Mark Levinson versterker defect

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door dre »

Mooi zo! :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door Shadow »

MichaelB schreef:
De versterker is vandaag binnengekomen en vanavond heb ik hem ingebouwd.
Zekering erin, contact om en....... MUZIEK! :yeah:

Alles werkt weer!

Het zou heel mooi zijn als mijn eigen versterker ook nog gemaakt kan worden, dan kan ik die als reserve op de plank houden (of verkopen om het een beetje goed te maken). Maar voor nu heb ik eindelijk weer normaal geluid in de auto \:D/
Nu kun je ook meten waar het in die van jou fout ging :wink:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door MichaelB »

En die lol was van korte duur.
Na ongeveer 15 minuten gaat deze amp vanzelf uit en wil alleen weer aan nadat het contact uit is geweest.
Dan doet ‘ie het een paar seconden en gaat weer uit.
Dat zal vermoedelijk een thermische beveiliging oid zijn...

Zou dit toch aan m’n auto kunnen liggen? Sluiting ergens waardoor die eerste meteen klapt, maar bij deze de beveiliging er op gaat? Lijkt mij onwaarschijnlijk, maar wat denken jullie?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door toetertje »

In ieder geval bij de versterker, de speakers even doormeten.
Misschien maakt 1 van de speakers door corrosie of een kabelbreuk, sluiting.
Had je al gemeten, of de 12 volt voeding niet inzakt onder belasting?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door Henkjan »

ff diagnose uitlezen
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door MichaelB »

toetertje schreef:
In ieder geval bij de versterker, de speakers even doormeten.
Misschien maakt 1 van de speakers door corrosie of een kabelbreuk, sluiting.
Had je al gemeten, of de 12 volt voeding niet inzakt onder belasting?
De speakers heb ik toevallig vorige week doorgemeten bij de connector die de versterker in gaat en dat klopt allemaal.
Of de 12V inzakt weet ik niet, hoe zou ik dat kunnen meten?
Henkjan schreef:
ff diagnose uitlezen
Helaas die komt nergens in terug. Niet in de standaard OBD info en ook niet bij m’n speciale lexusuitleesapparaat. Die gaf bij de vorige versterker alleen een generieke foutmelding op de stereo.
Weet niet meer welke. Ik kon er in ieder geval niets mee...

Inmiddels bericht terug gehad van de ebay aanbieder en die gaat me volledig terugbetalen. Da’s dus wel netjes!

Als je forums er op naleest dan zie je dat het een erg veel voorkomend probleem is na 10-15 jaar. Het revisiemodel wat ik nu heb zou daar beter in moeten zijn, maar ook daar worden problemen gemeld. Het “advies” is steevast: laten repareren door een specialist (duur), 2e hands scoren en hopen dat wel werkt (been there) of nieuw kopen...

Ik zit er erg sterk over na te denken om alles eruit te halen en om te bouwen naar “standaard” audio. Zoals ik ook bij de BMW 7 gedaan heb.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door Ah!buis »

In de tijd dat ik daar nog in bezig was ging de boel meestal mis omdat er een van de LS-aansluitingen kontakt maakt met het chassis.
Omdat toen meestal bruggeschakelde versterkers gebruikt werden moesten alle draden geïsoleerd tov chassis zijn.
Een draad met doorgesleten isolatie of soms zelfs een spreekspoel in de LS die aanloopt en weg eindversterker.
Vaak lastig te vinden, gaat een (hele)tijd goed en ineens mis.
Zou zeggen eerst zien of het ding ook afschakeld zonder de LS-ers.Evt een losse LS aansluiten voor kontrole of er geluid uitkomt.
Anne
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door Bertje »

Kan inderdaad goed zijn dat e een speakerdraad af en toe tegen de carosserie kortsluiting maakt. Maar dan zou je verwachten dat er bij je defecte exemplaar die ik hier heb, er ook wat aan één van de eindtrappen mankeert. En eigenlijk meten die wel goed en is alleen de voeding stuk. Dus je kan ook de inkomende spanning even monitoren met je de meter op V min / max. Bij een dip onder 11V weet je het wel...onbelast zal ie wel goed zijn. Belast echter..
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door MichaelB »

Ik snap wat jullie zeggen, maar hoe kan het dan dat de versterker pas na 16 minuten (heb het getimed) uitgaat en daarna pas weer werkt (een paar seconden) als het contact even uitgezet wordt?

Als je wat langer wacht, net uit het werk, dan werkt de versterker ook wat langer. Het lijkt wel oververhitting. Er zit een kleine fan in. Misschien doet die het niet meer.

De versterker wordt niet warm aan de buitenzijde alleen een beetje lauw.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door ds23man »

Brakke soldeerverbinding in het ingangs (dsp) gedeelte.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door Ah!buis »

MichaelB schreef:
Ik snap wat jullie zeggen, maar hoe kan het dan dat de versterker pas na 16 minuten (heb het getimed) uitgaat en daarna pas weer werkt (een paar seconden) als het contact even uitgezet wordt?

Als je wat langer wacht, net uit het werk, dan werkt de versterker ook wat langer. Het lijkt wel oververhitting. Er zit een kleine fan in. Misschien doet die het niet meer.

