Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Led

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Led »

richard schreef:
De wereld veranderd, maar het valt niet mee de wereld te veranderen.
Het enige wat je kan doen is de veranderingen zo goed mogelijk volgen of accepteren dat de verandering voor jou niet meer zo nodig hoeft.
Het laatste is naar mijn mening jammer, maar kan iemands keuze zijn. Dat geldt voor S&C en misschien ook voor Tom. Er komt een tijd dat het voor ieder gaat gelden.
Tuurlijk, de wereld verandert. Maar we kunnen de wereld ook zo veranderen dat mensen zich prettig blijven voelen ondanks die verandering, of misschien zelfs *met*.
Ik zou het zonde vinden als mensen als Tom zich niet meer welkom voelen enkel omdat er wat nieuwe mensen zijn met een andere insteek.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Tom zijn bijdragen tonen altijd een gefundeerde opzet, en hij is altijd blijven onderzoeken. Alleen zijn de vaardigheden die hij als oud professional verworven heeft, samen met zijn ijver om dingen uit te zoeken die wat vastbijten in materie vergt niet iets is wat ik ook kan brengen op dit forum.

Ik denk dat het niet het gebrek aan respect is, of zijn flexibiliteit, maar hij investeert op een golflengte die hij niet terugkrijgt via anderen. Misschien is dat op een bepaald moment gewoon niet interessant meer, altijd maar delen en brengen. En als het dan zou worden opgepakt en overgenomen dan heeft het nog een soort van overdrachtelijke waarde... volgens mij mist dat laatste.

Maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat dit een groot verschil maakt in of iets goed klinkend te krijgen is... goed genoeg voor mij dan. Ik weet ook niet hoe Netflix gebouwd is, voorheen keek ik. ooit gedownloade films omdat ICT me zo weinig boeit dat ik niet zou weten hoe ik ondertiteling er onder moest plakken...
Nu kijk ik wel wat meer, al zit ik liever oeverloos te pielen met simulatieprogramma's... die vaardigheden liggen meer in mijn bereik en bij mijn interessegebied - sorry, dieperliggende beginselen vind ik zo ongrijpbaar.

Maar op basis van T/S parameters kan ik op ervaring nog wel een laagafstemming gokken hoor. Maar het waarom, nee... ontgaat me zelfs na het lezen van het halve forum
audioruud

Bericht door audioruud »

Dit draadje maakt wel duidelijk hoe er tegen de hobby aangekeken wordt tegenwoordig en ook dat er een gigiantisch verschil is tussen nu en 15-30 jaar geleden. Ik begrijp ook dat Tom zich hier niet meer thuis voelt hoewel ik de opmerking: "Voorlichting bestond vooral uit commerciële, op niks gebaseerde prietpraat. Baarlijke nonsense van het niveau Sterreclame" wat mij betreft erg misplaatst vindt.
De meeste hobbiesten hebben niet de neiging om heel diep in de theoretische materie te duiken, toen niet en nu ook niet. Ons doel was dat mensen die het leuk vonden zelf aan luidsprekers te knutselen in ieder geval bij ons in de winkels een goede keuze konden maken voor een bruikbaar product, een luidspreker waarvan ze in ieder geval de kans hebben gehad deze te beluisteren en te vergelijken met alternatieven. Met of zonder houtpakket konden ze zich dan uitleven in de praktische vaardigheden met de zekerheid dat het technisch goed zat.
Op een gegeven moment werkte dat blijkbaar niet meer en wilde (vooral de jongere) klanten zelf iets bedenken, nabouwen was suf en hoe moeilijk kan het zijn? Overal op internet kon je vinden hoe het moest. Toch?

Electuur had een aantal boeken over de theorie die redelijk aansloten bij het gemiddelde kennis- en interesseniveau en behandelen ook de theoretische basisprincipes. Die basiskennis is ook nog wel op internet te vinden maar niet op een structurele manier.
Boeken als dat van Beranek (die hadden we ook te koop, nog nooit 1 verkocht) en de AES bundels waren hooguit voor 1% van de klanten interessant.

