RPi 3 of 4

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Ja, dat klopt... op de RPi komt uiteindelijk een coax uit en die gaat naar de losse Khadas.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hannesie »

Dan heb je een beperkte DAC, met de ESS 9038 kun je het prima laten werken op USB voor DSD ook.
Met Coax zal dat dan beperkt zijn, neem ik aan.

http://www.esstech.com/files/7414/5193/ ... 121715.pdf
Lijkt wat omslachtig hoe dit dan bedacht is.
Laatst gewijzigd door hannesie op di 07 apr 2020, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Ja tot 24-192 als ik het goed heb. Klopt dat?
Het kan ook wel via usb maar dan moet je een schone usb uitgang maken.
Lijkt mij alleen leuk als je in Volumio kan upsamplen. Heb ik me nog niet in verdiept. Overigens komt dat coax verhaal niet uit de lucht vallen. Ik begrijp dat er een aantal mensen via coax een betere weergave ervaren. En, als ik het goed begrijp, kan ik vanaf de RPi naar usb in op de Khadas en dan weer coax uit. Maar dat kan ik mis hebben en dan moet er toch een digi uit bordje op de RPi.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef:
Ja tot 24-192 als ik het goed heb. Klopt dat?
Het kan ook wel via usb maar dan moet je een schone usb uitgang maken.
Lijkt mij alleen leuk als je in Volumio kan upsamplen. Heb ik me nog niet in verdiept. Overigens komt dat coax verhaal niet uit de lucht vallen. Ik begrijp dat er een aantal mensen via coax een betere weergave ervaren. En, als ik het goed begrijp, kan ik vanaf de RPi naar usb in op de Khadas en dan weer coax uit. Maar dat kan ik mis hebben en dan moet er toch een digi uit bordje op de RPi.
Ja hebt dan 2x RCA uit L/R, en 1 x S/Pdif in/uit.
Dus het mooist zou kunnen zijn als Volumio dit ding ondersteund, dat er dan native DSD uit komt op de RCA uit.
spdif.PNG
En dan niet beperkt tot 176.4 kHZ , maar een DSD64/DSD128.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Moet je wel DSD hebben. Heb ik ook wel 1 of twee albums van maar aangezien dit op de set van MBCE komt denk ik niet dat ze dat snel zal afspelen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hannesie »

Centrale server die alles kan draaien moet toch wel kunnen met dat fruitmachientje (Apple) van jou?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Die gebruik ik niet als nas, alleszins stand alone.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RPi 3 of 4

Bericht door democles »

En, als ik het goed begrijp, kan ik vanaf de RPi naar usb in op de Khadas en dan weer coax uit. Maar dat kan ik mis hebben en dan moet er toch een digi uit bordje op de RPi.
Volgens mij werkt dit niet,alleen via hun Vim bordje.

Heb hier de Khadas toneboard geprobeerd met de Allo digi one op de PI 3B,maakt niet veel verschil met de USB naar de Khadas.
In iedergeval het verschil rechtvaardigt niet de prijs voor de Allo digione.

viewtopic.php?f=66&t=26262&hilit=Khadas&start=50

https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.4823/
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Misschien dat ik het niet helemaal snap maar als jij de usb optie hebt geprobeerd, hoe heb je dat dan gedaan? Ik zou gewoon een usb kabel inpluggen op de RPi en dan naar de Khadas...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RPi 3 of 4

Bericht door democles »

USB was van Odroid C1+ naar de Khadas.

Van RPI via usb blijft hetzelfde.

Ik heb dan gekeken of de voedingen aanpassen van invloed is.

Dus dat zou dan zijn, de 5v van de usb van de RPI (naar de Khadas)te vervangen door een externe voeding.

Wat ik dus gedaan heb door bij de usb kabel de interne bedrading van de + en - 5v buiten spel te zetten en er een externe 5v voor in de plaats gezet.

De Khadas wordt gevoed via de usb kabel,wil je alleen SPDIF gebruiken dan zul je de Khadas dus nog extern moeten voeden via usb of de hearder met 5v.
Laatst gewijzigd door democles op di 07 apr 2020, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Jij bent verder tevreden over die Khadas? Of zijn er inmiddels alternatieven waarvan jij zegt dat die het bekijken waard zijn?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RPi 3 of 4

Bericht door democles »

Ben zelf een liefhebber van een ladder dac,met de dip in het hoog,wat ik wel prettig vind om niet luistermoe te worden.

De Khadas is de beste en goedkoopste oplossing voor een ESS dac met een meer dan fatsoenlijk geluid.
Ik draai over glaswerk,maar misschien dat het de zandbak liefhebber meer aanspreekt.

Ja, waar moet ik de Khadas mee vergelijken?
In vergelijk met de Hifiberry dac is het een paar treden zeg maar ladder hoger............. :mrgreen:

Zelf ben ik uitgekomen op 2 voedingen 1 voor de aansturing(wat dan voor computertje dan ook,RPI, Odroid friendly Arm etc.) en 1 voor de Khadas.

De review op Audio Sience laat trouwens zien via metingen dat het geen ruk uit maakt om de Khadas extern te voeden,dus gewoon via de usb en klaar is Kees.

Alleen, ik ben Kees niet en vond het wel wat uitmaken...... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door democles op di 07 apr 2020, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Ladder dac zou ik ook wel eens willen proberen maar die zijn er bij mijn weten niet als hat (formaat is min of meer ook belangrijk).
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door rjmulder »

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Ah, even inlezen...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: RPi 3 of 4

Bericht door FR_Aad »

Check even of Volumio de dac die je uitkiest ook -zonder geklooi- ondersteund
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hardbats »

Je kunt in Volumio ook kiezen voor "General I2S". Dan moet alles via i2s kunnen werken.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: RPi 3 of 4

Bericht door FR_Aad »

Dat werkt dus niet altijd. (Anders was er ook maar 1 keuze?)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door SSassen »

@Jan,

Je hebt twee opties, nette SPDIF HAT met reclocker, Allo Digione is mijns inziens de beste optie. Daar knoop je willekeurig welke DAC aan, kortom; lekker flexibel.

Tweede optie is een DAC direct via I2S aansluiten. Dan is er mijns inziens maar een optie: een Soekris DAM1021, mits je iets zoekt wat kwa implementatie en specs met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Wil je gewoon lekker rommelen met HAT DACs, dan zijn er legio opties.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »

Heb je nog een Soekris over, Sander?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RPi 3 of 4

Bericht door hannesie »

:think: Een stuk of vier?
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Led »

Ik dacht dat het idee voor RPI en hifi was om sowieso een piggyback board te gebruiken zoals Hifiberry ofzo?
(ik ben al een tijdje out of the loop dus misschien is het nu helemaal anders :-))

Edit: oeps, ik had meer posts moeten lezen voor ik reageerde, my bad..
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: RPi 3 of 4

Bericht door FR_Aad »

Leeuwarden schreef:
Heb je nog een Soekris over, Sander?
Dat zou wel een mooie combi zijn
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RPi 3 of 4

Bericht door Leeuwarden »


Inmiddels uitverkocht. Kan er ook niet heel veel over vinden...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: RPi 3 of 4

Bericht door FR_Aad »

Dan toch maar een ladder? :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”