low budget printboor

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

low budget printboor

Bericht door democles »

Terwijl de corona miep nog door China huppelt en ik dus nog moet wachten tot mijn AD1865 dac printjes naar NL komen een ander ding aangepakt.

Was het een beetje zat om met 0,8mm boortjes de printen te boren met de hand.

Voor dat China op slot ging al een 24v motortje plus boorkopje besteld en net op tijd binnen gekregen :rock:
motor.jpg
Maar ja wat doe je daar dan mee :think:

Even resurge hoe anderen dat doen........... :mrgreen:

Dit sprak me wel aan.



Wat hebben we nodig?

Eerst maar even een rondje Action voor wat hoekijzers,stevigheid is wat we willen.

Dan het schuurtje op z,n kop wat hebben we nog liggen aan klein spul :D

Restjes alu hoek,stukjes hardhout,tuinhout,alu vierkant,M5 draadeind , de nodige M3 schroefjes,wat rest asjes,stukje alu pijp voor de as doorvoer,2K lijm en twee drukveertjes, we komen al een heel eind :lol:

Dan maar wat foto,s hoe het wordt.
Stap 2 de electriek :mrgreen:
Oude laptop voeding,schakelaartje,verlichting :-k
Bijlagen
DSC07629.JPG
DSC07630.JPG
DSC07631.JPG
DSC07635.JPG
DSC07636.JPG
DSC07637.JPG
DSC07638.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: low budget printboor

Bericht door AatV »

Mooi dat je je eigen kleur aanghouden hebt. :mrgreen:
Dat je 0,8 mm. met de hand geboord hebt, vind ik trouwens een prestatie.
Bij mij zou de een na de ander breken...

groet,
Aat
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: low budget printboor

Bericht door hannesie »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Ik word hier helemaal blij van. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: low budget printboor

Bericht door Barry2001 »

Leuk ding geworden Demo =D> Komt er nog verlichting op, wat ledjes bv in die plaat waar ook het motortje in zit? En zo te zien heb je veertjes gebruikt, dus dat íe zelf weer omhoog komt, handig.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: low budget printboor

Bericht door OpaBert »

Super
Mooi gedaan Peet :goeie: :goedzo:
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: low budget printboor

Bericht door Zwartoog »

Handig setje!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: low budget printboor

Bericht door democles »

Dank allemaal.

Ja er komt nog verlichting op.
Ik zit te denken aan een 24v buislampje (led).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: low budget printboor

Bericht door Pjotr »

Leuk gedaan! Tip: Voor een paar euries koop je bij de ACTION een LED-ring voor je telefooncamera!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: low budget printboor

Bericht door ray5150 »

Hee, da's wel een goed idee om op mijn Proxxon te gebruiken. :goedzo:
Morgen even gaan kijken of ik ze vinden kan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: low budget printboor

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Leuk gedaan! Tip: Voor een paar euries koop je bij de ACTION een LED-ring voor je telefooncamera!
dit ding bedoel je?
https://www.action.com/nl-be/p/grundig-selfie-ledring-/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: low budget printboor

Bericht door Pjotr »

Ik (nou ja mijn vrouw dan) heb een andere met een groter gat er in. Deze vergt duidelijk modificatie :D Maar eigenlijk gaat het om het LED printje natuurlijk.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: low budget printboor

Bericht door democles »

Dat action ledring ding geprobeerd,te groot en bij demontage brak het in tweeën,KLIKO.

Vandaag wat electriek er aan gezet,lampje moet dus nog.
Bijlagen
DSC07682.JPG
DSC07683.JPG
DSC07684.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: low budget printboor

Bericht door Barry2001 »

Blijf 'm leuk vinden hoor, naar aanleiding van je eerste post toen ook al het motortje met boorkopje besteld, tis geen geld, nog niet binnen uiteraard. Is het motortje nog te regelen, nog geprobeerd, bv met stroombegrenzing?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: low budget printboor

Bericht door democles »

Het motortje is voor 24v max DC.
Draait hier op een 3,4A 19v laptop voeding.
Voor het boren met een 0,8mm boortje is 19v voldoende.
Heb er geen regeling bij gemaakt omdat je toch max. toeren wilt bij een 0,8 0f 1mm boortje.
Is wel leuk zo,n toerenregeling maar voor mijn doel niet van toepassing.

