BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Pjotr »

Het blijft i.i.g. onder de sub vanzelf schoon.... :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
En nu moeten we wat aan de tuin gaan doen......
Uitgeteld. Ben duidelijk geen 20 meer. Terras moet eigenlijk opnieuw gelegd worden: Bak zand eronder, mieren verdelgen, dat is voor mij nu een brug te ver.

Als iemand een mannetje weet die dat een beetje kan en niet gelijk op 5 cijfers voor de komma uitkomt, dan houd ik me aanbevolen.

Maar weer on topic. Vanmiddag maar even kijken of we de nieuwe tweeters passend kunnen krijgen of dat de kastjes opnieuw gebouwd moeten worden:
Omnes audio AMT50
Omnes audio AMT50
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Één Dayton AMT-8 mini over die het nog doet. Kan ik daar nog iemand een plezier mee doen? Anders gaat ie zijn broertje achterna, de kliko in.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Douwe84 »

Die wil ik wel hebben... Beetje experimenteren :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Nooby schreef:
Die wil ik wel hebben... Beetje experimenteren :)
Hij komt je kant op, adres is niet meer hetzelfde, denk ik?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Douwe84 »

Klopt, ik stuur je de nieuwe :dank:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Dat is gelukt. Scheelt weer nieuwe kastjes maken.
bebe_028.jpg
bebe_029.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Douwe84 »

Klein maar fijn, ziet er goed uit :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door ray5150 »

Een jasje van 4 mm MDF is de volgende stap ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Een jasje van 4 mm MDF is de volgende stap ?
Hoe raad ge dat zo. :mrgreen:
Alleen geen MDF, maar triplex.

Dus vanmorgen met de cirkelgeleider en wat strategisch vastgeschroefde latjes in een plank een paar gaten gefreesd die overeenkomen met de buitenmaten van de units. Die plank kan dan als mal dienen.
Malletje
Malletje
Vervolgens precies uitgemeten hoe met deze mal de gaten in het triplex te frezen. Dat is een echt priegelwerk.
Het past weer prima
Het past weer prima
En dan kunnen de frontjes tegen de kastjes gelijmd worden.
In de klemmen
In de klemmen
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door cool »

:goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Pjotr »

Netjes hoor. Ben wel heel benieuwd hoe het AMT'je het straks doet in zo'n smal frontje.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Ik ook. De vorige klonk al redelijk maar moest wel een paar dB luider spelen dan de Fountek. Op gehoor vastgesteld, een "frisse afstelling", zeg maar. Deze sluit hopelijk lekkerder aan op de Fountek.

Deze zijn qua bouw ook een stuk degelijker.

Maar veel breder kan ik het front toch niet maken, dan wordt het weer een soort van soundbar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Pjotr »

Nee breder is geen optie. Ben juist benieuwd of je geen last met baffle interferentie effecten gaat krijgen. Pogingen met een Fountek ribbon van mij destijds werden een fiasco daardoor. Een dome ging wel prima toen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door richard »

Nu weet ik waar de naam BéBé me aan deed denken.
Bestandsbron: https://www.avforums.com/attachments/babies-002-jpg.261037/
Bestandsbron: https://www.avforums.com/attachments/babies-002-jpg.261037/
Geen BéBé maar Dadara.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Walgelijk :-&
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door ds23man »

Vooral die navelstreng is wel heel realistisch.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Pjotr »

Zo klein nog en al zo'n grote mond, obesitas en een puist op de kop... :?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Gisteren wat metingen gedaan. Ik had begrepen dat bij een dual channel meting de akoestische offset in de meting zit. Daar lijkt nog een addertje onder het gras te zitten want ik liep tegen een vreemd effect aan. Dat moet ik zo meteen nog even verifiëren.
Eerst de impedantie van woofer en tweeter:
groen woofer, geel tweeter
groen woofer, geel tweeter
Close range frequency responses:
groen woofer, geel tweeter
groen woofer, geel tweeter
Burst decays:
Fountek FR89ex
Fountek FR89ex
Omnes Audio AMT50
Omnes Audio AMT50
Geen reden tot ontevredenheid.

