mijn Hypex quad UCD180 versterker bromt.
Deze unit is een paar jaar geleden gebouwd, maar het zoemen werd pas recent een probleem of duidelijker toen ik een minidsp 2x4HD toevoegde.
Maar de minidsp lijkt niet de oorzaak, omdat het gebrom er ook is bij het testen van de versterker op de keukentafel.
De versterker bestaat uit 2 smps400-voedingen die elk een UCD180HG Hxr en een UCD180AD aansturen (met een gemodificeerde opamp).
foto
Met de versterkers aan; de test luidspreker (TangBand W3-871s) maakt een nauwelijks hoorbaar gesis (geen probleem).
Zodra er een XLR-interlink op het chassis is aangesloten, begint het zoemen, het aanraken van de interlink in het chassis vermindert de brom.
Bij het gebruik van mijn XLR naar RCA-interlinks versterkt het aanraken van de mannelijke pool van de RCA de (50 Hz?) brom extreem.
zie https://photos.app.goo.gl/ACKKjja9AdQtiLCM9
Het vreemde is dat met de Minidsp verbonden niet altijd aanwezig maar soms opkomt en kan het worden gestopt door de minidsp aan te raken / slaan / schudden.
De versterker normaal is normaal niet aangesloten op een geaard stopcontact (huis uit 1980). Het gebruik van een geaard stopcontact maakt de brom minder, maar verwijdert deze niet.
Dus wat heb ik verkeerd gedaan bij het maken van de versterker?