Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Jamesblond »

De andere speaker. Eigenlijk nog wat smeriger dan de ander. De meur lijkt nu wel mee te vallen (misschien dat mijn Chili con Carne het één en ander camoufleert!).

Ben blij dat de rubber randen nog goed zijn!
Bijlagen
2D9FDFBC-D9A9-4772-8A72-0096A561A7D8.jpeg
781E1F17-7E8C-4BF7-BB26-B79F65EAE32A.jpeg
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Jamesblond »

Okay, het lijkt erop dat een ander type woofer niet geschikt is. Als ik de Duitse firma mag geloven heeft deze AM170ST2 iets van 90dB efficiency, evenals de hierboven genoemde HM170Z18. Maar die extra magneet zit er vast niet voor de sier op...
Bijlagen
9DDD38C6-9165-4A0B-B0F6-C1037A643F7B.jpeg
E0CF3D2E-A8A9-402E-B210-E9DB86DA4C28.jpeg
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Jamesblond »

Tweeters hetzelfde verhaal: ook een extra magneet. Ik heb geen idee of dat enkel magnetische afscherming is, of ook een ander doel dient...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Henkjan »

alleen een magneet verandert de parameters wel over t algemeen. voor afscherming (voor een buizen tv) is ook nog een kap nodig
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Jamesblond »

Tweeters inderdaad aan vervanging toe. Het dempingsschuim achter de dome is aan het verteren. Er is ferrofluid, maar weet niet hoe dik of dun. Misschien volstaat het om alleen de dome/coil eenheid te vervangen, maar dan moet ook de ferrofluid eigenlijk vervangen worden

“Wat heb ik me op de hals gehaald?!”
:rofl: :rofl:

[Edit]: net ook even de versterkers bekeken. Wat ik al dacht: gebaseerd op Philips TDA(nogwat) chip-amps. Vier stuks per versterker, dus twee per driver. Mogelijk in een soort van "differential drive" configuratie, ofzo? Eén doet de positieve periode, de andere de negatieve? Hoeft niet slecht te zijn, overigens (in tegendeel, want ik weet dat deze monitors heel leuk kunnen klinken). Verder heel veel SMD en minstens dubbellaags pcb's. Alle electrolyten vervangen gaat dus een klus worden. Wellicht ook niet nodig, want van wat ik kan zien zie ik overal normale vormen, niets opgebold of wat dan ook. Eerst maar eens kijken of ik ze met een nieuwe tweeter weer aan het zingen krijg. En me voorzichtig wagen aan het reinigen van de woofers. Eerder vandaag werd daarvoor Isopropyl-alcohol aangeraden. Is dat die 70% alcohol die men bij een drogist kan halen? Of iets anders?
Bijlagen
70AA1BF4-B2CE-441B-B7BC-6A66667A0E22.jpeg
397F64E2-7299-4C02-95B2-47832C603E06.jpeg
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Jamesblond »

En we gaan vrolijk even door, want we hebben toch niets beters te doen, nu niemand de deur uit mag ;)

Zojuist even gespeurd en ik kwam het volgende tegen:
T/S Parameters van AM170S2
T/S Parameters van AM170S2
Screen Shot 2020-03-23 at 19.28.05.png (24.28 KiB) 4449 keer bekeken
En:
T/S Parameters van HM170Z18
T/S Parameters van HM170Z18
Ik denk dat ik op basis hiervan eigenlijk de MH170 wel kan afschrijven als kandidaat voor vervanging van de AM170, toch?

We hebben het hier over een ten eerste een basreflexkast en ik kan me zo indenken dat het hebben van andere parameters t.o.v. het origineel consequenties heeft voor afstemming van het systeem, gezien het beschikbare kastvolume. Dat zal ongetwijfeld afwijken van de ontwerpspecificaties.
Ten tweede is het een actief systeem, waarin zeer mogelijk correcties zijn ingebouwd die zijn ontworpen voor de AM170S2; niet voor de HM170Z18.

