Bill maar dan iets anders PM.Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door hardbats »

Lekker bezig Bert!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Barry2001 »

Bert61 schreef:
Nou alles speelt weer Nieuwe elco erin en weer een 3K3 10 Watt er in
Jukebox Revival had geen 3 Watt Wel 2 Watt dus dezelfde er maar weer in gezet
En de versterker even geprobeerd op dummy , zo 20 volt over een dummy 7,3 ohm
Dat is meer dan 50 Watt Dat zal niet mooi zijn vermoed ik
Niet op de scoop gekeken
De Rigol heb ik ingeruild bij Eleshop voor een ander
Met hele mooie opties :yeah:
Welke is het geworden Bert?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Barry2001 »

Bert61 schreef:
Nou alles speelt weer Nieuwe elco erin en weer een 3K3 10 Watt er in
Jukebox Revival had geen 3 Watt Wel 2 Watt dus dezelfde er maar weer in gezet
En de versterker even geprobeerd op dummy , zo 20 volt over een dummy 7,3 ohm
Dat is meer dan 50 Watt Dat zal niet mooi zijn vermoed ik
Niet op de scoop gekeken
De Rigol heb ik ingeruild bij Eleshop voor een ander
Met hele mooie opties :yeah:
Welke is het geworden Bert?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ha Barry, sorry dat ik zo traag reageer
De goedkoopste met een Toongenerator en Spectrum Analyzer en 2 kanaals 70 mhz de MDO2000EG GW INSTEK
8 inch TFT eindelijk weer een spectrum analyzer ongeveer 10 jaar zonder gedaan
Heb er 3 gebouwd met een TV tuner en een Takedariken ( Japanse HP ) ook met die beroemde YIG oscillator met een HF unit tot 100 mhz
Het is een beperking voor een try en Error prutser als ik zonder een S.A. :wink:
Kan er voldoende diep mee kijken en de minimum Span van 1 kHz met de 5x #-o vergroting is mooi O:)
Ben nou niet meer blind bezig. Meten is weten :P :rock: :yeah: :relax:
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door molekuul »

Mooi meetinstrument Bert!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

molekuul schreef:
Mooi meetinstrument Bert!
Ja ben er heel blij mee.
Alleen de knutsel ruimte staat nu vol met dozen uit de andere schuur , ik heb een lekkage daar en alles rot weg als ik dat niet eerst in orde maak of laat maken .
Vervelend is dat het alleen lekt met een hevige regenbui en achter het boeiboord vandaan komt
Maar probeer eerst het lek zelf te vinden , het druipt aan de onderkant over een 2 mtr maar overal evenveel :-k
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Anne en Demo , De Billy heeft kuren
Aangezet en een hoop gekrijs uit de speakerbox .
Nu heb ik hem in de Operatiekamer staan En werkt zoals het hoort Dat is niet fijn
Waar moet ik naar kijken :?:
Terug koppeling soldeerverbindingen denk ik aan !
Iets Anders Anne Demo suggesties :?:
Ik vind op de EM87 rare zwarte vlekjes :think:
Die hoge spanning 20 volt wordt van de Fasedraaier gepakt
even schema erbij zoeken
Kan het niet terug vinden hoe dat met die em84 zit
Wel schemas :D
Versterker een keer of 6 aan gezet en 2 keer oscilatie even wachten en als er voldoende ingangssignaal stopt het oscileren :-k
HELLUP
Bijlagen
88B22F49-8A12-49D9-A8BE-F4F2C6A8B84A.jpeg
B247BB75-9A10-4786-900C-2A391BAEA4BD.jpeg
B247BB75-9A10-4786-900C-2A391BAEA4BD.jpeg (34.6 KiB) 395 keer bekeken
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 31 mar 2020, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Even terug gelezen las ik dat je problemen had met de 6N6P buisvoet,misschien daar even naar kijken (verwisselen).
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Even terug gelezen las ik dat je problemen had met de 6N6P buisvoet,misschien daar even naar kijken (verwisselen).
Hoi Peet, :goeie: dankjewel voor de hulp
ik heb wel de buis vervangen maar hielp niet die 6N6P
Buisvoet vervangen is wel lastiger tussen al die draden en weerstanden :-k
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Het eerste wat in me opkwam.

Maar ja meten is weten,de scope er op.

En als je die EM verdenkt eerst even afkoppelen en dan weer proberen zonder.

