Heb nog een setje van deze liggen.......
Liefste zou ik nu eens experimenteren met ambient tweeter achterop.
Als verder de Viston woofer schikt pakken we die maar als we zeggen dat de SlS beter is dan kunnen we dat overwegen.
Dat is wel het leuke van een FAST. Je kunt naar hartenlust experimenteren. Enige voordeel van die Visaton woef in het Visaton ontwerp is dat je niet veel hoeft te experimenteren voor de juiste afstemming. Dat is al voor je gedaan.
vergeet niet dat het filter werkt met een gigantische rem op de woofer, die spoel heeft ruim 2 ohm gelijkstroomweerstand.
Kijk op het Visaton Forum anders even naar variaties, zoals met de B80 breedbander en bijv een TIW200XS 8" subwoofer.
We kunnen op afstand best helpen, maar bij het variëren zonder metingen is het wel erg lastig de boel optimaal te krijgen.
Ik heb alle onderdelen voor de Stella liggen, even als andere 3" breedbanders. Ik zou even kunnen meekijken en meten wat ik aan elkaar kan knopen hier...
vergeet niet dat het filter werkt met een gigantische rem op de woofer, die spoel heeft ruim 2 ohm gelijkstroomweerstand.
Kijk op het Visaton Forum anders even naar variaties, zoals met de B80 breedbander en bijv een TIW200XS 8" subwoofer.
We kunnen op afstand best helpen, maar bij het variëren zonder metingen is het wel erg lastig de boel optimaal te krijgen.
Ik heb alle onderdelen voor de Stella liggen, even als andere 3" breedbanders. Ik zou even kunnen meekijken en meten wat ik aan elkaar kan knopen hier...
Heb wel eens Needle gebouwd met de FRS 10.... Vind als je zo'n speaker gaat bouwen je wel een mooie ronde 3 inch erin moet zetten. Bedoel het moet ook smoelen. Vond bijv de Omnes BB3 een mooie unit de Fountek kan ook.
Gaan we niet teveel veranderen aan het bestaande ontwerp zet ik de audiolabs wel te koop.
Maar kun je dan een ambient tweeter ( Dayton) toevoegen om net iets meer frisheid/ groter stereobeeld te krijgen.
Aangezien we tot 1 juni thuis moeten gaan zitten kunnen we beter maar wat gaan bouwen....
vergeet niet dat het filter werkt met een gigantische rem op de woofer, die spoel heeft ruim 2 ohm gelijkstroomweerstand.
Kijk op het Visaton Forum anders even naar variaties, zoals met de B80 breedbander en bijv een TIW200XS 8" subwoofer.
We kunnen op afstand best helpen, maar bij het variëren zonder metingen is het wel erg lastig de boel optimaal te krijgen.
Ik heb alle onderdelen voor de Stella liggen, even als andere 3" breedbanders. Ik zou even kunnen meekijken en meten wat ik aan elkaar kan knopen hier...
Vraag is nog even of het zin heeft om een Dayton Nd16FA off axis achterop te monteren.
Verder wil ik het niet te ingewikkeld maken .... vind het leuk om wat te knutselen.
Over berekeningen van filters etc heb ik geen verstand.
Heeft zeker zin. Bij een fullrange wordt er minder hogetonen energie de ruimte ingeslingerd. Dat compenseer je een beetje met zo'n rear of ambient tweeter. Meestal vrij eenvoudig aangesloten, en op gehoor bepaal je welke polariteit je voorkeur heeft. De opstelling kan daarbij ook bepalend zijn.
Heeft zeker zin. Bij een fullrange wordt er minder hogetonen energie de ruimte ingeslingerd.
Dat verschilt niet zo heel veel met een dome eigenlijk. Zo'n ambient tweet genereert sowieso diffuse hoogmist. Persoonlijk vind ik het effect vergelijkbaar met de "luchtverfrissers" in warenhuizen: Doe maar niet
Doe maar wel, vrijwel elke fullrange mist hoogenergie. Heb er toch vrij veel gemaakt, en de Visaton FRS8 is zeker geen wonder qua hoogweergave.
Alleen bij 2" mis ik de tweeter niet echt.
Misschien luistert Pjotr alleen axiaal, of mis je het hoog niet om een andere reden
Nee, ik gebruik de FRS8 ook niet. Is een leuk keukenradio dingetje maar kun je verder toch sowieso geen hoogwaardige speaker noemen? Daarbij kun je de tweeter beter aan de voorkant zetten
P.s. op de man gaan spelen om je punt te maken == geen steekhoudende argumenten hebben.
Nee, ik gebruik de FRS8 ook niet. Is een leuk keukenradio dingetje maar kun je verder toch sowieso geen hoogwaardige speaker noemen? Daarbij kun je de tweeter beter aan de voorkant zetten
P.s. op de man gaan spelen om je punt te maken == geen steekhoudende argumenten hebben.
als ik bang was dat je het niet kon hebben had ik het wel gelaten. En mijn argumenten zijn valide, weet je zelf ook best. Tenminste, als we het over de FRS8 hebben zeker. En dat was mijn veronderstelling.
Ohw, dat kan. Dat linkje verwijst naar de kantine. Je moet daarvoor eerst getest zijn of je de onzin daar wel aankan Dat testen kun je zelf doen door op de indexpagina naar je gebruikerspaneel te gaan en daar aan te vinken of je het lezen wilt.
Ohw, dat kan. Dat linkje verwijst naar de kantine. Je moet daarvoor eerst getest zijn of je de onzin daar wel aankan Dat testen kun je zelf doen door op de indexpagina naar je gebruikerspaneel te gaan en daar aan te vinken of je het lezen wilt.
Ja, is leuk voor een paar centen, doe je goed!
Ken ook iemand die gek is van de woodcones
Maar goed heb het forum eens doorgelezen wat er allemaal beschreven staat door de jaren heen en waar het op neer komt wat Visaton heeft bedacht niet te evenaren valt met andere units. Vind alleen de frs8 een foeilelijk ding. Vind model van Stella echt wel mooi .. maar het moet ook smoelen vind ik.
Ik heb met Satefan al even overleg gehad. Gelet op de smalle kast - 82mm tussen de facetten - is een ring niet mogelijk. De minimale diameter zou op 93mm komen.
Dus hebben we gekeken naar 'truncated' en dat smoelt waarschijnlijk goed... to be continued