Mee eens?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door timpert »

Helemaal mee eens. Met dat laatste...

Je hebt dus twee opties: de originele drivers weer schoonmaken, of proberen de exacte vervangers te pakken te krijgen. Heb je al iets gehoord van die Deense tent? Of zitten ze daar helemaal in lockdown?

Van de woofers zou ik in ieder geval even de resonantiefrequentie meten. Die kan met de jaren nogal wat toenemen doordat de rolrand verstijft vanwege vervliegende weekmakers. Laatst had ik een setje ScanSpeak 18W-8543 woofers (de Tupperware woofer uit de Opus) via marktplaats gekocht. Ze zagen er prima uit, alleen de resonantiefrequentie was opgelopen tot 80 Hz (spec: 30 Hz). Met wat lampolie (paraffine is een weekmaker voor butylrubber) en siliconenspray heb ik ze weer helemaal goed gekregen.

Wat die versterkers betreft: waarschijnlijk zijn ze in brug geschakeld. Zie hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bridged_a ... amplifiers
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Jamesblond »

Isopropylalcoholdoekjes kunnen krijgen bij een drogist.
Net even gepoogd wat te boenen op een conus. Echt effect ervan is met een mini-streepje niet waarneembaar, ook niet na drogen. Dus een wat groter stuk geboend. Zeg maar heel licht "schuren" met zo'n doekje. Ik krijg wel wat grijsbruine zooi en wat stof los, maar de kat blijft vooralsnog lekker zitten. De conus blijft wat plakkerig en verkleurt niet, dus ik heb wel het idee dat ik hiermee een eind verder ga komen.

Als dat klaar is, ga ik denk ik toch even speuren naar vervangende tweeters. Ze zijn niet heel goedkoop, maar kosten ook geen vermogen (net geen €70,- voor een paartje). Het gaat volgens enkele Audax handelaren dan, gek genoeg, om de TW025A0 - zonder ferrofluid. Dat is maf, want de oorspronkelijke tweeter heeft wél ferrofluid. Ook ontbreekt de extra magneet, wat de efficiency mogelijk wat verlaagd. Of en hoe dat de klankbalans van het totale systeem beïnvloedt, zal moeten blijken...

[Edit] Net bericht uit Denemarken. Ze gaan uitzoeken of de originele woofers nog te krijgen zijn. De HM170Z18 is (ook volgens hen) niet leverbaar, wegens de eerder genoemde problemen.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Jamesblond »

Ipsopropylalcohol for the win!!
42F64A09-820C-4366-AC97-AB6EEFB41204.jpeg
De angorakat is grotendeels weg en ze zien er best okay uit. Ook de meur is vrijwel weg. Ik weet niet wat deze dingen meegemaakt hebben, maar zo te oordelen meer een “Rock ‘n Roll” muzikantenbestaan gehad dan ik.
Één van de twee heeft een schaafplekje op de conus. Van beiden is de glans wel af (letterlijk), maar ze plakken nog wel gewoon.
Daarna nog wat Sonax Rubber care over de rand aangebracht met een doekje en ze zijn zo best heel toonbaar.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door timpert »

Ziet er goed uit! Gefeliciteerd met dit resultaat! Nu nog even de resonantiefrequentie nameten om te kijken of de rolranden nog soepel zijn. Mocht dat niet zo zijn, ik heb hier beschreven hoe ik met lampolie twee flink verlopen woofers weer helemaal terug op spec heb gekregen.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Jamesblond »

Hoe doe ik dat? Kan dat met REW? Heb ooit een meetset gekocht. Daar zat iets bij voor impedantiemeting (die geeft geloof ik ook de resonantiefrequentie weer). Maar hoe gaat zo iets in zijn werk?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Pjotr »

Mooi dat het gelukt is. Kan best dat ze jaren in een kroeg hebben gewoond :D Meten kan ook met LIMP van Arta: http://www.artalabs.hr/ Je hebt geen licentie nodig om de T/S parameters op te meten. In de handleiding en op de support pagina staat wel veel uitleg: http://www.artalabs.hr/support.htm Laatst was er hier iemand die het Dayton meetdoosje heeft aangeschaft en aanbood ook voor anderen dat beschikbaar te stellen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 24 mar 2020, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door timpert »

REW doet dat inderdaad. Welke meetset heb je?

