de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

leonidas schreef:
Zit nu naar deze set te luisteren.
De Crystal 10 vervangen door de F8.
Wat is de F8?
F voor Fullrange en 8 duims (20 cm), dat snap ik nog wel.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

De Lii Audio F8 full range driver
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

hardbats schreef:
De Lii Audio F8 full range driver
Deze:
https://www.lii-audio.com/product/one-p ... nd-fast-8/

Dan is de F voor Fast. En maar 187,80 euro 227,24 euro per paar; geen geld voor die bouwkwaliteit.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

is er trouwens ergens meer info te vinden over deze speakers?
bouwtekeningen? welke drivers? xo? gevoelighied? etc.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shadow »

hardbats schreef:
is er trouwens ergens meer info te vinden over deze speakers?
bouwtekeningen? welke drivers? xo? gevoelighied? etc.
Er is een (gesloten) topic met wat meer info, maar geen afmetingen of filters, als je echt interesse hebt kun je het beste Leon zelf een pb sturen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

ik zag dat in de link op pagina 1 wel bouwtekeningen en een xo ontwerp staan. ik wil graag weten of dit goed werkt met een buizenversterker, en of het dan ook nog laag gaat 8-[
zal Leon een PB doen :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shadow »

Ja dat is het beste want ik niet dat waar hij nu is met ontwikkelen nog lijkt op wat er op de eerste pagina’s staat (dat begon namelijk bij hem en eindigde met het ontwerpen van een filter voor het ‘Pure Audio Project’ ), daarna is hij verder gegaan met allerlei verschillende fullrange drivers, woofers, tweeters etc.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

hardbats schreef:
ik zag dat in de link op pagina 1 wel bouwtekeningen en een xo ontwerp staan. ik wil graag weten of dit goed werkt met een buizenversterker, en of het dan ook nog laag gaat 8-[
Breedbanders en buizenversterkers zijn door de hogere uitgangsimpedantie van de laatsten vaak wel een goede combinatie.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

@hardbats :
Zowel de buizenversterker van Benny als mijn Copland deden het uitstekend.
Voor single ended 4 tot 10 watt , raad ik de Crystal Menhir aan.

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

Vorige week bij Leon geweest om een goede indruk op te doen van hoe een OB klinkt, hoe de Liionidas OB klinkt, of het samen gaat met mijn versterker en voornamelijk of het samen gaat met mijn smaakt.
Ik ging er heen met een Open Mind, gewoon kijken wat het brengt.
Maar wat was ik verbaasd zeg :shock: Als je was leest op het internet dan moeten mensen het laag opkrikken met DSP omdat er anders geen laag is of het niet gefilterd krijgen. Maar bij de OB van leon, met een passief filter, loopt het laag gewoon door, tot ver tussen de 20-30hz, en het klinkt alsof je er echt bent tijdens de opname. Stom verbaasd, en laaiend enthousiast verliet ik Leon zijn hobbyruimte.

Laaiend enthousiast als een jong puppy kan zijn (dat ben ik nog :mrgreen: ) ben ik thuis meteen aan het tekenen gegaan met de maten van Leon zijn tekeningen en info die ik opgedaan had. Ik visualiseer alles graag in een 3D tekening, dan kan ik ook meteen mijn ideeën er in kwijt.
Daarbij mezelf meteen aangemeld bij de FB groep van Lii Audio wat dat zijn toch wel knappe drivers voor relatief betaalbare prijzen (waar ik ze eerst toch wat duur vond voordat ik ze hoorde :oops: )

Enfin, ik heb Leon zijn ontwerp en ideeën gedigitaliseerd en apart daarvan mijn aanpassingen ook nog gedaan zoals ik ze zelf wil gaan bouwen :mrgreen: de vrouw niet geheel aan mijn zijde in deze maar ach, af en toe moet je wat willen :lol:

Hier een zipje met alle tekeningen, 3D modellen, XO ontwerpen en andere aanverwante zaken van Leon zijn versie voor wie het interessant vind of zelf wilt gaan bouwen :D

