12 inch in een doosje.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

XXsanderXX

12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

Hierbij een verslag van mijn nieuwe speakers die ik aan het bouwen ben.
Ben begonnen met wat zoek werk en ideeën op te doen over het visuele uiterlijk. Toch kom ik elke keer op de JBL l100 uit.
Nu ga ik daar geen €4000 aan uitgeven. Want zelf maken is veel leuker. Ik zelf ben niet zo'n fan van het bekende JBL geluid veel bass, weinig mid en veel hoog. Zelf hou ik van wat meer mid, en wat minder hoog.
Ik heb de kasten van JBL l100 op de zelfde maten gemaakt. Driver indeling word wel iets anders want er komt electostaat tweeter in. Die is best groot dus die komt aan de buitenzijde van de speaker. Wat het dinamische effect wat ten goede komt.
Verder ben ik met crossover al aan de gang geweest. Maar er werd mij geadviseerd om de drivers apart voor de microfoon te zetten en met die gegevens ook een crossover te ontwikkelen. Ik ben niet zo'n ster met computers en met die programma's al helemaal niet. Ik zit veel op YouTube te zoeken en lees ook op veel verschillende forums. Ik weet nu al dat ik dit niet ga begrijpen zonder dat ik hier een keer een uitleg in heb gekregen van iemand. 1op1 die me kan laten zien hoe het werkt. Ik zie veel microfoons voorbij komen van €100 tot €300 en met een programma erbij. Leuk maar wat moet dan nemen? Ik heb werkelijk waar geen idee.
Maar goed dat terzijde. Eerst ga ik de kasten bouwen en dan ga ik wel opzoek of iemand mij hiermee kan helpen. Met een microfoon.
Hint hint :idea: :wink:

Hierbij wat foto's van de bouw tot nu toe.

Gr Sander.
Bijlagen
DSC_0976.JPG
_20200424_145811.JPG
_20200418_215705.JPG
_20200418_215724.JPG
DSC_0982.JPG
DSC_0990.JPG
DSC_0986.JPG
DSC_0989.JPG
jvenema

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door jvenema »

Kasten zien er alvast netjes uit. Komt er nog een opdik baffle voor, of worden de drivers nog iets verzonken?
XXsanderXX

Ik laat ze op het oppervlak liggen.
Er komt nog een frame tegenaan met speakerdoek.
Of het goed is of niet. Dat zal uitwijzen. Maar het doek komt ervoor.
Dat is wat ik gewoon wil. Dus ik zal met doek en zonder moeten meten hoe het geluid zich gaat gedragen. Ik hoop niet te veel discussies op te weken. [-o<

Gr Sander.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Is duidelijk jouw keuze, het waarom kan vanalles zijn maar het is niet altijd heel belangrijk hoor.

Als je een filter gaat meten is het fijn als je een minder grillig verloop hebt, infrezen en afrondingen, positie op het klankbord, allemaal bepalend. Maar zo'n frontje op een nette kast met verzonken drivers is ook weer een probleem, dus niets aantrekken van discussies ;-)

Vintage is gewoon ontzettend cool vind ik:
viewtopic.php?f=9&t=28423&start=75
jvenema

Bericht door jvenema »

Ach je hebt doek en doek en als je doek gebruikt wat er voor bedoelt is, loopt dat wel los, zeker als je ermee meet en dus effect ervan wordt meegenomen.

Drivers op front kan wel bij met name de tweeter effect hebben. Op de rand van driver krijg je dan diffractie effecten. Maar die is bij jou niet standaard rond, dus dan werkt dat weer allemaal anders. Had zelf eens bij een instrument versterker een piezo tweeter vervangen door een "gewoon" rond exemplaar, die dan op front kwam. Straal 10 cm, dus had daardoor een hele duidelijk flinke dip on-axis wat boven de 3 kHz, dus helemaal volgens de natuurkunde boekjes. Heb toen met 4 mm MDF het front opgedikt, en was die dip kwijt. Maar omdat de tweeter behoorlijk dicht bij hoek stond met flinke opstaande randen, waren er genoeg andere diffractie dingen en je krijg die niet allemaal weg ;-).

Doek zal wel op frame komen wat dan een soort van opstaande rand wordt vlak bij de tweeter, die wellicht afschuinen daar in die hoek. Misschien eerst voordat je dat frame maak even met schuine latjes in die hoek meten wat dat doet. En als er toch doek voorkomt, kun je wellicht ook met wat vilt werken rondom de tweeter. Iemand heeft met vilt plakken en diffractie redelijk wat experimenten gedaan en wellicht geeft dat jou wat inspiratie.
https://audioxpress.com/article/Diffrac ... -a-Problem
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Een optie is misschien om een houten front te maken waarin passende gaten voor de drivers zijn gemaakt. Het doek daarop en voila, de drivers zijn meteen verzonken.
XXsanderXX

Bedankt voor de reacties.
Ik weet dat het niet ideaal is. Maar ja, de speakers komen in de woonkamer dus het visuele is ook belangrijk. Mijn vrouw vind er namelijk ook iets van. #-o
De tweeter is natuurlijk heel anders dan een ronde. De tip met het vilt gaat zeker ten goede komen denk ik.
Het frame met het doek zal anders worden dan nu gedacht word.
Ik zal vanavond even een tekening maken, van wat mijn bedoeling is. Ik denk dat het heel gaaf zal staan.

