TMWW-1

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
... In deze kast komt nog een bracing die tevens als staandegolfbreker dienst gaat doen...
...bestaande uit een schuin plankje met een uitsparing, zodanig dat de boven- en onderzijde van de kast elkaar niet kunnen "zien":
Staandegolfbreker
Staandegolfbreker
Niet dat het helpt, maar het is voor het idee.

Ik heb wat BAF op maat geknipt dat in het middelste gedeelte komt tussen middencompartiment en bracing. De gedachte daarachter is dat daar de demping het hardst nodig is. Of het afdoende is zal blijken uit de burst decay's die ik ga maken. Aanpassing is natuurlijk altijd nog mogelijk.

De bedrading is vastgeplakt met dat aluminium/teer tape dat gebruikt wordt om regenafvoerleidingen te repareren.
Rammelvrij
Rammelvrij
Plakt als een gek en komt nooit meer los.

De bedrading wordt aan de achterzijde gemonteerd aan een terminal met een rijtje banaan-aansluitingen uit de grabbelton. Dat is bij metingen en proeffilters makkelijk aansluiten en ompolen.
"OFC" bekabeling
"OFC" bekabeling
Nou, dan kan de andere zijwand er op:
In de klemmen
In de klemmen
Die nieuwe lijmklemmen zijn echt geweldig. Dat ik zolang met die oude rotzoooi gedaan heb.....
Ik heb er direct nog een paar besteld :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 07 mar 2020, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
...
...bestaande uit een schuin plankje met een uitsparing, zodanig dat de boven- en onderzijde van de kast elkaar niet kunnen "zien":
Tmww_037.jpg Niet dat het helpt, maat het is voor het idee.

Ik heb wat BAF op maat geknipt dat in het middelste gedeelte komt tussen middencompartiment en bracing. De gedachte daarachter is dat daar de demping het hardst nodig is.
in een van m'n paasprojecten had ik ook een V-bracing midden in de kast, deed geen bal; maar toen ik op die bracing een stukje BAF deed was t staande golfje wel weg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

En toen zaten alle zijwanden er ineens op. Achter en opzij komt er nog een laagje 12mm op.
drieluikje
drieluikje
Dan gaan we eens proberen een fatsoenlijke ronding aan de zijkanten te geven. Een zeer gewaardeerd forumlid met een nette zaag heeft aangegeven te willen helpen met het zagen van facetten. Die schaaf en schuur ik dan verder af tot een ronde hoek met een straal van zo'n 30mm.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Een paar lijmklemmen gehamsterd :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Klemmen die hap !
Klemmen die hap !
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: TMWW-1

Bericht door toetertje »

Hee, zie ik daar 12 wc rol houders?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Een week thuis gewerkt en dit is alles? :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Een week thuis gewerkt en dit is alles? :lol:
Tja, het is maar wat je onder thuiswerken verstaat..... ;)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Alle zijwandjes zijn nu gelijmd en de uitstekende randen afgezaagd/gefreesd. De baspijpjes moeten nog even voorzien worden van een flare:
Afrondfreesje R=12mm
Afrondfreesje R=12mm
Sarlacc pit
Sarlacc pit
Dit is het resultaat tot nu toe:
Twin towers
Twin towers
De baffle komt tussen de vooruitstekende zijwanden die zelf nog worden afgerond:
Nog afronden
Nog afronden
Ik heb geen frees met R=30mm, nog afgezien van het feit dat die niet in mijn freesmachine past. Met het handje schaven en schuren is me teveel werk. Voor de testkasten is het weliswaar niet zo belangrijk dat het heel gelijkmatig is, maar de uiteindelijke modellen worden gefineerd, zodat de ronding wel perfect cilindrisch moet zijn om bellen of plooien in het fineer te voorkomen. Verder zijn de zijwanden dan van berkenmultiplex, zodat schaven en schuren nog veel meer werk is.

Ik zou ook graag een parabolische afronding hebben. Sterk gedraaid vlak naast de baffle en flauw weglopend naar de zijwand. Dat oogt ook slanker. Ik heb er even over na zitten denken hoe ik dat nou zou aanpakken, maar het de werkwijze met de meeste kans van slagen is grofweg de vorm al aanbrengen door meervoudige facetten in verstek te zagen en vervolgens de vorm wel aan te brengen met schaaf en (band) schuurmachine.

Dus een klein hoekje er af van 22° tov de baffle een een wat groter facet in een hoek van 22° tov de zijwand.

