2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Moderator: Beheerdersteam
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Omdat ik
a. een leuke niet al te dure 2weg-monitor wil bouwen,
b. voor nu graag een beproefd ontwerp bouw,
c. het leuk vind om de mogelijkheden op een rij te zetten,
hierbij het overzicht van een aantal vrij recente monitor-ontwerpen:
Het lijstje is gesorteerd op materiaalprijs (voor 2 stuks, exclusief hout). Daarvan is soms de prijs van de filteronderdelen geschat. Afwijkingen van een paar tientjes kunnen dus soms voorkomen.
- De kolom volume geeft de bruto kastmaat aan.
- Vnetto is inwendig volume bij wanddikte 19 mm.
- Opp. is de maat van de baffle in dm2.
- Vd geeft de maximum luchtverplaatsing van de woofer aan. Dit is een goede maat voor het max. volume waarmee de monitor kan spelen. Kolom 20logVd geeft dit ook aan maar dan in dB's t.o.v. een (arbitraire) referentie (Dochter-monitor van JeroenD).
- Rms geeft aan de mechanische weerstand van de (mid)woofer. Hoe lager deze is, hoe beter zij haar detaillering houdt bij lage geluidsniveaus. Rms/Sd (mechanische weerstand / stralend oppervlak) is voor een eerlijke vergelijking tussen drivers met verschillende Sd.
Er staan 3 monitors bij die, tijdens de laatste luisterdag in Hengelo (1 febr. jl.) hebben meegedaan aan de LS-wedstrijd 2020: Tovej, Twenty-twenty, Een Seas. En ook de winnaar van de wedstrijd van 2016; de Inimini van Pappaleo.
Dit helpt misschien mensen die eens een monitor-set willen bouwen, maar niet weten te kiezen.
De prijzen variëren van budget tot flink hoog.
Ikzelf heb een keuze gemaakt om de zgn. Dochter-monitor van JeroenD te gaan maken. De midwoofer is echt heel mooi (zeer goed meetresultaten in Hobby Hifi 2017-4) en JeroenD vind ik een repectabele ontwerper. Daarbij is de prijs van die monitor erg aantrekkelijk en dus verwacht ik een erg goede prijs/kwaliteit-verhouding.
De tweeter is van CMC en is in Ned. niet (makkelijk) te krijgen. Maar zij heeft wel heel mooie eigenschappen en biedt dus ook erg veel waar voor zijn geld (€ 20, ex. verzendkosten). Als je een setje van die tweeters wilt hebben, kan JeroenD ze vast wel voor jou meenemen met een andere bestelling (in USA)...
Edit 21-1-2025: de lijst is bijgewerkt tm jan 2025.
a. een leuke niet al te dure 2weg-monitor wil bouwen,
b. voor nu graag een beproefd ontwerp bouw,
c. het leuk vind om de mogelijkheden op een rij te zetten,
hierbij het overzicht van een aantal vrij recente monitor-ontwerpen:
Het lijstje is gesorteerd op materiaalprijs (voor 2 stuks, exclusief hout). Daarvan is soms de prijs van de filteronderdelen geschat. Afwijkingen van een paar tientjes kunnen dus soms voorkomen.
- De kolom volume geeft de bruto kastmaat aan.
- Vnetto is inwendig volume bij wanddikte 19 mm.
- Opp. is de maat van de baffle in dm2.
- Vd geeft de maximum luchtverplaatsing van de woofer aan. Dit is een goede maat voor het max. volume waarmee de monitor kan spelen. Kolom 20logVd geeft dit ook aan maar dan in dB's t.o.v. een (arbitraire) referentie (Dochter-monitor van JeroenD).
- Rms geeft aan de mechanische weerstand van de (mid)woofer. Hoe lager deze is, hoe beter zij haar detaillering houdt bij lage geluidsniveaus. Rms/Sd (mechanische weerstand / stralend oppervlak) is voor een eerlijke vergelijking tussen drivers met verschillende Sd.
Er staan 3 monitors bij die, tijdens de laatste luisterdag in Hengelo (1 febr. jl.) hebben meegedaan aan de LS-wedstrijd 2020: Tovej, Twenty-twenty, Een Seas. En ook de winnaar van de wedstrijd van 2016; de Inimini van Pappaleo.
Dit helpt misschien mensen die eens een monitor-set willen bouwen, maar niet weten te kiezen.
De prijzen variëren van budget tot flink hoog.
