Vandaag was het meettijd. Helaas is de sessie voortijdig afgebroken omdat mijn meetmicrofoon
er de brui aan gaf.
Ik heb één van de kasten kunnen meten, het exemplaar met de gescheiden laagcompartimenten. De poortoutput lukte niet meer, de impulsmetingen zien er vanaf heden uit als een woest grasland.
Maar dit heb ik alvast
wel kunnen doen:
De woofers:
Adire Extremis 6.8
Impedantieplotje

- Geel is onder, groen is boven
Frequentierespons

- Geel is onder, groen is boven
Burstdecay

- Bovenste woofer
De frequentiekarakteristiek loopt naar onder toe wat op met een piek op de tweede impedantiepiek bij ca 60Hz. Lager afstemmen of wat meer dempen. Jammer dat ik geen poortoutput heb. De afstemming volgens de simulatie zou 33Hz moeten zijn.
De burst decay laat zien dat er verder geen storende resonanties zijn.
De midrange:
SB Acoustics MR13P-4

- Impedantieplot

- Frequentierespons Closerange

- Burst Decay
Ook hier een piek op de resonantiefrequentie. Ziet er wel heftig uit en wijst er op dat de midruimte te klein zou kunnen zijn. In de simulatie zag het er prima uit bij 4 liter. Maar 100Hz is laag en dat kan weggefilterd worden. Het valt me nu met het tijdelijke filter in ieder geval niet op.
Ook zit er een rare dip bij 1275Hz. Ik kan me herinneren dat Gerhard dat bij zijn Fusion 567 ook had, ik weet alleen niet of het op dezelfde frequentie was. Het zou een eigenaardigheid van de unit kunnen zijn. In de impedantieplot is ook een onregelmatigheidje te zien op die frequentie.
Dit zijn closerange metingen, dus diffractie is niet waarschijnlijk. Hoe dit bij afstandsmetingen onder een hoek uitpakt gaan we nog zien.
De burst decay geeft geen aanleiding tot klachten in het werkgebied.
Tweeter:
Scan Speak D2905/930000

- Impedantieplot

- Frequentierespons Closerange

- Burst Decay
Gewoon prima. Het enige dat ik ervan vind is dat de akoetische offset ten opzichte van de midrange wat groot is. De dome steekt duidelijk voor de baffle uit. Bij een tweeter als de SB Acoustics TW29BN-B ligt de top van de dome achter de faceplate. Als de rest goed gaat komen zal ik die zeker overwegen.
Er staat nu een vierkant midkastje in de lijmklemmen. Ik wil zien in hoeverre het pyramidevormige midcompartiment voordelen biedt ten opzichte van een conventioneel kastje.
Maar eerst op zoek naar nieuwe meetspullen......