nas beginnersvraagjes
Moderator: Beheerdersteam
Re: nas beginnersvraagjes
Ik zie dat dan dat hij opstart, oftewel ik zie een hele rij met dingesen.
De laatste regel is dan Raspberrypi login:
Hij lijkt dus wel gewoon op te starten.
De laatste regel is dan Raspberrypi login:
Hij lijkt dus wel gewoon op te starten.
Re: nas beginnersvraagjes
Heb het kaartje opnieuw geformatteerd, en de img er op nieuw opgezet.
Eindelijk, ik kan inloggen. Nu de volgende stappen, de opslag.
Eindelijk, ik kan inloggen. Nu de volgende stappen, de opslag.
Re: nas beginnersvraagjes
Het grootste deel is gelukt. Ik kan via het netwerk de schijven benaderen.
Heb wel mini dlna erop gezet, en kan met de mediaplayer al wat bestanden afspelen.
Ik moet toch maar even kijken voor een mediaserver, om een bibliotheek te creëren.
Misschien iets van lms of plextor, dat moet ik nog uitzoeken.
Heb wel mini dlna erop gezet, en kan met de mediaplayer al wat bestanden afspelen.
Ik moet toch maar even kijken voor een mediaserver, om een bibliotheek te creëren.
Misschien iets van lms of plextor, dat moet ik nog uitzoeken.
Re: nas beginnersvraagjes
Je gaat goed, lms is dna en upnp.
Maar ík ben er nog niet achter hoe je op de prompt komt.
Maar ík ben er nog niet achter hoe je op de prompt komt.
Re: nas beginnersvraagjes
geen idee welke prompt je bedoelt.
Ook nog geen idee hoe ik lms erop moet krijgen.
ze hebben het er ergens over, dat je zelf een binary module moet bouwen.

Ook nog geen idee hoe ik lms erop moet krijgen.
ze hebben het er ergens over, dat je zelf een binary module moet bouwen.
Re: nas beginnersvraagjes
Dit zou een Debian versie zijn, dus dan kan een .de van ons kunnen.
Ik zal zo eens kijken.
Ik zal zo eens kijken.
Re: nas beginnersvraagjes
Staan wel wat filmpjes, dat het via docker zou moeten kunnen.
Maar, ik krijg docker niet geinstalleerd.
Maar, ik krijg docker niet geinstalleerd.
Re: nas beginnersvraagjes
Heb via het scherm van OMV het SSH met de root toegang gewijzigd en de zaak opgeslagen.
Daarna de inlog met Putty, en het wachtwoord openmediavault gebruikt.
Re: nas beginnersvraagjes
http://wiki.slimdevices.com/index.php/D ... ling_7.9.2
Even de regels die in het vakje staan kopieren en plakken in het Putty venster.
Re: nas beginnersvraagjes
Nu had ik hem draaiend, maar nu ben ik niet meer gemachtigd om bestanden naar de netwerkmap te verplaatsen. 
Re: nas beginnersvraagjes
De rechten die er toegekend worden zijn vaak toch wel een probleem om het te begrijpen.
Het is dan ook een heel klein systeem wat van een heel groot systeem afkomstig is, en de beveiliging is nog steeds super goed en groot.
Bij de bestanden/ files krijg je rechten, die zijn dan gekoppeld aan de toepassing of gebruiker.
Dat kun je ook aangeven in OMV en dan kun je b.v. de rechten kiezen voor "nobody"en "nogroup" om dan alles met de muziek bestanden te doen.
Het is dan ook een heel klein systeem wat van een heel groot systeem afkomstig is, en de beveiliging is nog steeds super goed en groot.
Bij de bestanden/ files krijg je rechten, die zijn dan gekoppeld aan de toepassing of gebruiker.
Dat kun je ook aangeven in OMV en dan kun je b.v. de rechten kiezen voor "nobody"en "nogroup" om dan alles met de muziek bestanden te doen.
Re: nas beginnersvraagjes
Dat was allemaal gelukt, en het werkte ook. Ik kon lezen en schrijven via netwerk.
Maar nu opeens niet meer. Krijg nu ook steeds verschillende foutmeldingen bij het maken van mappen en rechten.
Maar nu opeens niet meer. Krijg nu ook steeds verschillende foutmeldingen bij het maken van mappen en rechten.
Re: nas beginnersvraagjes
Heb je wel de update's van OMV gedaan, wil nog wel eens gevoelig zijn, en eventuele reboot?
Re: nas beginnersvraagjes
ben bang dat ik opnieuw moet beginnen. Bij reboot geeft hij nu ook een fout. Software failure, sessie ongeldig.
Druk op linkermuistoets, en dan start hij wel op.
Druk op linkermuistoets, en dan start hij wel op.
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: nas beginnersvraagjes
HDMI is de standaard output van de Pi, dus het is sowieso praktisch om die aan te sluiten zolang je aan het debuggen bent. Of OMV die direct gebruikt voor video: geen idee.
Re: nas beginnersvraagjes
Het opstarten zie je inderdaad wel via hdmi, maar omv alleen via de webgui.
Ik zal vanmiddag weer opnieuw beginnen, blijkbaar is er toch iets mis gegaan met de rechten.
Ik kan de gedeelde mappen niet meer aanpassen / verwijderen. En ben vanaf netwerk ook niet
gemachtigd om iets te doen.
Ik zal vanmiddag weer opnieuw beginnen, blijkbaar is er toch iets mis gegaan met de rechten.
Ik kan de gedeelde mappen niet meer aanpassen / verwijderen. En ben vanaf netwerk ook niet
gemachtigd om iets te doen.
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: nas beginnersvraagjes
Heh, ik zie dat ik reageerde op de situatie van gister, sorry. Je bent inmiddels al heel ver zie ik.
Als je onverklaarbare dingen krijgt, dan is het ook mogelijk dat het SD kaartje stuk is (je moest al een keer opnieuw formatteren).
Als je onverklaarbare dingen krijgt, dan is het ook mogelijk dat het SD kaartje stuk is (je moest al een keer opnieuw formatteren).
Re: nas beginnersvraagjes
Ik zat nog met het idee dat het wel/ niet opgelost was?
Draait het inmiddels?
Draait het inmiddels?
Re: nas beginnersvraagjes
Eerlijk gezegd, heb ik het zwikje weer in de kast gegooid.
Net even te lang mee bezig geweest zonder gewenst resultaat, en dat is niet zo goed voor mijn gemoedsgesteldheid.

Net even te lang mee bezig geweest zonder gewenst resultaat, en dat is niet zo goed voor mijn gemoedsgesteldheid.
Re: nas beginnersvraagjes
Oh, heb jij dat ook?
Ik ook wel, maar bij blijft het dan wel malen, tot ik denk het weer te weten.
Mij vrouw herkend het wel, dan krijg ik de vraag, waar zit je met je hoofd?

Ik ook wel, maar bij blijft het dan wel malen, tot ik denk het weer te weten.
Mij vrouw herkend het wel, dan krijg ik de vraag, waar zit je met je hoofd?
