EL84 versterkertje
Moderator: Beheerdersteam
EL84 versterkertje
Na het voorstellen heb ik middels een deel van de onderdelen binnen gekregen, wacht nog op de UGT"s
En van iemmand een schema gekregen
En van iemmand een schema gekregen
Re: EL84 versterkertje
Leuk Projectje
Die VU-meters zijn wel een mooi voor de bling bling.
Aan de plaatjes te zien ga je met diode gelijkrichting werken?
Hoop voor je dat de elco's het volhouden.
Had zelf problemen met die dingen. Heb er nu JJ op staan.
Ga dit zeker volgen. Succes.
Die VU-meters zijn wel een mooi voor de bling bling.
Aan de plaatjes te zien ga je met diode gelijkrichting werken?
Hoop voor je dat de elco's het volhouden.
Had zelf problemen met die dingen. Heb er nu JJ op staan.
Ga dit zeker volgen. Succes.
Laatst gewijzigd door TheoK op vr 04 mei 2012, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84 versterkertje
Weer een nieuwe buizenman, ziet er goed uit, veel succes! Wat ga je met die meters doen trouwens, zijn dat VU meters?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 versterkertje
Vertel eens iets meer over hoe je het gaat opbouwen?
Ik zie op de foto vier buizen, maar je hebt er maar drie nodig. Of heb je er een gelijkrichterbuis bij zitten?
Ik ben benieuwd naar de voeding. Er is hier een leuk draadje over een EL84 SE versterker, volgens mij een "sticky" topic in de rubriek versterkers.
Je bent goed begonnen met veel foto's, hou dat vol !
Ik zie op de foto vier buizen, maar je hebt er maar drie nodig. Of heb je er een gelijkrichterbuis bij zitten?
Ik ben benieuwd naar de voeding. Er is hier een leuk draadje over een EL84 SE versterker, volgens mij een "sticky" topic in de rubriek versterkers.
Je bent goed begonnen met veel foto's, hou dat vol !
Re: EL84 versterkertje
Bedankt allen voor de snelle reactie's, ja perongeluk een buisje te veel besteld....
maar dat geeft niet mocht dit leuk gaan werken heb ik hier nog een collega die ook interesse heeft. De VU meters... ik weet niet wat voor kastje en of hoe de opstelling word en of ik ze ga toepassen, ik vind ze grappig en voor een leuk prijsje, zo heb ik hier en daar al op het forum echt hele mooie zelfbouw spullen gezien man,man wat een mooi spul dus ik hoopt dat het bowsel van mij er wel tussen mag staan,ha,ha.
De voedingstrafo hier ben ik even stil in, heb een en ander liggen dus weet ik nog niet welke ik hiervoor gaat gebruiken.
Ja ik ga diode's en elco's gebruiken i.p.v zo'n mooi gelijkrichtbuisje ( had vroeger de AZ1 )
Maar zal het mis kunnen gaan met die elco's ?? wat zou er kunnen gebeuren ? ( sorry even de onkunde )
Zit ook nog op de UGT's te wachten.
Tips zijn welkom en natuurlijk iedereen weer bedankt voor de reactie's.
Zal proberen in de toekomst vele foto's ( uiteraard over het project ) te plaatsen
Groetjes Pons
p.s nu even wachten op de UGT's en o.a wat voor kast.
maar dat geeft niet mocht dit leuk gaan werken heb ik hier nog een collega die ook interesse heeft. De VU meters... ik weet niet wat voor kastje en of hoe de opstelling word en of ik ze ga toepassen, ik vind ze grappig en voor een leuk prijsje, zo heb ik hier en daar al op het forum echt hele mooie zelfbouw spullen gezien man,man wat een mooi spul dus ik hoopt dat het bowsel van mij er wel tussen mag staan,ha,ha.
De voedingstrafo hier ben ik even stil in, heb een en ander liggen dus weet ik nog niet welke ik hiervoor gaat gebruiken.
Ja ik ga diode's en elco's gebruiken i.p.v zo'n mooi gelijkrichtbuisje ( had vroeger de AZ1 )
Maar zal het mis kunnen gaan met die elco's ?? wat zou er kunnen gebeuren ? ( sorry even de onkunde )
Zit ook nog op de UGT's te wachten.
Tips zijn welkom en natuurlijk iedereen weer bedankt voor de reactie's.
