Filter aanpassen voor een Klipsch KG-5.2
Moderator: Beheerdersteam
Filter aanpassen voor een Klipsch KG-5.2
Hallo Forum leden, ik heb een vraag over het filter van mijn Klipsch KG-5.2 luidsprekers.
Het zijn grote hoorn luidsprekers met een mooi rendement van 96dB.
Mooi om te combineren met een buizenversterker, maar dat blijkt toch niet het geval te zijn.
Klipsch heeft hun filter ontworpen voor hun Tractrix-hoorn deze zorgt voor een stijgende helling van 6 dB, maar zorgt ook voor een behoorlijke impedantie piek. Deze impedantie piek vinden buizenversterkers niet fijn. En met luistertesten is het verschil tussen transistor en buizenversterker overduidelijk. Bij de buizenversterker wordt het geluid hard in het hoog en niet fijn om naar te luisteren.
Mijn vraag is, kan het filter ook anders gebouwd worden zodat je geen last hebt van de impedantie bult?
Het zijn grote hoorn luidsprekers met een mooi rendement van 96dB.
Mooi om te combineren met een buizenversterker, maar dat blijkt toch niet het geval te zijn.
Klipsch heeft hun filter ontworpen voor hun Tractrix-hoorn deze zorgt voor een stijgende helling van 6 dB, maar zorgt ook voor een behoorlijke impedantie piek. Deze impedantie piek vinden buizenversterkers niet fijn. En met luistertesten is het verschil tussen transistor en buizenversterker overduidelijk. Bij de buizenversterker wordt het geluid hard in het hoog en niet fijn om naar te luisteren.
Mijn vraag is, kan het filter ook anders gebouwd worden zodat je geen last hebt van de impedantie bult?
Laatst gewijzigd door Marp op ma 09 mar 2020, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Filter aanpassen voor een Klipsch KG-5.2
Vast wel, maar dan zul je de individuele drivers eerst moeten meten en op basis daarvan aanpassingen maken aan het filter.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Filter aanpassen voor een Klipsch KG-5.2
Je kan een correctie RCL toepassen die je gewoon parallel aan t hele filterbzet, daar maak je die bult waarschijnlijk voor 90% mee vlak
Re: Filter aanpassen voor een Klipsch KG-5.2
Bedankt SSassen en Henkjan voor jullie antwoord. Ik snap dat meten is weten. Probleem is, ik heb die meet apparatuur helaas (nog) niet.
@Henkjan kun je me een voorbeeld laten zien hoe zo'n filter is opgebouwd (snap dat het filter opnieuw berekend moet worden).
Ik heb ook een mail gestuurd naar GR Research. Deze man heeft al een aantal Klipsch luidsprekers grondig onder handen genomen:
Hey Michael,
There is no resistor inline with the tweeter to make the top end have that higher impedance. It is just caused by the actual impedance's of the drivers.
We can design an impedance trap that will knock out the hump that is at 3.5kHz. That will allow the amp to see a more balanced load.
You can also try a 47 ohm to 30 ohm resistor across the tweeter terminals to knock the tweeter level down a little bit and bring it's impedance down a little at the same time.
Thanks,
Danny
Vind het interessant om eens te gaan kijken met de weerstand parellel op de tweeter (die klinkt toch wel fel genoeg bij deze Klipsch).
PS als je het leuk vind: https://youtu.be/2P8EjYgI510
@Henkjan kun je me een voorbeeld laten zien hoe zo'n filter is opgebouwd (snap dat het filter opnieuw berekend moet worden).
Ik heb ook een mail gestuurd naar GR Research. Deze man heeft al een aantal Klipsch luidsprekers grondig onder handen genomen:
Hey Michael,
There is no resistor inline with the tweeter to make the top end have that higher impedance. It is just caused by the actual impedance's of the drivers.
We can design an impedance trap that will knock out the hump that is at 3.5kHz. That will allow the amp to see a more balanced load.
You can also try a 47 ohm to 30 ohm resistor across the tweeter terminals to knock the tweeter level down a little bit and bring it's impedance down a little at the same time.
Thanks,
Danny
Vind het interessant om eens te gaan kijken met de weerstand parellel op de tweeter (die klinkt toch wel fel genoeg bij deze Klipsch).
PS als je het leuk vind: https://youtu.be/2P8EjYgI510
Re: Filter aanpassen voor een Klipsch KG-5.2
Voor die paar euro het proberen waard inderdaad.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Filter aanpassen voor een Klipsch KG-5.2
dus een weerstand, spoel, condensator in serie met elkaar, en dat dan tussen de + en - van de aansluitklemmen zetten, de rest van t filter blijft gelijkmetst schreef:@Henkjan kun je me een voorbeeld laten zien hoe zo'n filter is opgebouwd (snap dat het filter opnieuw berekend moet worden).
als je de impedantie waarden behorende bij deze grafiek:
hebt, dan is zo'n RCL zo berekend.
waar woon je ergens? impedantie opmeten is zo gedaan, mss zit er wel een forumlid in de buurt die dat kan doen
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 09 mar 2020, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
Re: Filter aanpassen voor een Klipsch KG-5.2
De combinatie 0,15mH, 12 ohm en 15 uF zou een redelijk vlakke impedantie moeten geven.
Re: Filter aanpassen voor een Klipsch KG-5.2
Super bedankt HenkJan en John, ik ga hier mee stoeien. Ik woon trouwens in Utrecht en heb een mooie luisterruimte met verschillende (oude) luidsprekers zoals een set Magnepans SMGA, Translator Reflexion, V-Vox Habari Sound-Cylinder, Remo Rogers monitor 5 en mijn laatste aanwinst, de set Klipsch KG-52. Ik hou dus wel van afwisselen
Dus als iemand het leuk vind om te komen meten, ik zorg voor de koffie en/of een lekker biertje.
Van verschillende audio fora zijn er al eens een aantal mensen komen luisteren.
Van verschillende audio fora zijn er al eens een aantal mensen komen luisteren.
