Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zeg Jeroen: gaat een kortere zijkant niet zorgen voor een flink lagere dynamiek. Als ik in de Linkwitz sheets de Effective path difference flink kleiner maakt heeft dat toch flink invloed op de Max SPL grafiek..
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

We hebben het hier over een U-frame in feite. En ik heb dat vergeleken met de Orion. Die is 40 cm diep zuivere dipool, een 20 cm U-frame geeft dezelfde hoeveelheid bas. Ik wil naar zo'n 10 cm toe, verlies dus 6 dB tov de Orion. De Orion wordt voor HT gecombineerd met de THOR subwoofer en gecrossed op 40 Hz. Die 6 dB verlies dwingt mij te crossen op 50 Hz. Als ik dan ook nog 1 ipv 2 woofers gebruik moet ik naar 63 Hz toe.

Dit systeem kan op 72 Hz zo'n 99 dB geluidsdruk maken, als twee woofers in stereo samenwerken zit je op 105 dB dat is flink hard (ik ga dan uit van een weglengte verschil van ca 24 cm, de golf moet bij U-frame 2x langs de wand en de baffle heeft ook nog wat breedte tov de woofer)). Met LR4 of BW3 op 63 Hz blijf je dan precies onder de Xmax. Als je hogere geluidsdrukken wilt, of de dipool lager wilt crossen, ja dan worden het meer woofers en/of grotere en/of een dieper frame.

Wat je ook nog kan doen is 1 woofer een ondiep frame geven en daaronder een 30 cm woofer in een 40 cm diep U-frame. Maakt wel de filtering ingewikkelder want dan ga je naar 4-weg (en 5-weg als daar ook nog een monopool sub onder komt. :( ).
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, 63 Hz zie ik absoluut niet zitten... Ik wil zeker tot een 35~40 Hz komen. Moet dus toch de diepte in. Dan maar lager crossen naar de mid.

4 weg is amptechnisch niet haalbaar. Filtertechnisch moet dat wel haalbaar zijn. Met wat geluk ga ik een super studio 8 kanaal DA/AD kaartje scoren voor weinig geld :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Do diamonds shine on the dark side of the moon?

Geen idee... die waren te duur, maar ik kan wel melden:

Ceramics do shine on the dark side of the moon!

Ik heb vandavond de Accuton tweets opgehaalt bij DIY_freak. Super bedankt daarvoor overigens! Tjonge wat is dat Hilversum een doolhof. Erin is makkelijk, maar eruit... Maar goed. Het was allemaal de moeite waard!

Ben dus net thuis en heb ff snel mijn Visaton G25 FFL eruigehaalt en de Thiel aangesloten (gewoon op de speaker gezet, oude tweetergat dicht gemaakt met een sok). Impedantie matcht niet, net zo min gevoeligheid, maar het lijkt gehoormatig toch best te kloppen. Heb wel nog ff he notch filter voor de G25 kort gesloten. Vermoedelijk heb ik nu een klein dipje in het overnamegebied gezien het impedantie verschil... misschien ook niet... Ga ik nog wel eens meten.

Resultaat: Ik had echt nooit gedacht dat het zo anders zou kunnen zijn, zelfs in niet al te optimale omstandigheden. Detail en resolutie zijn echt bizar beter. Bij het gerinkel van de kassa in Money op The Dark Side of the Moon lijkt het wel alsof je nu echt elk muntje hoort. Percussie heeft veel meer detail. Het geheel heeft gewoon veel meer realisme. En het kan dus idd; dingen horen die je eerst nooit waargenomen hebt. Tonaal gezien lijkt het nog steeds wel op G25FFL overigens.

Dat beloofd dus heel wat voor de toekomst! Bouwtekening kan ik in ieder geval weer ombouwen naar de oude situatie ;) Toch diepe dipools dus.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
Ik heb vandavond de Accuton tweets opgehaalt bij DIY_freak. Super bedankt daarvoor overigens!
Graag gedaan :) There's more where that came from ;)
Tjonge wat is dat Hilversum een doolhof. Erin is makkelijk, maar eruit... Maar goed. Het was allemaal de moeite waard!
Volgende keer geef ik je een routebeschrijving mee. Het is inderdaad knap lastig. Als je nietsvermoeden in het centrum je 'afslag mist', kan het gebeuren dat je het halve centrum rondgestuurd wordt...

