2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door Hans Nootdorp »

Omdat ik
a. een leuke niet al te dure 2weg-monitor wil bouwen,
b. voor nu graag een beproefd ontwerp bouw,
c. het leuk vind om de mogelijkheden op een rij te zetten,
hierbij het overzicht van een aantal vrij recente monitor-ontwerpen:

Het lijstje is gesorteerd op materiaalprijs (voor 2 stuks, exclusief hout). Daarvan is soms de prijs van de filteronderdelen geschat. Afwijkingen van een paar tientjes kunnen dus soms voorkomen.

- De kolom volume geeft de bruto kastmaat aan.
- Vnetto is inwendig volume bij wanddikte 19 mm.
- Opp. is de maat van de baffle in dm2.
- Vd geeft de maximum luchtverplaatsing van de woofer aan. Dit is een goede maat voor het max. volume waarmee de monitor kan spelen. Kolom 20logVd geeft dit ook aan maar dan in dB's t.o.v. een (arbitraire) referentie (Dochter-monitor van JeroenD).
- Rms geeft aan de mechanische weerstand van de (mid)woofer. Hoe lager deze is, hoe beter zij haar detaillering houdt bij lage geluidsniveaus. Rms/Sd (mechanische weerstand / stralend oppervlak) is voor een eerlijke vergelijking tussen drivers met verschillende Sd.

Er staan 3 monitors bij die, tijdens de laatste luisterdag in Hengelo (1 febr. jl.) hebben meegedaan aan de LS-wedstrijd 2020: Tovej, Twenty-twenty, Een Seas. En ook de winnaar van de wedstrijd van 2016; de Inimini van Pappaleo.
2weg monitor overzicht 1_2 tbv ZBA jan 2025.JPG
2weg monitor overzicht 2_2 tbv ZBA jan 2025.JPG
Dit helpt misschien mensen die eens een monitor-set willen bouwen, maar niet weten te kiezen.
De prijzen variëren van budget tot flink hoog.

Ikzelf heb een keuze gemaakt om de zgn. Dochter-monitor van JeroenD te gaan maken. De midwoofer is echt heel mooi (zeer goed meetresultaten in Hobby Hifi 2017-4) en JeroenD vind ik een repectabele ontwerper. Daarbij is de prijs van die monitor erg aantrekkelijk en dus verwacht ik een erg goede prijs/kwaliteit-verhouding.
De tweeter is van CMC en is in Ned. niet (makkelijk) te krijgen. Maar zij heeft wel heel mooie eigenschappen en biedt dus ook erg veel waar voor zijn geld (€ 20, ex. verzendkosten). Als je een setje van die tweeters wilt hebben, kan JeroenD ze vast wel voor jou meenemen met een andere bestelling (in USA)...

Edit 21-1-2025: de lijst is bijgewerkt tm jan 2025.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 21 jan 2025, 21:51, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door ray5150 »

De Inimini staat er niet bij... :(
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door Shadow »

Prestigious two ook niet, en die is écht goed O:)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door jeroen_d »

Is er dan niemand die gewoon kan zeggen wat een mooie lijst? Nou dan doe ik het maar.

Mooie lijst Hans!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door AatV »

jeroen_d schreef:
Is er dan niemand die gewoon kan zeggen wat een mooie lijst? Nou dan doe ik het maar.

Mooie lijst Hans!
Inderdaad, prachtige lijst. Je lijkt wel een lijstenmaker! :mrgreen:

groet,
Aat
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door jvenema »

Zeker een nuttige lijst met afmeting inhoud globaal de kosten etc. Mochten mensen denken wat vervelend dat die MCM tweeter van die dochter-monitor wat lastiger te verkrijgen is. Het ontwerp waar het van afgeleid is, gebruikt de SB26ADC-C0004. Als je de verzendkosten van de MCM meerekent komt het nauwelijks duurder uit en de SB26ADC-C0004 is een hele goede tweeter voor zijn geld met een grote Xmax en een lage vervorming. Een en ander is ook te vinden in verslag van Troels Gravesen:
http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm
Bij de wat goedkopere monitors in de lijst is SB acoustics goed vertegenwoordigd met zijn drivers.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door dre »

Zeker een mooi lijstje Hans!
Kan die ergens vast geplaatst worden?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door Hans Nootdorp »

Bedankt voor jullie feedback (in welke vorm dan ook8)).
Natuurlijk is het lijstje niet compleet.
Ik wilde op het lijstje alleen "woonkamer-monitors", die wel aardig luid kunnen spelen (zodat niet alleen triangel- en piccolo-muziek gespeeld kan worden... :wink:
Suggesties zijn wel welkom.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door dre »

Die van mij dan maar?
Ik vind ze redelijk compact,maar toch heel compleet.
En zo ook de monitor van Rudy en Sander.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door Marp »

dre schreef:
Zeker een mooi lijstje Hans!
Kan die ergens vast geplaatst worden?
Doen we. Even het topic wat filteren en dan prik ik hem voorlopig vast.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door Hans Nootdorp »

dre schreef:
Die van mij dan maar?
Ik vind ze redelijk compact,maar toch heel compleet.
En zo ook de monitor van Rudy en Sander.
Die staan alle drie er al op, Dre.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door Henkjan »

Hans, mogen we aan jou de eer geven de lijst in de startpost up-to-date te houden?