Zal proberen in de toekomst vele foto's ( uiteraard over het project ) te plaatsen
Groetjes Pons
p.s nu even wachten op de UGT's en o.a wat voor kast.
Laatst gewijzigd door Pons op vr 04 mei 2012, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 versterkertje
Pons, succes met het bouwen.......................
Ja,ons, buizenbouwers houden van veel foto,s

Ja,ons, buizenbouwers houden van veel foto,s
Re: EL84 versterkertje
Of het fout zal gaan met je elco's dat ligt natuurlijk aan hoeveel Volts AC je je erin wil gaan stoppen.
BV 230 Vac geeft al snel 325 Vdc onbelast.
Ik zou dan ook die spanning Vac niet veel hoger nemen om er zeker van te zijn dat je niet over die 400 Vdc heengaat.
BV 230 Vac geeft al snel 325 Vdc onbelast.
Ik zou dan ook die spanning Vac niet veel hoger nemen om er zeker van te zijn dat je niet over die 400 Vdc heengaat.
Re: EL84 versterkertje
Even een mededeling:
Door fam. omstandigheden heb ik totaal geen tijd gehad om deze te bouwen, hopelijk met de zomer heb ik meer geluk
Kijk wel wekelijks naar het doosje...
Sorry
word hopelijk wel vervolgd
Door fam. omstandigheden heb ik totaal geen tijd gehad om deze te bouwen, hopelijk met de zomer heb ik meer geluk
Kijk wel wekelijks naar het doosje...
Sorry
word hopelijk wel vervolgd
Re: EL84 versterkertje
Hallo mede bouwers, sorry sorry het is jaren geleden toen ik iets had geplaats over zelfbouw versterkertje EL84, maar goed ik laat even wat foto's zien van de slakke vooruitgang, let niet op de trafo 220 afgeplakt even met tape dit komt zeker goed...
Eindelijk een dag voor mij verjaardag gisterenavond was het al 22:00 en dacht wil onderhand muziek of... uit het versterkertje horen.
Na 2 keer controle betreft de aansluitingen de stekker erin en.....heel zacht geluid hmmm tja potmeter aansluiting omdraaien..
Geluid is er alleen ik ben er ( te ) lang uit geweest meten is weten maar hoe enz.
Beide EL 84 gaan na 15 min licht blozen en ik gaf een knip oog ha,ah .
Vermoedelijk was weerstanden aanpassen maar lijkt wel of mij geringe kennis is vergaan zoals roosterstoom / maxim,ale roosterspanning enz.enz.
Zie schema hierboven, zie foto's hieronder.
Op de top pin 7 van de buis 340 V, Pin 3 11 V ( over de weerstand van 150 Ohm ) pin 9 339 V.
Eindelijk een dag voor mij verjaardag gisterenavond was het al 22:00 en dacht wil onderhand muziek of... uit het versterkertje horen.
Na 2 keer controle betreft de aansluitingen de stekker erin en.....heel zacht geluid hmmm tja potmeter aansluiting omdraaien..
Geluid is er alleen ik ben er ( te ) lang uit geweest meten is weten maar hoe enz.
Beide EL 84 gaan na 15 min licht blozen en ik gaf een knip oog ha,ah .
Vermoedelijk was weerstanden aanpassen maar lijkt wel of mij geringe kennis is vergaan zoals roosterstoom / maxim,ale roosterspanning enz.enz.
Zie schema hierboven, zie foto's hieronder.
Op de top pin 7 van de buis 340 V, Pin 3 11 V ( over de weerstand van 150 Ohm ) pin 9 339 V.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 versterkertje
Ha, leuk dat je dit weer hebt opgepakt.
Ik ben bang dat je voedingsspanning veel te hoog is. Er gaat nu ( 11V/165Ohm ) 66mA door de buis, waarvan 10mA door het schermrooster.
66mA x (340-11) = 21W, dat houdt je buis niet heel lang vol.
Wat voor voedingstrafo gebruik je en hoe ziet de voeding eruit qua schema?
Kun je tussen de gelijkrichter en de eerste elco een weerstand van 330Ohm / 10 Watt kwijt? Let erop dat die weerstand heel heet gaat worden.
Het is wellicht beter om de voedingstrafo (uit een oude buizenradio?) om te bedraden naar 240V. Dat zou al wat moeten schelen in de spanningen in de versterker. Daarna zou ik de kathodeweerstanden van de EL84 een beetje groter maken. 220 of 270 Ohm zie je veel in dit soort schakelingen.
