Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
We hebben het hier over een U-frame in feite. En ik heb dat vergeleken met de Orion. Die is 40 cm diep zuivere dipool, een 20 cm U-frame geeft dezelfde hoeveelheid bas. Ik wil naar zo'n 10 cm toe, verlies dus 6 dB tov de Orion. De Orion wordt voor HT gecombineerd met de THOR subwoofer en gecrossed op 40 Hz. Die 6 dB verlies dwingt mij te crossen op 50 Hz. Als ik dan ook nog 1 ipv 2 woofers gebruik moet ik naar 63 Hz toe.
Dit systeem kan op 72 Hz zo'n 99 dB geluidsdruk maken, als twee woofers in stereo samenwerken zit je op 105 dB dat is flink hard (ik ga dan uit van een weglengte verschil van ca 24 cm, de golf moet bij U-frame 2x langs de wand en de baffle heeft ook nog wat breedte tov de woofer)). Met LR4 of BW3 op 63 Hz blijf je dan precies onder de Xmax. Als je hogere geluidsdrukken wilt, of de dipool lager wilt crossen, ja dan worden het meer woofers en/of grotere en/of een dieper frame.
Wat je ook nog kan doen is 1 woofer een ondiep frame geven en daaronder een 30 cm woofer in een 40 cm diep U-frame. Maakt wel de filtering ingewikkelder want dan ga je naar 4-weg (en 5-weg als daar ook nog een monopool sub onder komt.
).
Dit systeem kan op 72 Hz zo'n 99 dB geluidsdruk maken, als twee woofers in stereo samenwerken zit je op 105 dB dat is flink hard (ik ga dan uit van een weglengte verschil van ca 24 cm, de golf moet bij U-frame 2x langs de wand en de baffle heeft ook nog wat breedte tov de woofer)). Met LR4 of BW3 op 63 Hz blijf je dan precies onder de Xmax. Als je hogere geluidsdrukken wilt, of de dipool lager wilt crossen, ja dan worden het meer woofers en/of grotere en/of een dieper frame.
Wat je ook nog kan doen is 1 woofer een ondiep frame geven en daaronder een 30 cm woofer in een 40 cm diep U-frame. Maakt wel de filtering ingewikkelder want dan ga je naar 4-weg (en 5-weg als daar ook nog een monopool sub onder komt.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Tja, 63 Hz zie ik absoluut niet zitten... Ik wil zeker tot een 35~40 Hz komen. Moet dus toch de diepte in. Dan maar lager crossen naar de mid.
4 weg is amptechnisch niet haalbaar. Filtertechnisch moet dat wel haalbaar zijn. Met wat geluk ga ik een super studio 8 kanaal DA/AD kaartje scoren voor weinig geld
4 weg is amptechnisch niet haalbaar. Filtertechnisch moet dat wel haalbaar zijn. Met wat geluk ga ik een super studio 8 kanaal DA/AD kaartje scoren voor weinig geld
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Do diamonds shine on the dark side of the moon?
Geen idee... die waren te duur, maar ik kan wel melden:
Ceramics do shine on the dark side of the moon!
Ik heb vandavond de Accuton tweets opgehaalt bij DIY_freak. Super bedankt daarvoor overigens! Tjonge wat is dat Hilversum een doolhof. Erin is makkelijk, maar eruit... Maar goed. Het was allemaal de moeite waard!
Ben dus net thuis en heb ff snel mijn Visaton G25 FFL eruigehaalt en de Thiel aangesloten (gewoon op de speaker gezet, oude tweetergat dicht gemaakt met een sok). Impedantie matcht niet, net zo min gevoeligheid, maar het lijkt gehoormatig toch best te kloppen. Heb wel nog ff he notch filter voor de G25 kort gesloten. Vermoedelijk heb ik nu een klein dipje in het overnamegebied gezien het impedantie verschil... misschien ook niet... Ga ik nog wel eens meten.
Resultaat: Ik had echt nooit gedacht dat het zo anders zou kunnen zijn, zelfs in niet al te optimale omstandigheden. Detail en resolutie zijn echt bizar beter. Bij het gerinkel van de kassa in Money op The Dark Side of the Moon lijkt het wel alsof je nu echt elk muntje hoort. Percussie heeft veel meer detail. Het geheel heeft gewoon veel meer realisme. En het kan dus idd; dingen horen die je eerst nooit waargenomen hebt. Tonaal gezien lijkt het nog steeds wel op G25FFL overigens.
Dat beloofd dus heel wat voor de toekomst! Bouwtekening kan ik in ieder geval weer ombouwen naar de oude situatie
Toch diepe dipools dus.
Geen idee... die waren te duur, maar ik kan wel melden:
Ceramics do shine on the dark side of the moon!
Ik heb vandavond de Accuton tweets opgehaalt bij DIY_freak. Super bedankt daarvoor overigens! Tjonge wat is dat Hilversum een doolhof. Erin is makkelijk, maar eruit... Maar goed. Het was allemaal de moeite waard!