Leon zijn ontwerp
Leon zijn ontwerp
Liionidas OB OG Design Technical Drawings.zip
(6.87 MiB) 189 keer gedownload
Mijn ontwerp
Mijn ontwerp
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Wel ja, een B&O tweeter op de achterzijde ;-)

Mooi gedaan en tof dat de oren je zekerheid geven: dit is het geld en de moeite waard, en dit klinkt je als muziek in de oren.
Dan moet het toch een succes worden!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

wouter schreef:
Wel ja, een B&O tweeter op de achterzijde ;-)
Dat wordt een probeersel, Leon gebruik een tweeter die recht omhoog straalt tegen een bal en niet naar voren straal omdat deze achter de baffle zit. Ik ga zijn manier proberen en vergelijken met dit ontwerpje, misschien is het wel niks. Niet geschoten is altijd mis :mrgreen:
FB_IMG_1589947858139.jpg
FB_IMG_1589947854694.jpg
wouter schreef:
Mooi gedaan en tof dat de oren je zekerheid geven: dit is het geld en de moeite waard, en dit klinkt je als muziek in de oren.
Dan moet het toch een succes worden!
Dat hoop ik wel ja!
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shutdown98 »

Gisteren heb ik een bezoek gebracht aan Leon om eens met eigen oren de chinese speakers te beluisteren van Lii audio. De Liionidas.
Ik ben onder de indruk!

Zelf heb ik de afgelopen jaren een hoop tijd en moeite gestoken in het optimaliseren van mijn eigen speakers. Ook open baffle.
Niet de minste drivers en ontwerp.
Meet- en crossover-setup hulp ingeroepen van Jeroen_d en zelf heel erg lang getweaked met de dsp van de Hypex Fusion amps om te komen tot het voor mij meest optimale geluid.
Leuk om te doen en naar mijn bescheiden mening heb ik thuis nu een heel mooi klinkende set staan.

De set van Leon zet gelijk de toon... De bas is echt veel beter dan wat de Faital's kunnen doen.
Dieper, meer detail, mooie ronde bas met slam. Wauw.
Ook op lage volumes houd de 15 inch woofer de definitie en het laag.
Aan mid-hoog moet ik even wennen. Het valt op hoe homogeen het is, ik denk doordat die ene driver het hele bereik van 200-300Hz tot ver boven de 10khz weergeeft. Bijzonder is ook de ruimtelijkheid en detail. Dit had ik niet verwacht, al wist ik ook niet goed wat te verwachten. Ik heb eerder niet veel interesse gehad voor breedbanders.
Ik luister naar de set met de F8 full rangers van Lii. Ongeveer €110,- per stuk. Niet de grotere 10 inch crystal model die rond de €600,- per stuk kost.
Af en toe wel een scherp randje, maar dat blijkt de tweeter te zijn die te hard staat afgesteld voor mijn smaak. Leon is wat ouder en houd van wat meer pit in het hoog, voor mij moet ie een tandje (of 2) lager. Als de tweeter eenmaal is afgekoppeld zit ik gewoon heerlijk te genieten.
Ik merk weinig van de nadelen van een breedbander. Een 8 inch woofertje die tot zo'n 15khz afstraalt moet gaan bundelen en toeteren.
Ik heb het niet gehoord. Stemmen worden magnifiek weergegeven.
Misschien juist wel omdat er wat bundeling optreed, wie weet.

Ik vond het een heel verrassende en positieve kennismaking.
Hier gaat een project uit rollen...
Vriend van mij wil ook graag. Als de Corona het toestaat komen we weer luisteren.