Ocsilleert hij ook in de triode stand?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Het eerste wat in me opkwam.

Maar ja meten is weten,de scope er op.

En als je die EM verdenkt eerst even afkoppelen en dan weer proberen zonder.

Ocsilleert hij ook in de triode stand?
Ik heb inderdaad even de em eruit gehaald maar dat maakt niks uit
Draaien trekken aan de 6N6P doet ook niets
Vervelend is dat hij maar kort oscileert en dan weer normaal werkt
Ik weet nu niet meer of hij in Triode Ook oscileert wel geprobeerd en tegenkoppeling aan / uit
Maar ik snap er geen fluit van Dat hij alleen even oscileert als de HS er op komt en uit zichzelf stopt als er voldoende ingangssignaal op staat
Wordt vervolgd Morgen probeer ik wat je vroeg Triode en UL
:dank:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Is idd wel eigenaardig.Je had in deze versterker geen tegenkoppeling meen ik.
Kan dan enkel geen oscilleren doordat er op een niet bedoelde manier iets terug komt.
Dus ergens bedrading van het begin van de versterker in de buurt van fasedraaier of uitgangstrap.
Of massaverbindingen in de verkeerde volgorde, krijg je onbedoelde meekoppeling die afhangt van hoe goed de verschillende massa aansluitingen zijn (slecht soldeerpunt bijv.)
Altijd vervelend als het onverwacht komt en gaat.
Suc6 met 't zoeken.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Is idd wel eigenaardig.Je had in deze versterker geen tegenkoppeling meen ik.
Kan dan enkel geen oscilleren doordat er op een niet bedoelde manier iets terug komt.
Dus ergens bedrading van het begin van de versterker in de buurt van fasedraaier of uitgangstrap.
Of massaverbindingen in de verkeerde volgorde, krijg je onbedoelde meekoppeling die afhangt van hoe goed de verschillende massa aansluitingen zijn (slecht soldeerpunt bijv.)
Altijd vervelend als het onverwacht komt en gaat.
Suc6 met 't zoeken.
Anne
Het is alweer even geleden Anne
Deze versterker heeft NFB en CFB door middel van 2 extra wikkelingen
Deze UGT zit er in
En NFB zie het schema Anne O:)
Dit heb jij ontworpen :D en het werkte stik goed voor alweer bijna 3 jaar ik heb ze al 2x mee naar Breda genomen
En nu heeft 1 blok kuren dat als de HS erop komt hij even gaat oscileren , maar niet altijd :!:
Bijlagen
C24DBC46-5AC0-48F3-992B-A2242EF36517.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Dan zou m'n eerste verdachte zijn R3 (kathode 6J5).Als die ergens slecht kontakt maakt krijg je veel meer tegenkoppeling.En daar kunnen buizenversterkers niet goed tegen door faseverschuiving in de UGT.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Dan zou m'n eerste verdachte zijn R3 (kathode 6J5).Als die ergens slecht kontakt maakt krijg je veel meer tegenkoppeling.En daar kunnen buizenversterkers niet goed tegen door faseverschuiving in de UGT.
Anne
Ga straks kijken Anne , beetje in de lappenmand
M’n maag doet moeilijk Slik al geen paracetamol meer en de helft koffie en in paats Water
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door hardbats »