De ontwerpen die ik zelf maakte waren er op gericht een alternatief te zijn voor kant-en-klaar verkrijgbare luidsprekers maar dan wel met een veel betere kwaliteit en ook op een hoog niveau (Maxima, Audium, Ceramos en Mini-Monitor). Kwaliteit in het niveau van de componenten en kwaliteit van het kloppend zijn van het ontwerp, dwz met het doel van een zo natuurgetrouw mogelijke geluidsweergave. Dat in tegenstelling van veel commerciële ontwerpen die meer aandachttrekkend ontworpen waren.

Het is me in al die (23 jaren) wel opgevallen dat het aandeel van de klanten die prijs stelden op die goede geluidskwaliteit (en ook het verschil konden horen) steeds kleiner werd. Een hele grote groep luisteraars haakte gelijk af als ze niet de tent uit dreunden (er zit geen bas in zeiden ze dan).
Dat zal misschien ook met de ontwikkeling van de productiekwaliteit van de opnamen te maken hebben, luister eens naar Billy Eilish, echt leuke muziek maar het heeft geen zin om dat op een goede set te draaien.

Ik heb heel vaak moeite moeten doen om klanten daadwerkelijk aan het luisteren te krijgen (en dan niet al na 2 minuten opstaan, zo van "Ik heb het wel gehoord") Veel liepen er rond alsof ze in de kijkshop waren onder het mom dat ze even wilden zien wat wij allemaal hadden.

Ondertussen bood dit forum naast het opwekken van interesse in zelfbouwen ook alle opties om verwarring te stichten. Kijk naar het draadje over de Vifa Pillar Monitor, ook een ontwerp van mij. Als de topic starter meldt dat hij dit wel wil gaan bouwen wordt het gelijk door een aantal mensen afgeraden en worden er alternatieven aangereikt.

Zoals al gezegd, een winkel sluit niet meer aan bij de jongere generaties en de oudere generaties wisten ook heel snel hoe ze van alles on-line moesten bestellen.

Een zuur verhaal? Ach, ik heb me in de jaren prima vermaakt met een heleboel leuke en dankbare klanten maar...ik snap Titus dus wel en ik ben er dus ook niet voor niets een jaar geleden mee gestopt. Het tijdperk is voorbij.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Wat beschermd moet worden, lijkt me, is de diversiteit in de audiozelfbouwwereld. Met het verdwijnen van de laagdrempelige fysieke winkels, verdwijnt de speaker die je vooraf beluisteren kunt, het praatje over je passie of je vragen, de les in het herkennen van kwaliteit, zoals Ruud zo mooi beschrijft. Maar als iedereen via het internet alleen het goedkoopste bestelt, overleven fysieke winkels niet.
Met het afhaken van Tom verdwijnt de kans iets te leren wat je niet wist dat je snappen kon. Dat achter je eigen antwoord nog drie interessante vragen schuilgaan. Het is jammer dat hij hier geen maatje heeft, waarmee hij die boeiend bomen op kan zetten.
Het forum heeft absolute meesters in de kastbouw, doeners die aanpakken, what ever; zoekende & dwalende newbies, bouwers met een enkele vraag, grapjassen, van alles wat, gelukkig. De enige die ik op het forum met Tom eerlijk gezegd mis, zijn de onderzoekers. En dan heb ik het niet over de diepgaande discussies die soms langs komen. Ik mis zij die bouwen om te begrijpen, à la Linkwitz. Dus experimenten opzetten, parameters veranderen en dan vergelijken en conclusies trekken. Niet voor iedereen, maar voor de liefhebbers daarvan.
Shadow

Bericht door Shadow »