Trouwens dat ABS doosje en de stekkers had ik hier vandaan.

https://www.tinytronics.nl/shop/nl

Snelle levering en binnen het budget van de titel van dit topic............ :mrgreen:

En de gaten maken met een stappenboor (ook low budget Action) gaat als boter,binnen now time.
Laatst gewijzigd door democles op wo 18 mar 2020, 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: low budget printboor

Bericht door OpaBert »

Wat mij een handige uitbreiding lijkt is dat je de tafel van Plexiglas maakt en er Crosshair er in
zo dat je het makkelijk kan vervangen met een paar leds eronder
Zodat er licht door je print komt je kruis wordt zichtbaar wordt
Dat lijkt me handig om het center boor gat te vinden
Nog niet zelf geprobeerd Zomaar een idee
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: low budget printboor

Bericht door democles »

Leuk idee Bert :goedzo:

Wilde wat doen met een 24v buislampje met LED,s,
Ben nog op zoek naar een zaak in de buurt die dat soort vrachtwagen/camper verlichting verkoopt.
En de verlichting moet natuurlijk ook functioneel en low budget zijn en makkelijk op de 19v draaien............... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: low budget printboor

Bericht door Barry2001 »

democles schreef:
Het motortje is voor 24v max DC.
Draait hier op een 3,4A 19v laptop voeding.
Voor het boren met een 0,8mm boortje is 19v voldoende.
Heb er geen regeling bij gemaakt omdat je toch max. toeren wilt bij een 0,8 0f 1mm boortje.
Is wel leuk zo,n toerenregeling maar voor mijn doel niet van toepassing.
Daar heb je een . Misschien als je ermee zou willen frezen oid dat toerenregeling wenselijk is.
Het idee van Bert is ook wel iets eigenlijk. Misschien kun een je een printje etsen met een kruis erin weggeetst, en daar een led onder. Of een simpel lasertje uit China die de boorlocatie aangeeft.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: low budget printboor

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Leuk idee Bert :goedzo:

Wilde wat doen met een 24v buislampje met LED,s,
Ben nog op zoek naar een zaak in de buurt die dat soort vrachtwagen/camper verlichting verkoopt.
En de verlichting moet natuurlijk ook functioneel en low budget zijn en makkelijk op de 19v draaien............... :mrgreen:
Ik moet ergens :-k een led ring hebben liggen Angeleye noemen ze het bij DX extreme en ik stuur het je graag toe
Als je ook een stuk acrylic wilt hebben om mee te spelen ? Dan stuur ik het graag op voor je :D
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: low budget printboor

Bericht door hardbats »

Als je een stukje acryl gelazerd wilt hebben met een crosshair of ander richtmiddel wil ik dat graag voor je doen :wink: heb nog 2mm materiaal liggen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: low budget printboor

Bericht door democles »

Bedankt allemaal voor het aanbod :goedzo:

Ik heb wat testjes gedaan en dan blijkt dat licht van onderaf niet de oplossing is :?

Wat je wilt zien is de boorpunt en de print en niet een onderliggend kruis ,dan is licht van bovenaf het beste,al of niet wat diffuus om schittering op de print tegen te gaan.

Heb gemerkt dat de boor zichzelf centreert in het te boren padje op de print en word je wat laconiek en boor je in de vlugheid er een fractie naast dan valt het ook nog te corrigeren met dit low budget ding,met de hand kon je dan een nieuwe print etsen :lol:

Een verloopje met 0,8mm gaatjes heb ik nog nooit zo recht kunnen boren in now time,en de hearder die er op moest paste direct,dit is me met de hand zelden gelukt zonder de nodige rook en koffie pauzes tussendoor. :lol:

Gat,dit lijkt wel,,tell sell,, :lol:
Bijlagen
DSC07670.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: low budget printboor

Bericht door Pjotr »

Mooi, kun je stoppen met roken :rock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: low budget printboor

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Bedankt allemaal voor het aanbod :goedzo:

Ik heb wat testjes gedaan en dan blijkt dat licht van onderaf niet de oplossing is :?

