Ik mis zij die bouwen om te begrijpen, à la Linkwitz. Dus experimenten opzetten, parameters veranderen en dan vergelijken en conclusies trekken. Niet voor iedereen, maar voor de liefhebbers daarvan.
Nou ja, niet om het een of ander, maar we zitten nu in de gouden eeuw van precies wat jij benoemt.
Alleen misschien niet op de manier waarop jij het graag gezien had.
Sorry, er volg nu een flinke rant, skip hem maar als je daar geen zin in hebt
-- rant on--
Ik ben relatief nieuw, heb 3 jaar geleden een set Needles gebouwd met Tang band 1320sif's, en nog eentje met andere materialen en onderdelen - om te experimenteren en te vergelijken.
Ik had graag direct zelf wat ontworpen, maar zo werkt het niet als je net nieuw bent in deze hobby, dus ik heb daarna een set Samuel HQ's gebouwd.
En dankzij internet een Class D TPA3116D2 versterker, ook al weet ik misschien niet alles van de hoed en de rand. Zo'n beetje alle onderdelen op het Chinese Yuan Jing board vervangen naar aanleiding van posts op het diyaudio.com forum, ondertussen proberen te leren wat welke mod doet en waarom.
Kan ik je nu vertellen hoe een class A amp werkt? Nee, absoluut niet, ik was bezig met andere dingen.
Ik kom uit een software achtergrond en heb een hoop geprogrammeerd op het gebied van audio - FFT's en wavelets ken ik wel, condensatoren en weerstanden niet.
Dus vind ik het niet gek dat ik dan ga experimenteren met DSP's en class D versterkers. Ik koop boeken over speaker design (Weems, Dickason, etc), maar laat het analoge filter gedeelte een beetje links liggen want dat is niet *mijn* ding. Ik lees Floyd Toole over room acoustics en psycho acoustics, maar nee, nog steeds niks over class A versterkers of RLC filters - want dat ligt niet in mijn straatje.
Ik bouw een versterker uit componenten - een DSP, een SMPS, een Amp board. Ik verdiep me in welke componenten ik kan kiezen, verschillende chipsets voor de Amp, waar de feedback loop al dan niet zit, verschillende DSP opties, of het uitmaakt wat voor SMPS je gebruikt voor een class D versterker (LLC? Resonant of quasi-resonant?), ik lees me in over crossover design in het *theoretische* gebied, ik heb met mijn DSP namelijk niks te maken met een 2 meter hoge stapel boeken gericht op analoog filter ontwerp.
Ik koop een DATS V3 omdat ik daarmee snel aan de slag kan - ook al had ik prima een zelfbouw setje kunnen maken om die metingen te doen.
Ik loop alle fora af - zelfbouwaudio, diyaudio.com, audiocircle, Reddit.
Ik zie overal mensen dingen bouwen en experimenteren - dat is wat mij geinspireerd heeft om er ook mee aan de slag te gaan.
Maar ik zie op al die fora ook "ouwe rotten" die klagen over al die nieuwelingen die het allemaal verkeerd doen en niet de "basis" pakken die zij vinden dat ze moeten pakken.
In mijn ogen ben ik experimenten aan het opzetten, parameters aan het veranderen en dan aan het vergelijken en conclusies aan het trekken.
Maar af en toe krijg ik het idee dat mijn experimenten niet volwaardig zouden zijn omdat ik geen buizenversterker aan het bouwen ben, of omdat mijn DSP niet hetzelfde is als een analoge filter, of omdat mijn SMPS onderzoek minderwaardig zou zijn aan iemands anders Toroid experiment.
Als mensen dat zo voelen - soit, so be it. Maar even heel eerlijk - dat is dan HUN probleem, niet het mijne.
Volgens mij vergeten sommige ouwe rotten in een vak (inclusief ikzelf, zie mijn vorige post over mijn eigen vak) wel eens dat 30 jaar geleden het vak een stuk *kleiner* was. Wat zij toen leerden, was wat er te leren *viel* op dat moment.
30 jaar later zijn er zoveel technologieen bijgekomen en is het vak zo uitgebreid dat het voor nieuwe mensen niet vanzelfsprekend is om zich op dat kleine stukje te richten wat destijds jouw hele wereld was.
Prima als je zelf onderzoekt / experimenteert / parameters verandert op een heel klein gebiedje dat JIJ belangrijk vindt.
Maar lopen zeuren omdat andere mensen het op een net iets ander gebiedje doen dat HEN aanspreekt - kom op zeg, grow up.
/rant