accu/batterij heb ik voor m'n huidige pre-pre (9V blokje) maar is toch niet zo praktisch. liever een gewone voeding.rjmulder schreef:Mijn Pearl 2 voed ik vanuit 4 12V accu's in serie, + 24V, 0 en -24V naar de print en van die zelfde +24v en 0 ga ik ook naar de andere aansluiting en dit werkt probleemloos.
pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint
Nadeel is inderdaad het opladen.
Maar als je een goede voeding hebt mag het toch ook geen probleem zijn als je beide op de zelfde voeding zet.
Maar als je een goede voeding hebt mag het toch ook geen probleem zijn als je beide op de zelfde voeding zet.
Een paar tientallen mA verbruik, hoogstens ½ volt. En de hele boel is klasse A en ook nog een stroombron, geen wisselend verbruik.Henkjan schreef:maar dan heb je wel een ietwat spanningsval die afhankelijk is van de belasting. of is dat geen probleem?Ah!buis schreef:... Dan heeft het wel zin, die twee weerstanden.
Evt ook zo'n weerstand bij de -24V voor een beter nut van de elco.
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
mooi, dan gaan we daar mee verder.Ah!buis schreef:Een paar tientallen mA verbruik, hoogstens ½ volt. En de hele boel is klasse A en ook nog een stroombron, geen wisselend verbruik.Henkjan schreef:maar dan heb je wel een ietwat spanningsval die afhankelijk is van de belasting. of is dat geen probleem?Ah!buis schreef:... Dan heeft het wel zin, die twee weerstanden.
Evt ook zo'n weerstand bij de -24V voor een beter nut van de elco.
Het concept gaat dan worden dat de "basis" voeding voor de +-24V in kast 1 zit: trafo, gelijkrichters, spanningsregelaars, en zoveel elko's als er in t kastje passen. 3 aderige kabel naar kast 2: de beide Pearl printjes en daarnaast dan soort van verdeelprint die de +-24V verdeelt naar de 2 keer 3 voedingspunten van de Pearl met voor elk de genoemde weerstanden/smoorspoeltjes.
Gaat hier wel zoals die hemdsmouw, elke dag een draadje
Om aardlussen te voorkomen misschien best om bij de versterker één massapunt te voorzien.
Daaraan dan de massa van de voeding en die van de twee printen.
Anne
Om aardlussen te voorkomen misschien best om bij de versterker één massapunt te voorzien.
Daaraan dan de massa van de voeding en die van de twee printen.
Anne
Wel wat overdreven
Nou ja, overdaad schaadt niet altijd
Maar al die afzonderlijke verbindingen geven veel meer kans op aardlussen.
Hier wat variaties (wel soberder
)
Nergens iets aan de kast, enkel vanaf gemeenschappelijk aardpunt met een weerstand (vermijdt grote aardstromen naar andere toestellen, PU-versterker) en een condensator om de HF-afscherming op peil te houden.
Anne
Hier wat variaties (wel soberder
Nergens iets aan de kast, enkel vanaf gemeenschappelijk aardpunt met een weerstand (vermijdt grote aardstromen naar andere toestellen, PU-versterker) en een condensator om de HF-afscherming op peil te houden.
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
die afzonderlijke aansluitingen die zitten zo op de printen van de Pearl:Ah!buis schreef:...
...
de blauwe schroefterminals.
Tja, er zijn verschillende uitvoeringen.Henkjan schreef:die afzonderlijke aansluitingen die zitten zo op de printen van de PearlAh!buis schreef:...
...
Bij die van Pass zitten de stabilisators bij de rest.Maar ik dacht dat je de print van Kappa7 had.
Met drie aansluitingen zitten dus de twee +24V aan elkaar, dan twee weerstanden laten vallen.
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
klopt, printen van George. de 2 +24V zitten wel bij elkaar in t zelfde printcroonsteentje, maar niet aan elkaar. het idee van wat ik nu voorstel is dat je de voedingen naar de verschillende delen separeertAh!buis schreef:.... ik dacht dat je de print van Kappa7 had.
Met drie aansluitingen zitten dus de twee +24V aan elkaar, ....
wat anders: heeft iemand een idee van de stromen die naar elk deel gaan lopen? En hoe erg is t als de -24V en +24V verschillen qua belasting van de trafo? daarvoor had ik dat ene weerstandje met waarde "tbd" bedacht, om indien gewenst de afname van de -24V gelijk te maken aan die van de +24V
Per print 47mA voor de plus en 17mA voor de min.Dus kleine 100mA +24V en 35mA -24V totaal.Henkjan schreef:wat anders: heeft iemand een idee van de stromen die naar elk deel gaan lopen? En hoe erg is t als de -24V en +24V verschillen qua belasting van de trafo? daarvoor had ik dat ene weerstandje met waarde "tbd" bedacht, om indien gewenst de afname van de -24V gelijk te maken aan die van de +24V
Ik weet niet (meer) hoe de gelijkrichter + stabilisators in elkaar zitten die je gebruikt.