Ikzelf heb een keuze gemaakt om de zgn. Dochter-monitor van JeroenD te gaan maken. De midwoofer is echt heel mooi (zeer goed meetresultaten in Hobby Hifi 2017-4) en JeroenD vind ik een repectabele ontwerper. Daarbij is de prijs van die monitor erg aantrekkelijk en dus verwacht ik een erg goede prijs/kwaliteit-verhouding.
De tweeter is van CMC en is in Ned. niet (makkelijk) te krijgen. Maar zij heeft wel heel mooie eigenschappen en biedt dus ook erg veel waar voor zijn geld (€ 20, ex. verzendkosten). Als je een setje van die tweeters wilt hebben, kan JeroenD ze vast wel voor jou meenemen met een andere bestelling (in USA)...
Edit 21-1-2025: de lijst is bijgewerkt tm jan 2025.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 21 jan 2025, 21:51, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Is er dan niemand die gewoon kan zeggen wat een mooie lijst? Nou dan doe ik het maar.
Mooie lijst Hans!
Mooie lijst Hans!
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Inderdaad, prachtige lijst. Je lijkt wel een lijstenmaker!jeroen_d schreef:Is er dan niemand die gewoon kan zeggen wat een mooie lijst? Nou dan doe ik het maar.
Mooie lijst Hans!
groet,
Aat
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Zeker een nuttige lijst met afmeting inhoud globaal de kosten etc. Mochten mensen denken wat vervelend dat die MCM tweeter van die dochter-monitor wat lastiger te verkrijgen is. Het ontwerp waar het van afgeleid is, gebruikt de SB26ADC-C0004. Als je de verzendkosten van de MCM meerekent komt het nauwelijks duurder uit en de SB26ADC-C0004 is een hele goede tweeter voor zijn geld met een grote Xmax en een lage vervorming. Een en ander is ook te vinden in verslag van Troels Gravesen:
http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm
Bij de wat goedkopere monitors in de lijst is SB acoustics goed vertegenwoordigd met zijn drivers.
http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm
Bij de wat goedkopere monitors in de lijst is SB acoustics goed vertegenwoordigd met zijn drivers.
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Zeker een mooi lijstje Hans!
Kan die ergens vast geplaatst worden?
Kan die ergens vast geplaatst worden?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Bedankt voor jullie feedback (in welke vorm dan ook8)).
Natuurlijk is het lijstje niet compleet.
Ik wilde op het lijstje alleen "woonkamer-monitors", die wel aardig luid kunnen spelen (zodat niet alleen triangel- en piccolo-muziek gespeeld kan worden...
Suggesties zijn wel welkom.
Natuurlijk is het lijstje niet compleet.
Ik wilde op het lijstje alleen "woonkamer-monitors", die wel aardig luid kunnen spelen (zodat niet alleen triangel- en piccolo-muziek gespeeld kan worden...
Suggesties zijn wel welkom.
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Die van mij dan maar?
Ik vind ze redelijk compact,maar toch heel compleet.
En zo ook de monitor van Rudy en Sander.
Ik vind ze redelijk compact,maar toch heel compleet.
En zo ook de monitor van Rudy en Sander.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Doen we. Even het topic wat filteren en dan prik ik hem voorlopig vast.dre schreef:Zeker een mooi lijstje Hans!
Kan die ergens vast geplaatst worden?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Die staan alle drie er al op, Dre.dre schreef:Die van mij dan maar?
Ik vind ze redelijk compact,maar toch heel compleet.
En zo ook de monitor van Rudy en Sander.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Hans, mogen we aan jou de eer geven de lijst in de startpost up-to-date te houden?
PS: dan wel ff de winnaar van de 1e wedstrijd er bij zetten hè
PS: dan wel ff de winnaar van de 1e wedstrijd er bij zetten hè
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Is t niet een idee om alle ontwerpen die leuk of interessant zijn om na te bouwen in een (wellicht dit) topic te zetten. Per categorie. Full range, 2 weg, 3 weg enz ? Met een link naar t bouwtopic.
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Erg mooi lijstje ! Lijkt mij leuk en vooral ook erg leerzaam ze ooit op rij te kunnen beluisteren.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Zeker. Dat kan vaak op luisterdagen. Misschien een volgende keer zoiets organiseren....motoindo schreef:Erg mooi lijstje ! Lijkt mij leuk en vooral ook erg leerzaam ze ooit op rij te kunnen beluisteren.
Ik zal ondertussen mijn best doen om de lijst up-to-date te houden.
Ik wil het wel beperkt houden tot ontwerpen die goed gedocumenteerd zijn en door velen gewaardeerd qua klank (alhoewel dat laatste nogal subjectief is...).