Wieger61 schreef:
Ik mis zij die bouwen om te begrijpen, à la Linkwitz. Dus experimenten opzetten, parameters veranderen en dan vergelijken en conclusies trekken. Niet voor iedereen, maar voor de liefhebbers daarvan.
Het probleem is gewoon dat er een zekere kans op succes moet zijn, anders vinden partners en jijzelf uiteindelijk ook, het niet leuk meer om honderden euro’s stuk te slaan op spullen die daarna voor een paar tientjes weer door gaan naar de volgende. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook grote hoorns gebouwd om te begrijpen dat je daar een beperkt aantal muziekstukken geweldig op weer kunt geven, maar heel veel dingen gewoon niet klinken. Ik heb ook kleine transmissielijntjes gebouwd die heerlijk op m’n werk staan te spelen op m’n bureau, maar ik heb ook TQWT’s gebouwd die diep gaan met een 13cm woofer die nu te koop staan, waarom? Ik heb ruimte voor groter en een partner die het leuk vindt dat ik van muziek geniet - nee wij samen van muziek genieten. Ik ben nog nooit in een zelfbouwzaak geweest, behalve de online winkel van Rudy en Strassacker, geen behoefte aan, meestal ontwerpen die me niet aanspreken - hoewel de minimonitor Beryllium me dat wel doet - maar dan nog, ieder beleeft het op zijn manier, dat zie je op luisterdagen, waar men respectvol met elkaar omgaat, dat zie je hier, waar de toon al snel wat zuur wordt, terecht of onterecht, het geeft maar aan dat er geen universele verklaring voor is.
jvenema

Bericht door jvenema »

Bepaalde experimenten die wellicht leuk en/of leerzaam zijn, zijn inderdaad duur in hetzij kosten of in hoeveelheid werk (of beide). Dat zet wel een rem op het even uitproberen. Bepaalde dingen kan je wel eenvoudig met nauwelijks kosten doen. Met een actief systeem met DSP kun je eenvoudig verschillende filters en EQ etc uitproberen. Sommige mensen hebben een bak onderdelen verzameld en kunnen ook wat spelen met passieve filters. Zelf heb ik (nog) niet zo volle bak met onderdelen en je gaat niet zomaar even, om wat te proberen redelijk wat geld uitgeven voor wat andere spoelen en condensators. En dan hebben we het nog niet gehad over de WAF, ik kan wel iets willen, maar kan het ook niet te gek maken.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik kan wel een beetje mee in wat ruud aanhaalde en dat Tom het niet meer ziet zitten hier
Ik heb ook m’n microfoon in de wilgen gehangen ben een fanatieke Zelfbouwer geweest en er zijn jaren geweest dat de transceiver smorgens vroeg aan ging even met Australië kletsen op 20 mtr daarna op 80 mtr bouwen en bomen tegelijk
Smiddags weer even over het lange pad met Australië En weer aan de knutsel tot op 20 mtr de Canadezen ( weg gelopen Nederlanders ) :D en daar elke avond bijna dezelfde nederlanders aan de praat werd ik mee getrokken in het als maar groter antennes en vermogen Tot er opeens een lichting Radioamateurs kwam die al dat geleuter over techniek niet wilden
Zij kletsten liever over Goedele Liekens en andere onderwerpen die helemaal niks met onze hobby te maken had
Taal werd steeds grover De overzeese verbindingen werden meer en meer sporadisch
De Aussies zaten op internet met Skype en de Canadezen en Amerikanen idem , dus die grote hark boven het dak van 3 huizen
Weg en alleen nog een draad voor 80 en 160 mtr ! Maar de sju was er af , moest ik ook nog een mast weg doen van de gemeente
En als je terug moet met minder is moeilijk , z
Ik heb in 2013-2014 de boel plat gelegd Alles verkocht en hier terrecht gekomen zit niet in speakerbouw Louter alleen buizen versterkers
Voor mij is dit nieuw en leer elke dag bij :dank:
Led

Bericht door Led »

Ik mis zij die bouwen om te begrijpen, à la Linkwitz. Dus experimenten opzetten, parameters veranderen en dan vergelijken en conclusies trekken. Niet voor iedereen, maar voor de liefhebbers daarvan.
Nou ja, niet om het een of ander, maar we zitten nu in de gouden eeuw van precies wat jij benoemt.
Alleen misschien niet op de manier waarop jij het graag gezien had.

Sorry, er volg nu een flinke rant, skip hem maar als je daar geen zin in hebt ;-)

-- rant on--

Ik ben relatief nieuw, heb 3 jaar geleden een set Needles gebouwd met Tang band 1320sif's, en nog eentje met andere materialen en onderdelen - om te experimenteren en te vergelijken.
Ik had graag direct zelf wat ontworpen, maar zo werkt het niet als je net nieuw bent in deze hobby, dus ik heb daarna een set Samuel HQ's gebouwd.
En dankzij internet een Class D TPA3116D2 versterker, ook al weet ik misschien niet alles van de hoed en de rand. Zo'n beetje alle onderdelen op het Chinese Yuan Jing board vervangen naar aanleiding van posts op het diyaudio.com forum, ondertussen proberen te leren wat welke mod doet en waarom.