Meestal een trafo met middenaftakking gevolgt door een bruggelijkrichter, dan belasten elke voeding beide kanten van de trafo, mag zelfs een kant niet gebruikt, blijft de ander gewoon werken.
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat draadje zit nog niet aan t hemdsmouwAh!buis schreef:Ik weet niet (meer) hoe de gelijkrichter + stabilisators in elkaar zitten die je gebruikt.
de daadwerkelijke voeding is de volgende stap
De aarde op de printen zit aan elkaar.
Dus bij gebruik van een enkele trafo is het voldoende om 1 aarde draad naar de print te trekken.
In mijn eigen Pearl is er gebruik gemaakt van losse transformatoren per voeding groep en dan is het wel zaak dat alle minpunten naar het bordje van de Pearl lopen.
Op de Pearl komen dan al die nul draden bij elkaar en komt alles op het zelfde potentiaal te staan.
Dus als alles al op het zelfde potentiaal zit dan zullen extra aarde draad en alleen maar voor een aardlus zorgen en krijg je kans op brom.
Groetjes George
Dus bij gebruik van een enkele trafo is het voldoende om 1 aarde draad naar de print te trekken.
In mijn eigen Pearl is er gebruik gemaakt van losse transformatoren per voeding groep en dan is het wel zaak dat alle minpunten naar het bordje van de Pearl lopen.
Op de Pearl komen dan al die nul draden bij elkaar en komt alles op het zelfde potentiaal te staan.
Dus als alles al op het zelfde potentiaal zit dan zullen extra aarde draad en alleen maar voor een aardlus zorgen en krijg je kans op brom.
Groetjes George
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zo dan?Kappa7 schreef:...
Nee meer zo als hier onder.
Door ook je aardaansluiting bij je laatste elco vandaan te halen is ook die zo schoon mogelijk.
Door ook je aardaansluiting bij je laatste elco vandaan te halen is ook die zo schoon mogelijk.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Kappa7 schreef:Nee meer zo als hier onder.
Ik vermoed dat Kappa er vanuit gaat dat deze C-batterij na de gelijkrichter komt en dat de stabilisatie op de print zit.
Als de gelijkrichter+stabilisatie nog voor deze C's komen heeft deze boel eigenlijk helemaal geen zin.
Anne
Als de gelijkrichter+stabilisatie nog voor deze C's komen heeft deze boel eigenlijk helemaal geen zin.
Anne
Tja ik weet inderdaad niet wat er voor zit,
Ik ga nu van een gelijkrichter zonder stabilisatie.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Dat is t volgende, die wil ik nog ontwerpen gaan.Kappa7 schreef:Tja ik weet inderdaad niet wat er voor zit,
Maar was toch wel t idee om dat gestabiliseerd te doen
De voeding is natuurlijk wel het geheel tezamen.
Misschien zou je dan eerst moeten laten zien wat het totale plan is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
had ik, maar dat is aangepast n.a.v. input van hierKappa7 schreef:De voeding is natuurlijk wel het geheel tezamen.
viewtopic.php?f=7&t=25349&start=225#p1945392
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
en toen werd t viewtopic.php?f=7&t=25349&p=1947145#p1946611
ik schreef:Het concept gaat dan worden dat de "basis" voeding voor de +-24V in kast 1 zit: trafo, gelijkrichters, spanningsregelaars, en zoveel elko's als er in t kastje passen. 3 aderige kabel naar kast 2: de beide Pearl printjes en daarnaast dan soort van verdeelprint die de +-24V verdeelt naar de 2 keer 3 voedingspunten van de Pearl met voor elk de genoemde weerstanden/smoorspoeltjes.
Misschien zou je eens goed naar de voeding kunnen kijken die Peter ooit voor een dac heeft gemaakt. ben ff de naam kwijt van het ding.
Kijk daar eens goed hoe de condensatoren daar gebruikt worden voor de spannings-regelaar.
verder is http://www.duncanamps.com/psud2/ een goede start om eens een simulatie te maken.
Daar kan je snel zien wat wel of niet zinvol is om te doen.
Bouw die voeding maar eens in de simulator en je kan precies zien wat er er gebeurd.
Verander dan eens wat waardes naar de stroom die de Pearl nodig heeft en kijk eens wat dat met je spanning doet.
je krijgt dan een goed idee wat een voeding doet.
Kijk daar eens goed hoe de condensatoren daar gebruikt worden voor de spannings-regelaar.
verder is http://www.duncanamps.com/psud2/ een goede start om eens een simulatie te maken.
Daar kan je snel zien wat wel of niet zinvol is om te doen.
Bouw die voeding maar eens in de simulator en je kan precies zien wat er er gebeurd.
Verander dan eens wat waardes naar de stroom die de Pearl nodig heeft en kijk eens wat dat met je spanning doet.
je krijgt dan een goed idee wat een voeding doet.