Ik ben bang dat je voedingsspanning veel te hoog is. Er gaat nu ( 11V/165Ohm ) 66mA door de buis, waarvan 10mA door het schermrooster.
66mA x (340-11) = 21W, dat houdt je buis niet heel lang vol.
Wat voor voedingstrafo gebruik je en hoe ziet de voeding eruit qua schema?
Kun je tussen de gelijkrichter en de eerste elco een weerstand van 330Ohm / 10 Watt kwijt? Let erop dat die weerstand heel heet gaat worden.
Het is wellicht beter om de voedingstrafo (uit een oude buizenradio?) om te bedraden naar 240V. Dat zou al wat moeten schelen in de spanningen in de versterker. Daarna zou ik de kathodeweerstanden van de EL84 een beetje groter maken. 220 of 270 Ohm zie je veel in dit soort schakelingen.
Re: EL84 versterkertje
Ondertussen een paar jaar ouder (en wijzer ?) geworden ?
Zoals Robert al opmerkte, die buizen worden zo nogal overbalast.
Lijkt me ook een nogal zware voedingstrafo voor zo'n versterkertje, 340V bij zo'n 140mA .
Als je het schema gebruikt van bericht #1 is dat EL84 in triode.Nu is die buis zo geen held in veel stroom bij lage spanning en heeft het daarom ook geen zin om de ruststroom zo hoog te kiezen.
Meer als 25...30mA heeft geen zin.Dwz een kathodeweerstand van minstens 330Ω bij een ruim 300V voeding.
Om er wat meer over te zeggen is het handig beter te weten wat er gebruikt wordt.
Wat voor UGT, welke smoorspoel, gelijkrichter en trafo.
Anne
Zoals Robert al opmerkte, die buizen worden zo nogal overbalast.
Lijkt me ook een nogal zware voedingstrafo voor zo'n versterkertje, 340V bij zo'n 140mA .
Als je het schema gebruikt van bericht #1 is dat EL84 in triode.Nu is die buis zo geen held in veel stroom bij lage spanning en heeft het daarom ook geen zin om de ruststroom zo hoog te kiezen.
Meer als 25...30mA heeft geen zin.Dwz een kathodeweerstand van minstens 330Ω bij een ruim 300V voeding.
Om er wat meer over te zeggen is het handig beter te weten wat er gebruikt wordt.
Wat voor UGT, welke smoorspoel, gelijkrichter en trafo.
Anne
Re: EL84 versterkertje
Hallo allemaal, bedankt voor de super snelle reactie.
De geplaatste foto;s kan ik helaas niet draaien , sorry mag ik wel jarig zijn vandaag heb ik niet aan de drank gezeten hoor...
Het is een transformator uit een buizenradio ( geen teer trafo ) welke radio weet ik niet maar had deze toen van een kennis over genomen
De voeding: vanaf de transformator via een brugcel naar de elco uit een voeding van een platte TV 400Uf 400V dan richting de buisjes.
Betreft de ingang buisje hier heb nog niet aan gemeten eerst maar even proberen de blozende wangen weg werken.
Ik gaat even kijken of ik de weerstanden / spanning naar beneden kan halen.
UGT is een Hammond 125B
https://www.tonefactory.nl/hammond-125b-universal
alvast bedankt.
De geplaatste foto;s kan ik helaas niet draaien , sorry mag ik wel jarig zijn vandaag heb ik niet aan de drank gezeten hoor...
Het is een transformator uit een buizenradio ( geen teer trafo ) welke radio weet ik niet maar had deze toen van een kennis over genomen
De voeding: vanaf de transformator via een brugcel naar de elco uit een voeding van een platte TV 400Uf 400V dan richting de buisjes.
Betreft de ingang buisje hier heb nog niet aan gemeten eerst maar even proberen de blozende wangen weg werken.
Ik gaat even kijken of ik de weerstanden / spanning naar beneden kan halen.
UGT is een Hammond 125B
https://www.tonefactory.nl/hammond-125b-universal
alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Pons op vr 20 mar 2020, 17:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 versterkertje
Max spanning voor een EL84 is 300V, tel daar verlies kathodeweerstand en gelijkstroomweerstand van de UGT bij, kom je op een voeding van iets rond 325V.
