Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Moderator: Beheerdersteam
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Ik snap wat je bedoelt. Daarmee verschuif je naar de 2500hz, maar denk dat je de 2300 piek weer deels terugkrijgt. Dat gezegd hebbende zie je sowieso dat eea alweer verschuift als ik de speakers iets meer of minder de kamer in zet. Maar het uiteindelijke doel om de ‘shout’ te temperen is iig bereikt.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Vandaag de tweeters toegevoegd. Gekozen voor Monacor DT74/8 omdat die een gevoeligheid van 98db/w zouden hebben en zo een goede match met de Lowthers is. Daarbij kosten ze slechts €11 per stuk en is het geen soft dome, wat een pre is volgens Leon die hier al meer mee geëxperimenteerd heeft. De bal die er boven komt is nog onderweg, maar ook zo moet het al kunnen. Sterker nog, de bal zou niet per se nodig zijn.
Eerste indruk is in ieder geval positief. Klinkt een stuk ‘frisser’. Nu nog fine tunen met caps en weerstanden, voordat ik een definitief filter maak en de montage op orde breng. Maar vooralsnog lijkt het te werken...
Eerste indruk is in ieder geval positief. Klinkt een stuk ‘frisser’. Nu nog fine tunen met caps en weerstanden, voordat ik een definitief filter maak en de montage op orde breng. Maar vooralsnog lijkt het te werken...
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Dit ga ik volgens, zowel hier als op facebook
Gr. Bas
Gr. Bas
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Ziet er allemaal goed zeg - mooi ontwerp!
Wat is de gedachte achter de plaatsing van de tweeter op deze manier?
Groet,
Satefan
Wat is de gedachte achter de plaatsing van de tweeter op deze manier?
Groet,
Satefan
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Hetzelfde als de tweeter die jij achter in jouw speakers gebruikt.satefan schreef:Wat is de gedachte achter de plaatsing van de tweeter op deze manier?
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Hele mooie speakers geworden.
Aandacht bij het ontwerp van het design. Goed bezig.
Gr Sander.
Aandacht bij het ontwerp van het design. Goed bezig.
Gr Sander.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Dat lijkt me sterk. Want dan zouden er twee tweeters zijn, en deze wordt passief gefilterd en wijst naar boven.hardbats schreef:Hetzelfde als de tweeter die jij achter in jouw speakers gebruikt.satefan schreef:Wat is de gedachte achter de plaatsing van de tweeter op deze manier?
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Hij is bedoelt om ruimte, ambiance en diepte toe te voegen aan het geluid. Omdat een FR niet goed naar achteren straalt wordt dat aangevuld door de ambiant tweeter.
Jouw achter tweeter heeft volgens mij dezelfde reden van bestaan toch?
Jouw achter tweeter heeft volgens mij dezelfde reden van bestaan toch?
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Ah, okay. De achtertweeter bij mij heeft ongeveer hetzelfde doel, maar wordt heel anders toegepast.hardbats schreef:Hij is bedoelt om ruimte, ambiance en diepte toe te voegen aan het geluid. Omdat een FR niet goed naar achteren straalt wordt dat aangevuld door de ambiant tweeter.
Jouw achter tweeter heeft volgens mij dezelfde reden van bestaan toch?
Je zou de tweeter beter 'gewoon' naar achter kunnen richten. Je creëert nu vooral reflecties tussen het plafond en de vloer. Het geluid komt dus niet echt op de plaats van bestemming (de luisteraar). De plaatsing zo vlak onder de baffle zorgt ervoor dat de golven direct reflecteren.
Ik heb overigens niets tegen experimenteren met allerlei opstellingen, maar ben benieuwd of dat dan gebeurd op basis van een bepaald idee, concept of gewenst effect, en of dat dan (mbv metingen) bekeken wordt of dit effect ook gerealiseerd wordt.
Niet dat dit per se moet, er zijn meerdere manieren die je naar Rome brengen!
