Bill maar dan iets anders PM.Bill
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Welke is het geworden Bert?Bert61 schreef:Nou alles speelt weer Nieuwe elco erin en weer een 3K3 10 Watt er in
Jukebox Revival had geen 3 Watt Wel 2 Watt dus dezelfde er maar weer in gezet
En de versterker even geprobeerd op dummy , zo 20 volt over een dummy 7,3 ohm
Dat is meer dan 50 Watt Dat zal niet mooi zijn vermoed ik
Niet op de scoop gekeken
De Rigol heb ik ingeruild bij Eleshop voor een ander
Met hele mooie opties
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Welke is het geworden Bert?Bert61 schreef:Nou alles speelt weer Nieuwe elco erin en weer een 3K3 10 Watt er in
Jukebox Revival had geen 3 Watt Wel 2 Watt dus dezelfde er maar weer in gezet
En de versterker even geprobeerd op dummy , zo 20 volt over een dummy 7,3 ohm
Dat is meer dan 50 Watt Dat zal niet mooi zijn vermoed ik
Niet op de scoop gekeken
De Rigol heb ik ingeruild bij Eleshop voor een ander
Met hele mooie opties
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Ha Barry, sorry dat ik zo traag reageer
De goedkoopste met een Toongenerator en Spectrum Analyzer en 2 kanaals 70 mhz de MDO2000EG GW INSTEK
8 inch TFT eindelijk weer een spectrum analyzer ongeveer 10 jaar zonder gedaan
Heb er 3 gebouwd met een TV tuner en een Takedariken ( Japanse HP ) ook met die beroemde YIG oscillator met een HF unit tot 100 mhz
Het is een beperking voor een try en Error prutser als ik zonder een S.A.
Kan er voldoende diep mee kijken en de minimum Span van 1 kHz met de 5x
vergroting is mooi
Ben nou niet meer blind bezig. Meten is weten

De goedkoopste met een Toongenerator en Spectrum Analyzer en 2 kanaals 70 mhz de MDO2000EG GW INSTEK
8 inch TFT eindelijk weer een spectrum analyzer ongeveer 10 jaar zonder gedaan
Heb er 3 gebouwd met een TV tuner en een Takedariken ( Japanse HP ) ook met die beroemde YIG oscillator met een HF unit tot 100 mhz
Het is een beperking voor een try en Error prutser als ik zonder een S.A.
Kan er voldoende diep mee kijken en de minimum Span van 1 kHz met de 5x
Ben nou niet meer blind bezig. Meten is weten
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Ja ben er heel blij mee.molekuul schreef:Mooi meetinstrument Bert!
Alleen de knutsel ruimte staat nu vol met dozen uit de andere schuur , ik heb een lekkage daar en alles rot weg als ik dat niet eerst in orde maak of laat maken .
Vervelend is dat het alleen lekt met een hevige regenbui en achter het boeiboord vandaan komt
Maar probeer eerst het lek zelf te vinden , het druipt aan de onderkant over een 2 mtr maar overal evenveel
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Anne en Demo , De Billy heeft kuren
Aangezet en een hoop gekrijs uit de speakerbox .
Nu heb ik hem in de Operatiekamer staan En werkt zoals het hoort Dat is niet fijn
Waar moet ik naar kijken
Terug koppeling soldeerverbindingen denk ik aan !
Iets Anders Anne Demo suggesties
Ik vind op de EM87 rare zwarte vlekjes
Die hoge spanning 20 volt wordt van de Fasedraaier gepakt
even schema erbij zoeken
Kan het niet terug vinden hoe dat met die em84 zit
Wel schemas
Versterker een keer of 6 aan gezet en 2 keer oscilatie even wachten en als er voldoende ingangssignaal stopt het oscileren
HELLUP
Aangezet en een hoop gekrijs uit de speakerbox .
Nu heb ik hem in de Operatiekamer staan En werkt zoals het hoort Dat is niet fijn
Waar moet ik naar kijken
Terug koppeling soldeerverbindingen denk ik aan !
Iets Anders Anne Demo suggesties
Ik vind op de EM87 rare zwarte vlekjes
Die hoge spanning 20 volt wordt van de Fasedraaier gepakt
even schema erbij zoeken
Kan het niet terug vinden hoe dat met die em84 zit
Wel schemas
Versterker een keer of 6 aan gezet en 2 keer oscilatie even wachten en als er voldoende ingangssignaal stopt het oscileren
HELLUP
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 31 mar 2020, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Even terug gelezen las ik dat je problemen had met de 6N6P buisvoet,misschien daar even naar kijken (verwisselen).
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Hoi Peet,democles schreef:Even terug gelezen las ik dat je problemen had met de 6N6P buisvoet,misschien daar even naar kijken (verwisselen).
ik heb wel de buis vervangen maar hielp niet die 6N6P
Buisvoet vervangen is wel lastiger tussen al die draden en weerstanden
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Het eerste wat in me opkwam.
Maar ja meten is weten,de scope er op.
En als je die EM verdenkt eerst even afkoppelen en dan weer proberen zonder.
Ocsilleert hij ook in de triode stand?
