[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Shadow »

Net nog eens ff doorgelezen over deze prachtige speakers :goedzo:
Hoe is het met de camper? ligt een beetje stil heb ik het idee?
En ik mis de Leonberger of vraag ik nu iets... :hide:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Henkjan »

Op insta is de voortgang van de camper te volgen
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
Op insta is de voortgang van de camper te volgen
Ik zag het, maar door onbekende reden kreeg ik de datum niet bij de fotos, ik zag op de telefoon later dat de laatste insta-update van een week geleden is, maar het YT kanaal waar ik meer keek is al 8 maanden stil...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef:
.... de laatste insta-update van een week geleden is, ...
die witte truck met alleen cabine? :relax:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Shadow »

Jup, die moest ingekort om mij niet helemaal duidelijke redenen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Henkjan »

omdat ze t ding als vrachtwagen op kenteken willen, en niet als camper mag er geen doorvoer tussen cabine en achterbak zijn. dus ruimere cabine = minder ruimte in t huis-deel
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Shadow »

Duidelijk O:)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Hey guys, leuk dat jullie hier af en toe nog even buurten :goeie: Zelf lees ik ook nog veel mee op het forum, nog steeds leuk om alle projecten zo hier en daar te zien, ik reageer wel wat minder.

Eerst straks even op zoek naar dat Calmamos bouwtopic waar ik met smart op zit te wachten :lol:

Maar inderdaad @Shadow......onze grote lieve Baldr is er helaas niet meer. Dat is inmiddels al een tijd terug, 24 september 2018. Door een aantal mankementen hebben wij hem helaas, nog geen week voor zijn vijfde verjaardag, moeten laten inslapen :( . We missen hem vreselijk.

Met de truck gaat het langzaamaan vooruit. De eerste aannemer is klaar met het inkorten van de chauffeurscabine. Die grote cabine is redelijk nutteloos en is dus ingekort om meer plek te maken op het chassis voor de daadwerkelijke woonunit.

We hebben nu een "1,5-cabine" zoals dat heeft (fernfahrerhaus, lange afstandcabine met plek voor een bed). Zodat we onze jassen, tassen, laarzen en ander onderweg spul voorin kunnen hebben. Ook passen hier beter straks fatsoenlijke stoelen in.

En inderdaad, we krijgen geen doorsteek van de chauffeurscabine naar de woonunit. Dat heeft er mee te maken dat ik dan op kenteken geen vrachtwagen meer ben wat als gevolg heeft dat ik (zelfs met campertarief) >€5000 jaar wegenbelasing kwijt ben. Ik betaal nu 144 euro per kwartaal.
Er zijn mensen die de gok nemen, maar bij een grote controle of zelfs APK steekproef heb je een fikse uitdaging want je pleegt namelijk belastingfraude. Je krijgt een naheffing sinds de tenaamstelling om je oren om mee te beginnen. Ik kan dat vinkje, beroepshalve, ook niet achter mijn naam permitteren.

Truck1.jpg
Voor youtube hebben we wat weinig materiaal nog sinds de laatste sloopacties om de brandweeropbouw te saneren. Het geheel heeft gewoon erg veel tijd gekost allemaal maar we zijn eindelijk weer een paar stappen verder. Wel zetten we af en toe even een update op facebook en instagram.

De wagen staat nu in Ooij bij Twiga Travelcars, die gaan beginnen met grote dikke stoere banden, nieuwe grote dieseltanks, brandstoffilters en het subframe voor de wooncabine. Daarna wordt de cabine gebouwd, we moeten nog even nadenken over de plek van de ramen, deur en luiken.
Truck2.jpg
We hebben nergens haast mee, er lopen geen VISA aanvragen en ook heb ik geen inentingen laten zetten, landsgrenzen zitten nog dicht et cetera. Het is voor ons echt (weer) een longterm project :mrgreen: .