De versterker wordt niet warm aan de buitenzijde alleen een beetje lauw.
Zonder schema is niet te doen om een mogelijke oorzaak aan te wijzen.Als er al iets te warm wordt zal het iets binnen de versterker zijn, misschien een ntc-weerstand die niet deugd ofzo.
Is wel heel iets anders dan de eerste versterker waarbij de zware zekering doorfikt.
Anne
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door MichaelB »

Ah!buis schreef:
Zonder schema is niet te doen om een mogelijke oorzaak aan te wijzen.Als er al iets te warm wordt zal het iets binnen de versterker zijn, misschien een ntc-weerstand die niet deugd ofzo.
Is wel heel iets anders dan de eerste versterker waarbij de zware zekering doorfikt.
Anne
Mijn vermoeden, gebaseerd op alleen hoop, is dat deze versterkers altijd al warm worden en de fan niets doet nu.

De versterker gaat namelijk altijd aan als de auto op contact staat vanwege de navi (ook al heb je dus de radio “uit” staan).Die moet namelijk wel z’n info via de speakers kunnen weergeven.

Ik ga de versterker vanavond eens zien te koelen met een externe fan.

Overigens heeft de ebay aanbieder mij al terugbetaald en hoeft de versterker ook niet terug. Nu heeft het me “slechts” 72 euro aan inklaring en verscheping gekost... :roll:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door toetertje »

Hoeveel kanalen heeft die versterker eigenlijk?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door MichaelB »

9 kanalen dacht ik. Kan het schema zo even doorkijken.
Iedere speaker heeft een eigen aansluiting.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door meanman64 »

Enig vervolg hier ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door ray5150 »

Ik meen dat hij een ander, gebruikt exemplaar had aangeschaft ?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door Marp »

Ja, die was ook niet in orde.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door Bertje »

Met het eerste exemplaar ben ik nog wel verder gegaan, originele types mosfet in power supply deel werkte helaas ook niet lang...er zat blijkbaar een kortsluiting in de trafowikkeling. Einde verhaal.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door MichaelB »

Ha, bij toeval zie ik dit onderwerp voorbij komen (had de melding van activiteit gemist).

Ik heb inderdaad een andere versterker gekocht, die gaat nog steeds uit na een x aantal minuten, afhankelijk van de buitentemperatuur.
De afgelopen dagen, als de auto in de zon gestaan had, dan had ik 2-3 seconden geluid :mrgreen:

In de ochtend heb ik een minuut of 5 geluid. Toen het nog vroor in de nacht had ik zo'n 15 minuten geluid.
Het moet dus echt e.o.a. thermische beveiliging zijn.

Vóór de aanstaande vakantie heb ik me voorgenomen om de versterker onder handen te nemen en mocht dat niet werken, dan ga ik nog 1x een avontuur aan door een gereviseerd exemplaar met garantie te kopen via E-bay. Die kosten tussen 400 en 600 euro.
Aangezien ik deze auto nog wel een jaar wil rijden en het een zakelijke aanschaf is, is dat het me nog wel waard.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door Marp »

MichaelB schreef:
In de ochtend heb ik een minuut of 5 geluid. Toen het nog vroor in de nacht had ik zo'n 15 minuten geluid.
Het moet dus echt e.o.a. thermische beveiliging zijn.
Of een onbedoelde onderbreking, bijv. een haarscheurtje in een koperspoor. Koudespray kan handig zijn bij het opsporen.
koudespray.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door MichaelB »

Marp schreef:
MichaelB schreef:
In de ochtend heb ik een minuut of 5 geluid. Toen het nog vroor in de nacht had ik zo'n 15 minuten geluid.
Het moet dus echt e.o.a. thermische beveiliging zijn.
Of een onbedoelde onderbreking, bijv. een haarscheurtje in een koperspoor. Koudespray kan handig zijn bij het opsporen.

koudespray.jpg
Oh ja, da's een goeie, dat kan ook nog! :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door ray5150 »

Mmmh. Zou het loodvrij gesoldeerd kunnen zijn misschien ?
In een auto is het zomers bloedheet, en 's winters steenkoud...
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door MarcoSQ »

Even een heel andere manier van denken, die misschien wat makkelijker uit te sluiten is : het (temperatuur afhankelijke?) probleem wat je nu hebt kan ook BUITEN de versterker liggen. Bijv. in radio of stuurcomputer. Ook daar lijkt het logisch, dat een harde reset de boel eventjes verhelpt.

Ken je de pinout van de externe connectors op de amp ?
Er moet minimaal een pin op zitten, met een signaal die hem 'aan' zet. Meest waarschijnlijk nog eentje extra, die hem op 'mute' kan zetten (voor telefoon, Navi, nooddiensten e.d.).

Misschien is daar iets te vinden, of kun je die pins van een kunstmatig signaal (12v of gnd) voorzien. Sluit in ieder geval iets uit, en in het beste geval is het een oplossing...
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door Bertje »

Ik heb (met aardig wat moeite nog...) de remote kunnen vinden om het ding aan te kunnen zetten. Pin-layout heb ik wel voorzover ik het me herinner maar er zit geen ander signaal zoals muting op. Je zou de opgenomen stroom 's kunnen meten om te zien of ie echt uitschakelt, of een bron wegvalt....op het moment dat ie wegvalt. Maar dat geeft nog geen oplossing natuurlijk, alleen een richting waar je het zoeken moet.
Loodvrije soldeer is de oorzaak ook niet, die wordt ook al jaren in de automotive gebruikt.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mark Levinson versterker defect

Bericht door MichaelB »

Plaats reactie