DIY AMT voor mijn mini monitors

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door WrineX »

Een amt die ik zo laag als mogelijk kan crosssen, en toch 17-20 Khz haalt. ik heb eerder AMT's gemaakt maar mijn JIG is duidelijk aan wat upgrades toe, en ik zelf heb echt wat meer oefening nodig :)

Amt is gebaseerd opf de efficiëntie van mij kleine dDayton DS-135 woofers. dus geen hoge efficiëntie en goedkope magneten ! :) precies zoals ik het meestal doe hehe


Upgrade van het vouw gebeuren deel 1


[ Bekijk op youtube ]

Upgrade van het vouw gebeuren deel 2


[ Bekijk op youtube ]

Het maken van een AMT in de Jig


[ Bekijk op youtube ]

Mijn eerste AMT die het doel van 18Khz haalt en genoeg output heeft om in de mini monitoren te gebruiken, en wat muziek :) het is en blijft een mockup


[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door firsttimer »

Had de filmpjes al gezien op je youtube kanaal. Mooi werk hoor en goed doorgezet met het verder ontwikkelen van die vouw-tool.
Misschien heb ik het gemist maar heb je ook nog vervormingsmetingen gedaan van deze AMT?

Na al die verschillende bouwsels van je nog klankmatig een voorkeur gekregen voor AMT, Magnetostaat of Electrostaat?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door ds23man »

Even een opmerking over het feit dat je alles in filmpjes doet tegenwoordig. Dat werkt dus niet, ik haak toch echt af als ik anderhalf uur kijkbuis moet doorworstelen ( met de nodige advertenties). Denk dat daarom er bar weinig reacties in dit draadje zijn...
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door cool »

Ik heb geen advertenties en zal niet ontkennen dat je geduld moet hebben hebben, maar petje af voor Joppe met zijn ontwikkelingen :proost: =D> =D>
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door WrineX »

ds23man schreef:
Even een opmerking over het feit dat je alles in filmpjes doet tegenwoordig. Dat werkt dus niet, ik haak toch echt af als ik anderhalf uur kijkbuis moet doorworstelen ( met de nodige advertenties). Denk dat daarom er bar weinig reacties in dit draadje zijn...

zoiets dacht ik al :) dat is ok :) probleem is dat ik domweg niet de tijd heb om alles te doen foto reportage filmen ,volledig bouwverslag en als het even kan werken en ook nog iets werkends krijg :) het tegenwoordig is altijd al geweest hier althans :) ik was nog geen lid hier ten tijde dat ik op DIyaudio.com posten aonder video. ik zal eens kijken of ik eens een foto rep kan maken van een project. probleem is met name zoals je al gemerkt hebt,ik nogal snel van projecten wissel en projecten vaak bij uitstapjes blijven. werkt dit werkt dat ?
firsttimer schreef:
Had de filmpjes al gezien op je youtube kanaal. Mooi werk hoor en goed doorgezet met het verder ontwikkelen van die vouw-tool.
Misschien heb ik het gemist maar heb je ook nog vervormingsmetingen gedaan van deze AMT?

Na al die verschillende bouwsels van je nog klankmatig een voorkeur gekregen voor AMT, Magnetostaat of Electrostaat?
nee niet echt, er zit er wel een in de video maar die heb ik nooit als vervorming measurements gemeten (bewust) had per ongeluk verkeerde plaatje geschoten :) daardoor ook veel te laag volume gebruikt, ik was met name aan het kijken hoe verschuift de maximale frequentie te opzichten van de diepte van de vouwen. deze versie red net 18Khz, stukje minder diep zou hoger eindigen. maar dan weet ik ongeveer waar ik rekening mee kan houden afhankelijk van wat ik wil met het ding :) zijn nog steeds super veel parameters die de vervorming en resonantie kunnen bepalen maar moet ergens beginnen :) wat betreft klank, in mijn ogen electrostaat is nog steeds het mooist voor het aller hoogste hoog. magnetostaat en AMT zijn soort van het zelfde alleen de manier is anders. beide hun voor en nadelen. magnetostaat makkelijke kwar constructie, maar een AMT is ook nog steeds een magnetostaat. voordeel is dat het afstralend oppervlakte kleiner kan zijn, waardoor afstraling weer een stukje beter kan zijn. dan nog de ribbon , kwan hoog vind ik die denk ik net iets mooier alos een magnetostaat of amt. maar het is een beetje appels met peren vergelijken als je ze zo lang naar elkaar beluisterd hebt.. geen wetenschap ben ik bang :)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door WrineX »

WrineX schreef:
ds23man schreef:
Even een opmerking over het feit dat je alles in filmpjes doet tegenwoordig. Dat werkt dus niet, ik haak toch echt af als ik anderhalf uur kijkbuis moet doorworstelen ( met de nodige advertenties). Denk dat daarom er bar weinig reacties in dit draadje zijn...

zoiets dacht ik al :) dat is ok :) probleem is dat ik domweg niet de tijd heb om alles te doen foto reportage filmen ,volledig bouwverslag en als het even kan werken en ook nog iets werkends krijg :) het 'tegenwoordig' is altijd al geweest hier althans :) ik was nog geen lid hier ten tijde dat ik op DIyaudio.com posten aonder video. ik zal eens kijken of ik eens een foto rep kan maken van een project. probleem is met name zoals je al gemerkt hebt,ik nogal snel van projecten wissel en projecten vaak bij uitstapjes blijven. werkt dit werkt dat ?
firsttimer schreef:
Had de filmpjes al gezien op je youtube kanaal. Mooi werk hoor en goed doorgezet met het verder ontwikkelen van die vouw-tool.
Misschien heb ik het gemist maar heb je ook nog vervormingsmetingen gedaan van deze AMT?

