Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Moderator: Beheerdersteam
- ThorensTD150
- Berichten: 17
- Lid geworden op: ma 27 mei 2019, 21:30
Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Hallo Foremleden,
Ik heb tijdens de kerstdagen een leuke buizenversterker in elkaar geschroefd, maar bij de aansluiting van de potmeter naar de printplaat een GROTE fout gemaakt...
Ik heb de + en de - omgedraaid, waardoor de rechtertrap opgeblazen is. (zie bijlage versterker.jpg)
Wanneer ik nu muziek afspeel, begint hij op het rechter te stotteren wanneer het volume enigzins omhoog gaat.
Heeft 1 van jullie (of meerdere) een suggestie wat ik kapot gemaakt kan hebben?
Wellicht af te leiden uit het schema?
Of anders goede suggesties hoe ik kan achterhalen wat er kapot is?
ik ben in het bezit van een oscilloscoop, mocht dat nodig zijn..
groet, Erik
Ik heb tijdens de kerstdagen een leuke buizenversterker in elkaar geschroefd, maar bij de aansluiting van de potmeter naar de printplaat een GROTE fout gemaakt...
Ik heb de + en de - omgedraaid, waardoor de rechtertrap opgeblazen is. (zie bijlage versterker.jpg)
Wanneer ik nu muziek afspeel, begint hij op het rechter te stotteren wanneer het volume enigzins omhoog gaat.
Heeft 1 van jullie (of meerdere) een suggestie wat ik kapot gemaakt kan hebben?
Wellicht af te leiden uit het schema?
Of anders goede suggesties hoe ik kan achterhalen wat er kapot is?
ik ben in het bezit van een oscilloscoop, mocht dat nodig zijn..
groet, Erik
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Even een paar dingen die je kan proberen.
Je kan de potmeter nameten.
De eerste buisjes verwisselen kijken of het probleem mee verhuisd.
Spanningen meten.
Dennis
Je kan de potmeter nameten.
De eerste buisjes verwisselen kijken of het probleem mee verhuisd.
Spanningen meten.
Dennis
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
De enigste potmeter die ik in het schema zie zitten is de volume/gain pot aan de ingang.
Als je die verkeerd aangesloten hebt zal die verkeerd om werken, of niet.
Lijkt me een beetje stug als je daardoor een buis opblaast.
Zou eerst eens de buizen tussen links en rechts omwisselen, kijken of het probleem meeverhuisd.
Indien ja, buis is brak en moet vervangen worden.
Indien nee, is er iets anders niet pluis.
Als je die verkeerd aangesloten hebt zal die verkeerd om werken, of niet.
Lijkt me een beetje stug als je daardoor een buis opblaast.
Zou eerst eens de buizen tussen links en rechts omwisselen, kijken of het probleem meeverhuisd.
Indien ja, buis is brak en moet vervangen worden.
Indien nee, is er iets anders niet pluis.
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Goeie raad van Ray
Als 't niet gaat, spanningen aan de buisvoeten in het schema noteren, geeft een idee van wat er mis is.
Je gebruikt een andere voedingstrafo dan in het schema, wel goed aangesloten ?
Anne
Als 't niet gaat, spanningen aan de buisvoeten in het schema noteren, geeft een idee van wat er mis is.
Je gebruikt een andere voedingstrafo dan in het schema, wel goed aangesloten ?
Anne
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Is dit een originele Audionote kit of een clone?
- ThorensTD150
- Berichten: 17
- Lid geworden op: ma 27 mei 2019, 21:30
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Het is een kloon.
De buizen heb ik al verwisseld, maar dat bied geen soelaas.
Zoals wellicht op de foto te zien had ik vanaf de potmeter de + en de - omgedraaid.
Het sputteren begint pas wanneer ik het volume harder zet.
Ik meet 250 en 6,3 volt op de aangegeven punten.
Ik zal de spanningen op de buisvoeten ook eens meten.
groet, Erik
De buizen heb ik al verwisseld, maar dat bied geen soelaas.
Zoals wellicht op de foto te zien had ik vanaf de potmeter de + en de - omgedraaid.
Het sputteren begint pas wanneer ik het volume harder zet.
Ik meet 250 en 6,3 volt op de aangegeven punten.
Ik zal de spanningen op de buisvoeten ook eens meten.
groet, Erik
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Een potmeter heeft geen + en -, wel een CW (Clockwise, rechts dus.) een CCW (Counterclockwise, links dus) en een wiper (dat is de loper.)
Maak ander even een tekeningetje van hoe je de potmeter eerst, en het nu hebt aangesloten, en maak hier een scan of foto van.