Gr Sander.
Bijlagen
_20200430_115636.JPG
jvenema

Bericht door jvenema »

Ja de tweeter die jij heb is duidelijk anders dan een ronde! De randen zijn ook relatief dichtbij het uitstralend oppervlak. Dus de eventuele diffractie effecten zullen dan wat hoger in frequentie gaan zitten, waar ze dan voor ons gehoor minder hinderlijk zijn, dat is zo wie zo een voordeel. En als je met dempend materiaal gaat werken zoals vilt eromheen, dan laten hogere frequenties zich ook makkelijker “afvangen” dan lage, dus gaat helmaal goed komen! En bedenk dat elke speaker een compromis is, de perfecte bestaat niet en het oog wil ook wat.
In de fotografie is er ook een spreuk, “het beste fototoestel is het toestel dat je bij je hebt”. En ook hier gelden soortgelijke dingen. Als je hele mooie speakers heb en je vrouw wil ze niet erin hebben, dan heb je er ook weinig aan.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ik doelde ook op het frame, niet op het doek.

avalon heeft vilt aan de binnenkant van het frame van het frontje, nog effectiever dan een facetrand.

BBC's LS3/5A monitor had 40 jaar geleden een randje vilt rondom de tweeter, net als IMF super compact luidsprekers een randje foam had.
jvenema

Bericht door jvenema »

Op:
https://www.hifiwigwam.com/forum/topic/ ... -scalford/
kan je onderin wat foto's zien van frame waar doek op gaat, met een hoop rare happen en afrondingen. Ik neem aan dat is voor de diffractie (img_1971 & img_1972). Verder zie ik ook wat vilt strippen toegepast worden (img_2040).
XXsanderXX

De eerste speaker is gefineerd.
De voorzijde word mat zwart en het fineer zijdeglans afgelakt.
Gr Sander.
Bijlagen
DSC_0011.JPG
DSC_0012.JPG
Shadow

Bericht door Shadow »

Zitten er nu diffusor tegels in de kast geplakt?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ziet er uit als een bepaald type flamex tegel.
Shadow

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:

Jup de pyramide;

https://www.akoestiekwinkel.nl/flamex-p ... he-panelen

Benieuwd wat het doet O:)
XXsanderXX

Shadow schreef:
pappaleo schreef:

Jup de pyramide;

https://www.akoestiekwinkel.nl/flamex-p ... he-panelen

Benieuwd wat het doet O:)
Ik gebruik dit materiaal wel meer in speakers.
Meestal wat ik merk is dat de muziek wat warmer gaat klinken. En een iets strakkere bass.
ik ben niet zo van dit moet erin want dit is het beste materiaal om te gebruiken, omdat iedereen dat spul gebruikt. Ik denk meer out of the box. En proberen maar. Klinkt het niet, nou dan gaat er iets anders in.
Ik ben ook meer praktische aangelegd en ga lekker een avondje luisteren. Klinkt het dan nog niet naar mijn zin dan stop ik er iets anders in en ga ik weer luisteren.
Meestal kom ik op dit acoustic panel materiaal uit. Met natuurlijk ook demping's wol.

En hoe vinden jullie het fineer? :wink:
Gr Sander.
Shadow

Bericht door Shadow »

Mooi, wat is het voor fineer?
XXsanderXX

Shadow schreef:
Mooi, wat is het voor fineer?
Bijlagen
_20200424_145441.JPG
Shadow

Bericht door Shadow »

Had het net gevonden :lol:

Mooi! Is fineline toch ook? Dus papieren rug?
XXsanderXX

Valt idd onder fine Line. Maar is geen papieren rug. Dus gewoon houtlijm en persen maar.
Ik weet dat er van die matten zijn die je ertussen legt en dan met de strijkbout kunt verhitten. Ook heb ik ergens gelezen dat het niet zo sterk lijmt en los kan gaan laten. Misschien is er ondertussen iets beters voor op de markt, maar ik ben gewoon lekker wezen lijmen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Die met papieren rug kun je toch ook met houtlijm doen of zeg ik nou iets geks?
jvenema

Bericht door jvenema »

Inderdaad heel mooi fineer!
XXsanderXX

Shadow schreef:
Geen idee. :think:
Ik denk van wel.
Shadow

Bericht door Shadow »

XXsanderXX schreef:
Shadow schreef:
Geen idee. :think:
Ik denk van wel.
Ik heb het even opgezocht, maar fineline is 'engineered' fineer, makkelijk in standaard maten etc, maar niet per definitie papieren rug. Waar ik aan refereerde zijn Kuiperflex flexplaten denk ik, da's verkrijgbaar bij de AF.
jvenema

Bericht door jvenema »

Zijn bepaalde fineer soorten aan te raden voor iemand die ermee begin? Alpi heeft best wel leuke dingen als ik het zo zie en kost je niet gelijk de kop om wat te proberen. Maar als een andere soort wat makkelijker is om mee te beginnen hoor ik het graag.
Shadow

Bericht door Shadow »

Je kunt bij hout-fineer.nl de koopjeshoek eens proberen, staat leuk spul bij! Als er dan wat mislukt is het geen ramp.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”