Maar ja meten is weten,de scope er op.
En als je die EM verdenkt eerst even afkoppelen en dan weer proberen zonder.
Ocsilleert hij ook in de triode stand?
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Ik heb inderdaad even de em eruit gehaald maar dat maakt niks uitdemocles schreef:Het eerste wat in me opkwam.
Maar ja meten is weten,de scope er op.
En als je die EM verdenkt eerst even afkoppelen en dan weer proberen zonder.
Ocsilleert hij ook in de triode stand?
Draaien trekken aan de 6N6P doet ook niets
Vervelend is dat hij maar kort oscileert en dan weer normaal werkt
Ik weet nu niet meer of hij in Triode Ook oscileert wel geprobeerd en tegenkoppeling aan / uit
Maar ik snap er geen fluit van Dat hij alleen even oscileert als de HS er op komt en uit zichzelf stopt als er voldoende ingangssignaal op staat
Wordt vervolgd Morgen probeer ik wat je vroeg Triode en UL
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Is idd wel eigenaardig.Je had in deze versterker geen tegenkoppeling meen ik.
Kan dan enkel geen oscilleren doordat er op een niet bedoelde manier iets terug komt.
Dus ergens bedrading van het begin van de versterker in de buurt van fasedraaier of uitgangstrap.
Of massaverbindingen in de verkeerde volgorde, krijg je onbedoelde meekoppeling die afhangt van hoe goed de verschillende massa aansluitingen zijn (slecht soldeerpunt bijv.)
Altijd vervelend als het onverwacht komt en gaat.
Suc6 met 't zoeken.
Anne
Kan dan enkel geen oscilleren doordat er op een niet bedoelde manier iets terug komt.
Dus ergens bedrading van het begin van de versterker in de buurt van fasedraaier of uitgangstrap.
Of massaverbindingen in de verkeerde volgorde, krijg je onbedoelde meekoppeling die afhangt van hoe goed de verschillende massa aansluitingen zijn (slecht soldeerpunt bijv.)
Altijd vervelend als het onverwacht komt en gaat.
Suc6 met 't zoeken.
Anne
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Het is alweer even geleden AnneAh!buis schreef:Is idd wel eigenaardig.Je had in deze versterker geen tegenkoppeling meen ik.
Kan dan enkel geen oscilleren doordat er op een niet bedoelde manier iets terug komt.
Dus ergens bedrading van het begin van de versterker in de buurt van fasedraaier of uitgangstrap.
Of massaverbindingen in de verkeerde volgorde, krijg je onbedoelde meekoppeling die afhangt van hoe goed de verschillende massa aansluitingen zijn (slecht soldeerpunt bijv.)
Altijd vervelend als het onverwacht komt en gaat.
Suc6 met 't zoeken.
Anne
Deze versterker heeft NFB en CFB door middel van 2 extra wikkelingen
Deze UGT zit er in
En NFB zie het schema Anne
Dit heb jij ontworpen
En nu heeft 1 blok kuren dat als de HS erop komt hij even gaat oscileren , maar niet altijd
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Dan zou m'n eerste verdachte zijn R3 (kathode 6J5).Als die ergens slecht kontakt maakt krijg je veel meer tegenkoppeling.En daar kunnen buizenversterkers niet goed tegen door faseverschuiving in de UGT.
Anne
Anne
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Ga straks kijken Anne , beetje in de lappenmandAh!buis schreef:Dan zou m'n eerste verdachte zijn R3 (kathode 6J5).Als die ergens slecht kontakt maakt krijg je veel meer tegenkoppeling.En daar kunnen buizenversterkers niet goed tegen door faseverschuiving in de UGT.
Anne
M’n maag doet moeilijk Slik al geen paracetamol meer en de helft koffie en in paats Water
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Ik kan je niet helpen met de klachten van de Bill. Maar cola helpt goed tegen maag klachten omdat het dezelfde zuurgraad heeft als maagzuur 
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Ok Bas ! Zal het op de boodschappen lijst zetten Bedankt!hardbats schreef:Ik kan je niet helpen met de klachten van de Bill. Maar cola helpt goed tegen maag klachten omdat het dezelfde zuurgraad heeft als maagzuur
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Nou Anne alles zit daar goedAh!buis schreef:Dan zou m'n eerste verdachte zijn R3 (kathode 6J5).Als die ergens slecht kontakt maakt krijg je veel meer tegenkoppeling.En daar kunnen buizenversterkers niet goed tegen door faseverschuiving in de UGT.
Anne
MAAR,
1 kant los andere kant gesoldeerd en ik meet geen kapaciteit maar weerstand
Er helemaal uit gesoldeerd 34 pF dat is goed
Ik heb er een vaste c in gezet en een paar keer opgestart en tot nu toe geen gedoe
Ik wel lekker zitten meten aan vervorming en russtroom
Thd met 50 mA met 5 volt over 8 Ohm 0,2 % met 60 mA 0.132% NFB uit
Met NFB aan weer terug naar 5 volt op 8 Ohm = 0.099 = 0.1%
Dat scheel toch wel
Weer wat wijzer geworden
Dit behoeft wat uit leg Ik heb over de terugkoppel weerstand een trimmer geplaatst om de uitschieters op de blok weg te regelen
Edit
Die trimmer praten we over er zit nu een 30 pf keramische Ctje in met oranje kopje
Weet even niet wat de temperatuur compensatie is er van
Het gaan om deze Ctjes grijze body met oranje kopje 150 .?
