Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Wow dat ga ik nabouwen, heb een tekening in bestelling staan die ik daarop laat printen!
-
arendjan1978
- Ook commercieel actief
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 16:34
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Even terugkomen op dit destijds door mijzelf gestarte topic.
Inmiddels ben ik al enige tijd verhuisd. De besproken woonkamer is geen echte galmkast meer nu er meubilair in staat, de houten vloer uiteindelijk toch voor 70% met een kleed is bedekt en er hier en daar (redelijk discreet) nog wat dempingsmateriaal is aangebracht. Wat echter niet verandert is dat het nogal een pijpenla is met aan beide lange zijden een raam c.q. schuifpui. Met de zware veloursgordijnen dicht heb je daar niet zo’n last van, maar om die nou altijd maar dicht te doen...
Vandaar de vraag, wat zijn de geluids-ervaringen met horizontale jaloeziën (meestal Luxaflex genoemd) voor een raam? Verspreidt dat het geluid? Of wordt het er niet beter op?
Inmiddels ben ik al enige tijd verhuisd. De besproken woonkamer is geen echte galmkast meer nu er meubilair in staat, de houten vloer uiteindelijk toch voor 70% met een kleed is bedekt en er hier en daar (redelijk discreet) nog wat dempingsmateriaal is aangebracht. Wat echter niet verandert is dat het nogal een pijpenla is met aan beide lange zijden een raam c.q. schuifpui. Met de zware veloursgordijnen dicht heb je daar niet zo’n last van, maar om die nou altijd maar dicht te doen...
Vandaar de vraag, wat zijn de geluids-ervaringen met horizontale jaloeziën (meestal Luxaflex genoemd) voor een raam? Verspreidt dat het geluid? Of wordt het er niet beter op?
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Mooi dat de aanpassingen ervoor gezorgd hebben dat het geen galmkast meer is.
Wat betreft de jaloezien: mijn broer heeft paar jaar geleden in zijn woonkamer de gordijnen voor houten jaloezien ingeruild. Sindsdien is het daar dus een grote galmbak geworden. Misschien als je de gordijnen erbij laat hangen dat het nog wel mee zal vallen. Persoonlijk zou ik dan eerder kiezen voor een combinatie van de gordijnen met voor de ramen een doorzichtig stoffen rol- of vouwgordijn.
Wat betreft de jaloezien: mijn broer heeft paar jaar geleden in zijn woonkamer de gordijnen voor houten jaloezien ingeruild. Sindsdien is het daar dus een grote galmbak geworden. Misschien als je de gordijnen erbij laat hangen dat het nog wel mee zal vallen. Persoonlijk zou ik dan eerder kiezen voor een combinatie van de gordijnen met voor de ramen een doorzichtig stoffen rol- of vouwgordijn.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Het gaat niet om extra zonwering of inkijk, ik zou de jaloeziën dan uitsluitend voor een beter geluid gaan ophangen. Maar dat is geen goed idee begrijp ik, bedankt voor de info!
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Als je de gordijnen weghaalt en jaloezien terug hangt, lijkt me geen goed plan.
Wat jaloezien doen in combinatie met je veloursgordijnen heb ik geen idee, misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft?
Omdat je aangaf dat het niet prettig was om de veloursgordijnen altijd dicht te doen, het voorstel van lichtdoorlatende stoffen gordijnen. Dan krijg je toch daglicht binnen, kun je nog naar buiten kijken en heb je tevens je ramen bedekt.
Heb zelf op meerdere plekken velours gordijnen, dat is een zeer prettige aanvulling voor de akoestiek en zou die niet snel weghalen. Was het de bedoeling om die van jou wel te laten hangen en er iets bij te gaan gebruiken?
Wat jaloezien doen in combinatie met je veloursgordijnen heb ik geen idee, misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft?
Omdat je aangaf dat het niet prettig was om de veloursgordijnen altijd dicht te doen, het voorstel van lichtdoorlatende stoffen gordijnen. Dan krijg je toch daglicht binnen, kun je nog naar buiten kijken en heb je tevens je ramen bedekt.