Anyway, thanks voor jullie reacties, voor wie het leuk vind:

https://www.instagram.com/wandertrucknl/?hl=nl (meest up2date)
https://www.facebook.com/pg/wandertrucknl/posts/

De wakkere kijker ziet overigens nog in ons logo een Magirus 90-16 (en geen Mercedes 1120) en een oranje cabine met een grijze opbouw.
We zijn echter van deze kleuren afgestapt vanwege de ervaringen die we gehoord hebben over de warmte. De truck heeft geen airco en donkere woonunits worden, ondanks 60mm isolatie, erg warm.
Derhalve zijn we gegaan voor een geheel witte combi en we zijn blij dat dat gedaan hebben. We vonden de herkenbare oranje cabine een erg leuk idee maar de truck ziet er ontzettend stoer uit in zijn Stormtrooper-jasje :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

Wanneer mag ik hem lenen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

Of had ik dat al gevraagd? 8)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Leeuwarden schreef:
Of had ik dat al gevraagd? 8)
Nou,....vragen.......het was meer een aankondiging dat je hem gewoon kwam ophalen om te lenen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

Oh ja, dat was het! :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Leeuwarden schreef:
Oh ja, dat was het! :lol:
:rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Shadow »

MechanicalAnimal schreef:

Maar inderdaad @Shadow......onze grote lieve Baldr is er helaas niet meer. Dat is inmiddels al een tijd terug, 24 september 2018. Door een aantal mankementen hebben wij hem helaas, nog geen week voor zijn vijfde verjaardag, moeten laten inslapen :( . We missen hem vreselijk.
Ken dat met die bakbeesten, worden meestal niet oud helaas, we hadden een Boerboel in de vriendenkring, is ook maar 5 geworden met moeite...zonde :(
MechanicalAnimal schreef:
Eerst straks even op zoek naar dat Calmamos bouwtopic waar ik met smart op zit te wachten :lol:
Daar krijg je pb van als ik daar mee start, had ik beloofd :dank:
MechanicalAnimal schreef:
Het is voor ons echt (weer) een longterm project :mrgreen:
Gaaf man! Ik heb geen fb of insta dus vandaar dat ik hier af en toe ff wat roep O:)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef:
MechanicalAnimal schreef:

Maar inderdaad @Shadow......onze grote lieve Baldr is er helaas niet meer. Dat is inmiddels al een tijd terug, 24 september 2018. Door een aantal mankementen hebben wij hem helaas, nog geen week voor zijn vijfde verjaardag, moeten laten inslapen :( . We missen hem vreselijk.
Ken dat met die bakbeesten, worden meestal niet oud helaas, we hadden een Boerboel in de vriendenkring, is ook maar 5 geworden met moeite...zonde :(
MechanicalAnimal schreef:
Eerst straks even op zoek naar dat Calmamos bouwtopic waar ik met smart op zit te wachten :lol:
Daar krijg je pb van als ik daar mee start, had ik beloofd :dank:
MechanicalAnimal schreef:
Het is voor ons echt (weer) een longterm project :mrgreen:
Gaaf man! Ik heb geen fb of insta dus vandaar dat ik hier af en toe ff wat roep O:)
Boerboel zit idd ook in die categorie, heeft ook op ons lijstje gestaan, prachtig.

@Calpamos: ik kan niet wachten joh, als ik die truck niet had waren ze af geweest (of een stuk onderweg mij kennende). Al heb ik de G's nog staan, dan bouwde ik ze wel voor mijn broertje :rofl:

I'll keep you posted :yeah:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
Ik vind het altijd een beetje gek als mensen hun huisdieren hun kinderen noemen :think:
Oh, dan ben ik vast ook een rare, want wij hebben een verzameling poezekinderen :mrgreen: ...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
Shadow schreef:
Ik vind het altijd een beetje gek als mensen hun huisdieren hun kinderen noemen :think:
Oh, dan ben ik vast ook een rare, want wij hebben een verzameling poezekinderen :mrgreen: ...
Als je zelf kinderen hebt veranderd dat...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Aankomende vrijdag (16-10) gaan we naar Twiga voor een tussentijds bezoekje, ze zijn met het chassis en het deel van de torsievrije ophanging voor de woonbox bezig :yeah: :yeah: :yeah:

De nieuwe persluchtketels, accubak en de 2 300 liter dieseltanks zijn ook besteld. :D

Pics volgen :rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Shadow »

Leuk! Doe je nog wat met de instagram ervan ook?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door SSassen »

MechanicalAnimal schreef:
... en de 2 300 liter dieseltanks zijn ook besteld.
Ga je een wereldreis maken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef:
Leuk! Doe je nog wat met de instagram ervan ook?