Kan ik je nu vertellen hoe een class A amp werkt? Nee, absoluut niet, ik was bezig met andere dingen.
Ik kom uit een software achtergrond en heb een hoop geprogrammeerd op het gebied van audio - FFT's en wavelets ken ik wel, condensatoren en weerstanden niet.
Dus vind ik het niet gek dat ik dan ga experimenteren met DSP's en class D versterkers. Ik koop boeken over speaker design (Weems, Dickason, etc), maar laat het analoge filter gedeelte een beetje links liggen want dat is niet *mijn* ding. Ik lees Floyd Toole over room acoustics en psycho acoustics, maar nee, nog steeds niks over class A versterkers of RLC filters - want dat ligt niet in mijn straatje.

Ik bouw een versterker uit componenten - een DSP, een SMPS, een Amp board. Ik verdiep me in welke componenten ik kan kiezen, verschillende chipsets voor de Amp, waar de feedback loop al dan niet zit, verschillende DSP opties, of het uitmaakt wat voor SMPS je gebruikt voor een class D versterker (LLC? Resonant of quasi-resonant?), ik lees me in over crossover design in het *theoretische* gebied, ik heb met mijn DSP namelijk niks te maken met een 2 meter hoge stapel boeken gericht op analoog filter ontwerp.
Ik koop een DATS V3 omdat ik daarmee snel aan de slag kan - ook al had ik prima een zelfbouw setje kunnen maken om die metingen te doen.

Ik loop alle fora af - zelfbouwaudio, diyaudio.com, audiocircle, Reddit.
Ik zie overal mensen dingen bouwen en experimenteren - dat is wat mij geinspireerd heeft om er ook mee aan de slag te gaan.
Maar ik zie op al die fora ook "ouwe rotten" die klagen over al die nieuwelingen die het allemaal verkeerd doen en niet de "basis" pakken die zij vinden dat ze moeten pakken.

In mijn ogen ben ik experimenten aan het opzetten, parameters aan het veranderen en dan aan het vergelijken en conclusies aan het trekken.
Maar af en toe krijg ik het idee dat mijn experimenten niet volwaardig zouden zijn omdat ik geen buizenversterker aan het bouwen ben, of omdat mijn DSP niet hetzelfde is als een analoge filter, of omdat mijn SMPS onderzoek minderwaardig zou zijn aan iemands anders Toroid experiment.

Als mensen dat zo voelen - soit, so be it. Maar even heel eerlijk - dat is dan HUN probleem, niet het mijne.

Volgens mij vergeten sommige ouwe rotten in een vak (inclusief ikzelf, zie mijn vorige post over mijn eigen vak) wel eens dat 30 jaar geleden het vak een stuk *kleiner* was. Wat zij toen leerden, was wat er te leren *viel* op dat moment.
30 jaar later zijn er zoveel technologieen bijgekomen en is het vak zo uitgebreid dat het voor nieuwe mensen niet vanzelfsprekend is om zich op dat kleine stukje te richten wat destijds jouw hele wereld was.

Prima als je zelf onderzoekt / experimenteert / parameters verandert op een heel klein gebiedje dat JIJ belangrijk vindt.
Maar lopen zeuren omdat andere mensen het op een net iets ander gebiedje doen dat HEN aanspreekt - kom op zeg, grow up.

/rant :-)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:lol: duidelijk uitgesproken...
jvenema

Bericht door jvenema »

Led schreef:
-- rant on--

.........

