Monoblockje L15D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

Tijd voor een nieuw projectje.

De bouw van 2 monoblockjes met de LJM L15D vanuit china.
Had hier al t een en ander van opgevangen op diverse forums en wou hiermee eens 2 monoblocks van bouwen.

Ik heb al eerder wat gestoeit met versterkerkits, maar deze wil ik toch uitvoeren tot een goedklinkende en mooie versterker.

De voeding wordt een SMPS LLC, deze is ook uitvoerig getest op DIYaudio en wordt blijkbaar goed bevonden. Het vermogen wat ze opgeven (500w) voor deze kan ie niet continu trekken zonder actieve koeling. Maar voor een enkele L15D zal dit geen probleem moeten zijn. Dit zal ik goed testen wanneer de versterker geassembleerd is. :sure:

De versterker wordt uitgerust met een aan-uit printje en een printje die de versterker laat inschakelen door muzieksignaal.
Netfiltertje komt er ook in te zitten.
En uiteraard ook een speakerprotect circuitje erbij.

Op de voorkant een druktoets met rgb led. Bijvoorbeeld blauw standby, wit aan, rood fout.

Nu heb ik ook 2 voorversterker bordjes (LJM P7 met een ALPS) maar ik weet niet of ik deze in de monoblockjes ga bouwen.. ben ik nog niet over uit. Ook over het wel of niet gebruiken van condensatoren op het ingangssignaal om dc te blocken..

Dit geheel word in een aluminium behuizing gebouwd. Met een beetje hulp wordt deze gelaserd en geplooit.
Op de foto heb ik een teststukje laten plooien.

Op de achterkant een IEC aansluiten met zekering, RCA en speakeraansluiting. Lekker simpel.
Misschien nog een 3 standen keuzeschakelaar voor de manier van inschakelen... :?: (aan - aan op signaal - externe 12v)

Ik wil me graag op weg laten helpen door jullie en jullie mening te horen, wellicht zie ik misschien nog dingen over het hoofd of kan ik het beter anders aanpakken. :D

Kastje word iets kleiner als op de foto.
Bijlagen
20200304_190834.jpg
20200304_191417.jpg
20200304_170647.jpg
IMG-20200227-WA0011.jpeg
20200304_191305.jpg
Laatst gewijzigd door sebastiaanm op ma 09 mar 2020, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Monoblockje L15D

Bericht door toetertje »

Grappig, zoiets heb ik ook nog liggen.
Bijlagen
20190217_152449.jpg
gdw1963
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 21 okt 2018, 19:47
Locatie: Helmond

Re: Monoblockje L15D

Bericht door gdw1963 »

Interessant project wat ik graag volg.

Maar waar ik nog meer benieuwd naar ben wat zie ik allemaal voor printjes op de foto en waar heb je ze vandaan "getoverd". Van de LJM versterker printjes zijn er veel varianten in omloop, zodat ik niet meer weet welke wel goed zijn en welke niet. Maar die andere printjes wekken ook m'n interesse.
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

De 2 kleine printjes met blauwe relais zijn de inschakel printjes. Eentje met knop en eentje met signaal. Degene met signaal kan je de gevoeligheid en tijdsduur mee instellen. Ik heb deze nog niet getest dus ik ben er nog venieuwd naar!! :-k
Maar deze komen dus van china.

Links onder is een voedingsprint van honeywell (12v 450mA).
Deze zal de print voor het inschakelen met knop en degene die inschakelt met signaal voorzien van voeding.
Deze heb ik bewust niet uit china laten komen omdat deze dag en nacht spanning krijgt.... :roll:

Links boven is een mono-speakerbeveiliging. Deze gaat gevoed worden door de smps voeding van de amp. Ook china.

Als de Ljm p7 preamp erin komt dan wordt deze ook gevoed door de voeding van de amp 15v-0v-15v.

De amp is van de Zoe-tsang store. Deze "zou" origineel moeten zijn van ljm. Logo en beschrijving staat er ook op.
Laatst gewijzigd door sebastiaanm op di 10 mar 2020, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

Dit is het voorlopig ontwerpje. Onderplaat zitten ook koelsleufjes in. Deze is stereo uitgevoerd, maar bij de monoblock zullen er aansluitingen verdwijnen.

Ik ga direct een aantal van deze kastjes maken, stereo en mono. Voor eventuele toekomstige projectjes. Wil ook wel eens aan de gang met hypex modules.
Bijlagen
IMG-20200310-WA0005.jpg
IMG-20200310-WA0004.jpg
IMG-20200310-WA0002.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monoblockje L15D

Bericht door hannesie »

Ik begin mij af te vragen wat je vakgebied is, ziet er wel errug netjes uit. :kwijl:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Monoblockje L15D

Bericht door AatV »

hannesie schreef:
Ik begin mij af te vragen wat je vakgebied is, ziet er wel errug netjes uit. :kwijl:
Fotografie? :mrgreen:

groet,
Aat
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

:lagge: . Thnx, mijn schoonbroer is technisch tekenaar, vandaar!
En zelf ben ik werkzaam in een metaalbedrijf.
Maar nog even afwachten.. 8-[ er staat nog niets in elkaar. :lol:
Ik zal in ieder geval wel mijn tijd ervoor nemen.
Laatst gewijzigd door sebastiaanm op di 10 mar 2020, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

Had graag nog wat van jullie meningen gehad:

- condensatoren op ingangssignaal, ja/nee (dc)?
- gebruik van preamp/volumecontrol op een monoblock?
- extra glaszekeringen in de amp nodig(voeding etc)?
- andere dingen waar aan gedacht moet worden?

