viewtopic.php?f=6&t=27035&hilit=HATT
Nu ben ik bezig met voorbereidingen voor de bouw van een subwoofer voor bij die monitors.
De sub wordt dus opgebouwd met 2 stuks 20 cm woofer, Tangband W8W8/670c, die ik impulsgecompenseerd (met achterzijden naar elkaar toe) ga monteren. Daarbij heb ik het plan om er een MFB-sub van te maken.
viewtopic.php?f=3&t=28321
Mijn overpeinzing betreft het Xover filter.
https://www.linkwitzlab.com/faq.htm#Q19
In dit artikel van Linkwitz lees ik dat het de voorkeur heeft om een LR4-filter te kiezen. Dit omdat een LR2-filter slechts 12 dB/octaaf doet, wat te weinig is om de konusexcursie van de midwoofer van de monitors bij lage frequenties te reduceren. Van een woofer (in CB) neemt de excursie naar lagere freq. toe met 12 dB/octaaf. Daarom valt een LR2 niet voldoende steil af en zou een LR4-filter de voorkeur hebben.
Kijken jullie daar ook zo tegen aan
Filtering ga ik actief met opamps doen.
En dan is er natuurlijk de vraag welke Xoverfreq. te kiezen.
Deze mag natuurlijk niet te hoog zijn omdat dan op Xover freq. de golflengte in de buurt komt van de afstand tussen sub en monitors.
Aan de andere kant mag de Xoverfreq. niet te laag worden omdat dan de woofer van de monitor te hard moet werken in vergelijking met de sub.
Na wat rekenwerk met de simulatie-excursie en met de Xmax (3 mm) en PMax (70 watt) van de midwoofer van de monitors (SS 12W8524) kom ik er op uit dat de Fx groter dan 55 Hz moet zijn.
Dus ja, ergens tussen 55 en ca. 150 Hz zou dan Xoverfreq. moeten komen. Maar waar dan precies?