De spanning na de gelijkrichter kan nog wat hoger, er is ook nog verlies in de smoorspoel.
Je hebt toch wel een smoorspoel voorzien ? Zo'n SE versterker kan niet goed tegen brom op de voeding.Dus smoorspoel of gestabiliseerde voeding is wel nodig.
Hier enkele mogelijke instellingen, De Hammond geeft een Ra van 5k als mogelijkheid en geeft ook 45mA als max stroom op.Komt op bijv dit,(afzonderlijk getekend anders wordt 't wat vol) Voor de 340 kan gerust 330Ω gebruikt.
De aansluitingen van de UGT worden dan zo, Als die 100Hz grens geldt voor Ra=10k dan is dat met 5k lager
.
Anne
De spanning na de gelijkrichter kan nog wat hoger, er is ook nog verlies in de smoorspoel.
Je hebt toch wel een smoorspoel voorzien ? Zo'n SE versterker kan niet goed tegen brom op de voeding.Dus smoorspoel of gestabiliseerde voeding is wel nodig.
Hier enkele mogelijke instellingen, De Hammond geeft een Ra van 5k als mogelijkheid en geeft ook 45mA als max stroom op.Komt op bijv dit,(afzonderlijk getekend anders wordt 't wat vol) Voor de 340 kan gerust 330Ω gebruikt.
De aansluitingen van de UGT worden dan zo, Als die 100Hz grens geldt voor Ra=10k dan is dat met 5k lager
Anne
Re: EL84 versterkertje
Bedankt voor de plaatjes / uitleg, de voeding is heel simpel gehouden : brugcel, elco … zit geen smoorspoel in, helaas niet toegepast
( heb deze ook niet gezien bij sloop buizenradio's )
Vanmorgen even gekeken op de trafo of daar meerdere HSP aansluitingen op zitten maar helaas.
Kan daar wel tijdelijk een variac tussen zetten, echter zit ik dan weer met de gloeispanning...
Moet dus even speuren naar een andere transformator...
Word vervolgd
p.s heb even een oude EL84 erin gezet om te meten belast... , ( nieuwe buisjes maar even weer in het doosje gedaan )
Groetjes Pons
( heb deze ook niet gezien bij sloop buizenradio's )
Vanmorgen even gekeken op de trafo of daar meerdere HSP aansluitingen op zitten maar helaas.
Kan daar wel tijdelijk een variac tussen zetten, echter zit ik dan weer met de gloeispanning...
Moet dus even speuren naar een andere transformator...
Word vervolgd
p.s heb even een oude EL84 erin gezet om te meten belast... , ( nieuwe buisjes maar even weer in het doosje gedaan )
Groetjes Pons
Re: EL84 versterkertje
Elk nadeel heeft zo ook weer een voordeelPons schreef:Bedankt voor de plaatjes / uitleg, de voeding is heel simpel gehouden : brugcel, elco … zit geen smoorspoel in, helaas niet toegepast
( heb deze ook niet gezien bij sloop buizenradio's )
Vanmorgen even gekeken op de trafo of daar meerdere HSP aansluitingen op zitten maar helaas.
Kan daar wel tijdelijk een variac tussen zetten, echter zit ik dan weer met de gloeispanning...
Moet dus even speuren naar een andere transformator...
Is dan gelijkrichter-elco-weerstand-elco-versterker, evt de weerstand gedeeltelijk voor de eerste C.
Stel 345V uit de gelijkrichter en 325V naar de versterker, moet er 20V verdwijnen.
20V bij 72mA is een weerstand van 277Ω (maak er 270Ω van) en 1,44W ,neem dan 5W wordt ie niet te heet.
Nadeel is, als er één buis niet werkt de spanning oploopt.Kan opgelost door na de eerste elco te splitsen, een serieweerstand+elco per versterker erachter.Worden dan twee weerstanden van 560Ω 3W
Anne
Re: EL84 versterkertje
Hier word ik blij van zoals jullie mij uit de brand helpen
door het gebruik van 1 elco zal ik deze knoeperd in UF splitsen in beide voorzien van een weerstand in de voeding lijn voor elk buisje
Echter heb ik nog niet gemeten aan het ingangsbuisje ECC betreft spanningen deze spanningen staan nu denk ik ookk erg hoog.