Ben dus net thuis en heb ff snel mijn Visaton G25 FFL eruigehaalt en de Thiel aangesloten (gewoon op de speaker gezet, oude tweetergat dicht gemaakt met een sok). Impedantie matcht niet, net zo min gevoeligheid, maar het lijkt gehoormatig toch best te kloppen. Heb wel nog ff he notch filter voor de G25 kort gesloten. Vermoedelijk heb ik nu een klein dipje in het overnamegebied gezien het impedantie verschil... misschien ook niet... Ga ik nog wel eens meten.
Resultaat: Ik had echt nooit gedacht dat het zo anders zou kunnen zijn, zelfs in niet al te optimale omstandigheden. Detail en resolutie zijn echt bizar beter. Bij het gerinkel van de kassa in Money op The Dark Side of the Moon lijkt het wel alsof je nu echt elk muntje hoort. Percussie heeft veel meer detail. Het geheel heeft gewoon veel meer realisme. En het kan dus idd; dingen horen die je eerst nooit waargenomen hebt. Tonaal gezien lijkt het nog steeds wel op G25FFL overigens.
Dat beloofd dus heel wat voor de toekomst! Bouwtekening kan ik in ieder geval weer ombouwen naar de oude situatie
Graag gedaandeepspace schreef:Ik heb vandavond de Accuton tweets opgehaalt bij DIY_freak. Super bedankt daarvoor overigens!
Volgende keer geef ik je een routebeschrijving mee. Het is inderdaad knap lastig. Als je nietsvermoeden in het centrum je 'afslag mist', kan het gebeuren dat je het halve centrum rondgestuurd wordt...Tjonge wat is dat Hilversum een doolhof. Erin is makkelijk, maar eruit... Maar goed. Het was allemaal de moeite waard!
Ben blij te horen dat de Accuton's goed bevallen! Kon ook eigenlijk niet anders
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Dat was dus idd het geval. Voor je het weet kom je bij zo'n leuk bord waar staat dat je precies de andere kant op moet als waar jij graag heen wildeDIY_Freak schreef:Volgende keer geef ik je een routebeschrijving mee. Het is inderdaad knap lastig. Als je nietsvermoeden in het centrum je 'afslag mist', kan het gebeuren dat je het halve centrum rondgestuurd wordt...
Absoluut. Heb gisteren nog wat langer zitten luisteren. bevalt echt prima. Ze spelen toch wel wat te zacht heb ik gemerkt. Misschien dat ik ze nu wel ff permanent in ga bouwen in mijn huidige set zolang ik niks nieuws kan bouwen. Moet ik wel het filter ff omgooien, of maar meteen naar actief overgaanBen blij te horen dat de Accuton's goed bevallen! Kon ook eigenlijk niet anders
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Zo, weer wat erbij 
Ik heb heel snel toegeslagen, en kon het meteen vandaag ophalen:
http://www.rme-audio.com/english/hammer/d9652.htm
en
http://www.rme-audio.com/english/aeb/aeb48o.htm (de AEB8-O)
Dat gaat dus smullen worden voor het filter. heb nog geen input module, maar dat gaat vast nog wel goed komen
voorlopig heb ik voldoende aan SPDIF.
Ik heb heel snel toegeslagen, en kon het meteen vandaag ophalen:
http://www.rme-audio.com/english/hammer/d9652.htm
en
http://www.rme-audio.com/english/aeb/aeb48o.htm (de AEB8-O)
Dat gaat dus smullen worden voor het filter. heb nog geen input module, maar dat gaat vast nog wel goed komen
Hmmmm.... 52 kanalen. Is dat wel voldoende?deepspace schreef:Zo, weer wat erbij
Ik heb heel snel toegeslagen, en kon het meteen vandaag ophalen:
http://www.rme-audio.com/english/hammer/d9652.htm
en
http://www.rme-audio.com/english/aeb/aeb48o.htm (de AEB8-O)
Dat gaat dus smullen worden voor het filter. heb nog geen input module, maar dat gaat vast nog wel goed komenvoorlopig heb ik voldoende aan SPDIF.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Tja... zijn maar 26 output kanalen
Moet zat zijn voor een complete 5.x setup dacht ik zo
(5 5-weg speakers + sub
) Momenteel heb ik er dus maar acht die ik echt kan gebruiken.
Het mooie is dat processing en DAC's onafhankelijk van elkaar zijn. Ik kan dus zo andere DAC's erbij zetten als ik dat wil. lekker flexibel dus.
Het mooie is dat processing en DAC's onafhankelijk van elkaar zijn. Ik kan dus zo andere DAC's erbij zetten als ik dat wil. lekker flexibel dus.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Super bedankt!! Jammer dat er geen vervormingsmetingen bij staan, maar ach, hiermee kan ik wel wat
Ik heb toevallig laatst nog een website gevonden met recente metingen van de C23. De "vertraging" op 2,5 Khz was daar eveneens aanwezig, en op dat gebied deden een aantal Seas tweeters het beter. Vervorming lag zo'n beetje op Seas niveau. Helaas weet ik niet wat er gebeurt op hogere vermogens. Ik verwacht echter dat de Accuton hier wel absoluut in het voordeel zal zijn t.o.v de no-excel seas'jes. Verder valt op dat de response wat hobbelig is. Dat acht ik niet als dramatisch. Grote kans dat je het niet echt zal horen, en anders corrigeer ik het gewoon.