Weet ik nog steeds niks
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 01 apr 2020, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Dat je bij de AnnaBill met een trimcondensator bezig was wist ik maar dus ook bij den deze.
Een lekweerstand van die trimmer verhoogt ook de tegenkoppeling net zoals zou gebeuren met de grotere kathodeweerstand.
Zo nauw komt die C ook niet om je te bekommeren om temp compensatie.
In ieder geval mooi dat het weer in orde is
.
Anne
Een lekweerstand van die trimmer verhoogt ook de tegenkoppeling net zoals zou gebeuren met de grotere kathodeweerstand.
Zo nauw komt die C ook niet om je te bekommeren om temp compensatie.
In ieder geval mooi dat het weer in orde is
Anne
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Hoi AnneAh!buis schreef:Dat je bij de AnnaBill met een trimcondensator bezig was wist ik maar dus ook bij den deze.
Een lekweerstand van die trimmer verhoogt ook de tegenkoppeling net zoals zou gebeuren met de grotere kathodeweerstand.
Zo nauw komt die C ook niet om je te bekommeren om temp compensatie.
In ieder geval mooi dat het weer in orde is.
Anne
Ja ik denk het wel heb net een foto van trimmertje ook gepost
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Ja, van de onderkantBert61 schreef:heb net een foto van trimmertje ook gepost
Die dingen heb ik ook wel gebruikt met zo'n doorzichtig schijfje en stelschroef aan de bovenkant en elke waarde een andere kleur.Eigenlijk nooit moeilijkheden mee gehad
Anne
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Klopt helemaal AnneAh!buis schreef:Ja, van de onderkantBert61 schreef:heb net een foto van trimmertje ook gepost![]()
Die dingen heb ik ook wel gebruikt met zo'n doorzichtig schijfje en stelschroef aan de bovenkant en elke waarde een andere kleur.Eigenlijk nooit moeilijkheden mee gehad.
Anne
Ik heb m ff op een weerstand gesoldeerd ter illustratie
Hij doet het nog steeds goed
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Met de nodige dubbeltreden alles weer op z’n plek
Rustroom op 65mA gezet
Output ca 45 Watt
Maar bij 12,5 Watt UL met NFB de Thd gemeten
, normaal is dat bij 1 Watt maar bij 12,5 Watt 0,12%
In Triode is dat wat minder goed 0,18% bij 12,5 Watt
Geen gekrijs meer
Rustroom op 65mA gezet
Output ca 45 Watt
Maar bij 12,5 Watt UL met NFB de Thd gemeten
In Triode is dat wat minder goed 0,18% bij 12,5 Watt
Geen gekrijs meer
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Ga deze mooie versterker opnieuw bouwen
Met een Set UGT,s van Ogonowski,
Ik hoop er weer wat meer sprankelender geluid uit te krijgen
De Annastacia met een beetje Bill klonk eigenlijk nog het beste
Met de ECC99 als Fasedraaier ,
Ik heb een set Voedingstrafoos MonoBill van AE ingegoten al een poos werkeloos op de plank staan
500 mA 5H Smoorspoelen van AE of een set Smoorspoelen van Torroidy en last but not least de 200 mA 5H 193P van Hammond is te krap misschien voor 2 x KT88 en een ECC99 en een halve 6SN7
Ga er dit jaar zeker aan beginnen
Waarschijnlijk een houten ombouw van Hammond
Die vind ik zeer mooi
wel prijzig 2 van die kasten
hammond ombouw
Ook wil ik er de bias automaat er in zetten
De EM87 vergeet ik
Die komt er niet meer in
Zodra ik de UGT,S heb plant ik ze hier er bij
Met een Set UGT,s van Ogonowski,
Ik hoop er weer wat meer sprankelender geluid uit te krijgen
De Annastacia met een beetje Bill klonk eigenlijk nog het beste
Met de ECC99 als Fasedraaier ,
Ik heb een set Voedingstrafoos MonoBill van AE ingegoten al een poos werkeloos op de plank staan
500 mA 5H Smoorspoelen van AE of een set Smoorspoelen van Torroidy en last but not least de 200 mA 5H 193P van Hammond is te krap misschien voor 2 x KT88 en een ECC99 en een halve 6SN7
Ga er dit jaar zeker aan beginnen
Waarschijnlijk een houten ombouw van Hammond
Die vind ik zeer mooi
hammond ombouw
Ook wil ik er de bias automaat er in zetten
De EM87 vergeet ik
Die komt er niet meer in
Zodra ik de UGT,S heb plant ik ze hier er bij
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Is het niet handig hier een nieuw topic van te maken Bert?
Ik heb ook al regelmatig naar die kasten gekeken, zijn simpel maar toch heel netjes!
Ik heb ook al regelmatig naar die kasten gekeken, zijn simpel maar toch heel netjes!
