Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

paulebappie schreef:
rjmulder schreef:
Afgelopen weekend ook een DAM1021 besteld en gisteren bericht gekregen dat die verstuurd is.
Daar ga je geen spijt van krijgen :-({|=
Dat is ook niet de bedoeling ;)
Na nieuwe speakers en versterker mag de DAC niet achter blijven deze wordt toch de meeste van de tijd gebruikt.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door paulebappie »

Ik zit te wachten op een kast uit China:
https://www.ebay.com/itm/White-Aluminum ... 4524517690

En gebruik inmiddels deze (de lite versie) als besturing & display:
https://www.diyaudio.com/forums/vendor- ... ntrol.html
Bevalt erg goed!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Even in de gaten houden dat de I²S van de Raspberry maar tot 192 gaat, en dus de omzetting van High Res, dan ook niet naar een hoger plan tilt.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door paulebappie »

hannesie schreef:
Volgens mij zijn dit wel geïsoleerde eilandjes, kan nu niet even kijken bij de andere DAC, die is even aan het logeren bij een ander systeem. :think:

Maar inderdaad het zijn wel koperen afstand-busjes en moertjes. Bij beide is dat zo gemonteerd, ik heb niet de indruk dat het een probleem is.
Eilandjes zijn helaas verbonden met ground :(
Wat mij betreft een ontwerpfout, je kan beter plastic gebruiken anders krijg je ground loops.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

Hij zal nu alleen als DAC gebruikt worden voor de streamer, ga hem dus vast zetten op I2S ingang.
Wie weet wordt dit op ten duur wel weer een nieuw project om er een losse DAC van te maken we gaan het zien.

Die 192 heeft dat ook niet te maken met de klok van de raspberry? Ga het wel zien en horen :) anders nog wat anders er bij bestellen de laatste tijd toch lekker bezig met geld uitgeven #-o
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Ga het wel zien en horen :) anders nog wat anders er bij bestellen de laatste tijd toch lekker bezig met geld uitgeven #-o
Robert Jan
En dat bevalt toch wel?
Ga ik het misschien ook doen, geld uitgeven, zolang we ook nog te eten hebben :rofl:

Is niet alleen de clock van de Raspberry, de Odroid geeft wel een frequentie af tot 384 kHz voor de I²S.

Er is een bestandje dat dan ge-edit moet worden naar ik meen.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

Als alle vaste lasten nog betaald kunnen worden en er eten is heb ik er zeker geen probleem mee, meenemen kun je het toch niet ;)

Hmm OK dat klinkt als maar meteen bestellen haha maar eens opzoek dan naar een Amanero of zo.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

Hans, jij gebruikt als streamer toch de Odroid? Maar waarom dan via USB er uit en niet direct met I2S?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Nee, ik gebruik in deze opzet een kleine FriendlyArm Neo plus2, die heeft al Linux op een 8 GB eMMC geheugen met 16.04 maar die al naar 18.04 LTS opgewaardeerd.
Daar Roonbridge op geïnstalleerd en webmin. USB naar de Amanero, geen probleem met DSD ook meer, loopt lekker soepel.
Ik heb nu de nieuwe versie besteld, maar dat was 20 januari, en hij staat nu op het vliegveld te wachten, kan ik er ook wel 20.04 LTS opzetten :kwijl:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

Ah ok duidelijk.
Dan schaf ik mij ook een Amanero aan, zou we verschil zitten tussen de originele en die van bv Ali? Daar zag ik er 1 voor nog geen 28 euro
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Mogelijk dan een XMOS?

die lijkt ook goed te doen.
https://www.diyaudio.com/forums/digital ... o-usb.html
Mogelijk worden we hier wat wijzer van?

Dit is ook misschien leuk.
https://www.audiophonics.fr/en/diy-inte ... 12799.html
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Klopt, is een nep Amanero, er komen nog wel eens klachten over die dingen, kunnen niet worden opgewaardeerd. En dan heeft Domenico = Amanero, het gedaan.
De Soekris is/heeft dan na de input ook een re clock.
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 01 apr 2020, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

Uit die link naar diyaudio begreep ik dat de xmos beter zou zijn voor PCM en DSD dan zou dat de beste keuze zijn lijkt mij die Amanero zou wel eens problemen hebben met DSD.
Ga het nog wel eens rustig bekijken eerst maar eens wachten op de dac en wat ander spul bij elkaar zoeken/verzamelen en het werkend zien te krijgen dan kan die USB>I2S nog besteld worden en er tussen gezet worden nog tussen.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

Kon het niet laten om gisteren avond toch wat te kijken naar de USB naar I2S omzetters.