/rant :-)
Ik herken hier wel het nodige in. Door mijn studie Elektrotechniek aan de TU Delft een behoorlijke tijd terug, kan ik me best wel reden met passieve filters en als ik echt mijn best zou doen zou ik me in een hoop dingen weer kunnen verdiepen en snappen. In mijn studententijd heb ik ooit eens het ontwerp van de Quad 405 eens helemaal nagerekend.
Ben uiteindelijk meer de digitale kant opgegaan, eerst IC ontwerper, later meer de software kant, dus een hoop vaardigheden op analoge vlak zijn in de afgelopen 30 jaar niet onderhouden beroepsmatig en dus heel ver weggezakt.
Had vroeger een audio hobby, versterkers bouwen, Elektuur etc. veel gesoldeerd en veel was ook audio gerelateerd. Hout bewerken en met name ook het ontwerpen van dingen vind ik ook leuk. Heb de nodige meubels gemaakt voor de kinderkamer.
Toen ik ontdekte dat er een goedkoop versterker bordje was met DSP, heb ik de "oude" hobby weer eens opgepakt en een actief tweeweg systeem gemaakt. Ik heb hier veel plezier aan beleefd, eenmaal up en running kun je eenvoudige verschillende dingen uitproberen door de DSP anders te programmeren. Door mijn software achtergrond voel ik me helemaal thuis in de DSP wereld.
Ben nu, met een ander tweeweg systeem bezig en de bedoeling is dat die passief gefilterd gaat worden. Heb ook eerder met het verbouwen van een keyboard speaker/versterker kast een passief filter ontworpen. De totaal niet klinkende piezo tweeter is toen vervangen door een andere tweeter die ik had liggen.
Eenmaal ingebouwd en nadat de kast iets was aangepast met extra versteviging wat bitumen en demping, metingen gedaan, frequentie response, impedantie. Met deze gegevens filter ontworpen, onderdelen besteld dit erin gesoldeerd en weer gemeten.
De voorspelde frequentierespons met filter ontwerp kwam er precies zo uit. Dus ja passief lukt ook wel.
Maar toch nu ik bijna klaar ben met het bouwen van de kast, merk ik toch steeds dat ik iets heb, van zal ik ze toch niet actief maken? Een kleine meanwell voeding erin versterker DSP bordje erbij.
Dus ja, ik merk ook dat de hobby voor mij op bepaalde aspecten zit en dat die aspecten niet voor iedereen hetzelfde zijn.
Mensen die buizen of class A versterkers bouwen, geweldig, maar niets voor mij. Misschien ben ik te "nuchter", als een goedkope class-D versterker een vervorming heeft wat redelijk ver achter de komma zit en een luidspreker een vervorming van 0,5 a 1 %, waarom zou ik me dan zo druk maken om de versterker een heel klein beetje beter te maken? En in het laag waar grote uitslagen nodig zijn zit een luidspreker al snel richting de 20-30% vervorming.
Dus bepaalde dingen die je interesseren, daar verdiep je je in en daar ga je mee aan de slag. Andere dingen neem je meer gewoon "as is". Op dit moment heb ik wat minder met basreflex systemen, dus waarom zou ik me daarin verdiepen qua theorie? Ik heb wat minder met versterkers bouwen (wel gedaan vroeger), dus doe mij maar een kant en klaar bordje wat goed genoeg is. En natuurlijk kijk je wel of de voeding zwaar genoeg is en gooi je voor de zekerheid er nog wat extra elco's tegenaan. Ook een kant en klaar DAC bordje gemod, ook hier weer voedings elco;s en ontkoppel condensators die niet nodig zijn. Dus relatief kleine eenvoudige en goedkope dingen, die de boel net iets beter maken. Of het allemaal hoorbaar is, is een tweede, maar als het een half uurtje werk is en 3 euro aan onderdelen, waarom niet, daarvoor is het ook een hobby.
Maar als ik de vrouw ga zeggen, ik ga een superdude ding in elkaar solderen van 1000 euro, dan is dat wel even een "dingetje" en is er denk ik wel een probleem.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Tom Magchielse schreef:
Ik waardeer de vriendelijke woorden die zo hier en daar over mij opgeschreven zijn, maar kom desondanks toch tot de conclusie dat dit forum mijn ding niet meer is. Of ik word te oud, of jullie zijn zo veranderd..
Hoe dan ook, ik beëindig mijn lidmaatschap
Ik wens jullie alle goeds,
Tom
Spijtig om te lezen, ik las je stukken/ input/ posts altijd met veel interesse zonder ook maar de helft te begrijpen om het vervolgens nog maar een paar keer te lezen. De tijd die je er in stopte en de uitleg er bij zie je niet vaak...
audioruud

Bericht door audioruud »

Ook in het licht van de beëindiging van de winkel van Speaker en Co: afgelopen zaterdag is Peter Metsemakers overleden.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

audioruud schreef:
Ook in het licht van de beëindiging van de winkel van Speaker en Co: afgelopen zaterdag is Peter Metsemakers overleden.
ik hoorde het ook net. viewtopic.php?f=3&t=28456
jurriaan

Bericht door jurriaan »

Led schreef:
Niet om het een of ander, en alle respect naar Speaker & Co - ik ken die naam al vanaf dat ik een tiener was...
Maar S&C is gewoon niet met de tijd mee gegaan.

