TMWW-1

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

richard schreef:
Mooi ding verder!
Dank je.

richard schreef:
pappaleo schreef:
Ik ben achteraf ook niet helemaal tevreden over de unit opstelling. De afstand tussen tweeter en mid vind ik wat te groot uitgevallen.
Visueel vind ik het anders best in evenwicht. De raaklijn tussen woofer, middentoner en tweeter zit op een lijn.
Dat is niet helemaal toevallig. Ik vind het er ook wel netjes uitzien, maar toen ik er voor de eerste keer met mijn neus bovenop zat vond ik de afstand toch wel ruim (technisch gesproken dan)

Maar we gaan eerst even kijken hoe het uitpakt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door SSassen »

Leo, dit wist je natuurlijk al, maar ik roep het toch even. Inspelen doe ik met de kasten met de drivers naar elkaar toe en een set drivers in tegenfase, zodoende valt het omgevingsgeluid mee tov. de boel in fase en vrijstaand in de ruimte.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Zo doe ik dat normaal ook, maar helemaal stil wordt het niet en het huis is momenteel overbevolkt.

Dus dit leek me een leuke oplossing.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
......
Dus dit leek me een leuke oplossing.
lees ik er nou overheen :think:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door Barry2001 »

Hushbox bouwen zoals vroeger voor de SUN workstations of toen de beamers nog lawaaiig waren. Al gaat dat wat ver alleen om luidsprekers in te laten spelen :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
pappaleo schreef:
......
Dus dit leek me een leuke oplossing.
lees ik er nou overheen :think:
Dus zet ik ze gewoon in als luidspreker. De TV die 's avonds altijd hard aanstaat is ook geluid.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door Henkjan »

luidsprekers voor muziek gebruiken? 't moet niet nog gekker worden :proost:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: TMWW-1

Bericht door Hans Nootdorp »

Henkjan schreef:
luidsprekers voor muziek gebruiken? 't moet niet nog gekker worden :proost:
+1
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TMWW-1

Bericht door Douwe84 »

Mooi werk hoor, lees ook leerzame dingen :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Zo, nu maar even aan de slag. Vrouwlief zat al weer zo vol plannen vandaag, tuin doen en zo, dat ik alweer de vrees had dat het eerste echte geluid dat ik uit deze speakers hoor het 8 uur journaal is ipv een lekker stukje muziek.
Filteren !
Filteren !
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 04 apr 2020, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door tonvandeacker »

vrouw in de tuin.....jij aan de tuintafel met filter en een lekker... :beer:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

tonvandeacker schreef:
vrouw in de tuin.....jij aan de tuintafel met filter en een lekker... :beer:
Het is de keukentafel geworden met een lekkere bak :bakkie:
Lekker bouwen
Lekker bouwen
En dan is het klaar. Je test alle uitgangen even op de midspeaker om te kijken of er geen foutjes inzitten en dan sluit je de boel aan:
Aangesloten
Aangesloten
Ik had bij het maken van dit filter de boel eenvoudig gehouden. In Boxsim heb is de akoestische offset tussen tweeter en mid op 20mm geschat.
Afbeelding
Het filter is geheel in elkaar gezet met gebruikte onderdelen waarvan (bijna) alles uit het gesloopte filter van de Isobarix kwam. Het is met uitsluitend tweede orde filtering ook zowat het eenvoudigste wat je voor een 3 weg kan bedenken.

Toch was ik wel benieuwd wat voor geluid ze nou zouden geven.

Holy shit :shock: :shock:
pappaleo schreef:
Het moet een slanke zuil worden, mooi om te zien en qua sound alles wat ik tot nu toe thuis heb staan overtreffen (dat moet te doen zijn :mrgreen: ).
Eigenlijk zijn de targets al bereikt.

Ik geloof mijn oren gewoon niet. Ik heb verder de hele middag geluisterd en er zijn wat CD's (ja, van die zilveren schijfjes) uit de kast getrokken.
Inmiddels is de TV terreur weer begonnen dus de pret is vandaag weer over.

Er moet nog van alles geoptimaliseerd worden, dus ik heb goede hoop dat dit wel wat gaat worden :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door tonvandeacker »

Jammer dat we niet weg mogen...anders waren we morgen allemaal komen luisteren.... :yeah:

Ben benieuwd wat er nu dan nog geoptimaliseerd moet worden
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

tonvandeacker schreef:
Ben benieuwd wat er nu dan nog geoptimaliseerd moet worden
Afstemfrequentie.
Demping.
Filter.
Kastmateriaal.
Afwerking.

Dus er zit nog best wel wat werk aan.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Dat klinkt goed Leo! :yeah:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Die woofertjes. Ik zei al dat ze potentie hadden, ze stellen niet teleur :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Dat wist ik ook! 8)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TMWW-1

Bericht door Douwe84 »

Gaaf!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TMWW-1

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
tonvandeacker schreef:
Ben benieuwd wat er nu dan nog geoptimaliseerd moet worden
Afstemfrequentie.
Demping.
Filter.
Kastmateriaal.
Afwerking.