Ik heb even (ruw) een schets gemaakt van de aansluiting hoe dat ik het zie. Hoop dat jullie er een beetje aan uitkunnen. :lol:
Bijlagen
20200310_195201.jpg
20200310_202419.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Monoblockje L15D

Bericht door toetertje »

Dat schema, daar zou ik toch nog even voor gaan zitten, als ik jou was. :wink:

Edit: Sorry, ik zie nu pas je opzet. Dus klopt wel. :oops:
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

Schema klopt toch niet helemaal hoor. Morgen werk ik dit even beter uit.. :oops:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Monoblockje L15D

Bericht door toetertje »

Ik weet niet hoe je de switch achterop in gedachten had.
Maar als die aanstaat, werkt je signaal printje niet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monoblockje L15D

Bericht door hannesie »

Als je een netentree gebruikt met een ingebouwde schakelaar en zekering, dan bespaar je op de achterzijde ook al wel plaats,
Afbeelding
en dan het Meanwell voeding 12V een halve slag draaien ben je ook weer een stuk verder.
De 12 V langs de zijkant van de kast leiden, als je het onder de SMPS kunt laten lopen.
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

Dit zou moeten werken. Voorkant komt een switch voor in te schakelen. Die stuur het relais-printje aan.
Achterkant komt een klein schuifswitchke om het printje voornin te schakelen op signaal wel of niet te gebruiken..

Achterkant komt een IEC stopcontact met ingebouwde zekering.
Bijlagen
Schema V1.png
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Monoblockje L15D

Bericht door toetertje »

Bij de ingang van het aan/uit relais, lijkt het nu of de aansluitingen beide aan de +12 van de meanwell hangen.
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

Goed opgemerkt! Tekenfoutje :-"
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

Vandaag even getest. En klinkt erg goed naar mijn normen!
Heeeeeel erg minieme ruis als ik mijn oor tegen het hoog hou, haast niet hoorbaar en geen inschakelplop of niets.
Denk dat ik ze bouw zonder ingebouwde voorversterker en eventueel later er een externe voorversterker voor voorzie.
Bijlagen
IMG-20200312-WA0012.jpg
IMG-20200312-WA0010.jpg
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

Kleine update. Plaatjes zijn gelaserd.
Bijlagen
20200316_160942.jpg
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

Alles is geplooit. Nu alles naar de poedercoat. Assembleren zal voor volgende week zijn.
Bijlagen
20200319_171843.jpg
20200319_184930.jpg
20200319_184954.jpg
20200319_185055.jpg
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Monoblockje L15D

Bericht door rjmulder »

Zo die behuizingen zien er al erg goed uit.
Gebruikersavatar
Kingpin
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 15:37

Re: Monoblockje L15D

Bericht door Kingpin »

Ziet er erg goed uit zeg :rock:
sebastiaanm schreef:
Vandaag even getest. En klinkt erg goed naar mijn normen!
Heeeeeel erg minieme ruis als ik mijn oor tegen het hoog hou, haast niet hoorbaar en geen inschakelplop of niets.
Denk dat ik ze bouw zonder ingebouwde voorversterker en eventueel later er een externe voorversterker voor voorzie.
De ruis kan ook nog door je voorversterker komen, of heb je zonder getest ?
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

Dankjewel. Ik heb zonder preamp getest.
Ruis was wel echt maar heel erg miniem als je oor tegen hoogdriver houd. Hier expirimenteer ik later nog mee als ik hem assembleer.
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

Weer wat vordering gemaakt.
Bijlagen
20200324_204541.jpg
20200324_204410.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monoblockje L15D

Bericht door hannesie »

Strak!!!!
sebastiaanm
Berichten: 42
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 17:04

Re: Monoblockje L15D

Bericht door sebastiaanm »

Vandaag alles aangesloten en hij werkt! :yeah:
Automatische inschakeling bij signaal werkt ook goed!
Ik heb nog een extra optie ingebouwd, inschakelen via externe 12v. Hier kan op de achterkant nog een connector voor voorzien worden. (Intern lusje groen/oranje).

Drukknop voorkant : uit of aan/standby. blauw = standby, wit = aan.
Keuzeschakelaar: aan via drukknop of standby (signaal/extern).

Ruis is heel erg miniem waarneembaar met oor tegen de hoogdriver aan. Halve meter er vanaf hoor je het totaal niet meer.
Bij de finale assemblage ga ik dit er nog proberen uit te krijgen als dit zou lukken.
De signaalkabel is getwist en loopt niet langs een AC-bedrading.
De AC-bedradingen zijn ook zoveel mogelijk getwist.

Nu nog even afwachten op de poedercoat van de behuizingen waarna ik hier alles netjes in kan bouwen. In de tussentijd ga ik dit prototypje even aan de tand voelen. :sure: .

Het aluminium frontje wil ik graag zou houden. Maar wel behandelen zodat deze mooi egaal blijft en niet geoxideert raakt.
Hebben jullie hier tips voor? Vernis of?

Suggesties/opmerkingen zijn meer als welkom!
Bijlagen
20200326_135922.jpg
20200326_135948.jpg
20200326_140607.jpg
20200326_140622.jpg
Plaats reactie