Na al die verschillende bouwsels van je nog klankmatig een voorkeur gekregen voor AMT, Magnetostaat of Electrostaat?
nee niet echt, er zit er wel een in de video maar die heb ik nooit als vervorming measurements gemeten (bewust) had per ongeluk verkeerde plaatje geschoten :) daardoor ook veel te laag volume gebruikt, ik was met name aan het kijken hoe verschuift de maximale frequentie te opzichten van de diepte van de vouwen. deze versie red net 18Khz, stukje minder diep zou hoger eindigen. maar dan weet ik ongeveer waar ik rekening mee kan houden afhankelijk van wat ik wil met het ding :) zijn nog steeds super veel parameters die de vervorming en resonantie kunnen bepalen maar moet ergens beginnen :) wat betreft klank, in mijn ogen electrostaat is nog steeds het mooist voor het aller hoogste hoog. magnetostaat en AMT zijn soort van het zelfde alleen de manier is anders. beide hun voor en nadelen. magnetostaat makkelijke kwar constructie, maar een AMT is ook nog steeds een magnetostaat. voordeel is dat het afstralend oppervlakte kleiner kan zijn, waardoor afstraling weer een stukje beter kan zijn. dan nog de ribbon , kwan hoog vind ik die denk ik net iets mooier alos een magnetostaat of amt. maar het is een beetje appels met peren vergelijken als je ze zo lang naar elkaar beluisterd hebt.. geen wetenschap ben ik bang :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Even een opmerking over het feit dat je alles in filmpjes doet tegenwoordig. Dat werkt dus niet, ik haak toch echt af als ik anderhalf uur kijkbuis moet doorworstelen ( met de nodige advertenties).
Mja, zit iets in. bijkomend punt id dat het wat lastig discussiëren is over iets dat je zag in het tweede filmpje op 8 minuten.
Anderen missen dan compleet de context daarbij.
Overigens vind ik het vrij risicovol om op je hurken uit de losse hand met een boormachine in een blokje te gaan zitten boren.
Kan aan mij liggen, maar ik doe dat soort dingen liever aan een werkbank, is toch wel wat veiliger.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door pappaleo »

Generatiekloof ? :hide:

Die van mij nemen ook niet de moeite om een tekst te lezen als die uit meer dan 4 woorden bestaat.

Maar lopen wel de hele dag met een anc koptelefoon op naar filmpjes op de telefoon te kijken. Dat kan niet lang genoeg duren.

Dus wat dat betreft spreekt Joppe de jongere generatie wel aan. :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 14 mei 2020, 8:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door WrineX »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Even een opmerking over het feit dat je alles in filmpjes doet tegenwoordig. Dat werkt dus niet, ik haak toch echt af als ik anderhalf uur kijkbuis moet doorworstelen ( met de nodige advertenties).
Mja, zit iets in. bijkomend punt id dat het wat lastig discussiëren is over iets dat je zag in het tweede filmpje op 8 minuten.
Anderen missen dan compleet de context daarbij.
Overigens vind ik het vrij risicovol om op je hurken uit de losse hand met een boormachine in een blokje te gaan zitten boren.
Kan aan mij liggen, maar ik doe dat soort dingen liever aan een werkbank, is toch wel wat veiliger.

haha :) ik zou me over gehurkt boren niet zo druk maken om eerlijk te zijn :). als ik een random gaatje moet boren en het is niet kritisch waar.... ik zou me zo een twee niet een positie kunnen bedenken waarin ik dat niet zou kunnen :) en een 2 mm boortje is redelijk veilig :) wat kan er gebeuren ? ik ben best wel voorzichtig als het gaat om veiligheid. reden dat er iets brak staat volkomen los van hurken zitten of desnoods op zijn kop :) de geometrie van een frees is dus danig anders dat dat gewoon niet gaat daarbij komt nog dat het solid carbide is :) broooos. gewoon dom. 2 mm gaatjes gingen prima gehurkt :) het is niet voor iedereen weg gelegd de willekeur hoe ik het doe. kan er weinig aan doen sommige vinden het juist fijn en authentiek. ieder zijn ding :) ik heb een tekort aan autistische trekjes dus dingen gaan soms wat uit de "losse pols" :)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door WrineX »

pappaleo schreef:
Generatiekloof ? :hide:

Die van mij nemen ook niet de moeite om een tekst te lezen als die uit meer dan 4 woorden bestaat.

