nas beginnersvraagjes

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door hannesie »

:D Misschien, geen idee #-o
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door toetertje »

Ik zie dat dan dat hij opstart, oftewel ik zie een hele rij met dingesen.
De laatste regel is dan Raspberrypi login:
Hij lijkt dus wel gewoon op te starten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door hannesie »

Nu dan weer eens via de ip en webbrowser?
Doet tie dat nu wel?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door toetertje »

Nee helaas, blijft hetzelfde.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door toetertje »

Heb het kaartje opnieuw geformatteerd, en de img er op nieuw opgezet.
Eindelijk, ik kan inloggen. Nu de volgende stappen, de opslag.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door toetertje »

Het grootste deel is gelukt. Ik kan via het netwerk de schijven benaderen.
Heb wel mini dlna erop gezet, en kan met de mediaplayer al wat bestanden afspelen.
Ik moet toch maar even kijken voor een mediaserver, om een bibliotheek te creëren.
Misschien iets van lms of plextor, dat moet ik nog uitzoeken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door hannesie »

Je gaat goed, lms is dna en upnp.
Maar ík ben er nog niet achter hoe je op de prompt komt.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door toetertje »

geen idee welke prompt je bedoelt.
Ook nog geen idee hoe ik lms erop moet krijgen.
ze hebben het er ergens over, dat je zelf een binary module moet bouwen. =; [-X
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door hannesie »

Dit zou een Debian versie zijn, dus dan kan een .de van ons kunnen.
Ik zal zo eens kijken.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door toetertje »

Staan wel wat filmpjes, dat het via docker zou moeten kunnen.
Maar, ik krijg docker niet geinstalleerd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door hannesie »

:mrgreen:
omv.PNG
Ik ben er in!!
Heb via het scherm van OMV het SSH met de root toegang gewijzigd en de zaak opgeslagen.
Daarna de inlog met Putty, en het wachtwoord openmediavault gebruikt. :lol:
update.PNG
Daarna upgrade die zegt dat ik de boel al heb gedaan van de web inteface, althans is mijn conclusie.
upgrade.PNG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door hannesie »

http://wiki.slimdevices.com/index.php/D ... ling_7.9.2
lms792.PNG
lms.PNG
Even de regels die in het vakje staan kopieren en plakken in het Putty venster.
lms792.PNG
squeeze.PNG
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door toetertje »

Nu had ik hem draaiend, maar nu ben ik niet meer gemachtigd om bestanden naar de netwerkmap te verplaatsen. :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door hannesie »

De rechten die er toegekend worden zijn vaak toch wel een probleem om het te begrijpen.
Het is dan ook een heel klein systeem wat van een heel groot systeem afkomstig is, en de beveiliging is nog steeds super goed en groot.
Bij de bestanden/ files krijg je rechten, die zijn dan gekoppeld aan de toepassing of gebruiker.
Dat kun je ook aangeven in OMV en dan kun je b.v. de rechten kiezen voor "nobody"en "nogroup" om dan alles met de muziek bestanden te doen.
rechten.PNG
rechten11.PNG
overzicht.PNG
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door toetertje »

Dat was allemaal gelukt, en het werkte ook. Ik kon lezen en schrijven via netwerk.
Maar nu opeens niet meer. Krijg nu ook steeds verschillende foutmeldingen bij het maken van mappen en rechten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door hannesie »

Heb je wel de update's van OMV gedaan, wil nog wel eens gevoelig zijn, en eventuele reboot?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door toetertje »

ben bang dat ik opnieuw moet beginnen. Bij reboot geeft hij nu ook een fout. Software failure, sessie ongeldig.
Druk op linkermuistoets, en dan start hij wel op.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door Zwartoog »

HDMI is de standaard output van de Pi, dus het is sowieso praktisch om die aan te sluiten zolang je aan het debuggen bent. Of OMV die direct gebruikt voor video: geen idee.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door toetertje »

Het opstarten zie je inderdaad wel via hdmi, maar omv alleen via de webgui.

Ik zal vanmiddag weer opnieuw beginnen, blijkbaar is er toch iets mis gegaan met de rechten.
Ik kan de gedeelde mappen niet meer aanpassen / verwijderen. En ben vanaf netwerk ook niet
gemachtigd om iets te doen.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door Zwartoog »

Heh, ik zie dat ik reageerde op de situatie van gister, sorry. Je bent inmiddels al heel ver zie ik.

Als je onverklaarbare dingen krijgt, dan is het ook mogelijk dat het SD kaartje stuk is (je moest al een keer opnieuw formatteren).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door hannesie »

Ik zat nog met het idee dat het wel/ niet opgelost was?

Draait het inmiddels?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door toetertje »

Eerlijk gezegd, heb ik het zwikje weer in de kast gegooid.
Net even te lang mee bezig geweest zonder gewenst resultaat, en dat is niet zo goed voor mijn gemoedsgesteldheid. :mrgreen: :boos:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: nas beginnersvraagjes

Bericht door hannesie »

Oh, heb jij dat ook? :rofl:

Ik ook wel, maar bij blijft het dan wel malen, tot ik denk het weer te weten.

Mij vrouw herkend het wel, dan krijg ik de vraag, waar zit je met je hoofd? :mrgreen: :sure:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”