TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Henkjan schreef:
Je hebt deze (en broertjes/zusjes) in Hengelo toch in een aantal ontwerpen kunnen horen?
De wedstrijd luidspreker van Rudy had de 13cm variant, da’s volgens mij de enigste luidspreker waar deze driver in werd gebruikt?
John P had m ook, en de bassen in mijn Garfield zijn de 16's
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door satefan »

Ik heb hier nog een setje L18RNX/P in de kast liggen...niet mega-netjes...maar als je er mee wil experimenteren...
sliceofhogan
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 14:30

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door sliceofhogan »

echt high-end (maar met bijbehorend prijskaartje): https://hificompass.com/en/speakers/mea ... t65w04-01a
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door hannesie »

De L18RNX/P heb ik gebruikt i.c.m. een PR, en de meeste anderen hebben dat gedaan met een BR poort.

Ik denk dat daar ook nog wel een verschil kan zitten, maar smaak en klankmatig zijn die 18 cm wel verschillend , maar het conus materiaal is dan een behoorlijk verschil, maar bij mij is het, "naar mijn mening", vriendelijker van karakter.

Oftewel je houdt van blond/ of roodharig?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door wouter »

:think: wat is nou wat Hans
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door satefan »

Hans gebruikte de U18 met een PR....niet de L18....volgens mij.

Ik heb de L18RNX/P nog op de plank liggen hier....
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Dank voor het aanbod, maar inmiddels zitten de Dayton DSA175-8 woofers in de kasten en speel ik met een 2.5-weg filter wat verrassend goed klinkt!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Paar foto’s ter illustratie terwijl ik verder stoei met het wisselfilter, en ja, die schroeven worden vervangen door zwarte schroeven, zodra ik nieuwe besteld heb ... :mrgreen:
00BECCEA-625F-41E5-8C26-27BC4B4E36FA.jpeg
3DED3F7D-E35A-46B0-877B-093B60D841C4.jpeg
6E9D9851-4DAB-4576-8632-F2028E0A491D.jpeg
5D239757-0BC3-4255-9759-D550C1658D3C.jpeg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door tonvandeacker »

Heel mooi...ziet er netjes uit.

Merk je nu ook een verschil in het hoog....omdat de tweeter nu dus ook op een brede baffle zit....of zorgt de waveguide voor een goed spreiding.
Ik luister hier naar een kast met een 31 cm breed front samen met de DXT.
Het klinkt iets anders dan in een smalle baffle maar ik zit redelijk dicht op de set.

Ben benieuwd naar jouw ervaring hierin.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Ik heb nog niet goed kunnen vergelijken, eerst het filter op orde en dan kan ik eens kritisch gaan vergelijken. Zowieso beperkt de waveguide de invloed van de baffle.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Douwe84 »

SSassen schreef:
Sowieso beperkt de waveguide de invloed van de baffle.
Bedoel je hier dat de waveguide al een zelfde effect heeft als de brede afgeronde baffle waardoor de baffle minder effect heeft ?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Arno »

Zegt niemand wat over die schroeven? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Zegt niemand wat over die schroeven? :mrgreen:
Waarom? Sander gaat ze toch vervangen...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Arno schreef:
Zegt niemand wat over die schroeven? :mrgreen:
Foei! :mrgreen: ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

@Stefan,

Ik heb ook een dipje, precies het weglengte verschil buitenom de kast, bij mij op 300Hz. Oplossing is gelukkig simpel, een scherpe notch op 300Hz bij de .5-weg woofer (achterkant). De dip gaat dan van 20dB naar zo’n 2-3dB.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Nooby schreef:
SSassen schreef:
Sowieso beperkt de waveguide de invloed van de baffle.
Bedoel je hier dat de waveguide al een zelfde effect heeft als de brede afgeronde baffle waardoor de baffle minder effect heeft ?
Ja, deels, er is (veel) minder koppeling met de baffle. Wat ik hier voor elkaar probeer te krijgen met de brede baffle is het vermijden van diffractie, het verminderen van de baffle step en een uniformere afstraling off-axis.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Douwe84 »

Ok. Een waveguide geeft een betere afstraling (toch?) de baffle pakt juist de diffractie nog wel aan toch ?

Ik probeer het een en het ander aan elkaar te knopen om in de toekomst wellicht te kunnen gebruiken als kennis :)
Laatst gewijzigd door Douwe84 op zo 08 mar 2020, 7:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Nooby schreef:
Ok. Een waveguide geeft een betere afstelling (toch?) de baffle pakt juist de diffractie nog wel aan toch ?