Satefan
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
De manier van aansturen en toepassen en aansturen is inderdaad anders. Eigenlijk wil je niet dat hij naar voren straal maar alleen maar achter. Maar dat geeft blijkbaar toch weer wat nadelen dus en omhoog lijkt de gulden middenweg.
Ik ga hier bij mijn volgende project ook meer experimenten. En misschien ga ik wel proberen om wat meer te meten.
Ik ga hier bij mijn volgende project ook meer experimenten. En misschien ga ik wel proberen om wat meer te meten.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Als het doel is om plaatsing en ambiance in balans te krijgen, dan gaat het meer om timing van twee golven van dezelfde frequentie. Het toevoegen van een tweeter aan deze setup lijkt vooral als doel te hebben om het gebied boven de 10khz wat beter voor elkaar te krijgen (als ik het goed lees en begrijp).
Deze twee doelen zijn, mijns inziens, met de huidige aanpak niet echt verenigbaar. Maar wel leuk om mee aan de slag te zijn natuurlijk!
Deze twee doelen zijn, mijns inziens, met de huidige aanpak niet echt verenigbaar. Maar wel leuk om mee aan de slag te zijn natuurlijk!
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Omhoog is niet zo gek. Je zou dan wel 8kHz mee moeten nemen. Ons gehoor heeft sterk de neiging om die frequentie waar te nemen alsof hij van boven komt. Met een reflectie tegen het plafond zal je hoog dan een prachtige lift in ambience krijgen.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
De plafond-reflectie snap ik wel. Ons lokalisatie-systeem is sterk afhankelijk van reflecties. Echter krijg je die ook wel als de je tweeter naar voren laat stralen. Je hebt dan een direct signaal (op de as) en via de plafond/vloer-reflectie. De reflecties bevinden zich echter nog binnen een vrij klein tijdsvenster waardoor onze hersenen ze toch voor een groot deel als 1 bron zullen waarnemen. Voor echte ambiance zul je veel meer vertraging moeten hebben.jeroen_d schreef:Omhoog is niet zo gek. Je zou dan wel 8kHz mee moeten nemen. Ons gehoor heeft sterk de neiging om die frequentie waar te nemen alsof hij van boven komt. Met een reflectie tegen het plafond zal je hoog dan een prachtige lift in ambience krijgen.
Maar, ben wel benieuwd hoe dit uitpakt!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
het is (voor een deel) ook om de onbalans in t indirecte vs directe geluid door de bundeling van de breedbander te repareren. voor t directe wil je alleen de breedbander horen. maar voor de tonale ervaring is (afhankelijk van de ruimte) wat aanvulling in t indirecte soms gewenst
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Ik neem nu inderdaad 8khz ook nog behoorlijk mee. Heb wat verschillende waardes om mee te experimenteren.
Meten heb ik even heel snel gedaan. Het gekke is dat je echt duidelijk een verschil in het hoog hoort. Nog even los van het beeld. Maar met metingen op de luisterplaats zie je daar weinig tot niets van terug. Nog geen tijd gehad om daar verder mee te gaan. En zeg nou niet: als je het niet meet, hoor je het ook niet, want mijn tienerdochters met oren doe het nog wel doen wisten niet wat ik gedaan had en zeiden beiden direct dat er meer hoog was. Overigens ben ik er erg blij mee dat ik nu eindelijk eens kan meten, want dat maakt dat ik nog net even beter de puntjes op de I weet te krijgen.
Ook weet ik nog niet of ik de attenuation uiteindelijk zal regelen met een weerstand of een lagere waarde condensator. Ik vind het tot nu toe wel een interessant experiment.
Meten heb ik even heel snel gedaan. Het gekke is dat je echt duidelijk een verschil in het hoog hoort. Nog even los van het beeld. Maar met metingen op de luisterplaats zie je daar weinig tot niets van terug. Nog geen tijd gehad om daar verder mee te gaan. En zeg nou niet: als je het niet meet, hoor je het ook niet, want mijn tienerdochters met oren doe het nog wel doen wisten niet wat ik gedaan had en zeiden beiden direct dat er meer hoog was. Overigens ben ik er erg blij mee dat ik nu eindelijk eens kan meten, want dat maakt dat ik nog net even beter de puntjes op de I weet te krijgen.