Heb zelf op meerdere plekken velours gordijnen, dat is een zeer prettige aanvulling voor de akoestiek en zou die niet snel weghalen. Was het de bedoeling om die van jou wel te laten hangen en er iets bij te gaan gebruiken?
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Klopt, die velours gordijnen blijven hangen maar overdag wil ik ze niet dichtdoen. Voor een van de twee ramen hangt ook vitrage, voor de andere (een schuifpui) hangt nog niets. Met name voor die schuifpui dacht ik aan jaloeziën. Lichtdoorlatende stoffen gordijnen kunnen ook, maar dat zullen dan dunne dingen zijn (lijkt me?) en of dat veel verbetering oplevert?
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Met het blijven zoeken en met de grotere TV, 55 inch, was er ook het 1 en ander gewijzigd in het geluids beeld.
Maar ik heb dan wel wat stevige katoenen gordijnen royaal geplooid.
viewtopic.php?f=22&t=12568&hilit=juiche ... 5#p1944731
Maar ik heb dan wel wat stevige katoenen gordijnen royaal geplooid.
viewtopic.php?f=22&t=12568&hilit=juiche ... 5#p1944731
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Die gordijnen zullen inderdaad wel nuttig zijn! Naast de schuifpui hangt hier echter een grote CV-plaat die ik uiteraard een groot deel van het jaar niet met een gordijn wil afdekken. Zo blijft het dus behelpen.
Een breed, rieten kamerscherm op een meter afstand van het raam is misschien wel een oplossing, maar waar laat je dan zoiets als er geen muziek wordt geluisterd. Ik ben er nog niet uit....
Een breed, rieten kamerscherm op een meter afstand van het raam is misschien wel een oplossing, maar waar laat je dan zoiets als er geen muziek wordt geluisterd. Ik ben er nog niet uit....
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Tja, wij hebben dan al jaren vloerverwarming, en dus dat probleem anders opgelost, maar met de opzet van convectie warmte kun je dan wel zorgen dat er onder en boven ruimt voldoende is, toch misschien wel iets doen?
Ik heb wel eens met een grof kokosvloerkleed de wand bekleed (knalrood), en kon het ook laten draaien als een grote deur aan een rail.
Werkte prima in een L -vorm kamer, alleen het kreeg veel licht en verschoot wel met de jaren van kleur.
Ik heb wel eens met een grof kokosvloerkleed de wand bekleed (knalrood), en kon het ook laten draaien als een grote deur aan een rail.
Werkte prima in een L -vorm kamer, alleen het kreeg veel licht en verschoot wel met de jaren van kleur.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Wel eens gedacht aan dempend plafondspuitwerk? Zoiets als Acosorb ?
Zelf nog geen ervaring mee, maar ik ga dat eens onderzoeken.
Zelf nog geen ervaring mee, maar ik ga dat eens onderzoeken.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Inderdaad, dat heb ik ook gedaan, 20 cm erboven hangt een wandplank die de warmte van de muur wegleidt. Op het deel daarboven hangt deels een gordijn met erachter in de hoek (onzichtbaar) een dubbel stuk steenwol. Dat neemt niet weg dat juist die wand grotendeels hard blijft.hannesie schreef:wel zorgen dat er onder en boven ruimt voldoende is, toch misschien wel iets doen?
Da’s wel een leuke!hannesie schreef:Ik heb wel eens met een grof kokosvloerkleed de wand bekleed
Daar hangt ongetwijfeld een aardig prijskaartje aan, wat het voor mij al direct onbereikbaar maaktpappaleo schreef:Wel eens gedacht aan dempend plafondspuitwerk? Zoiets als Acosorb ?
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Een spanplafond schijnt ook te werken.pappaleo schreef:Wel eens gedacht aan dempend plafondspuitwerk? Zoiets als Acosorb ?
Zelf nog geen ervaring mee, maar ik ga dat eens onderzoeken.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Vandaag een besteld kamerscherm binnengekregen, van riet over een houten frame. De wanden staan ook schuin, da’s vast beter dan een recht, hard raam. Binnenkort maar eens rustig vergelijken.