Ik probeer het een en het ander aan elkaar te knopen om in de toekomst wellicht te kunnen gebruiken als kennis :)
Een waveguide zorgt voor een betere koppeling met de omringende lucht, gelijk hoe een hoorn werkt, hierdoor kun je lager aankoppelen met je wisselfilter. Daarnaast kun je met een waveguide de directiviteit beinvloeden, zodat je off-axis minder variatie hebt in je frequentie respons.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door jvenema »

Met een waveguide verdeel je de energie anders over de ruimte. Gaat meer energie rechtdoor en minder naar opzij. Omdat er minder energie naar opzij gaat zijn de diffractie effecten ook minder. Omdat (mid)woofer ook al wat meer gaat bundelen bij overname frequentie, sluit het ook beter daarop aan.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Even een (meet)probleem van praktische aard, wellicht dat iemand een idee heeft hoe de individuele metingen en de simulatie op elkaar aan te laten sluiten?

Ik heb de individuele drivers gemeten op 1 meter, midden tussen woofer en tweeter. Dat werkt uiteraard prima voor de drivers op de baffle, echter de driver aan de achterkant is wat problematisch (zonder de kast om te keren!). De metingen zijn geëxporteerd naar .frd bestaanden die in de simulatie worden gebruikt. Wijzigingen aan het wisselfilter worden geverifieerd met een meting aan de complete luidspreker + wisselfilter. Dan blijkt al direct dat de som response van de woofers in de simulatie niet klopt met de werkelijkheid (metingen).

Iemand wellicht een suggestie om dit beter op elkaar aan te laten sluiten?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door pappaleo »

Akoestische offset in je simulatie moet dus anders. Ik heb daarvoor een redelijk tijdrovende methode, maar de resultaten zijn goed. Nu moet ik wel zeggen dat ik dat nog nooit geprobeerd heb met een woofer aan de achterzijde.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door wouter »

SSassen schreef:
Even een (meet)probleem van praktische aard, wellicht dat iemand een idee heeft hoe de individuele metingen en de simulatie op elkaar aan te laten sluiten?

Iemand wellicht een suggestie om dit beter op elkaar aan te laten sluiten?
Ik zou diverse metingen t.b.v. de akoestische respons doen + metingen t.b.v. de looptijden.

Meting 1: Tweeter respons M+P
Meting 2: Woofer 1(voor) respons M+P
Meting 3: Woofer 2 (achter) respons M+P (redelijk vrij opgesteld)

Meting 4: Woofer 1 en 2 in fase (ook ongefilterd, maar wel aan elkaar geknoopt)
Meting 5: Woofer 1 en 2 geinverteerd

Meting 6: Tweeter en woofer 1 in fase
Meting 7: Tweeter en woofer geinverteerd

Wanneer je 2 kanaals meet kun je dit reduceren tot 3 handelingen, maar weet je nooit welke akoestische/fysieke offset de drivers t.o.v. elkaar hebben.

Ik zou in Boxsim vervolgens de beide woofers samen knopen en dan schuiven met de offset van de achterste woofer tot je som respons overeenkomt met je meting van de beide ongefilterde woofers samen. Dit geheel (t.o.v. elkaar) neem je mee in de compensatie voor het verschil van woofer 1 tot de tweeter (als die voorloopt op de woofer, ondanks de waveguide).
Laatst gewijzigd door wouter op za 07 mar 2020, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door pappaleo »

En voor de zekerheid dit grapje herhalen met metingen van de drivers in tegenfase. De tegenfase respons moet ook overeenkomen met je simulatie. Dan weet je zeker dat je de goede offset hebt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door wouter »

precies! soms zie je niet helemaal waar je de offset moet plaatsen, maar de geinverteerde respons geeft dippen en pieken op andere plekken. Tezamen kun je dan op enkele millimeters afstand de offset wel goed bepalen.

Tijdje geleden gedaan toen ik een closed back middentoner voor een 18" woofer moest uitlijnen met het passieve filter, ruim 10cm verschil...
IMG-20191130-WA0036.jpg
Ik denk wel dat je met de keuze van je drivers 'high end' in je titel mag nuanceren, ook al is het visionair natuurlijk wel haaiend bedoeld :rock:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

@wouter,

Ik zie het al picknicken met jou in het bos is hééél gezellig! :mrgreen: ...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”