Willen jullie nog eens naar het universele schema hierboven van mij kijken, ik zie daar op de ingang van de EL84 10K staan, heb in het verleden meerdere schema's uitgeprint en ik zie daar allemaal maar 1 k staan op de ingang van de EL84 staan....
Ok bedankt, kan pas donderdag weer even verder gaan, groetjes Pons
door het gebruik van 1 elco zal ik deze knoeperd in UF splitsen in beide voorzien van een weerstand in de voeding lijn voor elk buisje
Echter heb ik nog niet gemeten aan het ingangsbuisje ECC betreft spanningen deze spanningen staan nu denk ik ookk erg hoog.
Willen jullie nog eens naar het universele schema hierboven van mij kijken, ik zie daar op de ingang van de EL84 10K staan, heb in het verleden meerdere schema's uitgeprint en ik zie daar allemaal maar 1 k staan op de ingang van de EL84 staan....
Ok bedankt, kan pas donderdag weer even verder gaan, groetjes Pons
Re: EL84 versterkertje
Omdat de EL84 in triode staat, beter 1k gebruiken.Als pentode zou 1k of 10k niet zoveel uitmaken.
Wat betreft de hoge spanning voor de ECC83, als de voeding zakt met een serieweerstand gaat het daar ook omlaag. De hogere spanning is daar trouwens geen bezwaar, zitten voldoende hoge weerstanden tussen.
Anne
Wat betreft de hoge spanning voor de ECC83, als de voeding zakt met een serieweerstand gaat het daar ook omlaag. De hogere spanning is daar trouwens geen bezwaar, zitten voldoende hoge weerstanden tussen.
Anne
Re: EL84 versterkertje
@ bedankt voor de tips allemaal,
Anne , bedankt voor het plaatsen van de grafieken alleen ik probeer het te begrijpen ( sorry zelfbouwers jullie denken wat is die Pons voor....)
maar ik komt hier later wel even op terug, met de passen wilde mijn zoon toch even langs komen, hij wist dat ik verder was gegaan en dacht even kijken, had al een vermoeden.Heb de gehele voeding op de schop gedaan ook de inschakelvertraging heb even een trafo uit een oude buizenradio ( sorry mannen ) samen met de EZ81 er moest natuurlijk een extra gat bij en je zou zien haastige spoed doet je niet goed...( krasjes op het blinkende aluminium ) De spanning is nu 250V en net op tijd mijn zoon kwam even langs / luisteren met de kleinzoon, een cd speler aangesloten en daar zat nog een cd in van de jaren 60 pfff ( hoorde iemand vragen wat voor toonregeling ga je toepassen ) geluid val bar tegen midden en hoog is hard en als er bass is ....dit laat ik maar even achterwege.
De trafo was 400 Ma traag gezekerd en op de radio staat 50W, echter na half uur spelen word de trafo best wel heet ( met temperatuur laser meet hij 45 graden )
Over de rooster weerstand naar massa 150 Ohm staat nu iets van 6 Volt
ik gaat binnenkort hierop verder, wilde eerst even deze bevindingen delen..( o de nieuwe EL84 zitten even in een doosje had nog oude EL84 liggen vandaar sof op de buisjes )
Pons
Anne , bedankt voor het plaatsen van de grafieken alleen ik probeer het te begrijpen ( sorry zelfbouwers jullie denken wat is die Pons voor....)
maar ik komt hier later wel even op terug, met de passen wilde mijn zoon toch even langs komen, hij wist dat ik verder was gegaan en dacht even kijken, had al een vermoeden.Heb de gehele voeding op de schop gedaan ook de inschakelvertraging heb even een trafo uit een oude buizenradio ( sorry mannen ) samen met de EZ81 er moest natuurlijk een extra gat bij en je zou zien haastige spoed doet je niet goed...( krasjes op het blinkende aluminium ) De spanning is nu 250V en net op tijd mijn zoon kwam even langs / luisteren met de kleinzoon, een cd speler aangesloten en daar zat nog een cd in van de jaren 60 pfff ( hoorde iemand vragen wat voor toonregeling ga je toepassen ) geluid val bar tegen midden en hoog is hard en als er bass is ....dit laat ik maar even achterwege.