Ik heb er zelf ook onderdelen besteld hoor..
Maar als beginnende speaker bouwer had je niks aan hun winkel.
Ik wou *leren*. Ik wou niet alleen maar een bouwpakket kopen omdat iemand me vertelt "Dat pakket moet je hebben".

Ik heb alles op internet geleerd. Ik heb alles gehaald uit fora, Duitse magazines (Hobby hifi, Klang & Ton), en een paar Duitsers met DIY audio shops die me precies konden vertellen wat ik moest gaan lezen, of waar ik mijn informatie kon vinden.
"Ga eens op diyaudio.com lezen, of zelfbouwaudio.nl", right?

Had Speaker & Co een blog gehad waarin builds werden uitgelegd, waarin verteld werd hoe je daadwerkelijk je drivers meet, waarom "Loudspeaker Cook Book" nog steeds relevant is...
Dan had ik kind aan huis geweest.

Maar voor mij was het nu gewoon een shop die onderdelen verkocht.
En die kan ik online ook wel vinden.

Nogmaals, niet gemeen bedoeld, maar het voelde als een jaren tachtig winkel terwijl we 40 jaar verder zijn.

Om het in context te zetten, de duitse shop OAudio.de heeft regelmatig nieuwe builds, die worden besproken in Hobby Hifi or Klang&Ton, en als ik ze mail krijg ik zinnig advies (ook als het advies is dat ik misschien NIET die ene dure kit moet kopen).
Ik kan ze vragen stellen over drivers en metingen, ze laten hun eigen drivers maken (rebranded Tangbands met kleine wijzigingen, soit, maar goed aan de prijs)...

Kortom, daar *gebeurt* wat, en ik heb het gevoel dat ze hun oor aan de vloer hebben - ze lezen mee wat er gebeurt en waar mensen behoefte aan hebben, en reageren zelf ook op fora.

Daar hoef ik geen stof vanaf te blazen voor ik ze contacteer zeg maar :-)

Mocht S&C meelezen, sorry, ik weet dat mijn opmerkingen hard zullen klinken. Maar misschien dat het een idee geeft over hoe verder te gaan met de web kant..
Onderdelen kunnen mensen overal kopen. Enthousiasme, kennis en voorbeelden gecombineerd geven mijns inziens een goed platform om mee te werken.
Volledig herkenbaar. Mij leerweg komt grotendeels over heen. Noodteken fysieke winkel bezocht voor de speakerbouwhobby.

En ik vind het commentaar niet hard, ik vind het nuttige tips die een ondernemer verder kan helpen.
Led

Bericht door Led »

jvenema schreef:
Toen ik ontdekte dat er een goedkoop versterker bordje was met DSP, heb ik de "oude" hobby weer eens opgepakt en een actief tweeweg systeem gemaakt. Ik heb hier veel plezier aan beleefd, eenmaal up en running kun je eenvoudige verschillende dingen uitproberen door de DSP anders te programmeren.
Ik was er net achter gekomen dat er nu van die goedkope Wondom/Sure/Dayton ADAU1701 DSP bordjes zijn die het mogelijk maken om low-budget te experimenteren met DSP. Gecombineerd met goedkope class D versterker bordjes zoals de TPA3116D2 die ik net had gebruikt leek me dat een prima hobby project dus zat ik erover te denken om dat te gaan doen.