Zekers, maar ik deelde het hier ook even speciaal voor jou, maar zag dat inmiddels al een eigen insta hebt omdat je eerder aangaf insta/FB-loos tw zijn :goedzo:

SSassen schreef:
MechanicalAnimal schreef:
... en de 2 300 liter dieseltanks zijn ook besteld.
Ga je een wereldreis maken? :mrgreen:
Voordat ik uitgereden ben heb ik er een aardig aantal tankbeurten op zitten hoor :mrgreen:
1920px-Flag_of_Japan.svg.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Shadow »

Ik heb het inmiddels wel, maar er zijn er nog genoeg hier die dat niet hebben het wel leuk vinden...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef:
Ik heb het inmiddels wel, maar er zijn er nog genoeg hier die dat niet hebben het wel leuk vinden...
Nou, vers van de pers.......sneakpreview zelfs vóór FB en Insta hier op ZBA voor jullie :mrgreen:

Het meeste spul is van het chassis af, persluchttanks nog even met een spanbandje om te kunnen remmen, de tank is verwijderd en heel wat ander onnodig spul. Het meet en denkwerk is gedaan ze zijn over op actie :D
1.jpg
De afmetingen voor het hulpchassis (de torsievrije vloer waarop de bak komt) is uitgewerkt en de opname gaten zijn geboort. In de tussentijd zal het gehele chassis nog gestraald worden en opnieuw in de chassislak gezet worden.
De wagen is gelukkig nog keihard en zal dat dan de komende 31 jaar ook zo blijven.
2.jpg
Op de pallet liggen de onderdelen klaar waarmee het hulpchassis gemonteerd gaat worden aan het ladderchassis van de truck.
3.jpg
Last but not least...ons hulpchassis hangt in de rotisserie om gelast te worden. Dit hulpchassis wordt straks opgestuurd naar het bedrijf die de 60mm dikke isolatieplaten maakt waar de woonunit uit zal worden opgebouwd.
Het hulpchassis wordt dan in de ondervloer verwerkt wat zorgt voor een lagere opbouw zonder afbreuk te doen aan de flex die de wagen kan maken in het terrein.
4.jpg
Voor de rest zijn er diverse onderdelen in bestelling zoals de 2 nieuwe 300 liter brandstoftanks en externe filters/separators, accu's en accubak en de 6 op maat gemaakte velgen voor de grotere allroad-banden.

Wij gaan nu verder met de plattegrond. We hebben iets aan binnenruimte kunnen winnen doordat de opname van het hulpchassis heeft gezorgd dat de wagen 19 cm aan de achterkant zal worden verlengd. Onze binnenruimte gaat van 450 naar 467 en dat is aardig wat in zo'n cabine.

Wordt vervolgd :rock:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

Mooi hoor! Wat is jullie planning wanneer hij helemaal klaar is?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Leeuwarden schreef:
Mooi hoor! Wat is jullie planning wanneer hij helemaal klaar is?
Een planning voor de bouw hebben we niet echt, dat is vrij grof, de wagen zal eind 2021 klaar zijn.

Daarna zal een eerste testreisje volgen of alles functioneert zoals het moet functioneren.

Een eerste testje zal een weekend "offgrid" ergens in NL zijn om te zien of we al ergens tegenaan lopen tijdens het rijden en overnachten.

Hierna volgt een wat langere duurtest met als bestemming Noorwegen/Zweden. Waarschijnlijk meerdere weken.
Dan zullen we een lijst hebben met dingen die ons niet bevallen of niet (goed) werken en aangepast zullen moeten worden.

Als eerste echte lange reis hebben we dus Japan als doel gesteld. Maar in welk jaar dat precies gaat plaatsvinden is nog afhankelijk van heel wat zaken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”