Ik heb zelf een paar jaar geleden een handig doosje gemaakt dat ik met ARTA gebruik. Versterker zit ingebouwd, en ook een microfoonvoorversterker, dus het is speaker aansluiten en meten.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Jamesblond »

Ik heb de meetset van Rumoh met Dayton EMM6 en er zat en kabel bij voor impedantiemetingen. Maar voor zover ik weet geen versterker. Ik heb wat versterkers liggen, maar welke is geschikt? Er zit een mega verschil in output in het laag tussen mijn Quad 520 en Parasound Z-Amp 3.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door timpert »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Pjotr »

Daar heb je toch geen versterker bij nodig?
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Jamesblond »

timpert schreef:
Nein.
Op basis van een Focusrite scarlett (de kleinste), emm6 en een “jig” voor impedantiemetingen.

Maar hoezo geen versterker nodig? Iets moet toch die woofer aansturen?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door timpert »

Je kan ook bij klein signaal een impedantiemeting doen, dan heb je naast de set niks nodig. Het uitgangssignaal van de geluidskaart is genoeg. De gemeten resonantiefrequentie zal dan vaak wel wat hoger uitvallen dan wanneer je een of meer volt over de speaker zet. Voor een responsmeting heb je wel een versterker nodig, maar die zit al in je actieve speaker...

Hier is de LIMP manual, in hoofdstuk 3, figuur 3.1 staat de opstelling die met jouw set te maken is. LIMP is het programma dat bij ARTA hoort waarmee je impedantiemetingen doet. REW gebruikt dezelfde setup, maar ik weet bij dat programma niet zo goed waar de knopjes zitten. REW is gratis, ARTA moet je een licentie voor hebben als je files wil kunnen opslaan.
Laatst gewijzigd door timpert op di 24 mar 2020, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Pjotr »

Jamesblond schreef:
timpert schreef:
Nein.
Op basis van een Focusrite scarlett (de kleinste), emm6 en een “jig” voor impedantiemetingen.

Maar hoezo geen versterker nodig? Iets moet toch die woofer aansturen?
Zit er geen hangleiding bij dan voor die "Meetjig"? Ik had begrepen dat de headphone output gebruikt wordt voor de aansturing. Anyway is het wel handig om wat meer prik te hebben. Ieder LM3886 kitje is daar uitstekend geschikt voor O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Henkjan »

de headphone uitgang wordt idd bij impedantie metingen gebruikt
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Tweety »

Ah, de Spirit absolute 4p. Heerlijke monitors, vaak op scouting kampen mee gehad. Ff koppelen aan PC of telefoon en blazen op een fatsoenlijke manier. Heerlijk die gort droge bas, zeldzaam goed voor zo'n 7 inch woofertje. Kan vooral Seas nog eens wat van leren. Bijzondere van deze Audax woofer is de bijzonder lage Rms en daardoor de heel hoge Qms. Fantastisch, veel beter dan de standaard Audax HM170Z18. Blijkbaar hebben ze dat oa bereikt door een heel speciaal rubber voor die rol rand toe te passen, ik vermoed in opdracht van Spirit.

Ik merk hier absoluut geen problemen t.g.v. leeftijd aan dat bijzondere rubber. Maar mocht het bij jou wel het geval zijn, dan zou ik er wel ff voorzichtig mee omgaan.