Op DIYINKH staan 2 omzetters die mij wel wat lijken :)
XMOS 384kHz DXD DSD256 https://www.diyinhk.com/shop/audio-kits ... f-pcb.html
en
XMOS 768kHz DXD DSD512(DSD1024) https://www.diyinhk.com/shop/audio-kits ... d-pcb.html

Beide hebben ze de XU216 chip en USB-C met de mogelijkheid om er een USB-B bij op te zetten komt mooi uit voor een kabel naar de Rpi, de DAM gaat tot DSD256 dan zou de eerste voldoende zijn maar zou de DAM door een firmware update ook hoger kunnen gaan in de toekomst? dan zou de 2e misschien beter zijn denk ik of zie ik wat over het hoofd?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Volgens mij gaat de hogere frequentie niet gebeuren, dat is wat voor de Delta Sigma opzet, naar mijn idee.
En Soren wil ook niet aan de MQA optie.
Voor de prijzen die je dan hebt voor die opzet, heb ik liever een echte Amanero, altijd goed.
De Xmos heb je dan wel goedkoper
usb.PNG
Daar zou ik dan eerder voor kiezen. :sure:
Mogelijk dan een betere clock cristal er op zetten.

Daarnaast heb ik al wel eens wat geluisterd naar DSD 512, maar als de server het weer omzet naar PCM 384 kHz, dan schiet niet op, behalve dat je veel ruimte kwijt raakt op de schijf, hoor ik het hier niet.
In die zin is het voor mij wel duidelijk geworden dat de opname het meest bepaald of de muziek goed klinkt.

Ik draai met een demo wel eens een nummer van een zangeres, en iedereen valt om van de mooie opname, en dan zie ik de verbijstering als ik dan vertel dat het een MP3-tje is :lol: :kwijl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

paulebappie schreef:
hannesie schreef:
Volgens mij zijn dit wel geïsoleerde eilandjes, kan nu niet even kijken bij de andere DAC, die is even aan het logeren bij een ander systeem. :think:

Maar inderdaad het zijn wel koperen afstand-busjes en moertjes. Bij beide is dat zo gemonteerd, ik heb niet de indruk dat het een probleem is.
Eilandjes zijn helaas verbonden met ground :(
Wat mij betreft een ontwerpfout, je kan beter plastic gebruiken anders krijg je ground loops.
http://soekris.dk/images/dam1021_top.jpg
Ik kan hieruit niet herleiden dat dit ergens een connectie heeft, geaard/groundloops o.i.d..
Dan zul je dus moeten gaan meten, heb jij dat gedaan?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

Ik weet niet meer waar ik het gezien heb maar daar stond inderdaad dat je hem het beste geïsoleerd kom monteren zoals Paul ook aangeeft.

Ja MP3tjes haha gisteren had ik een kennis aan de telefoon ook wel gek van muziek luisteren volgens hem kunnen mp3tjes niet goed klinken en het idee bij zelfbouw audio dat je nooit klaar bent met de set dat is met gekochte componenten ook alleen worden de kosten alleen vele malen hoger.

Als omzetter ben ik er nog niet uit haha, ga het nog wel verder bekijken en er over nadenken.
De DAM is in ieder geval onderweg naar deze regio :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door SSassen »

RPI4 > I2S > Soekris = beste oplossing!
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

Sander bedoel je dan van de RPI4 direct via I2S naar de Soekris of via een USB naar I2S.
In geval van via USB wordt de keuze best wel groot qua mogelijkheden :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door SSassen »

Direct, daarvoor heeft de Soekris de benodigde (geisoleerde) I2S ingang, USB is een omweg en daarmee een inferieure oplossing in dit geval.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

En DSD afspelen is dan ook geen probleem? Heb nu een RPI 3B+ in gebruik voor het streamen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

En Sander heeft dan ook de i2s op 384kHz? :shock:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

Daar ben ik wel benieuwd naar :) dan bestel ik gewoon een RPI4 die heb ik ook nog niet dus zou dan een goed excuus zijn :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door democles »

Bij RPI 4 is eindelijk de LAN bus gescheiden van de USB ,lopen dus niet meer via dezelfde bus.

Dit zou een voorkeur zijn voor de RPI 4.

Nadeel ,RPI 4 wordt warm. (of onderklokken,of iets verzinnen voor een stille koeling)


Nog niet getest , RPI 4 met de nieuwste PiCore player.
Binnenkort.
Laatst gewijzigd door democles op do 02 apr 2020, 20:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie