Bouwtekening Auris poison 3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Bryston power »

Pjotr schreef:
Shadow schreef:
Zo aan je nickname te zien is veel geld betalen voor de naam geen probleem :lol:
Ik zou zeggen; bouw eens een Visaton Stella Light :wink:
Een FRS8 is toch echt geen vergelijk met een FR88EX. Maar o.k., als goedkoop klinken per se een eis is... :lol:

https://nl.aliexpress.com/item/32608723996.html

Heb nog een setje van deze liggen.......
Liefste zou ik nu eens experimenteren met ambient tweeter achterop.
Als verder de Viston woofer schikt pakken we die maar als we zeggen dat de SlS beter is dan kunnen we dat overwegen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Pjotr »

Dat is wel het leuke van een FAST. Je kunt naar hartenlust experimenteren. Enige voordeel van die Visaton woef in het Visaton ontwerp is dat je niet veel hoeft te experimenteren voor de juiste afstemming. Dat is al voor je gedaan.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door wouter »

vergeet niet dat het filter werkt met een gigantische rem op de woofer, die spoel heeft ruim 2 ohm gelijkstroomweerstand.

Kijk op het Visaton Forum anders even naar variaties, zoals met de B80 breedbander en bijv een TIW200XS 8" subwoofer.

We kunnen op afstand best helpen, maar bij het variëren zonder metingen is het wel erg lastig de boel optimaal te krijgen.

Ik heb alle onderdelen voor de Stella liggen, even als andere 3" breedbanders. Ik zou even kunnen meekijken en meten wat ik aan elkaar kan knopen hier...
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Bryston power »

wouter schreef:
vergeet niet dat het filter werkt met een gigantische rem op de woofer, die spoel heeft ruim 2 ohm gelijkstroomweerstand.

Kijk op het Visaton Forum anders even naar variaties, zoals met de B80 breedbander en bijv een TIW200XS 8" subwoofer.

We kunnen op afstand best helpen, maar bij het variëren zonder metingen is het wel erg lastig de boel optimaal te krijgen.

Ik heb alle onderdelen voor de Stella liggen, even als andere 3" breedbanders. Ik zou even kunnen meekijken en meten wat ik aan elkaar kan knopen hier...
Heb wel eens Needle gebouwd met de FRS 10.... Vind als je zo'n speaker gaat bouwen je wel een mooie ronde 3 inch erin moet zetten. Bedoel het moet ook smoelen. Vond bijv de Omnes BB3 een mooie unit de Fountek kan ook.
Gaan we niet teveel veranderen aan het bestaande ontwerp zet ik de audiolabs wel te koop.
Maar kun je dan een ambient tweeter ( Dayton) toevoegen om net iets meer frisheid/ groter stereobeeld te krijgen.
Aangezien we tot 1 juni thuis moeten gaan zitten kunnen we beter maar wat gaan bouwen....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Henkjan »

Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Bryston power »


Tja, toch de frs8 dus...
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Bryston power »

wouter schreef:
vergeet niet dat het filter werkt met een gigantische rem op de woofer, die spoel heeft ruim 2 ohm gelijkstroomweerstand.

Kijk op het Visaton Forum anders even naar variaties, zoals met de B80 breedbander en bijv een TIW200XS 8" subwoofer.

We kunnen op afstand best helpen, maar bij het variëren zonder metingen is het wel erg lastig de boel optimaal te krijgen.

Ik heb alle onderdelen voor de Stella liggen, even als andere 3" breedbanders. Ik zou even kunnen meekijken en meten wat ik aan elkaar kan knopen hier...

Vraag is nog even of het zin heeft om een Dayton Nd16FA off axis achterop te monteren.
Verder wil ik het niet te ingewikkeld maken .... vind het leuk om wat te knutselen.
Over berekeningen van filters etc heb ik geen verstand.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door wouter »

Heeft zeker zin. Bij een fullrange wordt er minder hogetonen energie de ruimte ingeslingerd. Dat compenseer je een beetje met zo'n rear of ambient tweeter. Meestal vrij eenvoudig aangesloten, en op gehoor bepaal je welke polariteit je voorkeur heeft. De opstelling kan daarbij ook bepalend zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Heeft zeker zin. Bij een fullrange wordt er minder hogetonen energie de ruimte ingeslingerd.
Dat verschilt niet zo heel veel met een dome eigenlijk. Zo'n ambient tweet genereert sowieso diffuse hoogmist. Persoonlijk vind ik het effect vergelijkbaar met de "luchtverfrissers" in warenhuizen: Doe maar niet :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door wouter »

Doe maar wel, vrijwel elke fullrange mist hoogenergie. Heb er toch vrij veel gemaakt, en de Visaton FRS8 is zeker geen wonder qua hoogweergave.
Alleen bij 2" mis ik de tweeter niet echt.