En toen las ik dit : https://www.soundimports.eu/nl/blogs/bl ... oor-jimmy/

...en toen wist ik zeker dat ik dat ging doen! :-)

Dank daarvoor! :D

Progress vanavond : passen en meten, ik heb nadat ik wist wat ik wou gaan gebruiken de alu cases gekocht waar het allemaal in zou passen,
daarna mijn keuze qua onderdelen weer veranderd dus nu moet ik gaan passen en meten hoe ik het er allemaal in ga krijgen - en hopen dat ik geen last krijg van EMI :-)
Worst case - andere cases kopen :-)
versterker.jpeg
John P

Bericht door John P »

Kijk eens beter op het forum. [-X #-o \:D/
viewtopic.php?f=59&t=27723&p=1924487#p1924487
ray5150

Bericht door ray5150 »

jurriaan schreef:
En ik vind het commentaar niet hard, ik vind het nuttige tips die een ondernemer verder kan helpen.
Ik betwijfel eerlijk gezegd of er in Nederland nog iemand te vinden die anno 2020 serieuze plannen heeft om een (fysieke) winkel in zelfbouw luidsprekers te gaan beginnen. is bijna hetzelfde als een winkeltje in elektronica componenten startten. het is simpelweg een doodlopende weg. geen droog brood (meer) mee te verdienen.

En al helemaal niet nu door de Corona crisis ons een flinke economische krimp te wachten staat.
Led

Bericht door Led »

ray5150 schreef:
jurriaan schreef:
Ik betwijfel eerlijk gezegd of er in Nederland nog iemand te vinden die anno 2020 serieuze plannen heeft om een (fysieke) winkel in zelfbouw luidsprekers te gaan beginnen. is bijna hetzelfde als een winkeltje in elektronica componenten startten. het is simpelweg een doodlopende weg. geen droog brood (meer) mee te verdienen.

En al helemaal niet nu door de Corona crisis ons een flinke economische krimp te wachten staat.
Ik denk dat het ook meer bedoeld was op de web-kant; mensen willen meer dan alleen een (fysieke of internet) onderdelen toko - ze willen informatie en communicatie. Of dat haalbaar is is een tweede, je kunt moeilijk 400 klanten bij hun handje vasthouden.
Maar je kunt wel - zoals Audiophonics.fr en SoundImports.eu doen - de boel spannend en interessant houden met blog posts, en build verslagen van klanten. Laten zien dat er nieuwe dingen zijn, hoe mensen die gebruiken, en dat het ook voor jou haalbaar is om die nieuwe dingen leuk in te zetten zonder direct een lening bij de bank af te hoeven sluiten ;-)

Zo'n verslag van Jimmy over de bouw van een setje actieve speakers met DSP zoals gepost hier op het forum en op SoundImports.eu - dat is wat mensen houvast geeft en de moed om het ook eens te proberen.
Led

Bericht door Led »

John P schreef:
Kijk eens beter op het forum. [-X #-o \:D/
viewtopic.php?f=59&t=27723&p=1924487#p1924487
Die heb ik ook gevonden - omdat er op het SoundImports.eu verslag een link naar stond! :-)

Zo'n enkele post in een forum-sectie waar reacties uitgeschakeld zijn - die gaat uit zichzelf niet veel mensen bereiken.
Het verslag op SoundImports bereikt denk ik meer mensen, die daardoor weer naar dit forum komen.
En omdat het een interessant verslag is, check ik sindsien de SoundImports site eens in de zoveel tijd om te kijken of er weer nieuwe interessante dingen gepost zijn! :-)
John P

Bericht door John P »

Ik vindt persoonlijk de site https://www.lautsprecherbau.de/ een goede aanvulling op een webstore (Intertechnik).De ontwerpen zijn in verschillende klassen (niet overal bij zetten dat het fantastisch is), de redenen van het ontwerp en het veronderstelde gebruik wordt verteld, en er is een grote inbreng van nabouwers. Bovendien is het down to earth, geen gedweep met exotica. Het is wel een dagtaak om dit te verzorgen en niet houdbaar voor een lokale handelaar.
Led

Bericht door Led »

John P schreef:
Ik vindt persoonlijk de site https://www.lautsprecherbau.de/ een goede aanvulling op een webstore (Intertechnik).De ontwerpen zijn in verschillende klassen (niet overal bij zetten dat het fantastisch is), de redenen van het ontwerp en het veronderstelde gebruik wordt verteld, en er is een grote inbreng van nabouwers. Bovendien is het down to earth, geen gedweep met exotica. Het is wel een dagtaak om dit te verzorgen en niet houdbaar voor een lokale handelaar.
Dit is precies het soort site dat ik bedoel. Er is een hoop te lezen, er zijn graphs, schema's, uitleg over het daadwerkelijke bouwen / hout werk, en het is leuk geschreven.
Er zal vast een bias in zitten - "wij van WC-eend adviseren WC-eend" :-) - maar het geeft een duidelijk overzicht op een manier dat iemand die het nog nooit gedaan heeft denkt - "Hey dat zou ik misschien wel kunnen!".