- Alle solderingen nog eens nalopen. maak gelijk een fot van de soldeerzijde.
- Polariteit van elco's en diodes controleren tov de PCB opdruk en het schema.
- De juiste weerstand op de juiste plaats op de PCB ? zelfde geldt voor de condensatoren.
- Wissel de UGT aansluitingen voor links en rechts eens om. zelfde verhaal als met de buizen omwisselen.
Maak ander even een tekeningetje van hoe je de potmeter eerst, en het nu hebt aangesloten, en maak hier een scan of foto van.
- Alle solderingen nog eens nalopen. maak gelijk een fot van de soldeerzijde.
- Polariteit van elco's en diodes controleren tov de PCB opdruk en het schema.
- De juiste weerstand op de juiste plaats op de PCB ? zelfde geldt voor de condensatoren.
- Wissel de UGT aansluitingen voor links en rechts eens om. zelfde verhaal als met de buizen omwisselen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 01 jan 2020, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Zou je even willen kijken of deze twee elco's er goed in zitten qua polariteit, in het rechter kanaal? ik kan het op de foto niet goed zien .
- Bijlagen
-
- 2.PNG (252.51 KiB) 1249 keer bekeken
-
- Knipsel.PNG (17.03 KiB) 1249 keer bekeken
- ThorensTD150
- Berichten: 17
- Lid geworden op: ma 27 mei 2019, 21:30
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Hallo Olaf,
Wat scherp gezien!
De ene elco zit inderdaad verkeerd om...
Ik ga e.e.a. eens demonteren en hem omdraaien.
Bedankt!
groet, Erik
Wat scherp gezien!
De ene elco zit inderdaad verkeerd om...
Ik ga e.e.a. eens demonteren en hem omdraaien.
Bedankt!
groet, Erik
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Olav je verdient een medaille Dat je dat gezien hebt 
Alleen ik zou er een nieuwe elko in doen en niet deze omdraaien
Alleen ik zou er een nieuwe elko in doen en niet deze omdraaien
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Heb je ook al eens een andere bron geprobeerd?
Wanneer je de fout aan de ingang van de versterker hebt gemaakt heb je wellicht de uitgang van je bron kortgesloten en is die overleden.
Wanneer je de fout aan de ingang van de versterker hebt gemaakt heb je wellicht de uitgang van je bron kortgesloten en is die overleden.
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Denk dat hij het alweer doet RobertD
Dankjewel kan er niet af Of het komt nog
Dankjewel kan er niet af Of het komt nog
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Het zou inderdaad leuk zijn om te horen hoe dit is afgelopen en of het probleem nu opgelost is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
sinds 2 januari niet meer ingelogd.
waarschijnlijk aan t genieten van muziek
waarschijnlijk aan t genieten van muziek
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Dit is de man waar ik mijn voorversterker gekocht heb. Hij leek toen heel geïnteresseerd in het forum en de luisterdagen
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Dan zal het wel Heeeel mooi klinken Bashardbats schreef:Dit is de man waar ik mijn voorversterker gekocht heb. Hij leek toen heel geïnteresseerd in het forum en de luisterdagen
En komt hij misschien best naar de Luisterdag
Dat is toch De lakmoes test proef of hoe het ook precies heet
- ThorensTD150
- Berichten: 17
- Lid geworden op: ma 27 mei 2019, 21:30
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Ah, sorry...
Het duurde vrij lang voor ik de nieuwe Eelco’s in huis had.
Had nl. eerst de elco omgedraaid zodat hij correct was aangesloten, maar dat bood geen soelaas.
Daarna dus alle 4 de elco’s vervangen, maar dat geeft ook niet het gewenste resultaat.
Wanneer ik hem nu aansluit en het volume wat verder open draai begint’ie te hikken.
Alsof hij het vermogen niet kwijt kan.
Ik dacht eerst nog dat de bedrading tussen de UGT’s en de speakerklemmen te dun was, dus heb die aangepast. (heidens karwei) maar dat hielp ook niet. Weet nu eerlijk gezegd niet wat ik hier nog mee aan moet.
Hij staat nu zo in een hoekje. Wat ook niet helpt is de versterker die ik nu gebruik. Die speelt ook erg fijn. Daarnaast ben ik aan een Phono buizen voorversterker begonnen voor m’n zoon. Maar...
Heeft iemand nog een idee waarom hij begint te stotteren wanneer ik hem maar iets harder zet dan normaal spraakvolume, dan verneem ik dat heel graag.
En nóg belangrijker: wat kan ik er aan doen om dit te verhelpen?