Dus er zit nog best wel wat werk aan.
Ah, gelukkig, dan ben je voorlopig nog wel even bezig. (positief bedoeld.) :goedzo:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: TMWW-1

Bericht door AatV »

@Leo, nog steeds van plan de plaatsing van de tweeter te wijzigen na dit -voorlopige- resultaat?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Plan is een groot woord. Het was meer zoiets: hè, is toch een een flinke afstand. Meestal houd ik 1cm aan omdat dat nog net niet weggeslagen wordt door de frees. Een randje van een paar mm is soms -floep- verdwenen als de frees erlangs gaat, afhankelijk van het materiaal en de scherpte van de frees.

Maar zoals Richard al opmerkte heb ik de positie van de mid bepaald door van de raaklijnen langs de buitenkant van de drivers een gelijkbenige driehoek te maken.

Dus nee, voorlopig niet. Tenzij er toch nog een andere tweeter inkomt waarvan de flens een andere diameter heeft. Maar een aantal modellen die nog de revue zouden kunnen passeren hebben nagenoeg dezelfde flensdiameter.

Het uiterlijk oogt heel natuurlijk. Als ik de kamer inloop heb ik niet het gevoel: "Oh ja, nieuwe speakers". Het is als of het er al lange tijd staat.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Vandaag was het meettijd. Helaas is de sessie voortijdig afgebroken omdat mijn meetmicrofoon er de brui aan gaf.

Ik heb één van de kasten kunnen meten, het exemplaar met de gescheiden laagcompartimenten. De poortoutput lukte niet meer, de impulsmetingen zien er vanaf heden uit als een woest grasland.

Maar dit heb ik alvast wel kunnen doen:

De woofers: Adire Extremis 6.8
Impedantieplotje
Geel is onder, groen is boven
Geel is onder, groen is boven
Frequentierespons
Geel is onder, groen is boven
Geel is onder, groen is boven
Burstdecay
Bovenste woofer
Bovenste woofer
De frequentiekarakteristiek loopt naar onder toe wat op met een piek op de tweede impedantiepiek bij ca 60Hz. Lager afstemmen of wat meer dempen. Jammer dat ik geen poortoutput heb. De afstemming volgens de simulatie zou 33Hz moeten zijn.

De burst decay laat zien dat er verder geen storende resonanties zijn.

De midrange: SB Acoustics MR13P-4
Impedantieplot
Impedantieplot
Frequentierespons Closerange
Frequentierespons Closerange
Burst Decay
Burst Decay
Ook hier een piek op de resonantiefrequentie. Ziet er wel heftig uit en wijst er op dat de midruimte te klein zou kunnen zijn. In de simulatie zag het er prima uit bij 4 liter. Maar 100Hz is laag en dat kan weggefilterd worden. Het valt me nu met het tijdelijke filter in ieder geval niet op.
Ook zit er een rare dip bij 1275Hz. Ik kan me herinneren dat Gerhard dat bij zijn Fusion 567 ook had, ik weet alleen niet of het op dezelfde frequentie was. Het zou een eigenaardigheid van de unit kunnen zijn. In de impedantieplot is ook een onregelmatigheidje te zien op die frequentie.

Dit zijn closerange metingen, dus diffractie is niet waarschijnlijk. Hoe dit bij afstandsmetingen onder een hoek uitpakt gaan we nog zien.
De burst decay geeft geen aanleiding tot klachten in het werkgebied.

Tweeter: Scan Speak D2905/930000
Impedantieplot
Impedantieplot
Frequentierespons Closerange
Frequentierespons Closerange
Burst Decay
Burst Decay
Gewoon prima. Het enige dat ik ervan vind is dat de akoetische offset ten opzichte van de midrange wat groot is. De dome steekt duidelijk voor de baffle uit. Bij een tweeter als de SB Acoustics TW29BN-B ligt de top van de dome achter de faceplate. Als de rest goed gaat komen zal ik die zeker overwegen.

Er staat nu een vierkant midkastje in de lijmklemmen. Ik wil zien in hoeverre het pyramidevormige midcompartiment voordelen biedt ten opzichte van een conventioneel kastje.

Maar eerst op zoek naar nieuwe meetspullen......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TMWW-1

Bericht door ds23man »

Die mid dip is raar. Er klopt iets niet. Uit metingen van mij en Troels en de spec's van SB zelf heeft deze driver een heel klein dipje op 1500Hz en zeker niet zo'n diepe scherpe krater. Denk dat tijdens je metingen de mic al aan het overlijden was.


Koop gewoon de Beyer mic.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door Henkjan »

zou ook kunnen komen door de close range meting.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
zou ook kunnen komen door de close range meting.
voorbeeld van mijn wedstrijdspeaker: close range meting van de mid: dip.
en die was er niet met de op 1m gemeten FR
Bijlagen
w2020-mid-BD dichtbij.png
w2020-mid-gFR.png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”