Dit zijn beide FR's op 60 cm afstand:
groen woofer, geel tweeter
groen woofer, geel tweeter
Daar heb ik een filter voor gemaakt. Mischien dat er bij het importeren in Boxsim wat fout is gegaan, dus ik doe het nog even opnieuw.
Ik doe dan ook gelijk single channel metingen met de methode van akoestische offset bepaling die ik tot nu toe heb toegepast.
Eens kijken of ik geen denkfout maak.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Oh ja
bebe_038.jpg
Zo zien ze er nu uit (ja het woofertje zit wat scheef, maar dat valt niet op als er zwarte schroefjes gebruikt worden)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Ik gebruik het volgende filtertje:
testfilter
testfilter
Ik krijg in boxsim ook niet met single channel metingen de akoestische offset correct.

Dat doe ik normaal gesproken door aparte metingen van woofer en tweeter te maken, metingen van woofer en tweeter parallel, zowel in fase als in tegenfase. Vervolgens importeer ik in BoxSim de gemeten karakteristieken van de units apart en maak dan een schakeling in de filtereditor waar de units parallel staan. Daan ga je net zolang met de offset zitten spelen totdat de gesimuleerde karakteristiek hetzelfde is als de gemeten parallelle karakteristiek. Als het ompolen van een van de units dan de zelfde karakteristiek simuleert als de gemeten gezamenlijke tegenfase karakteristiek, dan heb je de goede offset te pakken.

Dat lukte nu dus niet Bij de offset waar de boel er nog het meest op lijkt, krijg ik met het bovenstaande filter dit resultaat:
Single channel metingen
Single channel metingen
Het is een tweede orde filter, normaal gesproken sluit je de tweeter dan omgepoold aan.
Dat ziet er in de simulatie goed uit. Als de tweeter niet omgepoold is krijg je een dip op 4 kHz.
De karakteristiek loopt op in het hoog. Dat is met opzet gedaan. De metingen zijn "vrij opgesteld" gedaan, maar bij luisteren naar de speakertjes op een tafel- of bureaublad kantelt de karaktiek behoorlijk en heb je dat extra hoog wel nodig.

Ik heb zonder opstelling van speaker n microfoon te wijzigen ook dual channel metingen gemaakt. Ook geïmporteerd in Boxsim en de akoestische offset 0 gelaten. De offset zou al in de metingen zitten. Dat geeft met het bovenstaande filter dit resultaat:
Dual channel metingen
Dual channel metingen
Merkwaardig is dat het ompolen van de tweeter volgens de simulatie maar weinig effect zou hebben.
In beide simulaties is de doorgetrokken lijn met het bovenstaande filter (+ van tweeter aan nullijn)
De stippellijn is de simulatie met de tweeter andersom aangesloten.

Dus hebben we de simulatie getoetst aan de werkelijkheid. Een meting van de totale speaker met het filter er aan. Twee metingen, zowel met de tweeter aangesloten zoals in het schema en een keer omgepoold.
geel tweeter "in fase", groen omgepoold
geel tweeter "in fase", groen omgepoold
Nou, schiet mij maar lek. De groene lijn is -tegen mijn verwachting in- met de tweeter zoals aangesloten in het schema. Sluit ik de tweeter andersom aan (de - aan de nullijn), dan krijg ik de gele karakteristiek.

De dip zit op een andere plaats(3kHz) dan in de simulatie (4kHz) en treedt bovendien op als de tweeter andersom aangesloten zit. Maw, van de simulatie klopt geen bal. Met de dual channel metingen kan ik er al helemaal geen chocola van maken.

In het verleden is dat simuleren wel eens een stuk soepeler gegaan.
Weer wat om op te kauwen.......