Maar hoe ga ik dat doen met mijn simpele cirkelzaagje ?
Gespecialiseerd in slingerlijnen
Gespecialiseerd in slingerlijnen
Vanmiddag heb ik derhalve wat zwaarder materiaal aan laten rukken :mrgreen:
Het betere werk
Het betere werk
Ik ga daar eens mee oefenen en we gaan zien of het goed komt :yeah:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Mooi spul! 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TMWW-1

Bericht door ray5150 »

Die heeft vast een ritje Noordwijk gemaakt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TMWW-1

Bericht door wouter »

ik ga ook zo'n afronding maken binnenkort.
Ik gebruik hiervoor dan een freesset voor shutterprofielen. Ik zoek die freesjes nog, maar ze zijn er wel
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Heb je een voorbeeld?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TMWW-1

Bericht door wouter »

https://www.trend-nl.nl/nl/schacht/8614 ... adius.html

Dit is ovaal ongeveer R25 naar R12

en de shutters gaat ongeveer zo:
https://youtu.be/R2C3EJe4rIg

Ik heb een HBM freestafel dus dat is wel veilig, maar een hele box er langs duwen is lastiger dan een plank.
Mijn machine, ook de zaag machine mag je gebruiken Leo, maar ik denk dat je mensen kent met betere spullen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Prima tip Wouter! :goedzo:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Daar heb je dan inderdaad wel een freestafel voor nodig. Je (iets te kleine) voorbeeld heeft al een diameter van 70mm. Mijn freesmachine kan maximaal 40 aan (als dat al past).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TMWW-1

Bericht door wouter »

Klopt Leo, om veilig mijn shutters te gaan bouwen (veel ramen boven zijn 3 hoekig, dus praktisch geen (rol)gordijnen mogelijk maakt dat ik die maChina ;-) gekocht heb.

Wil er ook een zeer grote afronding mee frezen met frees van Euromec:
https://www.euromec.nl/Producten/Bovenf ... hacht-12mm

Zie bijlage voor Festool, handloopfrees noemen ze hem ook wel.

Vanwege de halve inch schachtopname koos ik voor de oude HBM freestafel, de nieuwe gaat maar tot 12mm.
Bijlagen
Screenshot_20200316-185211_Drive.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Ik ga het dus met de zaag, schaafje en schuurplank doen.
Geweldige zaag is dit:
Festool !
Festool !
Beide kasten aan elkaar vastgemaakt met spanbanden. De liniaal op de overliggende kast gelegd en een hoekje van 22° er af gezaagd.
Wazig, sorry
Wazig, sorry
Wat een troep is dat bouwmarkt MDF toch. De ribbeltjesslang van de stofzuiger ging er even langs tijdens het zagen, en hoppa!
Brinta MDF
Brinta MDF
Morgen gaan ze met hun rug op de grond en zaag ik wat diepere facetten (ook 22° met de zijwand). Dan wordt dat met schaaf en schuurpapier afgerond. Dat zal met dit karton geen probleem zijn.
Later bij de exemplaren van berken-mpx zien we wel weer.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: TMWW-1

Bericht door Hans Nootdorp »

Leo, misschien kan dit je iets helpen:
Een houten blokje maken met daarin uitgezaagd/geboord (gatenboor?) een kwart rond gat met de radius die je aan jouw baffle wilt hebben.
Daar kun je 2 dingen mee doen:
- gebruiken als mal ter controle van je ronding.
- binnen in ronding voorzien van schuurpapier en hiermee de ronding in jouw bafflezijden schuren. Daarvoor is dikte van blokje van 3 a 5 cm misschien optimaal.
schuurhulp.JPG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Hans Nootdorp schreef:
Leo, misschien kan dit je iets helpen:
Een houten blokje maken met daarin uitgezaagd/geboord (gatenboor?) een kwart rond gat met de radius die je aan jouw baffle wilt hebben.
Daar kun je 2 dingen mee doen:
- gebruiken als mal ter controle van je ronding.
- binnen in ronding voorzien van schuurpapier en hiermee de ronding in jouw bafflezijden schuren. Daarvoor is dikte van blokje van 3 a 5 cm misschien optimaal.
Schuurhulp.jpg
Meer zoiets dan.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: TMWW-1

Bericht door Hans Nootdorp »

Ja, het blokje kun je natuurlijk precies het gewenste profiel geven.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Het schaven en schuren viel alleszins mee:
Afgerond
Afgerond
Ik kan van het weekend de baffles gaan frezen :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TMWW-1

Bericht door wouter »

wordt mooi zo!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Ik hoop het. De definitieve exemplaren van berken worden uiterlijk in ieder geval wel mooi (naar mijn smaak dan).

Nu nog deze dingen met een mooi filter tot klinken brengen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: TMWW-1

Bericht door Hans Nootdorp »

Strakke facetten, Leo ! O:)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”