Het is dat mijn dochter pas 9 is dus het is nu nog net iets te hoog gegrepen, maar ik hoop over een jaar of 4 haar naar zo'n site te sturen zodat ze terugkomt met een idee "Zeg pap, kunnen we DIE niet samen maken?" :-)
Loekie

Bericht door Loekie »

audioruud schreef:
Een zuur verhaal? Ach, ik heb me in de jaren prima vermaakt met een heleboel leuke en dankbare klanten maar...ik snap Titus dus wel en ik ben er dus ook niet voor niets een jaar geleden mee gestopt. Het tijdperk is voorbij.
"Het tijdperk is voorbij." Dat klinkt als een wonden likkend excuus voor de leegloop van je winkel; ik lees er ook iets in als "de buitenwereld is daarvan de schuld, ik kon er niets aan doen".
Zoals jij heb ik ook in andere branches door de jaren al velen met potentie onnodig kapot zien gaan.

Bestaat de Gouden Gids nog? Nee. Maar betekent dat dat er sindsdien geen advertenties meer aan de man zijn gebracht?
Het probleem met die firma was slapende marketeers in een veranderende omgeving. De wereld verandert feitelijk in een steeds hoger tempo en in de komende periode voltrekt dat weer eens recht voor je ogen. Als je daar als ondernemer geen oog voor hebt kun je beter werknemer worden.
Eenzelfde verhaal als je als fiets fabrikant bij het opoe model was blijven stil staan en ermee mokkend ter ziele was gegaan. Maar ik zie nog steeds mensen fietsen, masa's mensen zelfs. Had je destijds de drie versnellingsfiets, later de offroad fiets / mountain bike en meer recent, de elektrische fiets, als latente behoefte herkend of had je in elk geval op tijd aan 'me too' marketing gedaan, dan had je door tijdige aanpassing beslist niet zonder centen gezeten.

De vraag is welk "tijdperk" er precies voorbij is, welk tijdperk springlevend is, maar ook welke latente behoeften er momenteel bestaan op audio gebied en dan met name LS gerelateerd. Wil je soms zeggen dat de consument de interesse in goed geluid in een mooie verpakking en aangepast aan z'n speeltjes en overige behoeften heeft verloren? Kom nou. Als je daar samen met Titus of Peter op tijd bij had stil gestaan, dan had dat wellicht tot een gewijzigd (misschien ook innovatief) produkt- en dienstaanbod kunnen leiden. De uitkomst daarvan had je vervolgens op een gerichte manier aan je doelgroep moeten communiceren.
Maar hetzelfde winkeltje met dezelfde producten waarop de markt niet meer zat te wachten en dat tegen een niet meer competitief prijsniveau, dat moest wel dood bloeden, niet?
Het probleem met jarenlang in een verslofte omgeving werkzaam zijn is dat je een veranderende wereld om je heen - zo je die al tijdig hebt waargenomen - met angst tegemoet ziet in plaats van die te herkennen en als uitdaging te zien waarop je als ondernemer kunt inspelen.
Laatst gewijzigd door Loekie op za 25 apr 2020, 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

Hé,weer een zure er bij! :lagge:
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

En allemaal al jaren succesvol ondernemer natuurlijk.... :lol:
Loekie

Bericht door Loekie »

dre schreef:
Hé,weer een zure er bij! :lagge:
Mocht je daarmee mijn betoog bedoelen, zet dan je leesbril eens op. Er staat namelijk zoveel als: deze business is niet dood en zal dat nooit zijn ook.
In mijn vroegere jaren als marketeer heb ik weet ik hoeveel ondernemers met dezelfde fouten dezelfde uitvluchten horen maken. Onafhankelijk van de branche.
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”