quad UCD180 Bromt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

quad UCD180 Bromt

Bericht door jedel »

Hoi,

mijn Hypex quad UCD180 versterker bromt. :x

Deze unit is een paar jaar geleden gebouwd, maar het zoemen werd pas recent een probleem of duidelijker toen ik een minidsp 2x4HD toevoegde.
Maar de minidsp lijkt niet de oorzaak, omdat het gebrom er ook is bij het testen van de versterker op de keukentafel.

De versterker bestaat uit 2 smps400-voedingen die elk een UCD180HG Hxr en een UCD180AD aansturen (met een gemodificeerde opamp).
Afbeelding
foto

Met de versterkers aan; de test luidspreker (TangBand W3-871s) maakt een nauwelijks hoorbaar gesis (geen probleem).
Zodra er een XLR-interlink op het chassis is aangesloten, begint het zoemen, het aanraken van de interlink in het chassis vermindert de brom.
Bij het gebruik van mijn XLR naar RCA-interlinks versterkt het aanraken van de mannelijke pool van de RCA de (50 Hz?) brom extreem.

zie https://photos.app.goo.gl/ACKKjja9AdQtiLCM9

Het vreemde is dat met de Minidsp verbonden niet altijd aanwezig maar soms opkomt en kan het worden gestopt door de minidsp aan te raken / slaan / schudden. :-s

De versterker normaal is normaal niet aangesloten op een geaard stopcontact (huis uit 1980). Het gebruik van een geaard stopcontact maakt de brom minder, maar verwijdert deze niet.

Dus wat heb ik verkeerd gedaan bij het maken van de versterker?
Laatst gewijzigd door jedel op ma 25 mei 2020, 11:01, 3 keer totaal gewijzigd.
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door RobbinM »

.
Laatst gewijzigd door RobbinM op di 23 jun 2020, 5:21, 1 keer totaal gewijzigd.
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door jedel »

RobbinM schreef:
Ik hoor geen geluid bij het filmpje, maar dat kan aan mijn instellingen liggen.
Is het een 50Hz brom?
Ja volgens mij is het een 50hHz brom
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door ray5150 »

Waarom hier niet wat foto's geplaatst van hoe je de bedrading in de kast hebt gelegd ?
Daar heeft het forum veel meer aan dan een brommend filmpje.
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door jedel »

ray5150 schreef:
Waarom hier niet wat foto's geplaatst van hoe je de bedrading in de kast hebt gelegd ?
Daar heeft het forum veel meer aan dan een brommend filmpje.
je hebt gelijk; maar hij wil de foto die ik had bijgevoegd niet laten zien in mijn post.

Afbeelding
https://ibb.co/PQVqH37
Laatst gewijzigd door jedel op ma 25 mei 2020, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door ds23man »

Natuurlijk gaat het brommen als je tip van de rca aanraakt. Maar hoe heb je nu het signaal asymmetrisch gemaakt?

https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_ ... wiring.pdf
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door jedel »

ds23man schreef:
Natuurlijk gaat het brommen als je tip van de rca aanraakt. Maar hoe heb je nu het signaal asymmetrisch gemaakt?

https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_ ... wiring.pdf
Zoals in de hypex guide aanggeven is voor de kabel (dus shield vastgemaakt)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door ds23man »

Waar zijn die schakelaars voor?
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door jedel »

ds23man schreef:
Waar zijn die schakelaars voor?
die zijn voor aan/uit zetten van de individuele versterker modules. (worden normaal niet gebruikt; dus staan dan "aan")
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door Henkjan »

jedel schreef:
ray5150 schreef:
Waarom hier niet wat foto's geplaatst van hoe je de bedrading in de kast hebt gelegd ?
Daar heeft het forum veel meer aan dan een brommend filmpje.
je hebt gelijk; maar hij wil de foto die ik had bijgevoegd niet laten zijn in mijn post.

Afbeelding
https://ibb.co/PQVqH37
IMG-20200524-203806.jpg
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door RobbinM »

.
Laatst gewijzigd door RobbinM op di 23 jun 2020, 4:58, 1 keer totaal gewijzigd.
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door jedel »

RobbinM schreef:
Bromt het wanneer je slechts 1 van de 4 versterkers inschakelt, en zonder signaaldraden aan te sluiten?
zonder signaal draden bromt het niet, dan hisst het een klein beetje beetje

Het maakt niet uit hoeveel versterkers er aan staan.
Alle 4 brommen als ik eenzijdig een signaal draad aansluit (op de respectievelijke ingang).
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door RobbinM »

.
Laatst gewijzigd door RobbinM op di 23 jun 2020, 4:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door ray5150 »

En dat blauwe printje (thermometer ?), zit ook iets van een (schakelende) voeding op.
Lijkt me verstandig om die ook even los te koppelen om te kijken of het verschil maakt.
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door jedel »

RobbinM schreef:
Probeer de massa eens los te koppelen aan de kant van de versterker, van de signaaldraad die je aansluit?
--edit--
met een testspeakertje er aan natuurlijk :)
bedoel je van de xlr-->rca kabel de mantel niet vast maken?

Hij bromt ook (zachter) als ik een XLR-->XLR female kabel er instopt (eenzijdig)
en bij bromt enorm (nivo speaker gaat stuk) als ik er en xlr-->6.3mm stereo jack er instop, maar als ik die vervolgens in een focurite 2i2 audio interface stop is de brom kompleet weg (zolang deze aanstaat).
Dus gebalanceerd aansluiten lost het op, maar de minidsp en mijn surround sound receiver zijn/kunnen dat niet.


Ik sta ook zeker open voor oplossingen in de vorm van isolator trafo's of unbalanced to balanced converters.
Laatst gewijzigd door jedel op ma 25 mei 2020, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door jedel »

ray5150 schreef:
En dat blauwe printje (thermometer ?), zit ook iets van een (schakelende) voeding op.
Lijkt me verstandig om die ook even los te koppelen om te kijken of het verschil maakt.
Dat is een buck voltage verlager, om van de aux 21V naar 12V te gaan om de minidsp te voeden.
Met deze er tussen uit is het probleem er ook.
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: quad UCD180 Bromt

Bericht door RobbinM »

.
Plaats reactie