Maar lopen wel de hele dag met een anc koptelefoon op naar filmpjes op de telefoon te kijken. Dat kan niet lang genoeg duren.

Dis wat dat betreft spreekt Joppe de jongere generatie wel aan. :mrgreen: :mrgreen:

maar ik ben dan ook een heeel stuk jonger ;) hihi ik heb geen idee.

wellicht komt het omdat ik redelijk veel kennis vergaar op de zelfde manier inderdaad. en op die manier kan ik leren terwijl ik iets anders doe. of als ontspanning. tegelijkertijd heb ik ook jaren lang op forums rond gehangen. dus lezen is me niet vreemd :) schrijven daar in tegen.....


het is trouwens wel tegenstrijdig "ik haak toch echt af als ik anderhalf uur kijkbuis moet doorworstelen" met "Die van mij nemen ook niet de moeite om een tekst te lezen als die uit meer dan 4 woorden bestaat."

dat merkt je ook op youtube, alles moet korter sneller en meer gecomprimeerd. projecten van weken moeten in 10 minuten gepropt worden. want de spannings boog van mensen is ongeveer 10 minuten schijnbaar. ik kijk graag bouwverslagen van deze mijnheer die zwaarden maakt, ik heb niks 0 met zwaarden maar ik kan dat prima uurtje of wat kijken, zijn videos waren ook meestal 1.5 uur. https://www.youtube.com/channel/UCGca03 ... nXMdvRHyBQ
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 13 mei 2020, 19:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door ray5150 »

WrineX schreef:
ik zou me zo een twee niet een positie kunnen bedenken waarin ik dat niet zou kunnen :) en een 2 mm boortje is redelijk veilig :) wat kan er gebeuren ? ik ben best wel voorzichtig als het gaat om veiligheid.
Nou, je kunt je evenwicht verliezen, daardoor uitschieten met de boor, en daardoor deze in je pols parkeren met een slagaderlijke bloeding tot gevolg. en dan lach je niet meer...
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door WrineX »

ray5150 schreef:
WrineX schreef:
ik zou me zo een twee niet een positie kunnen bedenken waarin ik dat niet zou kunnen :) en een 2 mm boortje is redelijk veilig :) wat kan er gebeuren ? ik ben best wel voorzichtig als het gaat om veiligheid.
Nou, je kunt je evenwicht verliezen, daardoor uitschieten met de boor, en daardoor deze in je pols parkeren met een slagaderlijke bloeding tot gevolg. en dan lach je niet meer...

mjah, dat zou kunnen. vind het wel ver gaan hoor. heb een beetje vertrouwen in mijn kunnen om te hurken !

dan vind je dit ook vast een mooie constructie ;) https://www.youtube.com/watch?v=H_wJCVRtVHw enige video waarvan ik denk mjah..... beetje tricky. zou het niet nog eens doen :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door pappaleo »

WrineX schreef:
het is trouwens wel tegenstrijdig "ik haak toch echt af als ik anderhalf uur kijkbuis moet doorworstelen" met "Die van mij nemen ook niet de moeite om een tekst te lezen als die uit meer dan 4 woorden bestaat."
Niks tegenstrijdigs aan, toch?
ds23man schreef:
ik haak toch echt af als ik anderhalf uur kijkbuis moet doorworstelen
Onze snoek is 51
pappaleo schreef:
die van mij nemen ook niet de moeite om een tekst te lezen als die uit meer dan 4 woorden bestaat.
Die van mij is 20
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Even een opmerking over het feit dat je alles in filmpjes doet tegenwoordig. Dat werkt dus niet, ik haak toch echt af als ik anderhalf uur kijkbuis moet doorworstelen ( met de nodige advertenties). Denk dat daarom er bar weinig reacties in dit draadje zijn...
Oh heerlijk, kunnen we lekker verder kijken zonder dat geneuzel van jou tussendoor. :mrgreen: :wink: :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door ds23man »

Er hoeft natuurlijk niet een ellenlang bouwverslag bij, gewoon een kort verhaaltje met een paar foto's. De rest kan je dan uit het filmpje halen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door richard »

Ach, laat Joppe het medium kiezen waar hij gelukkig mee is. Het is aan jou en mij of je er naar wil kijken.
En wat de reclame op Youtube betreft; een goede adblocker doet wonderen.

Nikita vindt het alleen niet leuk dat Joppe muziek van hem gebruikt (of haar sinds Elton, die waarschijnlijk toch dacht aan hem).
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door WrineX »

Hihi :) hier een doorzichtige variant :) vond het grappig.

Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: DIY AMT voor mijn mini monitors

Bericht door WrineX »

richard schreef:
Ach, laat Joppe het medium kiezen waar hij gelukkig mee is. Het is aan jou en mij of je er naar wil kijken.
En wat de reclame op Youtube betreft; een goede adblocker doet wonderen.

Nikita vindt het alleen niet leuk dat Joppe muziek van hem gebruikt (of haar sinds Elton, die waarschijnlijk toch dacht aan hem).

dank u :)
Plaats reactie