Ook weet ik nog niet of ik de attenuation uiteindelijk zal regelen met een weerstand of een lagere waarde condensator. Ik vind het tot nu toe wel een interessant experiment.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Wat onze Stefan zei: "Ik heb overigens niets tegen experimenteren met allerlei opstellingen, maar ben benieuwd of dat dan gebeurd op basis van een bepaald idee, concept of gewenst effect, en of dat dan (mbv metingen) bekeken wordt of dit effect ook gerealiseerd wordt."
Daar kan ik mij wel in vinden. Alleen heb ik niet een heel direct doel hiermee. Behalve dan dat ik inderdaad wat 'sparkle' wil toevoegen. Ik miste in principe niet echt iets. Die Lowthers zetten sowieso al een mooi 3d beeld neer. Eigenlijk had ik gewoon zin om weer eens wat te proberen. Eerst dacht ik aan twee tweeters, een naar voren en een naar achteren. Maar dan moet ik behoorlijk aan de klus met een extra baffle enzo. En ik had vaker al gehoord van naar achter spelende tweeters. Omhoog is ook al vaker gedaan door bv Warfedale in de jaren 50. Leon had het idee van een balletje erboven. Dus dat zal ik ook nog proberen. En wie weet kom ik uiteindelijk toch op een dipole tweeter of twee tweeters uit.
Meten zal ik ook, ook al denk ik dat dit ook wel een 'gewoon goed luisteren' dingetje is.
Daar kan ik mij wel in vinden. Alleen heb ik niet een heel direct doel hiermee. Behalve dan dat ik inderdaad wat 'sparkle' wil toevoegen. Ik miste in principe niet echt iets. Die Lowthers zetten sowieso al een mooi 3d beeld neer. Eigenlijk had ik gewoon zin om weer eens wat te proberen. Eerst dacht ik aan twee tweeters, een naar voren en een naar achteren. Maar dan moet ik behoorlijk aan de klus met een extra baffle enzo. En ik had vaker al gehoord van naar achter spelende tweeters. Omhoog is ook al vaker gedaan door bv Warfedale in de jaren 50. Leon had het idee van een balletje erboven. Dus dat zal ik ook nog proberen. En wie weet kom ik uiteindelijk toch op een dipole tweeter of twee tweeters uit.
Meten zal ik ook, ook al denk ik dat dit ook wel een 'gewoon goed luisteren' dingetje is.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Ik heb de LX521 van Linkwitz beluisterd, met tweeters naar voor en naar achter gericht. Dat was echt een enorme ervaring!
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Dat van twee tweeters is ook gedaan in de k&t nobox 170. Met conustweeters, waar ik ook al aan dacht. Gewoon omdat ik die altijd best heel fijn vond klinken vergeleken met dome tweeters en mij mooi lijkt te combineren qua klank met mijn andere papieren drivers. Is alleen een dingetje om te matchen met de Lowthers zonder die minder efficient te maken. Heb een weekend gespeeld met Boxsim met zo’n set up, maar blijkt nog niet zo makkelijk, dus vandaar eerst de ‘easy way’ met deze opzet.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Sterker nog: ik heb alles al liggen om het twee tweeter idee uit te werken. Inclusief Lpads om het niveau van de achterste tweeter in te regelen. Maar ik kom er niet uit qua filtering zonder teveel efficiencyverlies van de tweeters die parallel geschakeld moeten worden om mee te komen met de fr driver. De Lowther is 8ohm, de tweeters parallel 4ohm. Dat wordt te laag voor mijn buizenbakje. De Visaton tw6ng komt qua gevoeligheid boven de 10khz best ver, zeker twee in paralel. Dus mochten jullie een goed idee hebben qua schakeling, dan hou ik mij aanbevolen... Want eigenlijk ben ik ook erg benieuwd hoe dit zou klinken.