Ben blij te horen dat de Accuton's goed bevallen! Kon ook eigenlijk niet anders ;)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_Freak schreef:
Volgende keer geef ik je een routebeschrijving mee. Het is inderdaad knap lastig. Als je nietsvermoeden in het centrum je 'afslag mist', kan het gebeuren dat je het halve centrum rondgestuurd wordt...
Dat was dus idd het geval. Voor je het weet kom je bij zo'n leuk bord waar staat dat je precies de andere kant op moet als waar jij graag heen wilde :oops:
Ben blij te horen dat de Accuton's goed bevallen! Kon ook eigenlijk niet anders ;)
Absoluut. Heb gisteren nog wat langer zitten luisteren. bevalt echt prima. Ze spelen toch wel wat te zacht heb ik gemerkt. Misschien dat ik ze nu wel ff permanent in ga bouwen in mijn huidige set zolang ik niks nieuws kan bouwen. Moet ik wel het filter ff omgooien, of maar meteen naar actief overgaan :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zeg, heeft toevallig iemand een scan van de HH van 1/2000 bij de hand (blz 51)? Daar staat namelijk de C23 in. Zou die scan graag willen hebben voor de verslaglegging :)
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

niet bij de hand, maar valt wel te maken :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat zou helemaal geweldig zijn =D>
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, weer wat erbij :)

Ik heb heel snel toegeslagen, en kon het meteen vandaag ophalen:

http://www.rme-audio.com/english/hammer/d9652.htm

en

http://www.rme-audio.com/english/aeb/aeb48o.htm (de AEB8-O)

Dat gaat dus smullen worden voor het filter. heb nog geen input module, maar dat gaat vast nog wel goed komen ;) voorlopig heb ik voldoende aan SPDIF.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
Zo, weer wat erbij :)

Ik heb heel snel toegeslagen, en kon het meteen vandaag ophalen:

http://www.rme-audio.com/english/hammer/d9652.htm

en

http://www.rme-audio.com/english/aeb/aeb48o.htm (de AEB8-O)

Dat gaat dus smullen worden voor het filter. heb nog geen input module, maar dat gaat vast nog wel goed komen ;) voorlopig heb ik voldoende aan SPDIF.
Hmmmm.... 52 kanalen. Is dat wel voldoende?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja... zijn maar 26 output kanalen ;) Moet zat zijn voor een complete 5.x setup dacht ik zo ;) (5 5-weg speakers + sub :P ) Momenteel heb ik er dus maar acht die ik echt kan gebruiken.

Het mooie is dat processing en DAC's onafhankelijk van elkaar zijn. Ik kan dus zo andere DAC's erbij zetten als ik dat wil. lekker flexibel dus.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Super bedankt!! Jammer dat er geen vervormingsmetingen bij staan, maar ach, hiermee kan ik wel wat :D Ik heb toevallig laatst nog een website gevonden met recente metingen van de C23. De "vertraging" op 2,5 Khz was daar eveneens aanwezig, en op dat gebied deden een aantal Seas tweeters het beter. Vervorming lag zo'n beetje op Seas niveau. Helaas weet ik niet wat er gebeurt op hogere vermogens. Ik verwacht echter dat de Accuton hier wel absoluut in het voordeel zal zijn t.o.v de no-excel seas'jes. Verder valt op dat de response wat hobbelig is. Dat acht ik niet als dramatisch. Grote kans dat je het niet echt zal horen, en anders corrigeer ik het gewoon.

Volgende week ga ik eerste testen doen met het filteren via de PC. Ben heel erg benieuwd. Ik hoop ook dat mijn meetsoftware een beetje kan omgaan met de delay die het FIR filteren veroorzaakt. Maarja, daar kom ik snel genoeg achter.
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Als je toch via een PC gaat klussen, kan je hier ook wel eens naar kijken denk ik. Benodigdheden: Linux, SPDIF in, en SPDIF uit.

http://www.ludd.luth.se/~torger/brutefir.html
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Duh :P Dat is ook precies de bedoeling (link naar brutefir had ik namelijk al enkele pagina's geleden gegeven)

Toch bedankt voor de moeite hoor! Altijd leuk om te horen als er mensensen needenken. Momenteel ligt het ff stil hier. Mijn soldeerbout is gestorven, waardoor ik mijn mooie 8-voudige line kabel niet kan afmaken :(
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Oh, ik had de link schaamteloos gestolen van bob van #hardewaren :oops:
Een dag later scan ik je topic en ik zie ineens een rare kaart en dacht, dat kan makkelijker?

