schema Sphinx project 12 MK 1

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jerolee
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 17:35

schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door jerolee »

Hallo,

Kan iemand mij helpen aan een schema/service manual of de Sphinx project 12 Mark 1 mono eindversterker?
De MK 2 is op het web te vinden maar is niet gelijk aan de MK 1.

Of iemand die ervaring heeft met het upgraden/revisie van deze. Ik zoek gegevens over het relais en eventueel foto van de PCB onderzijde. (er zijn weerstanden gesoldeerd en lijkt mij niet origineel, maar kan dit niet verifieeren)

Bedankt
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door dre »

Welkom!

En plaatjes zien we graag verschijnen! :goedzo:
jerolee
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 17:35

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door jerolee »

Bij deze O:)
Bijlagen
IMG_1244.JPG
IMG_1241.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door dre »

Wat is er eigenlijk defect?
jerolee
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 17:35

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door jerolee »

Niets defect. ik ga de Elco's vervangen en beide relais dit is na 25-30 jaar wel nodig. Ik heb de voedingsrails al terug gebracht op 60V was 68V door verhoogde netspanning, niet leuk voor 63V elco's
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door dre »

welke elco's ga je gebruiken?
jerolee
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 17:35

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door jerolee »

Nichicon UPW series en een paar UKZ series. Maar ik moet een drop in replacement voor het relais zien te vinden. dit type is uit produktie en ook geen datasheet te vinden.

Die 10Ohm weerstand op de PCB gebakken lijkt me nou niet echt origineel Siltech werk. Daarvoor heb ik het schema nodig om te zien wat ie daar doet en of ik hem kan verwijderen nu de voedingsrail terug is op 60V??
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door dre »

Ik kon inderdaad ook niets vinden.
Misschien eens een mailtje sturen?

FG of KZ zijn er fraai inderdaad.
jerolee
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 17:35

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door jerolee »

Ik heb contact opgenomen met Siltech, konden me niet helpen :(
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door Shadow »

De afstand van open spanning tot de kast is ook wel avontuurlijk zo te zien...waarom zou je dat relais willen vervangen? Schakelt het altijd bij aanzetten? En zo aan het voltage te zien op het relais schakelt het geen hoge spanning, schakelt het wel stroom? Maw, vonken de contacten altijd? Dit is een industriëel relais wat wel lang mee gaat...
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door MarcelvdG »

jerolee schreef:
Niets defect. ik ga de Elco's vervangen en beide relais dit is na 25-30 jaar wel nodig. Ik heb de voedingsrails al terug gebracht op 60V was 68V door verhoogde netspanning, niet leuk voor 63V elco's
Het lijkt me dat de versterker dan wel wat te krap gedimensioneerd was. Die 220 V van vroeger was 220 V +/- 10 %, dus tot en met 242 V netspanning zou de spanning over de elco's niet boven de 63 V mogen komen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door ray5150 »

Gek genoeg staat er op het type plaatje wel 230 V aangegeven.
En wij altijd maar roepen dat je de netspannings bedrading moet twisten. :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door dre »

jerolee schreef:
Ik heb contact opgenomen met Siltech, konden me niet helpen :(
Ik dacht eigenlijk een mailtje naar Schrack...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door dre »

sphinx25.jpg
Ook een mooie modificatie! :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Gek genoeg staat er op het type plaatje wel 230 V aangegeven.
En wij altijd maar roepen dat je de netspannings bedrading moet twisten. :lol:
60V is de spoelspanning, excuus.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door ray5150 »

jerolee schreef:
Ik heb contact opgenomen met Siltech, konden me niet helpen :(
Zou deze eens proberen ?
https://www.audioservice.nl/
Audiohome
Berichten: 4
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 13:25

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door Audiohome »

Dit relais heeft ooit op de BOM gestaan:
RELAIS ZETTLER AZ1401-4C-60DC
Misschien helpt dit verder.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door ray5150 »

Nog even over dat relais, dat is best wel een fors ding. heb er ooit wel eens eentje in mijn handen gehad.
In principe is zo'n ding mechanisch oerdegelijk. ik neem aan dat vervanging word overwogen vanwege (mogelijke) slijtage van de contacten.
Als er sprake is van lichte corrosie is het ook over het algemeen mogelijk deze te polijsten, bijvoorbeeld met een stukje heel fijn schuurpapier, hoger dan korrel 1000. daarna met een opgevouwen gewoon stukje papier (wit A4 printpapier), ingespoten met een paar drupjes contactspray.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door Shadow »

Ja ik ken ze ook en meestal mankeert het daar niet aan, dat ze in de luidspreker uitgang zitten is wat minder, daar heb je liever geen relais, maar het zal een dc beveiliging zijn die dat ding bediend ofzo...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door dre »

Vervangen dus.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door Shadow »

Als ie iedere keer schakelt wel...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door dre »

Het probleem zit hoofdzakelijk in de elco's, deze zijn door de leeftijd niet goed meer en doen hun werk niet meer. Maar nog erger is dat deze ook kunnen gaan lekken waardoor het zuur uit deze elco's de printplaat kunnen aantasten. Ook is in nederland de netspanning de laatste decennia omhoog gegaan waardoor de krap bemeten 63 volt elco's een hogere spanning krijgen te verwerken dan waarvoor ze gemaakt zijn (er staat nu gemiddeld 68 volt op).

Verder zit er in deze eindversterkers een relais in de luidspreker uitgang. Dit relais geeft vaak problemen doordat de contacten gaan corroderen en omdat deze contacten hard in de luidspreker uitgang zitten, heeft dit ook veel invloed op de geluidskwaliteit. De oplossing is: het vervangen van alle voedingselco's en het relais in de luidspreker uitgang.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door ds23man »

dre schreef:
Vervangen dus.
Beetje goed gasgeven, dan branden je puntjes wel schoon. :lol:
jerolee
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 17:35

Re: schema Sphinx project 12 MK 1

Bericht door jerolee »

Hallo Allemaal, bedankt voor alle replies zover.

Ik heb alle Elco's vervangen inmiddels. fotoos van 30 jaar oude! elcos op print.
Wat betreft het relais, wat inderdaad in de signaalweg zit en is inderdaad onderdeel van het DC beveiliging.
Dus geen opstart vertraging (wat ik liever had gezien)
Ik heb nog geen vervangend relais gevonden, gezien de hoeveelheid soldeer wordt dat een heikele zaak ook. Ik ben bang dat de PCB daar flink te lijden krijgt wanneer ik alle tin moet wegzuigen gezien de benodigde toegevoerde warmte.
IMG_1.jpg
IMG_2.jpg
Het klinkt overigens weer als een zonnetje met de nieuwe caps, nu afwachten of de relais problemen opleveren. lijkt soms "te plakken" met het inschakelen. Het is nog te vroeg dag om daar een oordeel over te vellen nu zonet pas alle caps zijn vervangen.

En fotoos met de nieuwe capacitors en aangepaste trafo met nu weer op +45 en -45V. Was een heel werk om de wikkelingen aan te passen maar tot op 0.05/.1V weer perfect.

Ik heb ook een project over luidsprekers welke erg bijzonder zijn, daarover meer als ze uit de beta tests zijn :)
Wordt vervolgd!
Bijlagen
IMG_4.jpg
IMG_1.jpg
IMG_2.jpg
IMG_3.jpg
Plaats reactie