PS: dan wel ff de winnaar van de 1e wedstrijd er bij zetten hè
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door Douwe84 »

Is t niet een idee om alle ontwerpen die leuk of interessant zijn om na te bouwen in een (wellicht dit) topic te zetten. Per categorie. Full range, 2 weg, 3 weg enz ? Met een link naar t bouwtopic.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door motoindo »

Erg mooi lijstje ! Lijkt mij leuk en vooral ook erg leerzaam ze ooit op rij te kunnen beluisteren.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door Hans Nootdorp »

motoindo schreef:
Erg mooi lijstje ! Lijkt mij leuk en vooral ook erg leerzaam ze ooit op rij te kunnen beluisteren.
Zeker. Dat kan vaak op luisterdagen. Misschien een volgende keer zoiets organiseren....

Ik zal ondertussen mijn best doen om de lijst up-to-date te houden.
Ik wil het wel beperkt houden tot ontwerpen die goed gedocumenteerd zijn en door velen gewaardeerd qua klank (alhoewel dat laatste nogal subjectief is...).
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door satefan »

Misschien kun je de iDunn Redesign titel aanpassen en ' Prestigious Two' noemen? Om de ontwerper van het model wat credits te geven!

Satefan

PS: Mooie lijst trouwens!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door Henkjan »

Hans Nootdorp schreef:
Ik wil het wel beperkt houden tot ontwerpen die goed gedocumenteerd zijn en door velen gewaardeerd qua klank (alhoewel dat laatste nogal subjectief is...).
Bedankt. En een selectie is zeer gewenst, niemand heeft wat aan een lijst met middelmatige ontwerpen. Krenten & Pap
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door Hans Nootdorp »

satefan schreef:
Misschien kun je de iDunn Redesign titel aanpassen en ' Prestigious Two' noemen? Om de ontwerper van het model wat credits te geven!
Satefan
PS: Mooie lijst trouwens!
Ik zal er naar kijken bedankt voor de tip.
Henkjan schreef:
..... En een selectie is zeer gewenst, niemand heeft wat aan een lijst met middelmatige ontwerpen. Krenten & Pap
Misschien is het een idee om voor ontwerpen van forumleden de voorwaarde van 6 nominaties te stellen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik heb 5 monitors aan de lijst toegevoegd:
- Wavemon 118/13 met mooie hooggecrosste TWO-13 tweeter.
- Prestigious Two, op veler verzoek...
- Mona-17.
- Audimax Bookshelf FD, met erg mooie (en dure) fabric dome van Scan Speak.
- Audimax Bookshelf BE, met (erg dure) Beryllium tweeter van SB Acoustics.

Naar het bouw/ontwerptopic van HenkJan's prijswinnende monitor moet ik nog zoeken.. Linkje...?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door dre »

De winnaar was een vloerstaander..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door pappaleo »

Hans Nootdorp schreef:
Naar het bouw/ontwerptopic van HenkJan's prijswinnende monitor moet ik nog zoeken.. Linkje...?
Henkjan schreef:
PS: dan wel ff de winnaar van de 1e wedstrijd er bij zetten hè
Hij doelt niet op zijn eigen inzending van de laatste wedstrijd, maar op de inimini, maar die is natuurlijk niet bedoeld als disposable. :mrgreen:
Hans Nootdorp schreef:
Omdat ik
a. een leuke niet al te dure weg-monitor wil bouwen,
b. ...
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door Hans Nootdorp »

Leo, jouw Inimini heb ik er bij gezet. Dat verdient ie he.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door dre »

Zeker weten!
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door jwvanwijngaarden »

Nog een kleine aanvulling: ik kwam deze tegen: http://audiojudgement.com/diy-speaker-p ... shelf-kit/
Voor mij als leek een aardige omdat toegelicht wordt hoe hij tot dit ontwerp is gekomen. Twee goede maar betaalbare luidsprekerchassis, en een keuze uit twee verschillende filters maakte dat ik ze inmiddels ben gaan bouwen. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Bericht door pappaleo »

Geinig, maar geen dempingsmateriaal? Of lees ik er overheen?

Edit: Oh nee:
Marius Tanasescu schreef:
March 26, 2018 at 1:08 pm
zip schreef:
March 26, 2018 at 4:44 am
One more silly question.. What type and amount of fill would you suggest for a build like this? Thanks for your expertise!
My recommendation is to use none at all. If it were a sealed enclosure, I would suggest to fill it up with something like polyfill. But since it’s a bass reflex enclosure, don’t use dampening material unless you have panel resonances. This issue doesn’t usually happen in a bookshelf enclosure, especially in a one that is adequately braced. However, you might run into problems with floorstanding speakers. If you do, line the bottom and top walls. If you still have problems, line the sides as well. Try to keep clear of the walls where you have placed the speakers or port and the wall opposed to that (usually the front and back panel).
Vandaar:
Marius Tanasescu schreef:
At high volumes they become fatiguing and you cannot listen for long. However, at moderate levels they are a pleasure to listen to and you can go on indefinitely
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”