(De UGT’s zijn van een Bocama LA224B, niet die uit de 2 die onder op de foto staan)
Groet, Erik
Het duurde vrij lang voor ik de nieuwe Eelco’s in huis had.
Had nl. eerst de elco omgedraaid zodat hij correct was aangesloten, maar dat bood geen soelaas.
Daarna dus alle 4 de elco’s vervangen, maar dat geeft ook niet het gewenste resultaat.
Wanneer ik hem nu aansluit en het volume wat verder open draai begint’ie te hikken.
Alsof hij het vermogen niet kwijt kan.
Ik dacht eerst nog dat de bedrading tussen de UGT’s en de speakerklemmen te dun was, dus heb die aangepast. (heidens karwei) maar dat hielp ook niet. Weet nu eerlijk gezegd niet wat ik hier nog mee aan moet.
Hij staat nu zo in een hoekje. Wat ook niet helpt is de versterker die ik nu gebruik. Die speelt ook erg fijn. Daarnaast ben ik aan een Phono buizen voorversterker begonnen voor m’n zoon. Maar...
Heeft iemand nog een idee waarom hij begint te stotteren wanneer ik hem maar iets harder zet dan normaal spraakvolume, dan verneem ik dat heel graag.
En nóg belangrijker: wat kan ik er aan doen om dit te verhelpen?
(De UGT’s zijn van een Bocama LA224B, niet die uit de 2 die onder op de foto staan)
Groet, Erik
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Als je hier een vraag stelt en mensen doen moeite je te helpen zou het je sieren niet 4 maand te wachten met een reactie, dat als eerste.
Maar dan je probleem, het lijkt dus gewoon nog op het probleem waar je mee begon. Hikken, hoe klinkt dat, kun je eens een opname posten? En je hebt een scoop, kun je die uitgang eens laten zien (met belasting uiteraard) als het probleem zich voordoet? Is het wel of geen oscilleren, dat is wel handig te weten in de probleem analyse.
Maar dan je probleem, het lijkt dus gewoon nog op het probleem waar je mee begon. Hikken, hoe klinkt dat, kun je eens een opname posten? En je hebt een scoop, kun je die uitgang eens laten zien (met belasting uiteraard) als het probleem zich voordoet? Is het wel of geen oscilleren, dat is wel handig te weten in de probleem analyse.
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Lijkt een soort motorboten, flop-flop-flop...
Komt door slecht ontkoppelde voeding maar is volgens schema dik in orde ??
Anne
Komt door slecht ontkoppelde voeding maar is volgens schema dik in orde ??
Anne
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Misschien eens wat meer foto's plaatsen van hoe de zaak er nu bijstaat ?
Ik zou ook even de voedingsspanningen meten, in het schema intekenen, en deze inscannen of fotograferen.
Ik zou ook even de voedingsspanningen meten, in het schema intekenen, en deze inscannen of fotograferen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Mijn gevoel zegt dat er in het voeding gedeelte iets niet juist gebouwd is. Misschien toch de trafo niet juist aangesloten. Meer foto's zijn op zijn plaats
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Ik neem aan, dat de foto de verkeerde aansluiting weergeeft, of niet?
Als ik de foto bekijk, dan is de rechter aansluiting verkeerd. De afschermingen van beide aansluitingen moeten het dichts bij GND zitten, dus naar elkaar toe. De binnenaders zitten ver bij elkaar vandaan. Dus rechts volgens de foto moet volgens mij omgedraaid worden. Heb je dat gedaan?
Piet
Als ik de foto bekijk, dan is de rechter aansluiting verkeerd. De afschermingen van beide aansluitingen moeten het dichts bij GND zitten, dus naar elkaar toe. De binnenaders zitten ver bij elkaar vandaan. Dus rechts volgens de foto moet volgens mij omgedraaid worden. Heb je dat gedaan?
Piet
- ThorensTD150
- Berichten: 17
- Lid geworden op: ma 27 mei 2019, 21:30
Re: Kanaal opgeblazen van m'n nieuwe buizenversterker
Hallo Forumleden,
Wat fijn dat jullie ondanks mijn wangedrag, tóch de moeite willen nemen om mijn probleem te helpen oplossen!
Hierbij meer foto’s en audio/video.
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Ik weet nl. Zo geen oplossing te bedenken...
Groet, Erik
Wat fijn dat jullie ondanks mijn wangedrag, tóch de moeite willen nemen om mijn probleem te helpen oplossen!
Hierbij meer foto’s en audio/video.
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Ik weet nl. Zo geen oplossing te bedenken...
Groet, Erik
- ThorensTD150
- Berichten: 17
- Lid geworden op: ma 27 mei 2019, 21:30