Volgende week ga ik eerste testen doen met het filteren via de PC. Ben heel erg benieuwd. Ik hoop ook dat mijn meetsoftware een beetje kan omgaan met de delay die het FIR filteren veroorzaakt. Maarja, daar kom ik snel genoeg achter.
Volgende week ga ik eerste testen doen met het filteren via de PC. Ben heel erg benieuwd. Ik hoop ook dat mijn meetsoftware een beetje kan omgaan met de delay die het FIR filteren veroorzaakt. Maarja, daar kom ik snel genoeg achter.
Als je toch via een PC gaat klussen, kan je hier ook wel eens naar kijken denk ik. Benodigdheden: Linux, SPDIF in, en SPDIF uit.
http://www.ludd.luth.se/~torger/brutefir.html
http://www.ludd.luth.se/~torger/brutefir.html
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Duh
Dat is ook precies de bedoeling (link naar brutefir had ik namelijk al enkele pagina's geleden gegeven)
Toch bedankt voor de moeite hoor! Altijd leuk om te horen als er mensensen needenken. Momenteel ligt het ff stil hier. Mijn soldeerbout is gestorven, waardoor ik mijn mooie 8-voudige line kabel niet kan afmaken
Toch bedankt voor de moeite hoor! Altijd leuk om te horen als er mensensen needenken. Momenteel ligt het ff stil hier. Mijn soldeerbout is gestorven, waardoor ik mijn mooie 8-voudige line kabel niet kan afmaken
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Omdat deze kaart in princiepe helemaal onafhankelijk is van input en output DAC's. Ik kan er gewoon 3x 8 DAC's naar keuze aan hangen, en kan dus in de toekomst eventueel mijn complete 5.1 setup (en meer) volledig actief filteren als ik dat zou willensphere schreef:Waarom per se die kaart? Zal ook wel in je topic staan. Ik lees morgen het hele topic wel
Zodra ik weer een nieuwe bout heb ga ik ook nog een losse voeding voor de DAC's maken (ze hangen nu aan de PC voeding). Dat zal de SNR misschien nog wat verder terug dringen. Niet dat ik daar last van heb (de pre-amp doet het slechter waarschijnlijk), maar ik vind het wel zo netjes. Spul ligt gewoon klaar, erg irri
Tja... en makkelijk... de makkelijkste weg hoeft nog niet de beste te zijn. Dit is vooral leuk omdat niet iedereen het heeft. Daarnaast vind ik DSP'en gewoon erg interessant, zeker in deze vorm. Moet wel nog zelf wat software gaan schrijven om het gebruik van de software wat eenvoudiger te maken, maargoed, ik heb tijd zat, het is immers een long term project
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hoi deepspace,
Ik durf het bijna niet te posten, maar je komt er toch wel achter. Je tweeter is getest door John Krutke. Had nou toch maar die 27TBFG/C aangeschaft...De vervormingscijfers zijn niet slecht van de Accuton, hoewel de SEAS bijna op alle frequenties beter is, maar die waterval op 4 kHz. Ai ai.
Ik durf het bijna niet te posten, maar je komt er toch wel achter. Je tweeter is getest door John Krutke. Had nou toch maar die 27TBFG/C aangeschaft...De vervormingscijfers zijn niet slecht van de Accuton, hoewel de SEAS bijna op alle frequenties beter is, maar die waterval op 4 kHz. Ai ai.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Weet ik al lang johjeroen_d schreef:Hoi deepspace,
Ik durf het bijna niet te posten, maar je komt er toch wel achter. Je tweeter is getest door John Krutke. Had nou toch maar die 27TBFG/C aangeschaft...De vervormingscijfers zijn niet slecht van de Accuton, hoewel de SEAS bijna op alle frequenties beter is, maar die waterval op 4 kHz. Ai ai.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
De SEAS 27TBFC/G doet het zelfs op 1.3 kHz nog uitstekend. Maar is inderdaad een erg grote Xmax van de Accuton, je hebt gelijk het is net een conusdriver met spreekspoel langer dan de luchtspleet terwijl de meeste tweeters underhung motor design hebben.
Verder kan ik er ook niks over zeggen, heb nog nooit met een Accuton gewerkt dus weet niet hoe die klinkt als je hem op 1500 Hz gebruikt. Het zal nog wel even duren voordat we wat kunnen beluisteren neem ik aan...
Verder kan ik er ook niks over zeggen, heb nog nooit met een Accuton gewerkt dus weet niet hoe die klinkt als je hem op 1500 Hz gebruikt. Het zal nog wel even duren voordat we wat kunnen beluisteren neem ik aan...
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nou, als ik een soldeerbout had (die is onderwegjeroen_d schreef:Verder kan ik er ook niks over zeggen, heb nog nooit met een Accuton gewerkt dus weet niet hoe die klinkt als je hem op 1500 Hz gebruikt. Het zal nog wel even duren voordat we wat kunnen beluisteren neem ik aan...
