verhogen? Of dat juist weer niet?
De "stokjes" zijn er om de twee tegenoverliggende wanden te verbinden en als de "stokjes" niet heel lang worden (halve meter oid) dan zal doorbuigen geen probleem zijn dus hoeven ze niet aan elkaar te worden bevestigd. Het kan volgens mij geen kwaad dus je het prettiger vindt dan moet je het gewoon doen.
dexter98 schreef:
Is de plek waar bracing aangrijpt nog kritiek? Zitten hier nog symmetrie overwegingen in?
Zoals Richard al meldde wordt de resonantiefrequentie waarop het paneel kan resoneren bij gebruik van deze methode, dit komt omdat je eigenlijk meerdere kleinere panelen maakt en deze hebben een hogere resonantiefrequentie.
Ik denk (aanname) dat als je juist een onregelmatige verdeling van de bracing maakt dat je de resonantiefrequentie verspreidt omdat je paneeltjes van verschillende maten maakt en de algehele piek nog meer verzwakt.

Ik denk wel dat we nu op het "mierenneuk" niveau aan het komen zijn omdat de kast het paneel niet heel groot is maar het kan geen kwaad.
richard

Bericht door richard »

dexter98 schreef:
Samengevat:

Ok, als ik het goed begrijp wil je dat je frontbaffle zo min mogelijk beweegt. Dat kan dus door:
1) Constructie stijver te maken (verhoogt resonantie?)
2) Constructie zwaarder te maken (verlaagt resonantie)
3) energie te onttrekken (verminderd de resonantie)
Het toevoegen van massa heeft ook het voordeel dat het door de massatraagheid moeilijker in beweging is te brengen. Kies je daarbij voor materiaal met een grote inwendige demping wordt die beweging ook in warmte omgezet.
Een zware baffle hoeft daarom helemaal geen nadeel te zijn. In Japan gebruiken ze daarom wel eens zware bronzen ringen om de luidsprekerunits.
dexter98

Bericht door dexter98 »

Ok, ietsiepietsie verder. Filter hebben hun definitieve plek gevonden. Kleine filter op zijplaatje en grote filter op onderplaat. Montage door M3 afstandsbusjes te verlijmen in gaatjes in MDF dmv PU lijm. Daadwerkelijke montage via M3 inbus schroefjes dus k kan we nog bij als kast in elkaar zit.

Nu zit ik nog te twijfelen of ik eerst alle bracing ga maken en dan pas de originele houtplaten/buitenkant ga verlijmen of eerst buitenkant lijmen en dan de bracing daar in lijm. Uiteraard komt frontbaffle als allerlaatste.

Bracing wordt zowiezo eerst dwarslatten op de buitenwanden lijmen en daar dan pas de daadwerkelijke bracing op lijmen. Lijmvlak alleen op kopse kant vind ik wat minimaal. Met dwarsbalk wordt dat over hele lengte.
richard

Bericht door richard »

Let er op dat het filter er nog in en uit kan als je de bracing hebt geplaatst. Is mij een keer vies tegengevallen.
dexter98

Bericht door dexter98 »

richard schreef:
Let er op dat het filter er nog in en uit kan als je de bracing hebt geplaatst. Is mij een keer vies tegengevallen.
:roll: goeie tip! Zat ik idd ook al mee te puzzelen.
Ik was ook al basreflex pijp tegengekomen die lelijk in de weg zat toen ik aan het "proefdraaien" was met de filters.

Dat gaat nu ook makkelijker nu kast al 1 stap verder in elkaar zit.
dexter98

Bericht door dexter98 »

Kast iets verder. 2e & grootste lijmstap van dit project.
Alle houtpanelen behalve de frontbaffle verlijmd.

Viel wel wat tegen. Bison D2 droogt eigenlijk best behoorlijk snel dus je moet echt stevig doorwerken.

Wel veel profijt van deuvels dit ik eerder had geplaatst. Hierdoor zit je niet ook nog eens te klooien met uitlijning van de panelen.
SARK

Bericht door SARK »

Plaatjes van het werk worden gewaardeerd! Ook van de tussenstadia :wink:
richard

Bericht door richard »

dexter98 schreef:
Viel wel wat tegen. Bison D2 droogt eigenlijk best behoorlijk snel dus je moet echt stevig doorwerken.
Tijdens mijn stage bij een bouwbedrijf werd houtlijm wat aangelengd met een klein beetje water om de open tijd wat te vergroten. Niet overdrijven hiermee.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”