De trafo was 400 Ma traag gezekerd en op de radio staat 50W, echter na half uur spelen word de trafo best wel heet ( met temperatuur laser meet hij 45 graden )
Over de rooster weerstand naar massa 150 Ohm staat nu iets van 6 Volt
ik gaat binnenkort hierop verder, wilde eerst even deze bevindingen delen..( o de nieuwe EL84 zitten even in een doosje had nog oude EL84 liggen vandaar sof op de buisjes )
Pons
Re: EL84 versterkertje
Over de kathodeweerstand 6V, 150Ω dat is 40mA door de buis.Onnodig veel en meer magnetisatie van de uitgangstrafo, niet goed voor 't laag.
Zet er 's 330Ω in.Niet dat het veel beter wordt, is een heel simpele versterker, maar alle beetjes helpen.
Anne
Zet er 's 330Ω in.Niet dat het veel beter wordt, is een heel simpele versterker, maar alle beetjes helpen.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 versterkertje
45 graden is niet iets om je zorgen over te maken, maar binnenin zal het allicht iets meer zijn. Heb je de trafo op 240V gezet? Onze netspanning is in heel Nederland al omhooggevoerd naar 230V. In veel gevallen al veel meer dan 230.Pons schreef:De trafo was 400 Ma traag gezekerd en op de radio staat 50W, echter na half uur spelen word de trafo best wel heet ( met temperatuur laser meet hij 45 graden )
Je bedoelt hier hopelijk de kathodeweerstand van de EL84? In het oorspronkelijke schema staat daar 165Ohm, maar ik zou het advies van Anne opvolgen.Pons schreef:Over de rooster weerstand naar massa 150 Ohm staat nu iets van 6 Volt
ik gaat binnenkort hierop verder, wilde eerst even deze bevindingen delen..( o de nieuwe EL84 zitten even in een doosje had nog oude EL84 liggen vandaar sof op de buisjes )
Pons
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 versterkertje
NB, voor meer bas zou ik echt op zoek gaan naar betere uitgangstransformatoren. Je kunt ook nog overwegen om de EL84 gewoon in Penthode te gebruiken en wat tegenkoppeling toe te passen, dat vergroot het frequentiebereik ook nog wat.
Re: EL84 versterkertje
Ok, dat is misschien ook een mogelijkheid zal even kijken of ik iets op dit forum zou kunnen vinden.
Nu zag helemaal onderin mij onderdelen doosje een uitdraai van de uitgangstrafo, deze is volgens mij afwijkend wat ik hiervoor had geplaatst
hopelijk pak dit systeem de PDF.
kan ik hier ook een filmpje ( of mag ) plaatsen, heb al jaren een scoop ( hoe was dat ook al weer ) deze aan de uitgang gehangen om eens te kijken met zomaar 1khz toon wat zie ik in de sinus deze lijkt het wel of er een sub-toon in een ritme varieert ( toch een 50 hz brom...? )
ach zo knutselen we verder, als deze op mij oude boxen voor mij oren goed klinkt mag ik deze aan mijn zoon zijn speakers hangen ha,ha
hopelijk hoor hij het verschil tussen zijn fabrieks versterker ( Marantz ) anders moet ik misschien in de toekomst ook voor hem een versterker bouwen
maar zei al, zeer leuk werk gaat wel veel tijd inzitten ha,ha maar dat is het mooie van zelfbouw toch.
Pons
Nu zag helemaal onderin mij onderdelen doosje een uitdraai van de uitgangstrafo, deze is volgens mij afwijkend wat ik hiervoor had geplaatst
hopelijk pak dit systeem de PDF.
kan ik hier ook een filmpje ( of mag ) plaatsen, heb al jaren een scoop ( hoe was dat ook al weer ) deze aan de uitgang gehangen om eens te kijken met zomaar 1khz toon wat zie ik in de sinus deze lijkt het wel of er een sub-toon in een ritme varieert ( toch een 50 hz brom...? )
ach zo knutselen we verder, als deze op mij oude boxen voor mij oren goed klinkt mag ik deze aan mijn zoon zijn speakers hangen ha,ha
hopelijk hoor hij het verschil tussen zijn fabrieks versterker ( Marantz ) anders moet ik misschien in de toekomst ook voor hem een versterker bouwen
maar zei al, zeer leuk werk gaat wel veel tijd inzitten ha,ha maar dat is het mooie van zelfbouw toch.
Pons
- Bijlagen
-
- 125a-125e (1).pdf
- Geleverde UGT
- (199.05 KiB) 52 keer gedownload