Overigens klinken ze best lekker (met de - aan de nullijn). Totdat ik mijn grote speakers aanzet. Dat is geen vergelijk, dan blijven ze nergens.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door John P »

Heb je lage des Schallentstehungsortes (SEO) op 0 gezet?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Ik heb de Engelse versie
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Gisteren vroeg Henkjan om de pir en frd bestanden eens op te sturen, Hij zou ze dan eens door lspcad halen.
Nu bleek dat hij er ook niet heel veel mee kon, tenzij hij de frd bestanden opnieuw exporteerde.

Hij kreeg met een offset van -21 mm voor de tweeter een resultaat dat gelijk was aan mijn meting van de twee units parallel.
Daar heeft hij een filtertje mee gebakken waar een redelijk goed resultaat uit kwam.
Het enige verschil met mijn werkwijze was dat hij de "normale" fasekarakteristiek mee exporteerde in de frd en ik de "minimum phase".

Die 21 mm kon ik niet zo goed relateren aan de positie van mijn microfoon tijdens de meting.

Ik besloot vandaag het truukje te herhalen en heb met de bestaande meetgegevens opnieuw frd bestanden geexporteerd. Alles 2 keer, zowel met minimum phase als normal phase karakteristieken in de export.

Ik ben begonnen met de "normal phase".
Dit is de meting in Arta van beide units parallel:
geel is units in tegenfase aangesloten
geel is units in tegenfase aangesloten
Na de import in Boxsim heb ik eerst de offset (de Schallentstehungsortes (SEO) zo u wilt) weer op 0 gezet en met de filter editor deze schakeling gemaakt:
De twee units parallel
De twee units parallel
bebe_044.JPG (10.42 KiB) 190 keer bekeken
En het resultaat even bekeken:
Stippellijn is units in tegenfase
Stippellijn is units in tegenfase
Nou breekt mijn klomp. Dit is dus wat ik zoek. En de offset staat gewoon nog op 0, ik had die zelf op 10mm ingeschat (31mm verschil met het resultaat van HJ), maar met zo'n AMT weet je nooit. Ik heb het resultaat herhaald met de minimum phase exports, en dan krijg ik (bijna) hetzelfde resultaat, maar dan met een offset van inderdaad 10mm. Ook vreemd, waarom zou daar verschil in zitten?

Waarom lukte dit gisteren nou niet? Er waren 2 dingetjes. Er stond gisteren een vinkje onterecht uit (use acoustical phase), maar dat gaf ook niet het gewenste resultaat. Waarschijnlijk is er toch iets misgegaan met het exporteren uit Arta.

Ik heb eerst het filterschemaatje dat HJ verzonnen had ingevoerd in de editor:
crossover by HJ
crossover by HJ
bebe_046.JPG (12.74 KiB) 190 keer bekeken
en dat gaf het volgende resultaat:
Stippellijn is tweeter met + aan nullijn
Stippellijn is tweeter met + aan nullijn
Fase karakteristieken
Fase karakteristieken
Ja, daar hoef ik niet meer aan te gaan zitten prutsen. Dus heb ik de soldeeerbout weer ter hand genomen:
Testfilters gesoldeerd
Testfilters gesoldeerd
De speaker is voor de meet microfoon gegaan. Ik had de microfoonpositie gisteren exact opgemeten en heb deze zoveel mogelijk benaderd (er zit hoogstens 2mm verschil in).
Dit is het resultaat van de meting:
Resultaat in het echie
Resultaat in het echie
Dat lijkt verdacht veel op de simulatie. Dus ik was weer blij.
En toen muziek.

Ze klinken dus veel groter dan dat ze zijn. Vooral als er alleen zang is en er ineens een baspartij ingezet wordt dan kijk je raar op dat er geen laag is. Je verwacht het wel, dus het midden gebied laat niets te wensen over. Dat laag komt nog. Tijd voor de subwoofer.

Toch knaagt het een beetje wat er nou mis ging gisteren. Ik kan er niet de vinger op leggen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 02 jun 2020, 7:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Pjotr »

Dat is echt heel mooi Leo! =D> Ja grappig is dat als kleine kastje ineens groots klinken O:) Is toch het gevolg van dynamiek en gebrek aan kleuring. Vooral kleine kastjes kunnen nog wel eens kleuren
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”