Misschien luistert Pjotr alleen axiaal, of mis je het hoog niet om een andere reden ;-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Pjotr »

Nee, ik gebruik de FRS8 ook niet. Is een leuk keukenradio dingetje maar kun je verder toch sowieso geen hoogwaardige speaker noemen? Daarbij kun je de tweeter beter aan de voorkant zetten :D

P.s. op de man gaan spelen om je punt te maken == geen steekhoudende argumenten hebben.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door wouter »

Pjotr schreef:
Nee, ik gebruik de FRS8 ook niet. Is een leuk keukenradio dingetje maar kun je verder toch sowieso geen hoogwaardige speaker noemen? Daarbij kun je de tweeter beter aan de voorkant zetten :D

P.s. op de man gaan spelen om je punt te maken == geen steekhoudende argumenten hebben.
:mrgreen: als ik bang was dat je het niet kon hebben had ik het wel gelaten. En mijn argumenten zijn valide, weet je zelf ook best. Tenminste, als we het over de FRS8 hebben zeker. En dat was mijn veronderstelling.
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Bryston power »

viewtopic.php?t=15967#p1581747

Of zoiets....smoelt beter dan de frs8
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Pjotr »

Of de ND20FA i.c.m. de RS100-4, beide van Dayton. Kun je er nog een FD16 aan de achterkant in prikken als je zou willen :lol:
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Bryston power »

Pjotr schreef:
Of de ND20FA i.c.m. de RS100-4, beide van Dayton. Kun je er nog een FD16 aan de achterkant in prikken als je zou willen :lol:

Das ook een fraaie en veel gebruikte unit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Pjotr »

Die ben ik zelf nu in dit kringloopkastje aan het klussen: viewtopic.php?p=1945317#p1945317
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Bryston power »

Pjotr schreef:
Die ben ik zelf nu in dit kringloopkastje aan het klussen: viewtopic.php?p=1945317#p1945317

Krijg de melding dat ik het niet mag lezen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Pjotr »

Ohw, dat kan. Dat linkje verwijst naar de kantine. Je moet daarvoor eerst getest zijn of je de onzin daar wel aankan :lol: Dat testen kun je zelf doen door op de indexpagina naar je gebruikerspaneel te gaan en daar aan te vinken of je het lezen wilt.
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Bryston power »

Pjotr schreef:
Ohw, dat kan. Dat linkje verwijst naar de kantine. Je moet daarvoor eerst getest zijn of je de onzin daar wel aankan :lol: Dat testen kun je zelf doen door op de indexpagina naar je gebruikerspaneel te gaan en daar aan te vinken of je het lezen wilt.

Ja, is leuk voor een paar centen, doe je goed!
Ken ook iemand die gek is van de woodcones
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Bryston power »

Maar goed heb het forum eens doorgelezen wat er allemaal beschreven staat door de jaren heen en waar het op neer komt wat Visaton heeft bedacht niet te evenaren valt met andere units. Vind alleen de frs8 een foeilelijk ding. Vind model van Stella echt wel mooi .. maar het moet ook smoelen vind ik.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door wouter »

maak je toch een ringetje voor dat ding...

Of Met doek bekleed kapje. Deed ik met ring van mdf, die klemde met de binnendiameter precies op de buitenkantjes van de 4 schroeven.

Buitendiameter van dat "grilletje" was 2cm groter. Op luidsprekerdoek gelegd en met Tix Gel doek verlijmd en overtollig doek weg gesneden.

Misschien kunnen we een setje sierranden (laten) printen.
Ik moet mijn Stella Light ook nog bouwen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door Henkjan »

ik denk dat FreesKees zo een paar mooie ringen voor die dingen freest.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door wouter »

Ik heb met Satefan al even overleg gehad. Gelet op de smalle kast - 82mm tussen de facetten - is een ring niet mogelijk. De minimale diameter zou op 93mm komen.

Dus hebben we gekeken naar 'truncated' en dat smoelt waarschijnlijk goed... to be continued
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door satefan »

Hier een draft-opzetje. Eea is makkelijk aan te passen qua maten, facetten, gaatjes voor schroefjes etc.
Screenshot 2020-03-28 at 16.18.38.png
Screenshot 2020-03-28 at 16.18.14.png
Screenshot 2020-03-28 at 16.18.07.png
Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Bericht door satefan »

Nu ook een facet op de rechte kant van de ring.
Screenshot 2020-03-28 at 16.23.04.png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”