Waarom per se die kaart? Zal ook wel in je topic staan. Ik lees morgen het hele topic wel :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

sphere schreef:
Waarom per se die kaart? Zal ook wel in je topic staan. Ik lees morgen het hele topic wel :wink:
Omdat deze kaart in princiepe helemaal onafhankelijk is van input en output DAC's. Ik kan er gewoon 3x 8 DAC's naar keuze aan hangen, en kan dus in de toekomst eventueel mijn complete 5.1 setup (en meer) volledig actief filteren als ik dat zou willen ;) . Momenteel voldoet het output bordje met 8 DAC's volledig. Dat die geen 96 Khz zijn maakt mij niet uit (ik zou nog 8 96 Khz DAC's kunnen aansluiten naast 8 48 Khz DAC's). Veel belangrijker is het dat ze 24 bit's zijn, en dat de specs van het bordje erg goed zijn. Daarnaast klinkt het ook nog eens uitstekend (dat wist ik natuurlijk niet toen ik het kocht ;). Het is gewoon studio spul (daar komt het ook vandaan), en voor het geld is er weinig tot niks beters te krijgen. Daarnaast heb je ook nog de uitstekende linux support, die veel van de andere bordjes gewoon missen. Kortom: ideaal :)

Zodra ik weer een nieuwe bout heb ga ik ook nog een losse voeding voor de DAC's maken (ze hangen nu aan de PC voeding). Dat zal de SNR misschien nog wat verder terug dringen. Niet dat ik daar last van heb (de pre-amp doet het slechter waarschijnlijk), maar ik vind het wel zo netjes. Spul ligt gewoon klaar, erg irri :(

Tja... en makkelijk... de makkelijkste weg hoeft nog niet de beste te zijn. Dit is vooral leuk omdat niet iedereen het heeft. Daarnaast vind ik DSP'en gewoon erg interessant, zeker in deze vorm. Moet wel nog zelf wat software gaan schrijven om het gebruik van de software wat eenvoudiger te maken, maargoed, ik heb tijd zat, het is immers een long term project :P
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, maar ff een nieuw soldeerstation in betselling gedaan bij de Conrad. Hopen dat ik hem snel heb :P Dit keer heb ik maar een keer meteen een wat betere genomen ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi deepspace,

Ik durf het bijna niet te posten, maar je komt er toch wel achter. Je tweeter is getest door John Krutke. Had nou toch maar die 27TBFG/C aangeschaft...De vervormingscijfers zijn niet slecht van de Accuton, hoewel de SEAS bijna op alle frequenties beter is, maar die waterval op 4 kHz. Ai ai.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Hoi deepspace,

Ik durf het bijna niet te posten, maar je komt er toch wel achter. Je tweeter is getest door John Krutke. Had nou toch maar die 27TBFG/C aangeschaft...De vervormingscijfers zijn niet slecht van de Accuton, hoewel de SEAS bijna op alle frequenties beter is, maar die waterval op 4 kHz. Ai ai.
Weet ik al lang joh ;) Uiteindelijk gaat het erom hoe het klinkt. Daarnaast is het verschil in vervorming behoorlijk minimaal. Waterval is idd minder (dat is ook op de HH metingen te zien). Maar dan nog, op hogere volumes zal de Accuton denk ik toch het voordeel hebben. Daarnaast vind ik hem mooier :P Voor een conus hoogtoner zeker niet slecht toch 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

deepspace schreef:
Voor een conus hoogtoner zeker niet slecht toch 8)
Dat is waar :lol:

Maar waarom denk je dat de Accuton het op hogere volumes beter doet? Hij heeft toch geen bijzonder hoge Xmax of zo? Maakt wel vet veel gebruik van ferrofluïde, is dat wat je bedoelt?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik bedoel de Xmax idd: 1.2 mm one-way als ik me niet vergis. Bose zou er trots op zijn :twisted:

Ook is de Accuton absoluut bruikbaar op 1.5 Khz. de Seas doe je liever op 1.8 Khz of hoger.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De SEAS 27TBFC/G doet het zelfs op 1.3 kHz nog uitstekend. Maar is inderdaad een erg grote Xmax van de Accuton, je hebt gelijk het is net een conusdriver met spreekspoel langer dan de luchtspleet terwijl de meeste tweeters underhung motor design hebben.

Verder kan ik er ook niks over zeggen, heb nog nooit met een Accuton gewerkt dus weet niet hoe die klinkt als je hem op 1500 Hz gebruikt. Het zal nog wel even duren voordat we wat kunnen beluisteren neem ik aan...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Verder kan ik er ook niks over zeggen, heb nog nooit met een Accuton gewerkt dus weet niet hoe die klinkt als je hem op 1500 Hz gebruikt. Het zal nog wel even duren voordat we wat kunnen beluisteren neem ik aan...
Nou, als ik een soldeerbout had (die is onderweg ;) ), dan had ik mijn kabeltjes kunnen solderen... en als ik dan ook nog niet zou moeten overwerken (ben nog steeds op mijn werk), dan had ik al redelijk snel kunnen testen met mijn oude speaker icm de accutons. Hoop in ieder geval volgende week de eerste resultaten te boeken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”