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Misschien kun je de iDunn Redesign titel aanpassen en ' Prestigious Two' noemen? Om de ontwerper van het model wat credits te geven!
Satefan
PS: Mooie lijst trouwens!
Satefan
PS: Mooie lijst trouwens!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Bedankt. En een selectie is zeer gewenst, niemand heeft wat aan een lijst met middelmatige ontwerpen. Krenten & PapHans Nootdorp schreef:Ik wil het wel beperkt houden tot ontwerpen die goed gedocumenteerd zijn en door velen gewaardeerd qua klank (alhoewel dat laatste nogal subjectief is...).
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Ik zal er naar kijken bedankt voor de tip.satefan schreef:Misschien kun je de iDunn Redesign titel aanpassen en ' Prestigious Two' noemen? Om de ontwerper van het model wat credits te geven!
Satefan
PS: Mooie lijst trouwens!
Misschien is het een idee om voor ontwerpen van forumleden de voorwaarde van 6 nominaties te stellen.Henkjan schreef:..... En een selectie is zeer gewenst, niemand heeft wat aan een lijst met middelmatige ontwerpen. Krenten & Pap
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Ik heb 5 monitors aan de lijst toegevoegd:
- Wavemon 118/13 met mooie hooggecrosste TWO-13 tweeter.
- Prestigious Two, op veler verzoek...
- Mona-17.
- Audimax Bookshelf FD, met erg mooie (en dure) fabric dome van Scan Speak.
- Audimax Bookshelf BE, met (erg dure) Beryllium tweeter van SB Acoustics.
Naar het bouw/ontwerptopic van HenkJan's prijswinnende monitor moet ik nog zoeken.. Linkje...?
- Wavemon 118/13 met mooie hooggecrosste TWO-13 tweeter.
- Prestigious Two, op veler verzoek...
- Mona-17.
- Audimax Bookshelf FD, met erg mooie (en dure) fabric dome van Scan Speak.
- Audimax Bookshelf BE, met (erg dure) Beryllium tweeter van SB Acoustics.
Naar het bouw/ontwerptopic van HenkJan's prijswinnende monitor moet ik nog zoeken.. Linkje...?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Hans Nootdorp schreef:Naar het bouw/ontwerptopic van HenkJan's prijswinnende monitor moet ik nog zoeken.. Linkje...?
Hij doelt niet op zijn eigen inzending van de laatste wedstrijd, maar op de inimini, maar die is natuurlijk niet bedoeld als disposable.Henkjan schreef:PS: dan wel ff de winnaar van de 1e wedstrijd er bij zetten hè
Hans Nootdorp schreef:Omdat ik
a. een leuke niet al te dure weg-monitor wil bouwen,
b. ...
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Leo, jouw Inimini heb ik er bij gezet. Dat verdient ie he.
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Nog een kleine aanvulling: ik kwam deze tegen: http://audiojudgement.com/diy-speaker-p ... shelf-kit/
Voor mij als leek een aardige omdat toegelicht wordt hoe hij tot dit ontwerp is gekomen. Twee goede maar betaalbare luidsprekerchassis, en een keuze uit twee verschillende filters maakte dat ik ze inmiddels ben gaan bouwen. Ben benieuwd.
Voor mij als leek een aardige omdat toegelicht wordt hoe hij tot dit ontwerp is gekomen. Twee goede maar betaalbare luidsprekerchassis, en een keuze uit twee verschillende filters maakte dat ik ze inmiddels ben gaan bouwen. Ben benieuwd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit
Geinig, maar geen dempingsmateriaal? Of lees ik er overheen?
Edit: Oh nee:
Edit: Oh nee:
Vandaar:Marius Tanasescu schreef:March 26, 2018 at 1:08 pmMy recommendation is to use none at all. If it were a sealed enclosure, I would suggest to fill it up with something like polyfill. But since it’s a bass reflex enclosure, don’t use dampening material unless you have panel resonances. This issue doesn’t usually happen in a bookshelf enclosure, especially in a one that is adequately braced. However, you might run into problems with floorstanding speakers. If you do, line the bottom and top walls. If you still have problems, line the sides as well. Try to keep clear of the walls where you have placed the speakers or port and the wall opposed to that (usually the front and back panel).zip schreef:March 26, 2018 at 4:44 am
One more silly question.. What type and amount of fill would you suggest for a build like this? Thanks for your expertise!
Marius Tanasescu schreef:At high volumes they become fatiguing and you cannot listen for long. However, at moderate levels they are a pleasure to listen to and you can go on indefinitely