Wat je wilt zien is de boorpunt en de print en niet een onderliggend kruis ,dan is licht van bovenaf het beste,al of niet wat diffuus om schittering op de print tegen te gaan.

Heb gemerkt dat de boor zichzelf centreert in het te boren padje op de print en word je wat laconiek en boor je in de vlugheid er een fractie naast dan valt het ook nog te corrigeren met dit low budget ding,met de hand kon je dan een nieuwe print etsen :lol:

Een verloopje met 0,8mm gaatjes heb ik nog nooit zo recht kunnen boren in now time,en de hearder die er op moest paste direct,dit is me met de hand zelden gelukt zonder de nodige rook en koffie pauzes tussendoor. :lol:

Gat,dit lijkt wel,,tell sell,, :lol:
Pas maar op anders krijg je nog een burn-out :mrgreen:
Had overigens gedacht dat met een lamp onder het acryl er wel licht door de print heen zou schijnen
Maar theorie en praktijk is niet altijd gelijk :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: low budget printboor

Bericht door Pjotr »

De eerdere handmatige printboormachines werkte wel min of meer zo Bert. Je keek door een groot vergrootglas naar een centreerkruis op dat glas. Daarmee positioneerde je print met de hand. Het HM boortje werd dan van onderaf pneumatisch door de print "geschoten". Boortje liep overigens wel op een highspeed luchtmotortje met iets van 50.000 rpm. Voordeel van dit "op zijn kop boren" was ook dat er geen boorstof op de print of in de ruimte terecht kwam.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: low budget printboor

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
De eerdere handmatige printboormachines werkte wel min of meer zo Bert. Je keek door een groot vergrootglas naar een centreerkruis op dat glas. Daarmee positioneerde je print met de hand. Het HM boortje werd dan van onderaf pneumatisch door de print "geschoten". Boortje liep overigens wel op een highspeed luchtmotortje met iets van 50.000 rpm. Voordeel van dit "op zijn kop boren" was ook dat er geen boorstof op de print of in de ruimte terecht kwam.
Ik heb wel zo iets gezien met een camera bij een maatje
Ik noem hem willywortel hier is hij even geweest met het project Curvetracer Sloeberke ,
Maar programeren lukt hem niet meer goed :( is ruim 70 jaar
Hij had in de 70 er jaren een weddenschap aangenomen voor een pint op een clubavond van zendamateurs om het te maken zonder draai en freeswerk
Dus alles met draadeindjes slangklemmen en wat ijzerdraad en conservenblik etc :rofl: en een zwart/wit camera en monitor van 15/cm en een in brandvlek met een viltstift een kruis opgezet waar het midden zat van het boortje
Precies een maand later was hij er en iedereen met een bek vol tanden Peter hij met een pint
En hij gebruikt het nog steeds !
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: low budget printboor

Bericht door OpaBert »

Dit zijn die Led ringen die ik bedoelde [url= Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/IBreueIZ]ook bij Alie [/url]

De Ledring ligt in het plexiglas met m’n bf30 welke ik toen had cnc gefreesd
en de plaat plexiglas zit gemonteerd aan de bevestiging lineaal op de boorpinole
En gaat dus mee op en neer
Die ringen zijn in verschillende afmetingen verkrijgbaar en ik denk die bij alie zelfs spatwaterdicht
En ik denk voor nog geen 1- 2 €
Ohja wel op een redelijk rimpel vrije gelijkspanning gebruiken anders krijg je vervelende verschijnselen
Bijlagen
3C36D8D8-9420-4D29-93A3-325FF3EF0890.jpeg
678DEFD6-EF29-4201-8E66-1136D2B2A4E7.jpeg
637BD6E7-AFE3-4EDB-8251-B62ED941C158.jpeg
Plaats reactie