Ik kan je niet helpen met de klachten van de Bill. Maar cola helpt goed tegen maag klachten omdat het dezelfde zuurgraad heeft als maagzuur 8-[
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Ik kan je niet helpen met de klachten van de Bill. Maar cola helpt goed tegen maag klachten omdat het dezelfde zuurgraad heeft als maagzuur 8-[
Ok Bas ! Zal het op de boodschappen lijst zetten Bedankt!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Dan zou m'n eerste verdachte zijn R3 (kathode 6J5).Als die ergens slecht kontakt maakt krijg je veel meer tegenkoppeling.En daar kunnen buizenversterkers niet goed tegen door faseverschuiving in de UGT.
Anne
Nou Anne alles zit daar goed
MAAR, :!: de trimmer die ik er in gezet heb is misschien een beetje versleten of door de tands des tijds verslechterd
1 kant los andere kant gesoldeerd en ik meet geen kapaciteit maar weerstand
Er helemaal uit gesoldeerd 34 pF dat is goed :think:
Ik heb er een vaste c in gezet en een paar keer opgestart en tot nu toe geen gedoe
Ik wel lekker zitten meten aan vervorming en russtroom
Thd met 50 mA met 5 volt over 8 Ohm 0,2 % met 60 mA 0.132% NFB uit
Met NFB aan weer terug naar 5 volt op 8 Ohm = 0.099 = 0.1%
Dat scheel toch wel :D
Weer wat wijzer geworden
Dit behoeft wat uit leg Ik heb over de terugkoppel weerstand een trimmer geplaatst om de uitschieters op de blok weg te regelen
Edit
Die trimmer praten we over er zit nu een 30 pf keramische Ctje in met oranje kopje
Weet even niet wat de temperatuur compensatie is er van
Het gaan om deze Ctjes grijze body met oranje kopje 150 .? :think:
Weet ik nog steeds niks
Bijlagen
15C74332-70B2-47D6-961D-77638849F464.jpeg
Foto Ker C33pF en trimmer 30pf
Foto Ker C33pF en trimmer 30pf
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 01 apr 2020, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Dat je bij de AnnaBill met een trimcondensator bezig was wist ik maar dus ook bij den deze.
Een lekweerstand van die trimmer verhoogt ook de tegenkoppeling net zoals zou gebeuren met de grotere kathodeweerstand.
Zo nauw komt die C ook niet om je te bekommeren om temp compensatie.
In ieder geval mooi dat het weer in orde is :D .
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Dat je bij de AnnaBill met een trimcondensator bezig was wist ik maar dus ook bij den deze.
Een lekweerstand van die trimmer verhoogt ook de tegenkoppeling net zoals zou gebeuren met de grotere kathodeweerstand.
Zo nauw komt die C ook niet om je te bekommeren om temp compensatie.
In ieder geval mooi dat het weer in orde is :D .
Anne
Hoi Anne :D
Ja ik denk het wel heb net een foto van trimmertje ook gepost
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
heb net een foto van trimmertje ook gepost
Ja, van de onderkant :o
Die dingen heb ik ook wel gebruikt met zo'n doorzichtig schijfje en stelschroef aan de bovenkant en elke waarde een andere kleur.Eigenlijk nooit moeilijkheden mee gehad :? .
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
heb net een foto van trimmertje ook gepost
Ja, van de onderkant :o
Die dingen heb ik ook wel gebruikt met zo'n doorzichtig schijfje en stelschroef aan de bovenkant en elke waarde een andere kleur.Eigenlijk nooit moeilijkheden mee gehad :? .
Anne
Klopt helemaal Anne
Ik heb m ff op een weerstand gesoldeerd ter illustratie
Hij doet het nog steeds goed :-k
Bijlagen
449CDC3C-534A-4F7A-B1FE-DF35326EE28E.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Met de nodige dubbeltreden alles weer op z’n plek
Rustroom op 65mA gezet
Output ca 45 Watt
Maar bij 12,5 Watt UL met NFB de Thd gemeten :rock: , normaal is dat bij 1 Watt maar bij 12,5 Watt 0,12% :yeah:
In Triode is dat wat minder goed 0,18% bij 12,5 Watt
Geen gekrijs meer O:)
Bijlagen
701953B8-A366-4709-BC71-903D5DE7EFE6.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ga deze mooie versterker opnieuw bouwen
Met een Set UGT,s van Ogonowski,
Ik hoop er weer wat meer sprankelender geluid uit te krijgen
De Annastacia met een beetje Bill klonk eigenlijk nog het beste
Met de ECC99 als Fasedraaier ,
Ik heb een set Voedingstrafoos MonoBill van AE ingegoten al een poos werkeloos op de plank staan
500 mA 5H Smoorspoelen van AE of een set Smoorspoelen van Torroidy en last but not least de 200 mA 5H 193P van Hammond is te krap misschien voor 2 x KT88 en een ECC99 en een halve 6SN7
Ga er dit jaar zeker aan beginnen
Waarschijnlijk een houten ombouw van Hammond
Die vind ik zeer mooi :kwijl: wel prijzig 2 van die kasten
hammond ombouw
Ook wil ik er de bias automaat er in zetten
De EM87 vergeet ik
Die komt er niet meer in
Zodra ik de UGT,S heb plant ik ze hier er bij
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door hardbats »

Is het niet handig hier een nieuw topic van te maken Bert?

Ik heb ook al regelmatig naar die kasten gekeken, zijn simpel maar toch heel netjes!
Plaats reactie