Vraagje, wat zijn de (diameter) maten van de woofer? Een eerste stap zou kunnen zijn om die alvast in te zetten ipv de Faital's die ik nu gebruik in mijn huidige speakers.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Jan Geert »

Weet je, voor die prijs zou ik best een paar van die Lii F8 units willen hebben eigenlijk. maar het lijkt alsof ze niet echt verkrijgbaar zijn via de 'reguliere' kanalen. Alleen Lii zelf? Die hebben een soort webshop of zo, maar is dat vertrouwd?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

Shutdown98 schreef:
Gisteren heb ik een bezoek gebracht aan Leon om eens met eigen oren de chinese speakers te beluisteren van Lii audio. De Liionidas.
Ik ben onder de indruk!
Heb je toevallig ook Leon zijn nieuwe creatie gehoord?
Ik was zelf ook verbaasd van de Liionidas OB!
Jan Geert schreef:
Weet je, voor die prijs zou ik best een paar van die Lii F8 units willen hebben eigenlijk. maar het lijkt alsof ze niet echt verkrijgbaar zijn via de 'reguliere' kanalen. Alleen Lii zelf? Die hebben een soort webshop of zo, maar is dat vertrouwd?
Ze verkopen inderdaad alleen via de eigen webshop maar hebben naar eigen zeggen wel retailers.
Het lijkt mij gewoon vertrouwd, ze maken de drivers alleen in relatief kleine getalen.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door floeper »

Webshop van Lii is zeker vertrouwd :) ze zijn juist gestopt met E-bay omdat dit zorgde voor teveel stock overschot.
Een setje van de 8" kost ~185€ excl VAT en verzending.
https://www.lii-audio.com/product/one-p ... nd-fast-8/

En Bas, ik heb vandaag de "nieuwe" creatie gehoord, kan niet op tegen de versie met de W15, maar komt ook in de buurt :)
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shutdown98 »

hardbats schreef:
Heb je toevallig ook Leon zijn nieuwe creatie gehoord?
Ik was zelf ook verbaasd van de Liionidas OB!
De 2x12 inch met mid?
Heel even bij binnenkomst. Die was in ontwikkeling. Klonk ook niet slecht, maar heb ik maar even gehoord.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Bas en Remco,

De enige die de creatie met 2x12 hebben gehoord zijn Coen (middag) en de klant (avond).
Er zit nu een Lii F 8 in.
Ik ben zelf heel tevreden met het resultaat en de klant ook !

Niet iedereen kan een Liionidas OB "verkopen" aan zijn vrouw.
Mijn klant wilde iets eleganters zonder al te veel consessies te doen aan de klank.

Hij heeft zelf een foto op FB geplaatst , die ik hier even deel.

mvgr. Leon.
Bijlagen
IMG_0001.JPG
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Leo , wat is de oppervlakte van je luisterruimte ?
Oja , ga heel waarschijnlijk een paartje Fast 8 bestellen .
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Patrick,

Iets van 3,65 x 6,20 m.
Ik luister in de lengte richting.
Je bent bij mij geweest dus denk dat je hier genoeg aan hebt ?

Gr. Leon
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

p.s.
Patrick : mogen jullie België al weer uit ?
Kom anders een keertje buurten samen met Edje :)

Ik heb een 2 meter tafel dus we zijn redelijk corona veilig.

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

leonidas schreef:
p.s.
Patrick : mogen jullie België al weer uit ?
Kom anders een keertje buurten samen met Edje :)

Ik heb een 2 meter tafel dus we zijn redelijk corona veilig.

mvgr. Leon
Dacht ergens van 5 juni
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Leon , welke 12 inchers zijn dat die ik zie op de foto ?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door architect »

Hallo Leon,
Gister was Arjen hier te luisteren naar mijn open baffles :
viewtopic.php?f=3&t=27790
Hij heeft ook bij jou geluisterd en hij was erg onder de indruk van jou geluid.
Nou ben ik wel benieuwd wat het verschil is in frequntieweergave tussen jou en mijn speaker.
Heb je ook een frequentie-meting en zou je die willen posten?
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

@ Patrick : de 12 inch woofers worden , in kleine aantallen , speciaal voor mij gemaakt. Ze zijn dus niet te koop. Ze waren bedoeld voor mijn projecten met kinderen maar ik gebruik ze ook voor vrienden om iets goedkoops en goed klinkends te ontwerpen.
@ Architect : sorry , ik kan je niet helpen. Ik meet eigenlijk bijna nooit. Mijn manier van ontwerpen is niet erg conventioneel. Ik heb geen metingen en bij mij moeten mensen zelf komen luisteren om een oordeel te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”