Verder heb ik deze monitors op onze keukenkastjes liggen, onze dames koppelen dan ff via een bluethooth ontvangertje met hun telefoons. Omdat dat qua luisterhoek niet ideaal is en omdat bij mij de originele tweeters idd ook niet meer fris waren. (na een paar tonen en ik wist genoeg) heb ik die vervangen door een TW025A26. Nadeel, die is wat duurder, maar het past direct. Voordeel, die heeft fors meer rendement en zou volgens de curve van Audax wat oplopen in het hoog. Maar misschien omdat ie bij ons op de kastjes ligt, maar ik merk in de praktijk niet veel van.

Wel is het rendement idd van de tweeter best hoog. Ik heb ze gehoormatig getemd met een weerstand setje in serie en parallel. (waarden weet ik niet meer) Voordeel, ik had bij die kampen nooit angst de tweeter op te blazen, door deze weerstanden.

Wow mooi zijn die woofers bij jou geworden, dat is knap werk. Vooral ook omdat die Aerogel conus best wel kwetsbaar is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Pjotr »

Tweety schreef:
Ah, de Spirit absolute 4p. Heerlijke monitors, vaak op scouting kampen mee gehad. Ff koppelen aan PC of telefoon en blazen op een fatsoenlijke manier. Heerlijk die gort droge bas, zeldzaam goed voor zo'n 7 inch woofertje. Kan vooral Seas nog eens wat van leren. Bijzondere van deze Audax woofer is de bijzonder lage Rms en daardoor de heel hoge Qms. Fantastisch, veel beter dan de standaard Audax HM170Z18. Blijkbaar hebben ze dat oa bereikt door een heel speciaal rubber voor die rol rand toe te passen, ik vermoed in opdracht van Spirit.

Ik merk hier absoluut geen problemen t.g.v. leeftijd aan dat bijzondere rubber. Maar mocht het bij jou wel het geval zijn, dan zou ik er wel ff voorzichtig mee omgaan.
Dat is idd opvallend. En ik denk dat het standaard is en niet op speciaal verzoek van Spirit. Deze speakers zitten ook in alle von Schweikert modellen van rond 2000 als mid/bas. Maar dan met de standaard enkele magneet. Wat nog opmerkelijker is is dat ie in die tijd als losse unit rond de €35 kostte. Dat is ong 1/3 van wat de HM170.. serie kostte :shock:
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Jamesblond »

Ha tweety,

Bijzonder dat ze zelfs scoutingkampen overleven! Qua geluidsbeleving absoluut te prefereren boven Bluetooth speakers!
Qua ouderdom houden deze dingen zich prima, inderdaad. Alleen de tweeters zijn echt op. Als vervanger wordt de TW025A0 genoemd. Maar deze heeft geen ferrofluid en (dacht ik) een wat lager rendement dan het origineel. Het lijkt mij daarom verstandiger en goedkoper om een nieuwe dome (nog even goed naar zoeken) en nieuwe ferrofluid te plaatsen. Dan kom ik het dichtste bij de originele waardes terecht, denk ik.

Deze monitors waren vroegâh mijn aller eerste ervaring met studiokwaliteit monitors. Voor het luttele bedragje wat ik er voor heb betaald, is deze revisie erg leuk en lonend!
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door timpert »

Er staat een setje tweeters op marktplaats. Je zou die kunnen kopen en de dome kunnen transplanteren.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Bericht door Jamesblond »

Heb ik gezien. Maar hoe gaar zijn die..?

Net Speaker & Co gesproken, op zoek naar wat materialen (in de hoop ze een beetje te steunen). Hij raadde me aan eerst de tweeter's impedantiecurve te meten. Dit zou me iets moeten vertellen over de staat van de ferrofluid.

Een min of meer vlakke lijn betekent gaar, een niet vlakke lijn betekent niet gaar. We zullen zien of ik daar uit kom. Kan ik meteen de woofers even checken.

Indien de ferrofluid goed is, bestel ik liever gewoon nieuwe domes en felt pads.
Laatst gewijzigd door Jamesblond op wo 25 mar 2020, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie